search
menu

راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور

[ پنهان کردن ]
معرفی کشور مالزی
دانستنی های کاربردی
شماره تلفن های ضروری
شهرهای مهم و گردشگری مالزی
آب‌ و‌ هوای مالزی
شرایط ویزا و روادید مالزی
حمل و نقل عمومی در مالزی
سیمکارت های مالزی
غذاهای معروف مالزی
مناسبت ها و جشنواره‌ های مالزی
امنیت در مالزی
برای سفر به کشورهای خارجی بهتر است قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما اطلاعات مورد نیاز آن کشور را بررسی کنید و براساس علاقه و سلیقه تان نسبت به برنامه ریزی چند روزه در آن کشور اقدام کنید تا در جایی غریب با خیالی آسوده و با برنامه ریزی به گشت و گذار بپردازید. در راهنمای سفر مالزی ما قصد داریم در مورد کشور مالزی اطلاعات ضروری را عرضه کنیم تا سفری خاطره انگیز و به یاد ماندنی را تجربه کنید.
با توجه به اینکه جمعیت این کشور ترکیبی از مالایی‌ ها، چینی‌ ها، هندی‌ ها و برخی از اقوام بومی است، مالزی تبدیل به شگفت ‌انگیزترین کشورهای آسیای شده است و به همین دلیل فرهنگ و نژاد و مذهب های گوناگونی در این کشور به چشم می خورند. خودتان در هنگام سفر به کشور مالزی متوجه خواهید شد که این کشور با شهرهای زیبای خود همواره مورد توجه گردشگران و توریست ها قرار می گیرد.

معرفی کشور مالزی


مالزی یکی از کشورهای پرگردشگر در جنوب شرقی آسیا است که به وسیله دریای چین جنوبی به دو قسمت تقسیم شده است و هر دو بخش شبیه به همدیگر است. در هر دو بخش می توانید دشت های ساحلی زیبا و مرتفع و کوهستان های جنگلی انبوه را تماشا کرده و لذت ببرید. مالزی به دلیل قرارگیری در یکی از مسیرهای مهم تجاری بین چین و خاورمیانه از زمان های خیلی دور مورد توجه قرار گرفته است. با سفر به کشور مالزی در واقع سفری منحصر به فرد تجربه خواهید کرد؛ مالزی کشوری متفاوت از لحاظ فرهنگ و سنت ها همراه با جنگل های انبوه، سواحل بکر و جاذبه های گردشگری متنوع در میان کشورهای دیگر معروف گشته است.
راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور

دانستنی های کاربردی


ویزا: ویزای فرودگاهی صادر می‌شود.
واحد پول: رینگیت
زمان محلی: 4 ساعت و نیم جلوتر از تهران (GMT +8)
زبان رسمی: مالایی
دین اکثریت مردم: اسلام
بهترین زمان سفر: بهار و تابستان
سبک تفریحات: خرید، کوه نوردی و جنگل نوردی، اسپا و ماساژ، پارک های آبی و غواصی، بازدید از جاذبه های تاریخی، تماشای حیات وحش از نزدیک.
نوع برق شهری: 240 ولت و 50 هرتز
سوغاتی ها: پارچه باتیک، میوه های مالزی، ساز سپه، لباس سنتی، قهوه سفید، دادال (نوعی شیرینی)، دمپایی های مزین، ظرف لابو سایونگ، لوازم آرایش و جواهرات و لوازم برقی.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن کشور: 60+
پلیس و آمبولانس: 999
آتش نشانی: 994
عبارت های ضروری
راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور

