search
menu

جاهای دیدنی سلماس

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از جاهای دیدنی تاریخی سلماس پیشنهاد می‌شود؟
حمام شیخ
کتیبه خان تختی
کلیسای محلم
کلیسای گئورگ مقدس یا هفتوان
کلیسای مارگیوگیز سلماس
تپه اهرنجان
قلعه کوه پیرچاووش
امام زاده کهنه شهر
کلیسای آخته خان
جاهای دیدنی و تاریخی سلماس از دلایل اصلی برای مشهورتر و معروف‌تر شدن این شهر در میان گردشگران است. سلماس دارای اصالت تاریخی است و نشانه‌های این اصالت تاریخی در گوشه کنار این شهر قابل لمس است. سلماس یکی از شهرهای اصلی استان آدربایجان غربی است که از لحاظ اقتصادی نیز در رونق این استان سهیم است. از لحاظ جغرافیایی این شهر در نزدیکی ترکیه قرار دارد. این شهر از نظر کشاورزی نیز نقش مهمی در اقتصاد استان آذربایجان غربی دارد. همانطور که گفته شد سلماس دارای پیشینه تاریخی است و اصالت آن در آثار به جا مانده از گذشتگان به خوبی مشهود است. سلماس دارای جاهای دیدنی و تاریخی بسیاری است که توصیف هر کدام می‌تواند برای کسانیکه قصد سفر به این استان و شهر را دارند وسوسه برانگیز باشد. از جمله جاذبه های تاریخی و دیدنی سلماس کتیبه خان تختی، کلیسای محلم، کلیسای هفتوان، امام زاده کهنه شهر، کلیسای مارگیوگیز، تپه تاریخی اهرنجان، قلعه پیرچاووش، کلیسای آخته خان هستند. گردشگرانی که قصد سفر به آذربایجان غربی را دارند می توانند با خرید بلیط ارزان هواپیما به این استان سفر کنند و از شهرهای مختلف و بی‌نظیر آن از جمله شهر سلماس که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است دیدن کنند.

چرا بازدید از جاهای دیدنی تاریخی سلماس پیشنهاد می‌شود؟


• جاهای دیدنی تاریخی سلماس به قدری متعدد و متنوع هستند که برای هر گردشگری بازدید از این شهر کوچک اما اصیل رویایی وسوسه برانگیز است.
• دیدن جاهای دیدنی تاریخی سلماس به طور قابل ملموسی گردشگران را به دل تاریخ می‌برد.
• گردشگرانی که برای بازدید از جاهای دیدنی تاریخی سلماس به این شهر سفر می‌کنند می‌توانند علاوه بر بازدید از این مکانها، از آب و هوای تمییز و مطلوب این شهر نیز بهره‌مند شوند.
• گردشگران می‌توانند با ثبت عکس‌های یادگاری در هر کدام از اماکن تاریخی دیدنی سلماس خاطره‌ای از یک سفر ناب را در ذهن خود ثبت کنند.

حمام شیخ


حمام شیخ (Hammam Sheykh) در شهر سلماس از جمله آثار تاریخی این شهر است. حمام شیخ در زمان سلطنت پهلوی‌ها یعنی در سال ۱۳۱۲ ساخته شده است. این حمام که ویژگی‌های یک حمام اصیل ایرانی را در معماری آن مشاده می‌کنیم در سال ۱۳۷۵ جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این حمام در بافت قدیمی و سنتی شهر قرار دارد و سالانه بخصوص در ایام نوروز پذیرای مهمانان بیشماری از نقاط مختلف کشور و حتی توریست‌های خارجی است.
آدرس حمام شیخ: استان آذربایجان غربی، شهر سلماس، خیابان سوره ‌ای
جاهای دیدنی سلماس

کتیبه خان تختی


کتیبه خان تختی (Stone inscriptions of Khan Takhti) یکی از آثار تاریخی معروف شهر سلماس است. قدمت این کتیبه به گفته مورخان و باستان شناسان به قرن سوم میلادی یعنی حدود ۱۸ قرن پیش و در واقع به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این سنگ نگاره بسیار جذاب تصویری را از پیروزی شاه ایرانی بر لشکر روم روایت می‌کند. سنگ نگاره خان تختی بر روی کوه پیرچاووش قرار دارد و برای سهولت در رسیدن به این ارتفاع از کوه پله‌هایی در مسیر تعبیه شده است. سنگ نگاره خان تختی در نزدیکی روستای خان تختی، در کوه پیرچاووش در جاده سلماس-ارومیه قرار دارد.
آدرس کتیبه خان تختی: استان آذربایجان غربی، سلماس، روستای خان تختی، کوه پیر چاووش

کلیسای محلم


کلیسای محلم یا ملحم در نزدیکی روستای محلم سلماس قرار دارد. این کلیسا که بخشی از بافت آن قدیمی و بخش نیز بعدها ساخته شده است یکی از آثار تاریخی و دیدنی سلماس است. بخش‌های قدیمی آن مربوط به سال ۱۸۸۰است. کلیسای محلم از جمله آثار تاریخی است که بعنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.
آدرس کلیسای محلم: استان آذربایجان غربی، سلماس، بخش مرکزی، دهستان زولا چای، روستای محلم

