search
menu

سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

[ پنهان کردن ]
گشتی در سوغات خوشمزه ارومیه‌
نقل ارومیه
حلوای هویج ارومیه
حلوای گردویی ارومیه
تخمه خوی
لوزانک
نان سنتی ارومیه
سوجوق
انواع عرقی جات ارومیه
انواع ترشی و مربای ارومیه
گشتی در صنایع‌دستی ارومیه
رودوزی
رنگرزی و چاپ سنتی
محصولاتی چوبی ارومیه
پیکرتراشی
فرش ارومیه
معروف‌ترین مراکز خرید صنایع‌دستی و سوغات ارومیه
سوغات و صنایع‌دستی شهر ارومیه، قطب تولید بیدمشک، دیار عاشیق‌ها و دشت‌های بی‌کران آذربایجان غربی، با تاریخی غنی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت معرفی شده تا اگر با بلیط هواپیما ارومیه مسافر این شهر زیبا بودید، در جریان سوغات خوشمزه و صنایع‌دستی زیبا و دوست‌داشتنی مردمان خونگرم این سرزمین خاطره‌انگیز باشید.
ازجمله دوست‌داشتنی‌ترین صنایع‌دستی ارومیه یا صنایع‌دستی آذربایجان غربی می‌توان به محصولاتی چون: فرش دست‌بافت، پیکرتراشی، سفال گری، منجوق‌دوزی، رنگرزی و چاپ‌های سنتی، جاجیم، گلیم، معرق، ظریف‌کاری روی چوب، رودوزی اشاره کرد. انواع نان و ترشی و مربا و حلوا و نقل، در فهرست خوشمزه‌ترین سوغات پاریس ایران به شمار می‌رود.
اگر شما مخاطب گرامی، طعم و مزه و عطر نقل و حلوای ارومیه‌ها و دیگر خوشمزه‌جات این دیار دیدنی را تجربه کردید، نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
با سوغات و صنایع‌دستی ارومیه همراه باشید.

سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

گشتی در سوغات خوشمزه ارومیه‌


ارومیه به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان غربی، کلکسیونی از سوغات‌های خوشمزه است. از نان و شیرینی گرفته تا غذاهای لذیذ. شماری از سوغات خوشمزه ارومیه را در این گفتار مرور می‌کنیم. اگر رهسپار ارومیه شدید، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغات و ادویه و صنایع‌دستی ارومیه، بازار ارومیه بوده که ثبت ملی نیز شده است.

نقل ارومیه


نقل ارومیه یکی از معروف‌ترین سوغات خوشمزه این شهر است. از شناخته شده‌‌ ترین سوغات شهر بوده و مثل گز اصفهان و باقلوا یزد، انتخاب اول توریست‌های عازم این شهر خوش آب و هوا با طبیعتی دل‌انگیز است. نقل‌هایی که در ارومیه تولید و عرضه می‌شوند، اندازه و طعم‌های گوناگونی داشته و شما می‌توانید نقل ارومیه را در بسته‌بندی‌های مختلف و ابعاد و رنگ گوناگون تهیه و به دوستان و آشنایان هدیه دهید.
سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

نقد بیدمشکی، نقل زعفرانی، نقل وانیلی، نقل گل محمدی و نقل پسته‌ای، از خوشمزه‌ترین نقل‌های ارومیه است. نقل‌های گران ارومیه را معمولاً با بادام و گردو و زنجبیل و هل و زعفران تولید و عرضه می‌کنند. این‌ها گزینه‌های خوبی برای سوغات به مشکل‌پسندان خواهد بود.

- نقل گل محمدی: نقل گل محمدی، نقلی معطر با گلبرگ‌های گل محمدی بوده و از نقل‌های طعم دار پرفروش ارومیه به شمار میرود. این محصول با انواع مغزها مثل گردو یا مغز بادام تولیدشده که هر یک خریداران خاص خود را دارند. نقل گل محمدی در انواع ابعاد ریز، متوسط و درشت تولید میشود.

