search
menu

جاهای دیدنی ماکو

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی ماکو
قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)
آبشار قلعه جوق
گور دخمه ایوان فرهاد (بام فرهاد)
تالاب بورآلان
عمارت کلاه فرنگی ماکو
منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو
تالاب آغ گل ماکو
کلیسای زور زور مریم مقدس
قلعه قابان ماکو
دریاچه سد بارون
پل قلعه جوق ماکو
پل قره کورپو
روستای گردشگری رند
کاخ باغچه جوق ماکو
خانه سنگی جمال خان تیموری
کلیسای گئورگ مقدس
ایلان دره سی
بازار مرزی منطقه آزاد ماکو

جاهای دیدنی ماکو


ماکو یکی از شهرهایی است که در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است. ماکو در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار گرفته‌است. به همین دلیل محل عبور مسافران و گردشگرانی است که قصد دارند از راه زمینی به کشور ترکیه سفر کنند. این شهر از شمال غربی با شهر بازرگان، از سمت شمال شرقی با شهر پلدشت، از سمت شرق با شهر شوط و از جنوب با شهر سیه چشمه مرز مشترک دارد.
جاهای دیدنی ماکو
مردم ماکو اغلب با زبان‌های ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. بسیاری از گردشگران در تمامی فصول سال، با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به ارومیه سفر کرده و از ماکو نیز دیدن می‌کنند. ماکو دومین منطقه آزاد بزرگ جهان پس از شانگهای به شمار می‌رود.
در منطقه ماکو بازمانده‌های یک شهر قدیمی و باستانی دیده می‌شود. به ویژه از دوره ساسانی، یادگارهای زیادی به جای مانده است. در دوره‌های بعدی نیز سلجوقیان و اعراب بر این شهر چیره شدند. به همین دلیل این شهر قدمت زیاد و آثار تاریخی فراوانی دارد که از آن دوران به جای مانده‌است.
در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی ماکو خواهیم پرداخت.

قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)


یکی از زیباترین آثار دیدنی ماکو قره کلیسا است که قدمت آن به قرن ۱۷ بازمی‌گردد. یکی از اولین کلیساهای جهان مسیحیت همین کلیسا است که روی مزار تاتائوس یکی از پیروان حضرت مسیح بنا شده‌است. این کلیسا در دل شهر ماکو ساخته شده‌است و همه ساله مسیحیان بسیاری از سراسر کشور برای برگزاری مراسم مذهبی به این کلیسا مراجعه می‌کنند. این کلیسا با هدف گرامی‌داشت مسیحیان مبارز، تاتائوس مقدس و دیگر مسیحیان کشته شده در سال ۳۰۰ میلادی پس از رسمی شدن دین مسیح ساخته‌شد.این کلیسا برخلاف اغلب معماری‌های آن دوران، طراحی مستطیلی شکل دارد و قسمت شرقی آن با سنگ‌های سیاه مزین شده‌است. در قسمت‌های خارجی این کلسیا طراحی‌هایی از گل و بوته، شکل حیوانات، نقوش سنتی و ... به چشم می‌خورد که بسیار چشم‌نواز هستند. این کلیسا در نزدیکی روستای قره کلیسا و در هفت کیلومتری جاده چالدران به ضیاالدین قرار گرفته‌است.

آبشار قلعه جوق


یکی از زیباترین مناطق طبیعی ماکو آبشار قلعه جوق است که در جنوب غربی و ۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته‌است. این آبشار در میان کو‌های سنگی و در ارتفاع ۸۰ متری واقع شده‌است و طبیعت بسیار زیبایی را به وجود آورده‌است.

گور دخمه ایوان فرهاد (بام فرهاد)


یکی دیگر از مکان‌های گردشگری ماکو گوردخمه ایوان فرهاد است که به اقوام اورارتو در دوران مادها تعلق دارد. این بنا در هفت کیلومتری شهرستان ماکو واقع شده‌است. این دخمه در دل صخره‌هایی بزرگ در اطراف ماکو تراشیده‌ شده‌است. مردم بومی ماکو به این دخمه بام فرهاد، فرهاد بامو، خانه فرهاد و ... نیز می‌گویند. این مکان از دو اتاق و یک ورودی تشکیل می‌شود. این فضا در انتهای ۳۰ پله سنگی قرار گرفته‌است. برای اینکه بتوانید از تاریخ و زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید، بهتر است از یک راهنمای باتجربه کمک بگیرید.

