search
menu

راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر ارومیه
آب و هوا و بهترین فصل سفر
جاهای دیدنی و گردشگری شهر ارومیه
چگونه به ارومیه سفر کنیم
حمل و نقل و نقل عمومی در ارومیه
هتل ها و محل های اقامت ارومیه
غذاهای محلی
هزینه های سفر
مراکز خرید و بازارها
جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی
سوغاتی ارومیه
شماره تلفن های ضروری
راهنمای سفر به ارومیه به کسانی که مایل به سفر به این شهر هستند کمک های زیادی خواهد کرد. ارومیه یکی از مهم ترین شهرهای ایران است که در شمال غربی کشورمان واقع شده است. این شهر قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. دریاچه ارومیه، سه گنبد و عمارت چهار برج از مهم ترین مناطق گردشگری ایران هستند که در این شهر واقع شده اند. ارومیه در بین ۱۹ شهر ایرانی ثبت شده در یونسکو قرار گرفته است.
راهنمای سفر به ارومیه، شما را با موقعیت، مناطق دیدنی، آب و هوا و از همه مهم تر با فرهنگ و عقاید مردم ارومیه آشنا می کند. پیش از خرید بلیط هواپیما برای هر مقصدی می بایست از ویژگی ها و خصوصیات آن منطقه اطلاعات کسب کنید. آگاهی بیشتر از مقصد، سبب آسودگی خاطر و آرامش بیشتر شما در سفر می شود.

معرفی شهر ارومیه


ارومیه یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمال غربی ایران است و در مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است. وسعت ارومیه برابر با ۱۰۵۴۸ کیلومتر مربع است. این شهر دومین شهر پرجمعیت در شمال غرب ایران و دهمین شهر پرجمعیت در کل ایران است. این شهر در ارتفاع ۱۳۳۲ متری از سطح دریا قرار گرفته است.
ارومیه از یک سمت به کوه های آذربایجان و از سمت دیگر در مجاورت دریاچه ارومیه قرار گرفته است. در اطراف ارومیه کوه هایی به نام قیز قلعه، کوه پنجه سی، جهودها، کوه ماه، چهل مرشهیدان، کوه سیر و کوه علی ایمان وجود دارد.
واژه ارومیه از دو کلمه (اور) و (میه) گرفته شده است. «اور» در زبان آشوری به معنای شهر و «میه» به معنای آب است. به همین دلیل ارومیه شهر آب نیز نامیده می شود. شهر ادیان، مذاهب و اقوام، پاریس ایران و دارالنشاط از القابی هستند که به ارومیه اختصاص داده می شود. این شهر در زمان پهلوی به رضاییه نیز تغییر نام داده بود. ارومیه در گذشته دارای موقعیت مکانی بسیار مناسبی بوده است. این شهر در مجاورت شاه راه های ارتباطی میان رودان، قفقاز و آسیای صغیر قرار داشت. این شهر در سال های دور شاهد رویدادهای مختلفی از جمله اشغال روس ها، عثمانی ها و ... بوده است.
هم اکنون از لحاظ اقتصادی نیز این شهر بسیار فعال است. کارخانه های اروم آدا، تراکتورسازی ارومیه، ساندیس و اسپوتا و ... در این شهر قرار دارند.
ارومیه شهر اولین ها است! اولین مدرسه به شکل نوین، اولین بیمارستان مدرن، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین مرکز آموزشی پزشکی و اولین نشریه محلی متعلق به ارومیه است. شهر ارومیه پایتخت والیبال ایران است و دومین شهر پر ترافیک ایران محسوب می شود. در حال حاضر شهر ارومیه را اغلب ترک های آذری، هموطنان کرد و برخی اقلیت های مسیحی و دیگر ادیان تشکیل می دهند.
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

آب و هوا و بهترین فصل سفر


آب و هوای ارومیه به طور میانگین ۱۰ الی ۱۱ درجه است. به این گونه که در تابستان گرم و در زمستان سرد است. بهترین زمان برای سفر به شهر ارومیه در ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر است. میانگین دمای ارومیه در این ماه ها ۲۵ درجه است. دوره بارندگی این شهر از اوایل آبان ماه آغاز شده و اغلب تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند مقداری یخبندان در این شهر وجود دارد.
بهترین زمان برای سفر به ارومیه از لحاظ آب و هوا اوایل تیرماه تا پایان شهریور است. این شهر از لحاظ اقتصادی در ۱۵ روز ابتدایی مهر بسیار مناسب است. تعداد توریست ها و مسافران این منطقه کاهش یافته و مراکز اقامتی نیز خلوت تر هستند به همین دلیل می توانید از هتل هایی با تخفیف مناسب استفاده کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر ارومیه


