search
menu
ارومیه keyboard_arrow_down close

ارومیه

hotel
هتل های ارومیه ۱۶

درباره ارومیه

درباره ارومیه


ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و دهمین شهر پرجمعیت ایران است. ارومیه از شهرهای بزرگ شمال غربی کشور در کنار شهر تبریز به شمار می‌رود. ارومیه از شهرهای کهن ایران است که در دوره معاصر هم در زمینه‌های مختلفی شاهد توسعه و پیشرفت بوده است و برخی از نخستین بیمارستان‌ها و مدارس در این شهر پایه گذاری شدند.

تاریخچه ارومیه


نام شهر ارومیه در زبان آشوری به معنای شهر آب است و این به سبب پرآبی این شهر ایران بوده است. پیدایش ارومیه به هزاره دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. یعنی زمانی که فرمانروایی آشور در نیمه غربی ایران تا عراق پدید آمده بود. ارومیه به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای حاصلخیز و همچنین مهم از دید راهبردی، مورد هجوم قدرت‌های مختلفی بوده است. به ویژه در دوران جنگ جهانی اول و دوم، شهر ارومیه آسیب فراوانی دید و بارها اشغال شد و حوادث خونینی را از سر گذراند.

آب و هوای ارومیه


ارومیه و استان آذربایجان غربی دارای جغرافیایی نیمه کوهستانی هستند و به همین دلیل زمستان‌هایی پربارش و سرد را تجربه می‌کنند. به همین دلیل ارومیه شهری سردسیری است و مقصد مناسبی برای گردش در نیمه دوم بهار و تابستان به شمار می‌رود.
ارومیه

جاهای دیدی ارومیه


شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی هم دارای تاریخ طولانی و کهنی هستند و هم از طبیعت ویژه‌ای بهره‌مند شده‌اند. شما در شهر ارومیه می‌توانید از بناهای تاریخی به جامانده از دوران های تاریخی گوناگون بازدید کنید. خانه های تاریخی، مسجدها، گنبدها و بناها و کلیساهای ارومیه در این گروه قرار می‌گیرند. همچنین شهر ارومیه دارای دریاچه ها و روستاهای سرسبز و زیبایی است که در پیرامون شهر قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازهای شگفت‌آور و آرامش‌بخش دارند. نگین استان آذربایجان غربی هم که دریاچه ارومیه است که هر چند حال خوبی ندارد، اما هنوز زیبا و باشکوه است.

فرودگاه ارومیه


فرودگاه اصلی آذربایجان غربی و شهر ارومیه، فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه نام دارد که پیش از انقلاب ساخته شده و در شمال این شهر جای گرفته است. از فرودگاه ارومیه به شهرهای مختلف ایران و همچنین برخی شهرهای ترکیه مانند وان و برخی شهرهای عراق مانند نجف و کربلا پروازهایی انجام می‌شود. بیشتر کسانی که از تهران به ارومیه به صورت هوایی سفر می‌کنند با خرید بلیط هواپیما ارومیه خود را به این شهر می‌رسانند.
ارومیه

سوغات و خوردنی های ارومیه


شهر ارومیه دارای انواع نقل با مزه های مختلف است. نقل بیدمشک، زعفرانی و گل سرخ مشهورترین آنها هستند. حلواها دیگر خوردنی های ارومیه هستند. مانند حلوای هویج و حلوای گردو. ارومیه در زمینه تولید عرقیجات گیاهی هم دارای پیشینه است و عرق بیدمشک و بادرنجبویه مشهوری دارد. اما شیرینی ها و خوردنی های ارومیه به اینجا پایان نمی‌یابد. لوزانک، سوجوق و انواع نان های سبزیجات از این جمله هستند. در زمینه صنایع دستی اهالی آذربایجان غربی و ارومیه در زمینه تولید آثار پارچه‌ای مانند فرش و کارهای چاپ و آثار هنری روی چوب دست هنرمندی دارند.

دیدنی های ارومیه