تالاب بورآلان


در موازات رودخانه قره‌سو تالاب زیبایی به نام بورآلان قرار گرفته‌است که مقصد بسیاری از پرندگان مهاجر است. این تالاب مساحتی معادل ۲۵۰ هکتار دارد و یکی از مهم‌ترین تالاب‌های آذربایجان غربی به حساب می‌آید.
جاهای دیدنی ماکو

عمارت کلاه فرنگی ماکو


در قسمت شرقی خیابان امام شهر ماکو، عمارتی به نام کلاه فرنگی قرار گرفته‌است. بخش زیادی از این مجموعه به علی قلی خان بیات ماکوئی تعلق داشته‌است و قدمت این بنا به دوره قاجاریه مربوط می‌شود. شیشه‌های رنگی، پنجره‌های ارسی، گچبری و آینه‌کاری در تمامی قسمت‌های این مجموعه به چشم می‌خورد. این بنا دو طبقه دارد و نمای خارجی آن به شکل یک هشت ضلعی دیده می‌شود. طراح عمارت کلاه فرنگی از داخل به شکل یک صلیب است و بالکن آن به ۲۰ ستون چوبی مجهز شده‌است. بر روی دیوارهای این عمارت نقاشی‌هایی از گل و بوته، طرح حیوانات و ... به چشم می‌خورد که بسیار زیبا و دیدنی هستند.

منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو


یکی از زیستگاه‌های ارزشمند ایران متعلق به ماکو و منطقه آغگل است. گونه‌های مختلف جانوری را می‌توانید در این منطقه از نزدیک تماشا کنید. منطقه شکار ممنوع آغگل ماکو یکی از مقصدهای پرندگان مهاجر است. این منطقه از بخش‌های مرتفع کوهستانی، نیمه مرتفع و تپه‌ای، دشت و تالاب آغ گل و بورآلان تشکیل شده‌است. این قسمت از شهرستان ماکو دو بخش مجزا دارد. در یکی از بخش‌های آن شکار مطلقاً ممنوع است. در بخش دیگر آن با رعایت اصول، داشتن شرایط مشخص و همچنین دریافت مجوز شکار برخی از حیوانات و پرندگان همچون کبک، پرندگان شکاری، روباه، گراز و ... مانعی ندارد. اگر به طبیعت بکر و دست نخورده علاقه‌مند هستید، بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

تالاب آغ گل ماکو


تالاب آق گل ماکو یا آغ گل ماکو در مجاورت رود ارس و در شمال شرقی ماکو واقع شده‌است. یکی از زیباترین منطقه‌ها در استان آذربایجان غربی همین تالاب است که در فصل‌های بهار و زمستان پرآب و در فصل‌های تابستان و اوایل پاییز خشک می‌شود.

کلیسای زور زور مریم مقدس


یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ماکو کلیسای زور زور است که قدمت آن به قرن ۱۴ میلادی مربوط می‌شود. این بنای دیدنی و ارزشمند به دستور زکریا از اسقف‌های کلیسای تاتائوس ساحته شد. نمای این مجموعه از یک صلیب الهام گرفته شده‌است. در ساخت این کلیسا از مصالحی همچون سنگ استفاده شده‌است.
برای آسنایی بیشتر با این جاذبه می‌توانید به مطلب کلیسای زور زور در همین سایت مراجعه کنید.
جاهای دیدنی ماکو

قلعه قابان ماکو


قدمت این قلعه مربوط به ۶۰۰ سال پیش و دوره تیموریان است و در زبان محلی به آن قلعه قپان ماکو و یا قلعه کاپان ماکو گفته می‌شود. این قلعه در بافت تاریخی ماکو قرار گرفته‌است و با توجه به ارزشی که دارد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این قلعه در قسمتی از شهر قرار گرفته‌است که می‌توانید نمایی از شهر را تماشا کنید. این قلعه شامل بخش‌هایی همچون باروها، برج‌ها، دیوار، ستون، حمام، شاه‌نشین، زندان و ... می‌شود.

دریاچه سد بارون


یکی از مهم‌ترین سدهای آذربایجان غربی، بر روی این دریاچه در شهر ماکو احداث شده‌است. این منطقه در ۱۲ کیلومتری جنوب ماکو واقع شده‌است. پشت این سد، دریاچه بسیار بکری قرار گرفته‌است که محل پیک‌نیک گردشگران و ماهی‌گیری افراد است. این سد در کنار کلیسای زور زور واقع شده‌است به همین دلیل مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

پل قلعه جوق ماکو


یکی دیگر از جاهای دیدنی ماکو، پل قلعه جوق ماکو است که در جنوب ماکو واقع شده‌است. قدمت این پل به دوره صفویان بازمی‌گردد. این پل ارتفاعی معادل ۹ متر و طولی برابر با ۱۰ متر دارد و عرض آن چهار متر است. در ساخت این پل از مصالحی همچون سنگ‌های تراشیده شده، قلوه سنگ، گچ، آهک و ... استفاده شده‌است.