جاهای دیدنی ارومیه بسیار زیاد و متنوع است. این شهر متشکل از خانه های تاریخی، مساجد، کلیساها و دیگر نقاط تاریخی است. از لحاظ طبیعت نیز این شهر بسیار غنی است.
در ادامه ابتدا به معرفی برخی از مناطق طبیعی گردگشگری ارومیه اشاره خواهیم کرد:
دریاچه ارومیه
مشهورترین جاذبه دیدنی ارومیه، دریاچه نمک آن است. این دریاچه به عنوان اولین دریاچه آب شور ایران و دومین دریاچه آب شور در کل جهان به شمار می رود. این منطقه زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و حیوانی است و هم چنین محل مهاجرت پرندگان مختلف است. دریاچه نمک ارومیه در ارتفاع ۱۲۶۷ متری از سطح دریا قرار دارد.
متاسفانه این دریاچه هم اکنون خشک شده است. اما هم چنان طبیعت زیبا و بکر خود را حفظ کرده است. این منطقه در مرز آدربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
آبشار سوله دوکل ارومیه
آبشار سوله دوکل در دامنه کوه های سوله دوکل قرار گرفته است و هم به کشور عراق و هم به کشور ترکیه تعلق دارد. به این آبشار، دیزج نیز گفته می شود. این منطقه دیدنی در جنوب غربی شهر ارومیه و روستای زیوه قرار گرفته است.
پارک جنگلی شیخ تپه
این منطقه داخل شهر ارومیه و جنوب شرقی آن و نزدیک بلوار نبوت واقع شده است. یکی از جاذبه های توریستی این منطقه تپه شیخ است. منظره این تپه بسیار زیبا است و یک محیط بسیار مناسب جهت گذراندن اوقات فراغت است.
مارمیشو
ترکیبی از یک دشت سبز، دریاچه پرآب و طبیعت بکر این منطقه را تشکیل داده است.
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

از مهم‌ترین مناطق تاریخی ارومیه می توان به نقاط زیر اشاره کرد:
دروازه های قدیمی
شهر ارومیه یکی از مهم ترین شهرهای زمان قدیم بوده است. به همین دلیل برای ایجاد امنیت هشت دروازه بزرگ در خارج شهر ساخته شده است. در این دروازه ها نیروهای نظامی مستقر می شدند. توپراق قلعه، سلماس، هازاران، بولاق، بازار باش، نوگچریان، ارک و یوردشاه نام این ۸ دروازه است.
بازار ارومیه
بازار تاریخی ارومیه یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران است. معماری و ساخت این بازار به دوران صفویان برمی گردد. این بازار هم چنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است. موقعیت مکانی این بازار در ارومیه بین خیابان عسگر آبادی و امام قرار گرفته است.
قلعه بانک
این بنای چهار طبقه در صومای برادوست ارومیه واقع شده است. این قلعه به شکل مخروط ساخته شده است. قلعه دم دم نیز در همین منطقه قرار گرفته است و در سال ۱۰۱۸ تاسیس شده است.
موزه
این موزه در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد و از اشیا با ارزش تاریخی، قدمتی و ... تشکیل شده است. موزه ارومیه در خیابان بهشتی ارومیه واقع شده است.
عمارت چهار برج
یکی از مشهورترین بناهای شهر ارومیه عمارت ۴ برج است. این بنا نخستین بار توسط رضا قلی خان بیگلر ساخته شد. این ساختمان از ۴ برج بلند تشکیل شده است.
مسجد جامع ارومیه
این مسجد در نزدیکی بازار سنتی ارومیه قرار گرفته است و مربوط به دوره ایلخانیان است. معماری و گچ بری های این مسجد، شکوه هنر اسلامی را به تصویر می کشند. مسجد سردار، مسجد مناره و کلیسا حضرت مریم نیز از دیگر بناهای مذهبی و باشکوه این شهر هستند.
سه گنبد
سه گنبد در جنوب شرقی ارومیه واقع شده است. ساخت این بنا به سال ۵۸۰ قمری باز می گردد. مهم ترین بخش سه گنبد کتیبه هایی است که به خط کوفی در آن نوشته شده است. براساس روایت ها حلال الدین خوارزمشاه در این منطقه دفن شده است.
خانه و سازه های تاریخی
خانه های قدمتی ارومیه از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر هستند. این خانه ها قدمتشان به دوره قاجار برمی گردد. خانه اتحادیه، انصاری، مدرسه هدایت، یخچال ۹ پله و خانه دیزج سیاوش از جمله این سازه ها هستند.
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