- نقل زعفرانی: نقل زعفرانی با رنگ جذاب و عطر خوش زعفران اعلاء از نقل های محبوب در شهر ارومیه بوده که با مغزهای گردو و بادام و غیره تولید می‌گردد.

- نقل گردویی زعفرانی: از نقل‌های درشت و مجلسی است که گران‌بها تر از انواع دیگر نقل است. نقل خلال زعفرانی نیز، نقلی با ابعاد ریز و باریک است که برای مصرف روزانه خریداری می‌گردد.

- نقل بهار نارنج: نقل بهار نارنج، از نقل‌های معطر و خوش‌بو بوده که در ابعاد گوناگون در کارگاهها و شیرینی فروش‌های معتبر ارومیه تولید می‌شود. نقل خلال ریز بهار نارنج، از نقل‌هایی است که به همراه چای، مصرف گسترده‌ای در سایر نقاط کشور دارد.

- نقل وانیلی: نقل وانیلی، معمولاً با مغز گردو تولیدشده و نقلی سفید رنگ و معطر با اسانس وانیل است.

- نقل یاس: از دیگر نقل‌های معطر، نقل یاس است که عطر خوش یاس داشته و با استقبال خوبی از سوی خریداران نقل در ارومیه مواجه شده و به نظر میرسد که رضایت مشتری و مشکلپسندها را جلب کرده است.

حلوای هویج ارومیه


ارومیه، سوغات معروف دیگری هم دارد به نام حلوای هویج. این حلوا همان‌گونه که از نامش پیداست، از هویج تولید می‌شود. هویج، چه در قالب کیک و چه در قالب شیرینی و چه در قالب حلوا، خاصیت غذایی بالا داشته و اگر با شکر کم‌تر مصرف شود، اثر غذایی ان بیش‌تر برای بدن احساس خواهد شد. مخصوصا آب هویج در تابستان وقتی با چربی مثل شیر با بستنی مصرف شود، بسیار وسوسه‌انگیز است.
حلوای هویج ارومیه از شیر و آرد و شکر و شیره انگور و مغز گردو و پسته تهیه می‌شود و محبوب شب نشینی‌های مردم باصفای ارومیه است.

حلوای گردویی ارومیه


حلوای گردویی ارومیه، یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ارومیه و کلا آذربایجان غربی است. حلوای گردو با توجه به گرانی هر کیلو گردو خشک در سال‌های اخیر، گران‌تر از حلوای هویج است. حلوای گردویی، محصولی مقوی به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان و کهن‌سالان است. از شیرینی‌های مناسبتی محبوب ارومیه‌ای‌ها بوده و در شب یلدا نیز بسیار طبخ و سرو می‌شود.
سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

تهیه حلوای گردویی در ارومیه از قنادی‌های مطرح و کارگاه‌های معتبر تهیه حلوای گردویی مثل خشکبارفروشی‌ها، امکان‌پذیر است. حلوای گردویی ترکیبی از گردو، شیره انگور یا شکر از قبل حرارت دیده بوده تا سفت‌ شود. حلوای گردویی انتخاب خوبی برای روزهای سرد نیمه دوم سال است.

تخمه خوی


از خوشمزه‌ترین سوغات استان است. تخمه خوی، بازارهای صادراتی وسیعی دارد. تخمه‌هایی مثل آفتابگردان، دورسفید، شمشیری، تخمه‌کدو، قلمی و گوشتی از محصولات تخمه خوی هستند. تخمه درجه‌یک در ارومیه حتماً مال خوی است.