شهرهای مهم و گردشگری مالزی


در کشور مالزی چندین شهر توریستی وجود دارند که شناخت آن ها قبل از سفرتان خالی از لطف نیست تا خاطرات خوشی برای خود رقم بزنید. مالزی با اینکه شهرهای مدرنی دارد اما طبیعت بکر شهرهای این کشور باعث شده اند تا به مقصدی عالی برای سفر تبدیل شود. در این قسمت می خواهیم در مورد شهرهای مالزی بیشتر برایتان صحبت کنیم:
کوالالامپور Kuala Lumpur
شهر کوالالامپور به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت رسمی کشور مالزی است که در مرکز ایالت سلانگور واقع شده است و قدمت آن به اواسط قرن نوزدهم میلادی بر می گردد. اطراف این شهر را دامنه های کوهستانی و کوه ها فرا گرفته اند که همین امر سبب شده تا کوالالامپور در مناطق مجاور خود کلانگ یعنی دره داشته باشد. شهر کوالالامپور در نزدیکی خط استوا قرار دارد و بر همین اساس آب و هوای این شهر تغییرات زیادی ندارد و با رطوبت بسیار بالا و باران های موسمی مناظر بی نظیری ایجاد می شود. همچنین شهر کوالالامپور به عنوان مهمترین شهر از نظر اقتصادی و گردشگری محسوب می شود و به دلیل قرارگیری در محل تلاقی رودخانه های کلانگ و گمباک به پايتخت گل آلود نيز معروف است. جنگل های تو در توی استوایی در بافت طبیعی شهر و کوچه های باریک با برج های بلند لقب شهر ماجراجویی را نیز به کوالالامپور داده است؛ مطمئنا از هر نقطه دنیا و با هر سلیقه ای که باشید، لحظات نابی در این شهر در انتظار گردشگران است. جاذبه های تفریحی زیادی در شهر کوالالامپور وجود دارند، عبارتند از آکواریوم کوالالامپور، برج های دوقلو پتروناس، پارک پروانه، موزه هنرهای اسلامی مالزی و مرکز ملی ستاره شناسی و ...
پنانگ Penang
شهر پنانگ به جزیره شگفتی ها در مالزی شهرت دارد. این شهر با سواحل ماسه ای طلایی رنگ، نخل های سرسبز و بلند، جنگل های استوایی، حیوانات و پرندگان و میوه های متنوع در کنار همدیگر شهر بی نظیری ایجاد کرده اند. پنانگ به مروارید مشرق زمین شهرت دارد. همچنین این شهر زیبا دارای مشهورترین تفریحگاه های اقامتی است. شهر پنانگ با آب و هوای گرمسیری و فوق العاده خود همواره در طول سال گرم و مرطوب است و باران های موسمی در این شهر مرسوم هستند. مورد جالب توجه در مورد شهر پنانگ در مالزی اینست که بیشتر قسمت های آن در جزیره واقع شده است، به طوری که این شهر شامل جزیره پنانگ و قسمت کوچکی از سرزمین اصلی است و یکی از معروفترین و پر طرفدارترین تفریحگاه های دنیا همین شهر است. اهالی در این شهر به تجارت ادویه و انواع ماهی و پرنده می پردازند.
همچنین از سال ۱۹۷۰ نیز کارخانه های مدرن در این منطقه افتتاح شده اند و اکنون این منطقه به یکی از مراکز مهم صنعتی کشور مالزی تبدیل شده است؛ وجود جاذبه‌ های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز جزیره پنانگ را به یکی از قطب های مهم گردشگری در آسیا تبدیل کرده است. شهر پنانگ دارای مناظر و مناطق دیدنی فراوانی است که می توان به مسجد کاپیتان کلینگ، پارک پرندگان، معبد که کلاک سی، ساحل باتو فرینیگی، قلعه تاریخی کورن والیس و موزه اسباب بازی و ... اشاره کرد.
راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور
لنکاوی Langkawi
شهر لنکاوی به عنوان مجمع الجزایر از صد جزیره تشکیل شده و در تلاقی تنگه مالاکا و آب های دریای آندامان قرار دارد. این شهر در سواحل شمال غربی کشور مالزی واقع شده و خیلی از جزایر شهر لنکاوی از جنگل های انبوه پوشیده شده و غیر مسکونی هستند. شهر لنکاوری جزو منطقه آزاد و معاف از هزینه های گمرک است. کلمه لنکاوی به معنی غذاهای دریایی است؛ پس به علاقه مندان غذاهای دریایی مژده می‌دهیم که در این جزیره می توانید انواع غذاهای بسیار لذیذ را در رستوران ها سفارش دهید. همچنین نام دیگر این شهر جواهر کده است. جاذبه های گردشگری در این شهر افسانه های زیادی به همراه خود دارند؛ از مناظر و جاذبه های گردشگری لنکاوی می توان به آبشارهای تلاگاتوجو، جزیره وایانگ بانتینگ و زیبایی های طبیعی مثل ماسه های سفید و آب های روشن کریستالی، درختان استوایی و … اشاره کرد.
کوتا کینابالو Kota Kinabalu
شهر کوتا کینابالو در مرکز ایالت صباح قرار دارد و این ایالت با فرهنگ و آداب و رسوم کاملا متفاوت در کشور مالزی است، طوری که بیش از ۳۰ قبیله بومی در آن منطقه زندگی می کنند و به ۸۰ گویش مختلف نیز سخن می گویند. جزیره ای با آب هایی کم عمق، زمین های مرجانی، ساحلی با شن های سفید براق گردشگران را مجذوب خود می کند. شهر کوتا کینابالو از یک طرف به دریای جنوب چین و بوستان تونکو عبدالرحمان می رسد و از طرف دیگر به دامنه های کوه سر به فلک کشیده کینابالو می رسد.
جورج تاون GeorgeTown
شهر جورج تاون مشهور به جواهر شرق است و نام این شهر از جورج سوم پادشاه انگلستان گرفته شده است. جورج تاون خود یک جزیره است و در این شهر می توانید در رستوران ها، کافه های خیابانی و بازارهای محلی لذت ببرید و در مراکز خرید این شهر به گشت و گذار و خرید بپردازید. همچنین در این شهر مغازه های قدیمی وجود دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند و شهر جورج تاون ترکیبی از معابد، مساجد، برج های مدرن و موزه های بی نظیری است که همگی در کنار هم زیبایی های چند برابری به شهر بخشیده اند.
کوالا ترنگ گانو Kuala Terengganu
شهر کوالاترنگ گانو قبل از سال ۸۰ میلادی به عنوان دهکده‌ ای کوچک برای ماهیگیری بود. ولی بعد از کشف چاه های نفتی در این شهر به سرعت پیشرفت کرد و امروزه به یکی از مناطق توریستی مالزی و یکی از قطب های اقتصادی کشور تبدیل شده است. فرهنگ مالایی را در این شهر بیشتر از جاهای دیگر خواهید دید.
ایپوه Ipoh
ایپوه به عنوان سومین شهر بزرگ کشور مالزی و مرکز ایالت پراک است که در فاصله دو ساعتی از کوالالامپور قرار دارد. در شهر ایپوه، شهری باستانی به چشم می خورد که فاصله چندانی تا شهر جدید ندارد و رودخانه کینتا نیز از این شهر عبور می کند. شهر ایپوه به عنوان یکی از شهرهای ثروتمند آسیای جنوبی به شمار می رود. جاذبه های دیدنی شهر ایپوه عبارتند از معابد غاری، برج ساعت، اداره پست و شهرداری و چندین بنای دیگر که به دوران استعمار بر می گردند.
تایپینگ Taiping
شهری کوچک به نام تایپینگ یکی از شهرهای تاریخی کشور مالزی به شمار می رود که در استان پراک قرار دارد و شامل آثار باستانی زیادی است. Lake Gardens در سال ۱۸۸۰ به عنوان اولین پارک عمومی مالزی ساخته شده است، همچنین اولین موزه‌ کشور نیز درهمین شهر قرار دارد؛ کلمه تایپینگ کلمه ای چینی است و از ترکیب دو کلمه تای به معنی عالی و پینگ به معنی صلح بوجود آمده است. در هنگام سفر به این شهر متوجه خواهید شد که اکثر ساکنین این شهر چینی ها هستند. شهر تایپینگ به عنوان بارانی ترین شهر در کل کشور شناخته شده است و سبب جذب گردشگر از سراسر دنیا شده است.
راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور

آب‌ و‌ هوای مالزی


کشور مالزی به دلیل نزدیکی به خط استوا از آب و هوای استوایی برخوردار است و در تمام طول سال هوای گرم و مرطوبی در این کشور رایج است. مالزی دارای دو فصل کم بارش و پر بارش است، در بهار و تابستان باران های سیل آسایی در مالزی رخ می دهد اما در عوض در پاییز و زمستان بارش ها کم می شوند و میانگین بارش سالانه در مالزی ۲۵۰ سانتی‌ متر و میانگین دمای هوا در این کشور ۲۷ درجه سانتی‌ گراد است. در حالت کلی، آب و هوا در مالزی به ندرت تغییر می کند، رطوبت در تمام طول سال بالا بوده و اغلب بعد از ظهرها باران می بارد. شما نیز قبل از خرید بلیط هواپیما از زمان آغاز فصل بارندگی در این کشور موسوم به مانسون اطلاع کسب کنید تا از جاذبه ها و مناطق مختلف مالزی لذت ببرید.
نکته حائز اهمیت در مورد فصل های بارندگی در کشور مالزی بدین صورت است که در طول سال، دو فصل بارانی وجود دارد؛ بخش شرقی، بیشترین میزان بارندگی را از اوایل نوامبر تا آخر مارس تجربه می‌ کند و شهرهای بخش غربی نیز مدت بارندگی زیاد همراه با طوفان خواهند داشت که از ماه های مه تا سپتامبر همراه با بادهای موسمی از سمت غرب است و شهرهایی مانند کوالالامپور را درگیر می کند؛ پس توجه داشته باشید که کوالالامپور در بیشتر ایام سال بارش باران دارد و خشک ‌ترین فصل معمولا بین ماه های مه تا جولای است. البته این بارندگی ها باعث نمی شود که گردشگران نگران آب و هوا باشند. پس با خیال راحت به فکر خرید بلیط هواپیما کوالالامپور باشید و از زیبایی های مالزی لذت ببرید. همچنین در ماه های ژانویه و فوریه گردشگران زیادی از سراسر دنیا به مالزی سفر می کنند، زیرا در این ماه ها فستیوال های زیادی در مالزی برگزار می شود که تماشایشان به همه گردشگران توصیه می شود.