چگونه به ارومیه سفر کنیم


۱. هواپیما: شهر ارومیه دارای فرودگاه بسیار وسیعی است که در ۱۵ کیلومتری آن قرار گرفته است. پروازهای داخلی ارومیه به سمت تهران و مشهد انجام می شود. پروازهای خارجی نیز به سمت ترکیه، دبی و عربستان صورت می گیرد. پس یکی از راه های رسیدن به شهر ارومیه استفاده از هواپیما است. سفر از تهران به سمت ارومیه توسط هواپیما حدوداً یک ساعت زمان می برد. پیش از خرید بلیط هواپیما ارومیه توجه به فرودگاه مبدا و مقصد امری ضروری است.
۲. خودرو شخصی: اگر قصد سفر به سمت ارومیه به کمک خودروی شخصی خود را دارید باید مسیر ۷۶۸ کیلومتری را طی کنید و به طور تقریبی ۸ ساعت و نیم در راه هستید. برای رسیدن به این شهر ابتدا از اتوبان تهران کرج آغاز کرده و به سمت شهرهای قزوین، ابهر، زنجان و پس از آن به تبریز و در نهایت به ارومیه بروید.
۳. اتوبوس: از طریق اتوبوس های بین شهری نیز می توانید به این شهر سفر کنید. با این نوع وسیله نقلیه به طور تقریبی از تهران تا ارومیه ۱۰ ساعت در راه هستید. اگر از تهران به سمت ارومیه می روید باید به پایانه مسافربری غرب مراجعه کنید و بلیط اتوبوس برای شهر ارومیه را خریداری کنید.
۴. قطار: قطار تبریز گزینه دیگری برای رسیدن به ارومیه است. از تهران تا ارومیه قطاری به صورت مستقیم وجود ندارد برای این کار باید حدود ۱۰ ساعت راه تا تبریز را توسط قطار طی کنید و پس از رسیدن به تبریز از وسایل نقلیه دیگری برای رسیدن به ارومیه استفاده کنید.

حمل و نقل و نقل عمومی در ارومیه


ترمینال: ترمینال مسافربری شهر ارومیه یک پایانه شبانه روزی است که قابلیت جابه جایی روزانه ۱۷ هزار مسافر را دارا است. این ترمینال در جاده سرو قرار گرفته است. پس از پیاده شدن از اتوبوس می توانید از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرده و خود را به مرکز شهر برسانید.
اتوبوس: ارومیه دومین شهر پرترافیک ایران است. به منظور کاهش حجم ترافیک ارومیه به اتوبوس های معمولی و تندروی زیادی مجهز شده است. پروژه اتوبوس های تندرو از سال ۱۳۹۲ در این شهر آغاز شد. این اتوبوس ها دو خط را پوشش می دهند. خط اول از ایستگاه شهرک ایثار آغاز و تا میدان خاتم الانبیا ادامه دارد. خط دوم نیز از شهرک بهداری شروع و در میدان شهدا تمام می شود. ۳۲۹ اتوبوس خصوصی نیز در سطح شهر در حال تردد هستند.
فرودگاه: فرودگاه بین المللی ارومیه در شمال غرب این شهر قرار دارد. این فرودگاه به دو ترمینال داخلی و خارجی مجهز شده است. ایرلاین های آسمان، آتا، ایران ایر و ... پروازهای این فرودگاه را برعهده دارند.
راه آهن: در حال حاضر ارومیه ایستگاه قطار ندارد اما راه آهن ارومیه مراغه در حال تاسیس و راه اندازی است.
تاکسی: سامانه تاکسیرانی این شهر بیش از ۵۰۰۰ خودرو دارد. تعداد این تاکسی ها به قدری است که برای گشت و گذار و رسیدن به مناطق گردشگری دغدغه ای بابت پیدا کردن تاکسی نخواهید داشت.
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