پل قره کورپو


این پل یکی از آثار ملی ایران است که در شهرستان ماکو و در شمال آن ساخته‌شده است. این پل بر روی رودخانه‌ای به نام قره‌سو قرار گرفته‌است. قدمت این پل زیبا به دوره صفویه بازمی‌گردد و سه دهانه جداگانه دارد.

روستای گردشگری رند


در ۱۵ کیلومتری ماکو روستایی خوش‌آب و هوا به نام رند قرار گرفته‎‌است. این روستا بسیار سرسبز و دیدنی است و به دلیل این‌که در دامنه کوهستان قرار گرفته، آب و هوایی مطبوع و خنک دارد. این روستا به وجود چشمه‌های جوشان آب معدنی شهرت دارد.

کاخ باغچه جوق ماکو


کاخ باغچه جوق قدمت زیادی دارد و ساخت آن به دوره قاجار مربوط می‌شود. این عمارت به دستور اقبال‌السلطنه یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار بنا شده‌است. این مجموعه از باغ و عمارت بسیار زیبایی تشکیل شده‌است. باغ مساحتی معادل ۱۱ هزار مترمربع دارد و بخش‌های دیدنی بسیار زیادی دارد. این مجموعه در ۶ کیلومتری ماکو و در روستایی با همین نام قرار گرفته‌است. معماری این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی به خصوص معماری کشور روسیه است.
جاهای دیدنی ماکو

خانه سنگی جمال خان تیموری


هم‌چون بسیاری از آثار تاریخی ماکو، قدمت این خانه نیز به دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا مساحتی معادل ۶۰۰ متر مربع دارد و از دو طبقه تشکیل شده‌است. سنگ از اصلی ترین مصالحی است که در ساخت این خانه به کار رفته‌است.

کلیسای گئورگ مقدس


در نزدیکی روستای مرگن کلیسایی به نام گئورک ساخته شده‌است. روستای مرگن بین ماکو و منطقه قره‌ضیاالدین قرار دارد. این کلیسیا بسیار زیبا و دیدنی است و قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی برمی‌گردد. در مجاورت این کلیسا می‌توانید قبرستان ارامنه و صلیب‌های حجاری شده را تماشا کنید. این منطقه در گذشته روستایی آباد و پرجمعیت بوده‌است. این امر را می‌توان از بقایای باقی‌مانده از خانه‌ها در اطراف این کلیسا فهمید.

ایلان دره سی


در گویش محلی به این منطقه قیرمیزی‌لیخ یا دره مارها نیز گفته می‌شود. این دره منظره بسیار زیبایی دارد و از رودخانه، ستون‌های سنگی بزرگ، صخره‌های دیدنی و ... تشکیل شده است. این دره حاصل انجماد گدازه‌های آتشفشانی است که در دوره سوم در زمین‌شناسی فوران کرده بودند. این دره صخره‌های سنگی به شکل ستون‌های عمودی و افقی دارد که تماشای آن جذابیت بسیار زیادی دارد.

بازار مرزی منطقه آزاد ماکو


اگر به ماکو سفر کرده‌اید، حیف است که گشت و گذار در بازار بزرگ این شهر را از دست بدهید. بیش از ۵۰۰ مغازه در این بازار وجود دارد و شما می‌توانید تمامی چیزهایی که به آن نیاز دارید را از این بازار خریداری کنید و یا برای دوستان و آشنایان خود به سوغات ببرید.


سخن پایانی


ماکو آب و هوایی نیمه خشک دارد و چون در برخی از جهات در نزدیکی دامنه کوه‌های زاگرس قرار گرفته‌است، تحت تاثیر باران‌هایی از کوه‌های زاگرس است. ماکو در تابستان آب و هوایی گرم و خشک و در زمستان آب و هوایی سرد به همراه بارش برف و باران دارد. بهترین فصل برای سفر به ماکو تابستان و بهار است که شما به راحتی می‌توانید با رزرو بلیط هواپیما ارزان از سفرمارکت به ارومیه سفر کنید و سپس از آنجا به شهرستان ماکو بروید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است