شرایط ویزا و روادید مالزی


ویزا برای اتباع ایرانی در فرودگاه مالزی صادر می شود و دارای اعتبار ۱۴ روزه است. توجه داشته باشید که برای گرفتن ویزای مالزی نیازی نیست تا به سفارت بروید، بلکه در زمان ورود به فرودگاه مالزی مهری در پاسپورت شما زده خواهد شد که حکم ویزا را دارد. لازم به ذکر است در هنگام زدن مهر باید بلیط رفت و برگشت را در دست داشته باشید و پاسپورتتان حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. همچنین بدانید که ویزای مالزی هزینه ای ندارد.

حمل و نقل عمومی در مالزی


در کشور مالزی وسایل حمل و نقل عمومی زیادی وجود دارند، مانند LRT، MRT و مونوریل که می توانید توسط این وسایل در سطح شهر بچرخید یا به بیرون از شهر بروید. برخی از جاذبه های دیدنی و گردشگری در کشور مالزی به همدیگر نزدیک هستند، بر همین اساس می توانید از جاذبه ای تا جاذبه دیگر را پیاده بروید. در سفر به مالزی می توانید از کیوسک های اطلاعاتی نقشه مسیرهای حمل و نقل عمومی را دریافت کنید و توسط آن ها به راحتی بهترین گزینه وسیله نقلیه عمومی را انتخاب کنید.
تاکسی یکی از مهمترین وسایل نقلیه در کوالالامپور و سایر شهرهای مالزی است و اکثر تاکسی ها نیز به تاکسی متر مجهز هستند. در مالزی تاکسی‌ ها به رنگ های زرد، قرمز و سفید، زرد و آبی و سبز هستند.
راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور
اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه دیگر در کشور مالزی فعالیت دارد که اغلب تندرو هستند و در ۴ بخش مسافران را جا به جا می‌ کنند. برای رفت و آمد در مرکز شهر باید از باس بندر استفاده کنید و برای جابجایی از مرکز شهر به سمت حومه باید از باس اوتاما استفاده کنید. باس تمپاتان نیز به عنوان اتوبوس محلی در حومه شهر فعالیت دارد. برای جاهایی خیلی دور نیز باس اکسپرس یا همان اتوبوس‌ های تندرو فعالیت دارند. اتوبوس های دیگری به نام (Go-KL) در زمان‌ های شلوغ شهر به صورت رایگان فعالیت دارند و هر ۵ دقیقه یکبار به ایستگاه می‌ رسند. این اتوبوس های رایگان به جاذبه‌ های مهم کوالالامپور دسترسی دارند.
مونوریل به عنوان وسیله نقلیه مشهور در کشور مالزی است که از ۶ صبح تا ۱۲ شب برای رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرد و به بخش های مرکزی شهر دسترسی دارد.
قطار اتوماتیک نیز وسیله ای بدون راننده است و مسیرهای مختلفی را از مرکز شهر طی می کند و این مسیرها ۳۱ ایستگاه هستند. قطار کلیا اکسپرس به عنوان راحت ترین گزینه برای جا به جایی در کشور مالزی است، حتی هنگام رفتن به فرودگاه نیز کاربرد دارد. کلیا اکسپرس از ساعت ۵ صبح تا ۱ بامداد فعالیت دارد و این قطارها دارای صندلی های بسیار راحت، Wi-Fi و فضای اختصاصی بار و چمدان است و هر ۱۵ دقیقه یکبار به ایستگاه می‌ رسد.

