search
menu

راهنمای کامل بازار ادویه استانبول (بازار مصری استانبول)

[ پنهان کردن ]
تاریخچه بازار بزرگ ادویه استانبول
چه کالاهایی در بازار ادویه استانبول به فروش می‌رسند؟
معماری بازار ادویه استانبول
آیا کالاهای بازار ادویه استانبول گران است؟
صرف غذا در بازار مصری استانبول
چه هتل هایی در نزدیکی بازار ادویه استانبول وجود دارند؟
بازدید از بازار ادویه استانبول به چقدر زمان نیاز دارد؟
چگونه به بازار ادویه استانبول برویم؟
ساعت بازدید از بازار ادویه استانبول
در بخش جنوبی برج پرشکوه و پرآوازه گالاتا که قلب استانبول نیز نامیده می‌شود، بازار تاریخی و بزرگی وجود دارد که رایحه عطرآگین کالاهای رنگارنگش به مشام هر گردشگری که از فاصله چند صدمتری آن گذر کند، می‌رسد. بازار ادویه استانبول که به بازار مصری‌ها نیز شهرت دارد، سال‌هاست که کانون ادویه‌جات رنگارنگ و خوردنی‌های لذیذ استانبول و ضیافتی برای شیفتگان چاشنی‌های خوش رایحه و غذاهای شرقی آسیاست.
این بازار برای برخی، به‌خصوص فروشندگان ادویه، دلیلی برای خرید بلیط هواپیما استانبول و سفر به یگانه شهر اوراسیایی جهان محسوب می‌شود؛ در حقیقت شهرت و نیک‌نامی این بازار رنگارنگ در بین جهانگردان چنان زیاد است که به اعتقاد بسیاری، سفر به استانبول بدون گشت‌وگذار در این بازار ۳۵۰ ساله، سفری کامل نخواهد بود. مقاله پیش‌رو نیز به معرفی این جاذبه پرطرفدار و تاریخی اختصاص داده شده است تا اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد تاریخچه، معماری و کالاهای موجود در این بازار در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با دیدنی‌های بی‌شمار این بازار رنگارنگ آشنا شوید.

تاریخچه بازار بزرگ ادویه استانبول


این بازار در دهه ۶۰ میلادی به عنوان بخش الحاقی مجموعه‌ی «مسجد جدید استانبول» یا مسجد ینی چامی در رستم پاشا، واقع در محله فاتح استانبول ساخته شد. درآمد حاصل از اجاره‌ی مغازه‌ها و حجره‌های این بازار، کمک هزینه‌ای بود برای تأمین فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان دوستانه مسجد و مؤسسات وابسته به آن نظیر مدرسه، حمام و بیمارستان. اسم این بازار در گویش مردم ترکیه، «میصیر چارشیشی» یا «بازار مصر» است، زیرا هزینه‌ی ساخت این بازار از مالیات‌هایی که از کالاهای وارداتی مصری اخذ می‌شد،‌ تأمین شده بود.
بازار ادویه در استانبول در روزهای اوج خود، آخرین توقفگاه برای کاروان‌هایی بود که از چین، هند و ایران از راه جاده‌ی ابریشم به استانبول می‌آمدند. اما بازار ادویه کنونی، همانند گذشته دیگر در تصرف حجره‌های ادویه فروشی نیست، بلکه شمار زیادی از ۸۵ فروشگاه موجود در این بازار را آجیل و خشکبارفروشی‌ها و کادوسراها تشکیل می‌دهند. بنابراین چنانچه به ادویه‌جات نیز نیازی نداشتید، امکان خرید سوغاتی گران‌بها در این بازار برای تکمیل سفری خاطره‌انگیز به استانبول وجود دارد.

چه کالاهایی در بازار ادویه استانبول به فروش می‌رسند؟


ادویه‌های رنگارنگ در کنار شیرینی‌های لوکوم به‌مانند جواهراتی زیبا در بازار ادویه مصری استانبول در کنار یکدیگر چیده شده‌اند تا از گردشگران و رهگذرانی که روزانه از بازار مصری استانبول می‌گذرند، دلربایی کنند. گفتنی است که در این بازار کالا‌هایی مثل خاویار، خشکبار، عسل، مواد غذایی، آجیل و میوه خشک نیز فروخته می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، در گذشته بازار ادویه صرفاً به فروش ادویه‌های گوناگون و رنگارنگ اختصاص داشت، اما با افزایش تدریجی حجره‌های اغذیه‌فروشی و طلافروشی، بازار ادویه استانبول از انحصار ادویه فروشان خارج شد و اکنون به مکانی برای خرید گستره وسیعی از کالاهای ترک مبدل گشته است.

