search
menu

موزه ارومیه

[ پنهان کردن ]
درباره موزه ارومیه
بخش های مختلف موزه ارومیه
در نزدیکی موزه ارومیه چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی موزه ارومیه چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟
در نزدیکی موزه ارومیه چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

درباره موزه ارومیه


موزه ها جزو محبوب ترین جاذبه های هر شهر هستند و به عنوان شناسنامه ای آن شهر را به بازدید کنندگان معرفی می کنند. موزه ها از اجداد و پیشینه تاریخی شهر گرفته تا تمام حوادث مختلفی که تا به امروز اتفاق افتاده است، را به بازدید کنندگان ارائه می دهند و به همین سبب محبوبیت خاصی میان گردشگران دارند. در شهر ارومیه نیز مانند تمام شهرها یک موزه تاریخی وجود دارد که آثار تاریخی مربوط به شهر و سایر مناطق را در خود جای داده است.
در صورت خرید بلیط هواپیما ارومیه حتما به موزه ارومیه (Urmia Museum) سر بزنید و از گنجینه های تاریخی آن دیدن کنید. این موزه در سال ۱۳۴۶ ساخته شده و تمام آثار باستانی و تاریخی ارزشمند را نگهداری کرده و به نمایش عموم گذاشته است. در این موزه در مجموع دو تالار بزرگ و کوچک وجود دارند که در تالار بزرگ مجموعه آثار تاریخی و باستانی به نمایش گذاشته شده اند و تالار کوچک به موزه مردم شناسی اختصاص یافته است. تنوع مجموعه های مختلف در موزه ارومیه زیاد است.
موزه ارومیه
بخشی از موزه به کتاب های نفیس خطی اختصاص داده شده که اکثرشان اسلامی هستند و از طرفی موزه مردم شناسی با تأکید بر صنایع دستی، هنرهای ملی و ... مجموعه آثار موزه ارومیه را تکمیل تر می کند. موزه ارومیه را می توان یکی از غنی ترین موزه های ایران نامید. قدمت برخی از آثار باستانی موجود در این موزه به ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و جدیدترین آثار موزه به دوره قاجار تعلق دارد. سه دست نوشته که به خط میخی نوشته شده اند و به هزاره اول قبل از میلاد مسیح تعلق دارند، از جالب ترین آثار موزه ارومیه هستند. به طور کلی، آثار موزه ارومیه به چهار بخش تاریخی، قبل از تاریخ، مردم شناسی و اسلامی تقسیم شده است و دلیل تمایز آثار موزه ارومیه با سایر موزه ها در کتیبه اوراتوریی و سالن نگهداری ساعت های قدیمی است که در میانشان یک ساعت باستانی به جا مانده از قرن هفدهم به چشم می خورد. در تالار کوچک موزه ارومیه که به موزه مردم شناسی اختصاص یافته، فرهنگ مردم آذربایجان غربی و فرهنگ مردمان سایر نقاط ایران به نمایش گذاشته شده اند. در این بخش از موزه پوشاک، زیورآلات و شیوه زندگی مردم نقاط مختلف ایران به طور جذابی در معرض بازدید مردم قرار گرفته اند.
موزه ارومیه

بخش های مختلف موزه ارومیه


بخش تاریخی: در این بخش از موزه ارومیه اشیاء فلزی و سفالی به جا مانده از دوران قبل از اسلام به نمایش گذاشته شده اند که از مناطقی چون شوش، نهاوند، سیاهکل و رحمت آباد به دست آمده اند. همچنین، در قسمتی از این بخش سکه های قبل و بعد اسلام به نمایش گذاشته اند که از زمان اتابکان، مغول، صفویه و ... به ججا مانده اند.
بخش ماقبل تاریخ: در این بخش از موزه ارومیه به اعماق تاریخ فرو خواهید رفت. زیرا که تمام آثار نگه داری شده در این بخش به دوران قبل تاریخ متعلق هستند و از کند و کاو در مناطقی چون تپه های اسماعیل آباد و سیلک کاشان به دست آمده اند. در این بخش اشیائی ازقبیل انواع سفال ها و آثاری چون اشیاء برنز و وسایل جنگی که به منطقه لرستان تعلق دارند، به نمایش گذاشته اند.
بخش اسلامی: اکثر اشیاء نگهداری شده در موزه ارومیه به دوره اسلامی مربوط هستند تمدن اسلامی و تأثیرش را به خوبی می توان به روی آثار و ظروف تاریخی مشاهده کرد. ظروفی که با خطوط کوفی و آیاتی از قرآن مزین شده اند، بسیار جالب توجه اند. همچنین، نوشته های عربی، کوفی و سرعلم های سوگواری که از سراسر ایران به این موزه آورده شده اند، از دیگر جذابیت های موزه ارومیه به حساب می آیند.
موزه ارومیه
بخش مردم شناسی: در این بخش از موزه ارومیه با فرهنگ و شیوه زندگی مردمان و قوم های مختلف آشنا می شوید. تماشای لباس ها و ظروف متعلق به مجسمه هایی که لباس محلی تن کرده اند بسیار زیبا و لذتبخش است.
در استان آذربایجان غربی علاوه بر موزه ارومیه، در شهرهای مختلف چون مهاباد، نقده، تخت سلیان و ... نیز موزه ها وجود دارند. پیشنهاد ما این است در سفر به هر مقصدی از موزه آن بازدید کنید و با فرهنگ و تمدن آن منطقه و کشور آشنا شوید. همیشه در بازدید از موزه ها ساعت ها زمان سپری کرده ایم، بدون این که متوجه گذر زمان باشیم. زیرا در موزه زمان به گذشته ها برمی گردد و در آن جا متوقف می شود و به گونه ای جذاب است که دوست ندارید از آن حس و حال خارج شوید.

در نزدیکی موزه ارومیه چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟


سه گنبد: ۱.۴ کیلومتر
کلیسای حضرت مریم: ۲ کیلومتر
پارک ائللرباغی: ۳.۴ کیلومتر
پارک جنگلی ارومیه: ۳.۴ کیلومتر
کلیسای ننه مریم: ۶ کیلومتر
بند ارومیه: ۸ کیلومتر

در نزدیکی موزه ارومیه چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟


هتل مروارید: ۱.۸ کیلومتر
هتل ساحل: ۳ کیلومتر
هتل خرم: ۳.۲ کیلومتر

در نزدیکی موزه ارومیه چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


رستوران امین: ۳ کیلومتر
رستوران مولوی: ۳.۵ کیلومتر
رستوران غزال مادر: ۴ کیلومتر
رستوران دیاکو: ۴.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است