هتل ها و محل های اقامت ارومیه


ارومیه دارای هتل ها و مراکز اقامتی بسیار زیادی است که در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت:
۱. هتل های ۵ ستاره: هتل آنا و هتل دنیز ارومیه در دسته هتل های 5 ستاره و رده بالای شهر ارومیه قرار می گیرند. هتل های 5 ستاره ارومیه دارای تسهیلات و تجهیزات بسیار مناسبی هستند.
۲. هتل های ۴ ستاره: از هتل های ۴ ستاره شهر ارومیه می توان به هتل بین المللی پارک، آریا و هتل جهانگردی اشاره کرد. این هتل ها امکانات بسیار زیادی دارند و در تمام فصول سال، پذیرای مسافران هستند.
۳. هتل های ۳ ستاره: از هتل های ۳ ستاره شهر ارومیه می توان به هتل کارا ارومیه، هتل ساحل و هتل مروارید اشاره کرد. این هتل ها نیز دارای کیفیت خوب و قیمت مقرون به صرفه ای هستند.
۴. هتل های ۲ ستاره: هتل ماه کیمیا و هتل آپارتمان بهار ارومیه از جمله هتل های ۲ ستاره این شهر هستند. این هتل ها از نوع هتل های اکونومی و با صرفه اقتصادی هستند.
۵. هتل های ۱ ستاره: هتل ایران پارک ارومیه یک هتل تک ستاره در این شهر است. اگر به دنبال یک هتل مقرون به صرفه و ارزان قیمت هستید، هتل ایران پارک گزینه بسیار مناسبی برای شما است.
اقامتگاه های بومگردی: اقامتگاه بومگردی باغ بهشت، یکی از بهترین اقامتگاه هایی است که برای گذراندن اوقات فراغت خود در سفر، می توانید به آن مراجعه کنید. این اقامتگاه در ابتدای جاده ارومیه اشنویه قرار گرفته است.

غذاهای محلی


ارومیه سرزمین غذاهای متنوع و خوشمزه است. در ادامه به برخی از غذاهای معروف و محلی شهر ارومیه اشاره خواهیم کرد.
۱. ارومیه خورشت: ترکیب لوبیا چیتی و گوشت
۲. گیزاتما: ترکیب بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، کدو، سیر و گاهی هم هویج
۳. آش دوغ: ترکیبات آش به همراه دوغ
۴. گوزلمه: ترکیب ماست و تخم مرغ که در روغن سرخ می شود.
۵. یتیمچه: ترکیب بادمجان و کشک
۶. آش یرتخلی: ترکیب کلم، سماق، برنج، رب گوجه، پیاز، بلغور و نعنا
۷. سوپ بلغور: ترکیب بلغور، گوجه فرنگی، مرزه، سیب زمینی، لوبیا قرمز و نخود
۸. باستیخ: دسر باستیخ ترکیبی از هل، گلاب، گردو، نشاسته و شیره انگور است.
۹. شورجه ارومیه: ترکیب تخم مرغ، ماست، گوشت، پیاز داغ و نشاسته ذرت
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

هزینه های سفر


هزینه های سفر به هر شهری به چند بخش مختلف تقسیم می شود که در ادامه به برسی آن ها خواهیم پرداخت.
هزینه حمل و نقل: هزینه بلیط وسایل نقلیه بسته به روز، ساعت، نوع وسیله و ... متفاوت است. به طور میانگین هزینه رفت و برگشت به ارومیه از تهران با هواپیما ۱ میلیون تومان، با قطار ۸۰ تا ۱۵۰ هزارتومان و با اتوبوس تقریبا ۳۰۰ هزارتومان است.
هزینه وعده های غذایی: ارومیه دارای رستوران های متعدد و با کیفیت های گوناگون است که مطابق سلیقه و نظر خود می‌توانید هر یک را انتخاب کنید. در حال حاضر هزینه هر وعده غذای خوب و مناسب در شهر ارومیه از حداقل ۵۰ هزار تومان آغاز می شود.
هزینه اقامت: همان طور که پیش تر گفته شد، ارومیه هتل های زیادی دارد که در رده های مختلفی قرار می گیرند. هتل های دو تخته و میان رده این شهر به صورت تقریبی به ازای یک شب، ۶۵۰۰۰۰ تومان، هتل های لوکس به ازای یک شب ۱۶۰۰۰۰۰ تومان و هتل های ارزان شبی ۲۰۰۰۰۰ تومان هستند.