لوزانک


لوز نارگیلی و پسته‌ای و وانیلی از سوغات خوشمزه شهر یزد است؛ اما در ارومیه نیز لوزانک تولید می‌شود که دست کمی از لوزهای یزدی ندارد. لوزانک یا باستخ، یک نوع شیرینی محبوب در ارومیه بوده و مسقطی هم نامیده می‌شود. می‌توانید لوزانک را در شیرینی‌فروشی‌ها و خشکبارفروشی‌های ارومیه تهیه کنید.
لوزانک یا باستخ از ترکیب موادی مثل نشاسته، شیره انگور، شکر، گلاب و آب تشکیل‌شده و چون به‌صورت لوزی تکه‌تکه یا برش می‌زنند و کوچک است، لوزانک نامیده می‌شود.
سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

نان سنتی ارومیه


ارومیه نیز مثل همه شهرهای ۳۱ استان کشور، دارای نان سنتی است. عین نان سنتی قزوین، عین نان سنتی سمنان، عین نان سنتی فومن، عین نان سنتی خوزستان. عین نان سنتی اراکی‌ها. اگر به ارومیه رفتید، نان‌های سنتی آن‌ها را فراموش نکنید. ارومیه، تنوع بالایی در تولید و پخت و عرضه نان سنتی دارد. از جو و چاودار تا سبوس دارد و غیره که برای سلامتی پوست و مو و شادابی بدن نیاز است.
نان‌هایی چون: تنوره چره، یخاچره، ارده، جزلا چره و تاواچره ازجمله نان‌های سنتی ارومیه است. برخی از نانوایی‌های شهر پخت می‌کنند. در فروشگاه‌ها و شیرینی‌فروش‌ها معمولاً ردپای نان‌های سنتی ارومیه دیده می‌شود.

سوجوق


سوغات محبوب دیگری از دیار ارومیه که در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت معرفی می‌شود، سوجوق نام دارد. سوجوق ترکیبی از شیره انگور و نشاسته و آب است. این مواد را ترکیب کرده تا خمیر شده و سپس خمیر را باز می‌کنند و داخل آن را از انواع مغز مثل مغز گردو و مغز بادام و پسته پر می‌کنند. به‌صورت لوله باریک درآمده و آن‌ها را برش زده و روی آن را با کنجد و پودر نارگیل، تزیین می‌کنند.
ترکیبی خوشمزه و دوست‌داشتنی و وسوسه‌انگیز می‌دهد. عین جوزه غند نراقی‌ها، خوشمزه و پرخاصیت است.
سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

انواع عرقی جات ارومیه


این فقط کاشان و محلات و آران بیدگل و قمصر نیست که عرقی جات آن، آوازه ملی و جهانی دارد. عرقی جات ارومیه نیز به دلیل تنوع طبیعی و سرسبزی منطقه، هم چون عسل و سرشیر آن، یکی از ارزشمندترین سوغات و عرقی جاتی است که طب سنتی ایرانی بسیار بر آن تأکید کرده است.
حتماً عرقی جات ارومیه را چه دو آتیشه و چه سه آتیشه از تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید که به شما اسانس تحویل نمی‌دهند. خرید عرقی جات سنتی اصل و خالص از کاسنی و شاتره گرفته تا رازیانه و بیدمشک و زیره و بومادران و نعناع و بابوبه، در عطاری‌های معتبر ارومیه در دسترس است. بعضی از فروشگاه‌ها، عرضه‌کننده ۱۰۰ نوع عرق گیاهی ارومیه هستند. از معروف‌ترین عرقیات ارومیه می‌توان به عرق بیدمشک و بادرنجبویه اشاره داشت.

انواع ترشی و مربای ارومیه


هرجایی میوه خوب داشته باشد، انتظار ترشی و مربای خوب هم داشته باشید. ارومیه، دیار باغات و میوه‌های لذیذ است و ناگفته پیداست که صنعت فرآوری مواد غذایی صنعتی و خانگی در ارومیه، رونق داشته باشد. مرباجات و ترشی جات ارومیه، مخاطبان بسیار دارد. اگرچه ترشی ارومیه مثل هفت‌بیجار کردستان، شهرت ملی ندارد، اما به‌هرحال یکی از سوغات خوشمزه این دیار دیدنی، ترشی و مربا است.
در مصرف ترشی و مربا دقت کنید که چون آفت دهان و دندان و سیستم گوارش است.
ترشی و مربا ارومیه، تنوع بسیاری دارد. مربای سیب و مربای به و آلبالو و گیلاس و زردآلو و انجیر و هویج و توت و گل محمدی، خریداران زیادی دارد. سعی کنید از خرید این محصولات از دست‌فروشان دوره گر پرهیز کنید. ترشی لیته هم اگر در غذا مصرف می‌کنید، مقدارش کم باشد.
سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