کلیسای گئورگ مقدس یا هفتوان


کلیسای گئورگ مقدس یا هفتوان (St. George Church, Haftvan) یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی تاریخی سلماس است. قدمت این بنا مربوط به اواخر دوره صفوی است و بنای آن بصورت گنبدی چند ضلعی است که بر روی پایه‌های سنگی قرار گرفته است. در ورودی این کلیسا کتیبه‌هایی وجود دارد که نشان از قدمت این بنای تاریخی دارد. این بنا نیز در اسفند ۱۳۸۰ بعنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. این کلیسای تاریخی بعد از زمین لرزه‌ای که در سال ۱۶۵۲ در سلماس رخ داد مورد بازسازی مجدد قرار گرفته است.
آدرس کلیسای گئورگ مقدس یا هفتوان: استان آذربایجان غربی، سلماس،۵ کیلومتری شهرستان سلماس،روستای هفتوان
جاهای دیدنی سلماس

کلیسای مارگیوگیز سلماس


کلیسای مارگیوگیز نیز یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. قدمت این کلیسای قدیمی و با اصالت به اواخر سده شش هجری قمری می‌رسد. این بنا که سقف چوبی دارد بطور کلی مصالح به کار رفته در آن مصالح بسیار ابتدایی و ساده است. نمای داخلی با خشت و گچ پوشانیده شده است و یک برج ناقوس نیز دارد. گردشگرانیکه برای گردش به شهر سلماس سفر می‌کنند می‌توانند بازدید از این کلیسای قدیمی و پر از سکوت و آرامش را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهند.
آدرس کلیسای مارگیوگیز: استان آذربایجان غربی، سلماس، روستای خسرو آباد

تپه اهرنجان


تپه اهرنجان (Ahran jan) یک تپه باستانی در نزدیکی سلماس است که در طی دهه‌های اخیر آثار تاریخی با ارزشی در این تپه کشف شده‌اند. قدمت این تپه تاریخی به حدود ۷ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. آنچه در این تپه کشف شده است شامل ظروف سفالی است که مشابه آن در کمتر حفاری دیده شده است، علاوه بر این ظروف سفالی ابزارآلات سنگی نیز در این مکان کشف شده‌اند.
آدرس تپه اهرنجان: استان آذربایجان غربی، شمالغرب دریاچه ارومیه، دشت سلماس

قلعه کوه پیرچاووش


قلعه کوه پیرچاووش بر روی همان کوهی قرار دارد که کتیبه خان تختی قرار گرفته است. این قلعه که بر روی کوه پیر چاووش قرار دارد به فاصله ۱۷ کیلومتری از سلماس واقع شده است. قلعه از چند بخش اتاق مانند تشکیل شده و مصالح به کار رفته در آن سنگ و آهک است، گردشگران می توانند با بازدید از این کوه هم کتیبه خان تختی را ببینند و هم از این قلعه که در دشتی فراخ واقع شده است بازدید کنند و از طبیعت آرامش بخش اطراف نیز لذت ببرند. این قلعه در ادوار مختلف تاریخی مورد استفاده قرار گرفته است.
آدرس قلعه کوه پیر چاووش: استان آذربایجان غربی، سلماس، ابتدای ورودی روستای میناس، کوه پیرچاووش

امام زاده کهنه شهر


امام زاده کهنه شهر یا امام زاده اسحاق یک جاذبه تاریخی و مذهبی در شهر سلماس است که در زمان پهلوی ساخته شده است. این اثر نیز در سال ۱۳۸۱ جز آثار ملی قرار گرفته است. این امام زاده برای مردم محلی دارای اهمیت است و در ایام مناسبت‌های مذهبی مملو از جمعیت است. بر مبنای اطلاعات به دست آمده این مکان مرقد تعدادی از فرزندان امام های علیه السلام است و مرقد شهدا نیز در محوطه این امام زاده قرار دارند.
آدرس امام زاده کهنه شهر سلماس: استان آذربایجان غربی، سلماس، پنج کیلومتری شهر سلماس
جاهای دیدنی سلماس

کلیسای آخته خان


کلیسای آخته خان از جمله آثار دیدنی تاریخی شهرستان سلماس است که در روستای آخته خان واقع شده است. بر اساس نوشته‌ای که در سر در ورودی این کلیسا قرار دارد قدمت آن به ۱۸۹۰ میلادی می‌رسد. نورگیر‌هایی در ساختمان این بنا وجود دارد که برای تامین نور آن تعبیه شده اند. گنبد این بنا نیز توسط ستون‌هایی با پر جا نگه داشته شده است. مصالح به کار گرفته شده در ساخت این کلیسا شامل گچ، آجر و آهک است.
آدرس کلیسای آخته خان: استان آذربایجان غربی، سلماس، روستای آخته خان

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است