search
menu

غارهای باتو کوالالامپور

[ پنهان کردن ]
درباره غارهای باتو
تاریخچه غارهای باتو
تکمیل ساخت و ساز عبادتگاه باتو
فستیوال مذهبی تایپوسام
غار کتِدرال و غار تاریک
چگونه به غارهای باتو برویم؟
در نزدیکی غارهای باتو از چه جاذبه های دیگر می توان بازدید کرد؟
در نزدیکی غارهای باتو چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟
در نزدیکی غارهای باتو چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

درباره غارهای باتو


کشور مالزی، از جمله مقاصدی است که برای سفر با خانواده و دوستان گزینه بسیار مناسبی بوده و بین گردشگران محبوبیت ویژه ای دارد. این کشور اسلامی در جنوب شرق آسیا واقع شده و جاذبه های طبیعی و فرهنگی فراوانی دارد. یکی از معروف ترین جاذبه های مالزی، غارهای باتو (Batu Caves) هستند و هر گردشگری که بلیط هواپیما کوالالامپور می خرد، قطعا در اولین فرصت به بازدید از این غارهای زیبا می رود. مجموعه غارهای باتو از پرطرفدارترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری کوالالامپور بوده و از یک تپه بزرگ آهکی تشکیل شده است که سه غار اصلی و چندین غار فرعی را دربر می گیرد.
غارهای باتو کوالالامپور
غارهای باتو در ۱۱ کیلومتری شمال شهر کوالالامپور واقع شده اند و در میان مردم محلی به عنوان نیایشگاه غاری استفاده کاربری دارند. چیزی که باعث جذب گردشگران به غارهای باتو می شود زیبایی های طبیعی غارها، مجسمه های زیبا و تاریخی در دل غاراصلی و پیرامون آن هستند. گردشگران برای بازدید از این مجسمه ها به داغل غارها می روند. بنابر گفته ها، غارهای باتو به ۴۰۰ میلیون سال مربوط هستند و جزو مکان های مقدس هندوها محسوب می شوند.

تاریخچه غارهای باتو


غارهای باتو در کوالالامپور نشانگر این هستند که انگار مردم خدایان خود را ساخته اند. ساخت این غارها کاملا به دست بشر بوده و قدمتشان به بیش از ۴۰۰ میلیون سال می رسد. حفره ها، شکاف ها و پرتگاه های این مجموعه نیز همه در دوران پیش از تاریخ شکل گرفته اند. طبق کاوش های باستان شناسی که در این منطقه صورت گرفته اند، در گذشته در این غار انسان های اولیه به نام "هومو ساپین ها" (Homo- Sapien) سکونت می کردند. بعد از مدت ها قوم "تموآن" (Temuan) این غارها را به عنوان محل زندگی برگزیدند. بنابراین، غارهای باتو نه تنها یک منطقه فرهنگی و مذهبی هستند، بلکه مکان تاریخی مهم نیز به حساب می آیند. در دهه ۱۸۶۰ زمانی که مالایا تحت فرمان استعمارگران بود و روزبه روز شکوفا می شد و توسعه می یافت، آن دسته از مهاجران چینی که برای کار به این سرزمین هجرت کرده بودند، نوعی کود را به استخراج کردند که به وفور در غارها وجود داشت.
غارهای باتو کوالالامپور
آن ها با استفاده از این کودها مزارع خود را حاصلخیز می کردند. این غارها در دهه ۱۸۷۰ توجه و نظر مقامات استعمارگر بریتانیایی و همچنین "ویلیام هورنادی" (William Hornaday) را که یک طبیعت گرای آمریکایی و اولین مدیر باغ وحش برانکس نیویورک بود، به خود جلب کردند. وجود غارهای باتو در آرشیوهای جهانی ثبت گردیده است.
در سال ۱۸۹۱ ، محوطه غارهای باتو به شدت مورد استقبال و توجه گردشگران قرار گرفتند. در بین این گردشگران یک تاجر هندی حضور داشت که مؤسس معبد "ک. تامبوسامی فیلایی" (K. Thamboosamy Pillai) بود. این تاجر هندی از تماشای غارهای باتو بسیار هیجان زده شده و به وجد آمده بود و معتقد بود این غارها به سرنیزه های آسمانی شباهت دارند. وی با استناد بر این اعتقاد و باور خود، تصمیم گرفت از این تخته سنگ عظیم برای عبادت "لرد موروگان" (Lord Murugan)، خدای جنگ هندو که نیزه آسمانی را حمل می کند، یک عبادتگاه بسازد.
غارهای باتو کوالالامپور

تکمیل ساخت و ساز عبادتگاه باتو


در دهه ۱۹۲۰ ، پله های چوبی به این مکان اضافه شدند که ار زمین تا بالای نیزه آسمانی ادامه داشتند و به عبادت کنندگان این فرصت را می دادند تا برای پرستش خدای هندو به بالای معبد بلند بروند. با ساخته شدن این پله ها تعداد عبادت کننده ها بیشتر می شد و به دنبال آن مقدار نذورات نیز افزایش می یافت. درنهایت، پله های سیمانی که امروزه مشاهده می کنید، جایگزین پله های چوبی شدند تا رفت و آمد به بالای معبد آسان تر شود. در سال ۲۰۰۶ ، یک مجسمه طلایی بزرگ نقاشی شده به ارتفاع ۴۲ متر از خدای جنگ هندو "لرد موروگان" ساخته شد و در ابتدای پله های اولیه مستقر یافت. نام غارهای باتو از نام رودخانه ای که در داخل محوطه جریان دارد، گرفته شده است و این غارها از زمان ساخت مجسمه خدای جنگ هندو به یکی از بزرگ ترین عبادتگاه های هندو در سراسر جهان تبدیل گشت که هر ساله گردشگران زیادی را به خرید بلیط هواپیما ترغیب می‌کند.
در طول سال جمعیت زیادی از مردم محلی و به ویژه گردشگران ار سراسر دنیا روانه غارهای باتو می شوند. اما در نیمه اول سال یک فستیوال مذهبی به نام "تایپوسام" (Thaipusam) برگزار می شود، که تعداد بازدید کنندگان غارهای باتو در این مراسم چندین برابر افزایش می یابد. این فستیوال مذهبی ۸ ساعت طول می کشد.
غارهای باتو کوالالامپور