گشتی در صنایع‌دستی ارومیه


صنایع‌دستی در ویترین صادراتی آذربایجان غربی قرار دارد. یکی از کالاهای مهم صادراتی استان بوده و معمولاً بازارچه‌های صنایع‌دستی ارومیه با استقبال گسترده گردشگران داخلی و خارجی مواجه می‌شود. از چوب و مست تا چرم و قلم‌زنی و حصیربافی و فرش، در فهرست صنایع‌دستی ارومیه قرار دارد. در ادامه به شماری از صنایع‌دستی ارومیه اشاره می‌کنیم.

رودوزی


ازجمله صنایع‌دستی کم‌تر مطرح ارومیه، رودوزی است. رودوزی درواقع فعالیتی است که برای تولید محصول، از قلاب و سوزن استفاده می‌شود. نخ‌های رنگی و یا فلزی به‌منظور تزیین پارچه استفاده‌شده و ترکیبی دل‌فریب را رقم می‌زنند. قلاب‌دوزی، ملیله‌دوزی و سوزن‌دوزی، ازجمله محصولات صنایع‌دستی ظریف و خوش‌طرح و رنگ است که در سفر به ارومیه، در نظر داشته باشید.

رنگرزی و چاپ سنتی


رنگرزی و چاپ سنتی، از دیگر صنایع‌دستی ارومیه است. چاپ برای نخستین بار، از دیار اولین‌های ایران یعنی تبریز به سایر نقاط کشور گسترده شد. لذا جای شگفتی نیست که ارومیه و آذربایجان غربی در تولید محصولات چاپ سنتی و رنگرزی، منطقه‌ای پیشرو باشد. روش سنتی رنگ کردن پارچه و الیاف، رنگرزی است و با چاپ کلاقه‌ای، دو صنعت دستی محبوب منطقه به شمار می‌رود.
چاپ کلاقه‌ای، محبوب مردمان اسکو است. جایی که نانش، شهره خاص و عام است. هنر چاپ کلاقه‌ای در کشور آذربایجان نیز رونق بسیار دارد. روسری کلاقه‌ای و بالاپوش‌های زنانه، ازجمله صنایع‌دستی ارومیه است که در مغازه‌های عرضه صنایع‌دستی دیده می‌شود.
سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

محصولاتی چوبی ارومیه


در ارومیه همانند گیلان و مازندران، شاهد طیف گسترده‌ای از محصولات چوبی هستیم. محصولات چوبی از کارد و قاشق و چنگال و جا قاشقی و جا چنگالی و جان نانی گرفته تا آویزهای کوچک و بزرگ، در ارومیه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. اگر دوست دارید آشپزخانه رمانتیکی داشته باشید، محصولات چوبی را جایگزین محصولات فلزی و شیشه‌ای کنید.
از صنایع‌دستی محبوب ارومیه، ظریف‌کاری روی چوب است. طرح موردنظر روی چوب گلابی یا صنوبر کشیده شده و بعداً تکه‌های گوناگون چوب را روی سطح چوب چسبانده و با ابزار برش و تراش، به شکل موردنظر درمی‌آورند. هنری پرزحمت است و در خریدش، درنگ نکنید. چون واقعاً پولی که پرداخت می‌کنید، پاسخی به ارزش واقعی محصولی که تولیدشده و ساعت‌ها زمان برای آن اختصاص‌یافته، نیست.