سیمکارت های مالزی


در سفر به کشور مالزی بهتر است از سیمکارت های اعتباری مالزی خریداری کنید. معروف‌ ترین سیمکارت های این کشور، سلکوم و ماکسیز نام دارند. سیمکارت سلکام با نام ایکس‌ پکس نیز شناخته می‌ شود، این سیمکارت ها با آنتن دهی قوی در اغلب فروشگاه‌ ها و مراکز خرید موبایل قابل خریداری هستند. سیمکارت ماکسیز نیز با نام هاتلینک شهرت دارد. این نوع سیمکارت ها از فرودگاه یا فروشگاه‌ های موبایل قابل خریداری است.

غذاهای معروف مالزی


کشور مالزی ایستگاه شکم گردی در میان کشورهای آسیایی شناخته شده است؛ غذاهای معروف این کشور عبارتند از ناسی داگانگ شامل برنج بخارپز در شیر نارگیل، زردچوبه و جو سرخ شده و تخم مرغ آب پز شده است. این غذا به عنوان صبحانه سرو می شود. غذای معروف دیگر این کشور ساتای نام دارد و ترکیبی از گوشت کبابی همراه با سس مخصوص زغال پز است. باکوته نام غذای مشهور دیگر این دیار است که در اصل غذای مخصوص چینی هاست؛ غذایی که از گوشت، استخوان و چای تشکیل شده است. نودل سرخ شده نیز از غذاهای مشهور کشور مالزی است و طعم تندی دارد. در این غذا مقداری از تکه های گوشت با موسیر یا پیاز طبخ می شود.
راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور

مناسبت ها و جشنواره‌ های مالزی


در هنگام سفر به کشور مالزی علاوه بر تحقیق در مورد شرایط آب و هوایی بهتر است از تاریخ جشنواره ها و مناسبت ها نیز اطلاعاتی کسب کنید تا در این جشنواره ها حضور داشته باشید و لذت بی نهایتی ببرید. از اصلی ترین جشن ها، جشن سال نو میلادی و سال نو چینی است که در ماه های دسامبر و ژانویه برگزار می شوند و مراسماتی مانند آتش بازی، رقص و تزئین خیابان ها با پارچه ها و گل های قرمز رنگ است.
جشنواره فانوس: برای شرکت در این جشنواره باید در تاریخ ۲۵ مرداد در مالزی باشید. این جشنواره با اصالت چینی در مورد آخر فصل برداشت برگزار می شود و همراه با اجرای موسیقی و آتش بازی به شادی می پردازند.
جشن وساک: این جشن زیبا در تاریخ ۱۰ مه مصادف با اردیبهشت برگزار می شود؛ این جشن به عنوان مهمترین جشن آیین بودا به اسم جشن وساک است و بودائیان در این جشنواره با کارناوال مجسمه‌ های بودا و ارابه‌ های پر از گل برگزار می کنند.
جشن گاوای دایاک: بهترین زمان برای سفر به مالزی خرداد ماه است که در این ماه جشن زیبایی به نام جشن گاوای دایاک برگزار می شود. در این جشن، مردم محلی ساراواک با پوشیدن لباس محلی و رقص و آواز جشن می گیرند.
جشنواره خرید حراجی در مالزی: هر ساله به مدت دو ماه در پایان سال در نوامبر و دسامبر ( ۱۱ آبان تا ۱۱ دی)، بزرگ ترین حراج سال در کشور مالزی برگزار می شود و در این جشنواره شاهد برنامه های مفرح و متنوعی خواهید بود و همچنین اجناس متنوعی را با قیمت های استثنایی و کیفیتی عالی خریداری خواهید کرد. این حراجی به عنوان بهترین مکان برای خرید سوغاتی است، پس در هنگام خرید بلیط هواپیما زمان این جشنواره ها را به یاد داشته باشید.
راهنمای سفر به مالزی | صفر تا صد سفر مالزی و کوالالامپور

امنیت در مالزی


مالزی به عنوان کشوری امن در میان گردشگران شناخته شده است و شما نیز بهتر است این موارد را در هنگام سفرتان رعایت کنید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید:
پول و مدارک را در کیف‌ های کمری نگهداری کنید.
برای رفتن به مساجد و معابد لباس‌ های پوشیده و مناسب بپوشید و حتما کفش هایتان را دربیاورید.
در خیابان‌ های شلوغ نیز حواستان به دوربین، موبایل و وسایل قیمتی‌ تان باشد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است