با وجود اینکه مدت زمان زیادی از دوران امپراتوری عثمانی گذشته است، فضای دل‌انگیز این بازار از گذر زمان در امان مانده و کماکان حال و هوای دوران فرمانروایی عثمانی برآن حاکم است. در فضای روباز غرب بازار، حجره‌ها میوه‌‌های تازه و گوناگونی را می‌فروشند که هرروز از نقاط مختلفی از ترکیه به این بازار منتقل می‌شوند. ناگفته نماند که راسته‌ای مخصوص فروش پنیرهای لذیذ محلی نیز در این بازار قرار دارد تا دوستداران فرآورده‌های لبنی محلی نیز با دستان پر از این بازار برگردند.

چنانچه در پی خوش‌عطر و طعم‌ترین قهوه‌های ترک در استانبول هستید، بازدید از بازار ادویه فروش ها استانبول را در میان سایر مراکز خرید استانبول در اولویت قرار دهید، چراکه در این بازار، معروف‌‌ترین تأمین‌کننده قهوه در کل استانبول، به اسم کوروکاهوسی محمد افندی، حضور دارد. این فروشگاه تقریباً ۱۰۰ سال قبل در خیابان هاسیرچیلار ساخته شده است. گفتنی است که خیابان هاسیرچیلار، جایی برای خرید غذا و همچنین لوازم‌خانگی بوده و سالانه مورد بازدید بسیاری از گردشگرانی که قصد دارند کالایی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه را خریداری کنند، قرار می‌گیرد. همه این کالاها مورد توجه گردشگرانی هستند که با تور استانبول به این کشور سفر کرده اند.

راهنمای کامل بازار ادویه استانبول (بازار مصری استانبول)

معماری بازار ادویه استانبول


این بازار در دوران عثمانی ساخته شده است و طبیعتاً مؤلفه‌های معماری خاص دوران عثمانی یعنی ساده‌گرایی، مطلوبیت‌گرایی و شکوهمندی را در طراحی دل‌فریب خود دارد. طراحی این بازار شبیه L انگلیسی است و از ۶ درب مختلف (دو درب بزرگ و چهار درب کوچک) تشکیل شده است. ردیف‌های آجرها و سنگ‌ها، این بازار را به مکان منحصربه‌فرد و بسیار زیبایی تبدیل کرده است. گفتنی است که ضلع شرقی-غربی این بازار از آن یکی ضلع از حیث طول بزرگ‌تر است، زیرا بازار به شکل L انگلیسی طراحی شده است.

راهنمای کامل بازار ادویه استانبول (بازار مصری استانبول)

آیا کالاهای بازار ادویه استانبول گران است؟


گران‌فروشی با ماهیت این بازار در تناقض است، چراکه هدف از وجود چنین بازاری ایجاد فضایی رقابتی برای ارائه قیمتی منصفانه به مشتریان است. بااین‌وجود اگر قصد خرید کالایی را داشتید که با قیمتی فراتر از فروشگاه‌های سطح شهر عرضه شده است، می‌توانید مهارت چانه‌زنی خود را محک بزنید و در صورت موفقیت، تخفیف قابل‌توجهی را از فروشنده دریافت کنید.
برخی از برترین حجره‌ها و فروشگاه‌های بازار که کالاهای خود را با قیمتی منصفانه به فروش می‌رسانند، عبارت‌اند از: یوکوزولار (Ucuzcular)، مالاتیا پازاری (Malatya Pazarı)، آیفر کائور (Ayfer Kaur)، عاریف اوغلو (Arifoğlu) و اورفا پازاری (Urfa Pazarı).