پیکرتراشی


در ارومیه نیز مثل نصف جهان، پیکرتراشی محبوب است. چون ارومیه، چوب زیادی دارد، پیکرتراشی روی چوب، به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی این شهرستان، رونق داشته و محصولاتش را می‌توان در فروشگاه‌های بسیاری در سطح استان آذربایجان شرقی مشاهده و خریداری نمود.
منبت‌کاری در یزد و اصفهان، فعالیتی مرسوم و شاخص است. در منتی کاری که از صنایع‌دستی ارومیه نیز محسوب می‌شود، بامهارت فراوان و حوصله بسیار، هنرمندان، نقش‌های فوق‌العاده‌ای را روی محصولات چوبی حکاکی می‌کنند که تصویری بدیع و محصولی ارزش‌آفرین را خلق می‌کند و در قالب تابلو، می‌توان آن را بر دیوار خانه زد و یک‌عمر لذت برد و به صنایع‌دستی ایرانی، افتخار کرد. منتی را می‌توان به‌عنوان تحفه این دیار به دوست و آشنا در داخل و خارج از کشور هدیه کرد.

فرش ارومیه


تولید و بافت فرش، نیاز به مهارت دارد و خریدش نیز ایضاً! اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی فرش دست‌بافت هستید، توصیه می‌شود که خرید فروش ارومیه را مثل فرش قم و کاشان و تبریز و اصفهان در نظر داشته باشید. فرش هرسال گران می‌شود و اثری هنری و ماندگار است. از باارزش‌ترین و گران‌ترین صنایع‌دستی ارومیه، فرش است. هنر فرش‌بافی، جلوه خاصی به خانه و کاشانه شما داده و اثر فوق‌العاده ممتاز برای هدیه به عزیزان شما خواهد بود.
رنگ و طرح فرش و تابلو فرش ارومیه، شهره خاص و عام است. فرش ارومیه، ظرافت و استحکام بالا دارد.
سوغات ارومیه | از ارومیه سوغاتی چه بخریم؟

معروف‌ترین مراکز خرید صنایع‌دستی و سوغات ارومیه


- مجتمع تجاری میلاد نور: ارومیه، خیابان استادان، جنب مجتمع تجاری عازمی
- مجتمع تجاری پردیس: ارومیه، خیابان استادان
- مجتمع تجاری تورک مال: ارومیه، خیابان شهید بهشتی
- مجتمع تجاری برلن: ارومیه، خیابان اول شمالی. کوی اول مجتمع تجاری برلن
- بازار قدم ارومیه: از اصلی‌ترین مراکز خرید سوغات و صنایع‌دستی ارومیه است. خیابان امام خمینی، چهارراه عطایی و بعثت. بازار ارومیه در حال حاضر حدفاصل خیابان‌های عسکرآبادی، امام، مهاباد و اقبال محصورشده است. بازار با میدان اصلی ارومیه تنها چند دقیقه فاصله دارد و درنتیجه هرکجا از شهر که باشید، با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و تاکسی می‌توانید به‌راحتی به بازار ارومیه بروید. راسته صنایع‌دستی و سوغات فروشان و کفاشان و بلورفروشان و پارچه‌فروشان زرگرها و چاقو فروشان و فرش‌فروشان در دسترس گردشگران است.
- بازار خیام: ارومیه، خیابان امام، خیابان خیام جنوبی، بازار خیابان خیام جنوبی
- بازار شمالی ارومیه: ابتدای خیابان شمالی، جنوب غرب ارومیه

سخن آخر
اگر تجربه ارومیه گردی دارید یا به روستاها و شهرستان‌های استان آذربایجان غربی سفر کردید، نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. ارومیه، دیدنی‌های بسیار دارد و مقصد طبیعت‌گردی و روستاگردی و کمپینگ در نیمه نخست سال استه و پاییز هزار رنگش، عاشقان را شیفته طنازی نقاش بوم آذربایجان ایران می‌کند. ارومیه لوکیشن های عالی برای عکاسان طبیعت و عاشقان فشن توریسم است.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است