فستیوال مذهبی تایپوسام


در فسیتوال مذهبی تایپوسام، بسیاری از شاگردان و پیروان هندو نذر و نذورات خود را که اغلب شامل ظرف شیر است، در "کاوادی" (Kavadi) تزئین شده و درخشان برای لرد موروگان پیشکش می کنند. کاوادی، از دو قطعه چوب یا استیل نیم دایره تشکیل شده که پرتزئین هستند و درحالی که خم شده اند، به یک سازه صلیبی وصل هستند. بدین گونه به راحتی می توان آن را روی شانه ها متعادل کرد. این چارچوب باعضمت معمولا با گل، پر طاووس و قلاب های فلزی متعدد مزین می شود و وزن برخی از آن ها به ۱۰۰ کیلوگرم هم می رسد.
برخی از پیروان و شاگردان هندو نیز نذر خود را با سوراخ کردن قسمتی هایی از بدنشان به وسیله سوزن، قلاب و حتی سیخ ادا می کنند. بازدید کنندگان و گردشگرانی که در این فستیوال حاضر می شوند، از این میزان اعتقاد و ایمان پیروان هندوها شگفت زده می شوند. اما شاهکار اصلی این فستیوال مربوط به زمانی است که پروان هندوها نذورات سنگین وزن خود را از ۲۷۲ پله بالا می برند و این همه سختی و فاشر را برای ادای نذرشان متحمل می شوند. در بالای پله ها کاهنان منتظر پیروان هستند تا قبل از درآوردن سیخ ها و قلاب ها از بدن افراد، خاکستر به روی آن ها بریزند.
غارهای باتو کوالالامپور

غار کتِدرال و غار تاریک


بزرگ ترین و معروف ترین غار مجموعه غارهای باتو، "غار کتدرال" (Cathedral Cave) است در زیر طاق ۱۰۰ متری اش زیارتگاه های هندو زیادی را جای داده است. دو غار معبد دیگر در پای تپه باتو وجود دارند که به عنوان گالری هنر و موزه مورد بازدید و استفاده قرار می گیرند. مجسمه ها و نقاشی های مذهبی هندو زیادی در این دو مکان به نمایش گذاشته شده اند. مجموعه غارهای باتو برای تمامی بازدید کنندگان آئین هندو و مردمانی از دیگر مذاهب به یک اندازه جذاب است.
"غار تاریک" (Dark Cave)، مکانی است که می توانید با مراجعه به آن از هزارتوهای طبیعی غارهای باتو بازدید کنید. در این مکان تورهای مبتدی غارشناسی برگزار می شوند که می توانید در آن ها شرکت کرده و در پشت کوه ها به صخره نوردی مشغول شوید. بیش از ۱۶۰ مسیر در این محوطه برای سنگنوردان وجود دارند که تمامی آن ها به راحتی قابل دسترس هستند.

چگونه به غارهای باتو برویم؟


غارهای باتو همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۱ شب به روی بازدیدکنندگان باز هستند و برای رفتن به غارهای باتو می توانید از اتوبوس های "اینتراکوتا" (Intrakota) شماره ۱۱ D از بازار مرکزی و یا اتوبوس "سیتی لاینر" (Cityliner) شماره ۶۹ در جالان پودو (Jalan Pudu) استفاده کنید. علاوه بر این، از هر نقطه شهر می توانید با استفاده از تاکسی به غارهای باتو دسترسی داشته باشید.

در نزدیکی غارهای باتو از چه جاذبه های دیگر می توان بازدید کرد؟


برج های دوقلوی پتروناس: ۱۳.۲ کیلومتر
آکواریوم کوالالامپور: ۱۳.۲ کیلومتر
محله چینی ها: ۱۳.۲ کیلومتر
بازار مرکزی: ۱۳.۲ کیلومتر
بوکیت بینتانگ: ۱۳.۵ کیلومتر
برج کوالالامپور: ۱۳.۷ کیلومتر
پارک پروانه کوالالامپور: ۱۳.۹ کیلومتر
موزه ملی مالزی: ۱۴ کیلومتر

در نزدیکی غارهای باتو چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟


هتل OYO 89381 Moonnight Hotel فاصله: ۲۰۰ متر
هتل Hill Inn Hotel Batu Cave فاصله: ۹۰۰ متر
هتل Batu Caves Hotel فاصله: ۱ کیلومتر
هتل Gombak Star Hotel فاصله: ۲.۷ کیلومتر
هتل Traders Hotel Kuala Lumpur فاصله: ۱۵ کیلومتر
هتل Berjaya Times Square Hotel, Kuala Lumpur فاصله: ۱۶.۶ کیلومتر

در نزدیکی غارهای باتو چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


رستوران Restoran Nasi Kandar Al-Siddiq Sdn. Bhd فاصله: ۷۵۰ متر
رستوران Restoran Hababil Batu Caves فاصله: ۹۵۰ متر
رستوران Wira Seafood Ikan Bakar Sedap - Western Food فاصله: ۱.۸ کیلومتر
رستوران Salam Suria Arabic Restaurant فاصله: ۲.۵ کیلومتر
رستوران Jabina Restaurant فاصله: ۴.۵ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است