مراکز خرید و بازارها


برای خرید سوغاتی و گشت و گذار در مراکز خرید شهر ارومیه، می توانید به مکان های زیر مراجعه کنید.
۱. بازار قدیم: فروشگاه های متنوعی در بازار ارومیه قرار گرفته اند. می توانید برای خرید سوغات به این بازار مراجعه کنید و همزمان از بناهای تاریخی آن نیز لذت ببرید. مشاغل اصلی و قدیمی ارومیه در این بازار فعالیت می کنند. این بازار در خیابان امام خمینی و چهار راه عطایی و بعثت قرار گرفته است.
۲. پاساژ پاکو: این پاساژ در شهرک فرهنگیان قرار دارد. مغازه های این پاساژ مربوط به فروش پوشاک، آرایشی بهداشتی، کیف و کفش و ... می شود.
۳. پاساژ برلن: یکی از بزرگترین مراکز خرید برای مسافران، مجتمع تجاری برلن است. بیشتر مغازه های این فروشگاه را پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه تشکیل داده است. این مرکز خرید در خیابان اول شمالی واقع شده است.
۴. بازار آهندوست ارومیه: یکی از خیابان های مهم ارومیه، خیابان آهندوست است که مراکز مهم شهر را به هم متصل می کند. این خیابان رستوران و کبابی های معروفی نیز دارد. این مرکز خرید، دارای فروشگاه های زیاد لوازم خانه و آشپرخانه و ... است.
۵. پاساژ تندیس: این مرکز خرید نیز در شهرک فرهنگیان واقع شده است. مساحتی معادل ۱۷۰۰ متر مربع دارد. پاساژ تندیس ارومیه به بخش های مختلفی مانند شهربازی، پارکینگ اختصاصی، فروشگاه های متنوع و ... مجهز شده است.
۶. بازار امیرکبیر: این پاساژ در خیابان خیام قرار دارد و یک مکان مناسب جهت گشت و گذار است. برای خرید پوشاک، عطر، نقره و دیگر وسایل می توانید به این پاساژ در شهر ارومیه مراجعه کنید.
۷. پاساژ برلیان: این مجتمع تجاری، یکی از قدیمی ترین مراکز خرید ارومیه محسوب می شود. اغلب مغازه های این پاساژ ۵ طبقه، به فروش عینک و نقره می پردازند. پاساژ امیرکبیر در خیابان امام خمینی و در مرکز شهر قرار گرفته است.
۸. پاساژ تورک مال: این مرکز تجاری یکی از لوکس ترین پاساژهای ارومیه به حساب می آید. فودکورت، شهربازی، پارکینگ، هایپر مارکت و ... بخش های این پاساژ را تشکیل می دهند. این پاساژ در خیابان شهید بهشتی ارومیه قرار دارد.
۹. پاساژ میلاد نور: در این پاساژ تمامی اجناس طبقه بندی شده است. به همین دلیل خرید و گشت گذار در این مجتمع تجاری بسیار آسان است.
۱۰. بازار خیابان خیام: این بازار در مجاورت بازار قدیمی ارومیه قرار گرفته است. سطح خیابان خیام سنگ فرش شده است و لذت گشت و گذار را افزایش می دهد. هر آنچه که در نظر داشته باشید را می توانید از بازار خیام خریداری کنید.
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی


آذربایجان از مجموعه اقوام، با رسوم و فرهنگ های مختلفی تشکیل شده است. وجود مساجد، کلسیاها، آتشگاه ها و ... نشان از متنوع بودن این اقوام دارد. فرهنگ مردم ارومیه وابسته به جغرافیا، تاریخ، گرایش های اجتماعی و ... است.
• موسیقی یکی از با اهمیت ترین رسوم مردم ارومیه است. موسیقی عاشیقی ارومیه یکی از مکاتب مهم موسیقی در ایران است که از اصیل ترین این مکاتب نیز به شمار می رود.
جشنواره موسیقی عاشیقی ارومیه، طی سال های مختلف با همت واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی و هم چنین به کمک شهرداری ارومیه، در این شهر برگزار شده است. این جشنواره، اغلب در اواخر زمستان آغاز و در فروردین ماه پایان می یابد. طی این جشنواره، هنرمندان جوان بسیاری به جامعه موسیقی ارومیه معرفی می شوند.
• ارومیه از اقوام، مذاهب و فرهنگ های مختلفی تشکیل شده است. آذری ها و کردهای ارومیه اعیاد مذهبی بسیاری برگزار می کنند. ارمنی ها و آشوری های شهر ارومیه نیز در کلیساهای ارومیه، جشن های مذهبی خود را برگزار می کنند. جشن نوسروین یا آب پاشان از مهم ترین جشن های آشوریان است. جشن آب پاشان یا آبریزگان، در ششم فروردین هر سال برگزار می شود.
جشن روز مادر نیز یک جشن با شکوه و به یاد ماندنی است که با هدف یادبود مریم مقدس در اولین جمعه هر سال (سال نو میلادی)، برگزار می شود. هم چنین در تمام طول سال، مرا‌سم «غسل تعمید آ‌شوریان تازه مسیحی شده» در دریاچه ارومیه برگزار می شود.
• جشنواره تفریحی و گردشگری زمستانه نیز در فصول سرد سال و در شهر ارومیه برگزار می شود. مردم شهر در جشنواره زمستانه، به ورزش هایی همچون اسکی می پردازند. این جشنواره با هدف ایحاد نشاط و شادابی برای مردم، در ارومیه برگزار می شود.
• آذربایجان دارای گنجینه بسیار غنی از ادبیات و شعر است به گونه ای که جهانگردان این منطقه را دیار شعر و هنر نام گذاری کرده اند.
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

سوغاتی ارومیه


۱. نقل ارومیه: محبوب ترین خوراکی این شهر نقل است که در طعم های مختلف بیدمشک، زعفران، گل محمدی و ... تولید می‌شود.
۲. حلوا: از سوغاتی های مهم این شهر می توان به حلوای هویج، گردو و .... اشاره کرد.
۳. عرقیات: ارومیه آب و هوای مناسبی دارد به همین دلیل در این منطقه گیاهان دارویی و معطر زیادی وجود دارد. عرقیات بیدمشک، بادرنجبویه، بهار نارنج و ... را می توانید از ارومیه به عنوان سوغات خریداری کنید.
۴. لوزانک: به این شیرینی باستخ نیز گفته می شود. این شیرینی از گلاب، نشاسته و شیره انگور تهیه می شود.
۵. سوجوق: این شیرینی به باسلوق شباهت زیادی دارد و در ترکیبات آن از شیره انگور، گلاب و نشاسته استفاده شده است.
۶. نان تنور چره: این نان در بسیاری از مناطق آذربایجان تهیه می شود. از نان های سنتی دیگر می توان به یخاچره، جزلا چره و تاواچره اشاره کرد.
۷. تنور شیرینی سی: ماست، آرد و شکر ترکیبات این شیرینی را تشکیل داده اند.
۸. فرش: این منطقه فرش های دستبافت بسیار زیادی دارد. ارومیه یکی از قطب های صادرات فرش در ایران به حساب می آید. برای خرید سوغات می توانید قالیچه های دست بافت و زیبایی تهیه کنید.
۹. رو دوزی: این محصولات پارچه هایی هستند که یک طرح روی آن دوخته شده است. رودوزی یکی از مهم ترین شاخه های هنر سوزن دوزی است.
۱۰. ظریف کاری: از مشهورترین صنایع دستی ارومیه می توان به ظریف کاری روی چوب اشاره کرد. این کار به منبت کاری شباهت دارد.
راهنمای کامل سفر به ارومیه | صفر تا صد سفر به ارومیه و معرفی جاذبه‌های آن

شماره تلفن های ضروری


• کد تلفن شهر: ۰۴۴
• اطلاعات پرواز فرودگاه ارومیه : ۱۹۹
• بیمارستان و مراکز درمانی
۱. درمانگاه شبانه روزی سعدی: خیابان سعدی ۲، رو به روی کوی کیوان، جنب کوی ۶، خ ۱۶ متری
شماره تلفن: ۰۴۴۳۳۶۶۳۲۲۴
۲. بیمارستان مطهری: خیابان کاشانی، بیمارستان مطهری
شماره تلفن: ۰۹۹۰۳۰۴۱۵۳۷
۳. درمانگاه شبانه روزی دکترعلیاری: خیابان برق، ما بین فلکه خیرین و چهار راه عمار
شماره تلفن: ۰۴۴۳۳۴۵۷۲۰۹
۴. بیمارستان شمس ارومیه: خیابان شهید بهشتی، بالاتر از کوی منصور افشار، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شمس
شماره تلفن: ۰۴۴۳۳۴۳۴۴۹۰
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است