صرف غذا در بازار مصری استانبول


بالای ورودی اصلی بازار،‌ پله‌های شیب‌داری وجود دارد که شما را به رستوران پاندلی‌ می‌رساند. پاندلی یک رستوران تاریخی است که سه سالن نهارخوری با کاشی‌کاری‌های ایزنیکی فیروزه‌ای رنگ دارد، اما،‌ صرف غذا در این رستوران پیشنهاد نمی‌شود، چراکه غذاهای این رستوران متأسفانه در بهترین حالت ممکن از نظر کیفی متوسط هستند. شما برای صرف غذایی لذیذ می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌هایی که در نزدیکی و یا در داخل بازار قرار دارند، مراجعه کنید.

چه هتل هایی در نزدیکی بازار ادویه استانبول وجود دارند؟


اگر قصد دارید در نزدیکی این بازار اقامت کنید،‌ هتل مست (Mest) گزینه بسیار عالی برای شما خواهد بود. مست،‌ نزدیک‌ترین هتل به بازار ادویه بوده و هتلی لوکس و چهار ستاره است که امکاناتی از قبیل اینترنت وایفای رایگان را به میهمانان خود ارائه می‌دهد. چندین هتل پنج ستاره دیگر،‌ نظیر هتل لگاسی اتومن (Legacy Ottoman Hotel)، هتل کرونتون دیزاین (Cronton Design Hotel) و هتل رگیه اتومن (Reggie Ottoman Hotel) در نزدیکی بازار ادویه قرار دارند که هر کدام در نوع خود عالی بوده و از امکاناتی قابل‌قبول و خدماتی رضایت‌بخش برای گذراندن شبی به‌یادماندنی در استانبول ترکیه برخوردارند.

بازدید از بازار ادویه استانبول به چقدر زمان نیاز دارد؟


اگر قصد ویترین‌گردی ندارید و صرفاً برای پیاده‌روی تند و تماشای اجمالی فروشگاه‌های بازار از این مکان دیدن می‌کنید، بعید است بازدید از این بازار بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد. اما چنانچه قصد خرید کالایی را دارید و تحقیق و جستجو نیز بخشی از فرآیند خرید شماست، دست کم یک ساعت از زمان خود را باید به گشت‌وگذار در این بازار اختصاص دهید.

راهنمای کامل بازار ادویه استانبول (بازار مصری استانبول)

چگونه به بازار ادویه استانبول برویم؟


بازار ادویه جات استانبول درست در میدان امینونو و در پشت مسجد جدید استانبول واقع شده است. بسته به اینکه قصد دارید از کجای استانبول به سمت این بازار حرکت کنید، مسیر دسترسی به بازار ادویه مصری استانبول می‌تواند متفاوت باشد. اگر در محله سلطان احمد قرار دارید، از طریق تراموا می‌توانید در ایستگاه امینونو پیاده شوید و پس از چند دقیقه پیاده‌روی، به درب بازار ادویه استانبول برسید. چنانچه مبدأ حرکت شما میدان تقسیم استانبول است، از طریق خطوط متروی پرسرعت و سوار شدن بر خط فونیکولار می‌توانید به ایستگاه کاباتاش بروید و از آنجا با استفاده از تراموا به ایستگاه امینونو که در چند قدمی میدان امینونو و بازار ادویه قرار گرفته است، دست یابید.
شما می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی به‌راحتی به بازار ادویه دسترسی داشته باشید. اما ازآنجایی‌که یافتن جای پارک خودرو در نزدیکی بازار ادویه کار آسانی نیست، توصیه ما این است که برای دسترسی به بازار ادویه از وسایل حمل و نقل عمومی که هزینه ارزان‌تری نیز دارند، استفاده کنید.
ادرس بازار ادویه استانبول: منطقه اروپایی فاتح، رستم پاشا، بازار میصیر چاریشی

ساعت بازدید از بازار ادویه استانبول


از ساعت ۸ صبح تا ۷:۳۰ عصر در روزهای کاری می‌توانید از بازار ادویه استانبول دیدن کنید. شنبه‌ها بازار مصری استانبول نیم ساعت دیرتر (ساعت ۸ عصر) تعطیل می‌شود و دوشنبه‌ها از ساعت ۹:۳۰ صبح درب‌های خود را بروی بازدیدکنندگان می‌گشاید. لازم است ذکر گردد که بازار مصری ها استانبول در اعیاد فطر و قربان و روز ۲۹ اکتبر (روز جمهوری ترکیه) تعطیل است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است