search
menu
مالزی keyboard_arrow_down close

مالزی

label
رزرو هتل
hotel
هتل ها ۱۳۲

درباره مالزی

مالزی در جنوب شرق آسیا واقع شده و شامل دو بخش مالزی غربی (peninsular) مشتمل بر ۱۱ ایالت به انضمام کوالالامپور و بخش شرقی مالزی که شامل ایالات صباح و ساراواک و یک جزیره کوچک به نام لابوان در خارج از جزیره صباح می باشد.

مالزی به معنای مجمع الجزایر ملایو می باشد و پایتخت مالزی شهر کوآلالامپور می باشد و میانگین درجه دما در مالزی بین ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد. میزان بارش مالزی استوایی حدود ۲۵۰ الی ۴۰۰ میلی‌متر در سال است. مالزی به لحاظ منابع طبیعی، بسیار غنی بوده و رتبه بالایی در تولید کائوچو، الوار، قلع و روغن نخل دارد.

جمعیت مالزی براساس آخرین آمار حدود ۳۰ میلیون نفر می باشد. افراد زیر ۱۵ سال در این کشور ۳۳ درصد، بین ۱۵ تا ۶۵ سال، ۶۲ درصد و بالای ۶۵ سال، ۵ درصد تركيب جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند. میزان رشد جمعیت در مالزی ۷۴/۱ درصد است.

مالزی دارای تنوع قومی و نژادی است. در ایام قدیم سه گروه از مردم مالزی در شبه جزیره مالایا زندگی می کردند. گروه نخست جنگل نشینان بودند که به آنها اورانگ اصلی (orang asli) می گفتند که عمدتا شکارچی بودند. گروه دوم مردم ساحلی شبه جزیره یا اورانگ لائوت (orang laut) نامیده می شدند و بالاخره گروه سوم که غالباً ماهيگیر و کشاورز بودند. چینی ها و هندی ها دو نژاد خارجی بودند که در سده های ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ میلادی وارد مالزی شده بودند که با هدف کار در معادن قلع و تجارت و کار در مزارع کائوچو به این منطقه آمده بودند.

در حال حاضر حدود ۴/۵۰ درصد از جمعیت مالزی را ملایوها، ۲۳ درصد چینی تبارها، ۷ درصد هندیها و ۱۱ درصد بومیان مالزی و مابقی هم اقوام دیگر تشكيل می دهند.
نژاد ملایو بر حکومت و نیروهای مسلح سیطره دارد در حالیکه گفته می شود ۷۰ درصد اقتصاد مالزی در دست چینی تبارهاست. هندی تبارها هم غالباً در بخشهای آموزش و خدمات فعالیت می نمایند. زبان ملایو (باهاسا ملایو) زبان رسمی کشور مالزی است. زبان انگلیسی نیز در این کشور مالزی رایج می باشد. چینی تبارها به گویش چینی و هندی تبارها نیز به زبان هند جنوبی (تامیلی) تکلم می کنند.

دین رسمی مالزی اسلام می باشد. البته در قانون اساسی مالزی بر آزادی مذاهب تأکید شده است. نام نژاد ملایو با دین اسلام، چینی با بودیسم و کنفوسیوئیسم و هندی با هندوئیسم همراه می باشد.

۴/۶۰ درصد مردم مالزی مسلمان، ۲/۱۹ درصد بودایی، ۳/۶ درصد کنفوسیوس و تائوئیزم ، ۱/۹ درصد نیز هندو و ۱/۰ درصد را مسیحیان تشکیل می دهند.
مساجد، کلیساها و معابد هندوها و بودائیان در کنار هم در مناطق شهری بنا شده اند. بنابراین تساهل و تسامح مذهبی در بین پیروان ادیان مختلف در مالزی وجود دارد.

پادشاه بالاترین مقام اسلامی در مالزی است و شورای ملی امور اسلامی در کنار مرکز اسلامی مالزی و برخی ارگانهای کوچکتر ديگر مسائل مربوط به مسلمانان و مساجد را حل و فصل مي كنند. تشکیلات رسمی اسلامی در دفتر نخست وزیر متمرکز می باشد و امور مربوط به ائمه جماعات و مساجد را کنترل می نماید. مسلمانان مالزی پیرو مذهب شافعی هستند. توجه به دعا و عرفان نیز اصالت خاصی به مردم مسلمان مالزی بخصوص در شمال کشور بخشیده است.

دیدنی های مالزی