search
menu

بازار ارومیه

[ پنهان کردن ]
بازار ارومیه
معرفی بازار ارومیه
تاریخچه بازار ارومیه
معماری بازار ارومیه
چطور به بازار ارومیه برویم؟
کدام جاذبه های گردشگری در نزدیکی بازار ارومیه قرار دارند؟
هتل های نزدیک به بازار ارومیه برای اقامت کدام ها هستند؟
کدام رستوران ها در نزدیکی بازار ارومیه قرار دارند؟

بازار ارومیه


ارومیه یکی از کلان شهر های ایران است که در شمال غربی در منطقه آذربایجان واقع شده است. ارومیه که مرکز استان آذربایجان غربی است دومین شهر پر جمعیت در شمال غرب کشور محسوب می شود. ارومیه در غرب دریاچه ارومیه با ۱۳۳۲ متر، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار دارد. اگر قصد خرید بلیط هواپیما برای ارومیه را دارید؛ بد نیست بدانید که آب و هوای ارومیه در تابستان نسبتا گرم و در زمستان سرد است. این شهر جاذبه ها طبیعی تاریخی بسیاری برای گردشگری دارد. یکی از جاذبه ها که اکثر گردشگران در هر شهری به بازدید از آن علاقه دارند، مراکز خرید و بازار ها است. امروز می خواهیم با هم بازار ارومیه را بهتر و بیشتر بشناسیم، با ما همراه باشید.
بازار ارومیه

معرفی بازار ارومیه


بازار ارومیه یکی از دیدنی ترین مکان های گردشگری ارومیه که در بافت قدیمی شهر در جنوب شرقی ارومیه ما بین خیابان های امام و بعثت قرار دارد. با توجه با اینکه مراکز خرید بسیاری در ارومیه مشغول به فعالیت هستند، اما هنوز بیشتر افراد بازار ارومیه را که با معماری ساده، ارزش های تاریخی، معنوی و فرهنگی ارومیه را به نمایش گذاشته است، برای خرید انتخاب می کنند. بازار ارومیه در حدود ۶۰ هزار مترمربع مساحت دارد و حدود ۱۰۰۰ واحد مغازه با کاربری‌ های متفاوت را در خود جای داده است.

تاریخچه بازار ارومیه


بازار ارومیه که یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی ارومیه محسوب می شود در دوران صفویه ساخته شده است. این بازار که در مرکز شهر و کنار مسجد جامع ارومیه قرار دارد، هنگام ساخت به بزرگی امروز نبود. در دوره های زندیه و قاجاریه بر وسعت و بخش های بازار افزوده شده است. مجموعه بازار ارومیه در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در گوشه و کنار این بازار تاریخی حمام‌ هایی نیز وجود دارد که تاریخ شناسان قدمت آنها را متعلق به دوره زندیه و قاجار می‌ دانند.
بازار ارومیه

معماری بازار ارومیه


معماری بازار ارومیه در مقایسه با سایر بازارها، چون در دوران صفویه ساخته شده است، بسیار ساده است. جذابیت معماری صفوی در سادگی این معماری است. سقف های گنبدی پشت سر هم در واقع بازار ارومیه را بوجود آورده است. طاق‌ ها، گنبد ها و روزنه ‌های متعددی در بازار ارومیه جای گرفته اند. هنگام بازدید از بازار امروز شما هیچ موردی از گچ‌بری، کاشی‌کاری، نقاشی روی دیواره‌ ها و طاق‌ ها را نخواهید دید. بازار بشکل مستطیلی به طول ۱۰۰ متر و عرض ۳۰۰ متر با استفاده از آجر و مقدار کمی چوب ساخته شده است.
سرا ها و تیمچه‌ ها
همانطور که اشاره کردیم، بازار ارومیه با مساحت حدود ۶۰ هزار متر مربع بیش از ۱۰۰۰ مغازه با کاربری ها متفاوت از قبیل: لبنیات‌فروشی، راسته زرگر ها، راسته فرش‌فروش‌ ها، راسته عطاران، راسته پارچه‌ فروشان، راسته مس گرا، راسته چاقو فروشان، راسته کفش‌فروشی‌ها، راسته بلورفروشی‌ ها را در خود جای داده است. همچنین با توجه به قدمت بازار، کاروانسرا های زیادی در بازار وجود دارند که امروزه بعنوان بار انداز مورد استفاده قرار می گیرند.
بازار ارومیه
راسته‌های بازار
راسته مسگر ها یکی از پر طرفدار ترین مکان های بازار ارومیه است. در این راسته شما ظروف مسی بزرگ و کوچکی که همه کار دست مسگرهای با استعداد شهر ارومیه است را مشاهده خواهید کرد. بعد از راسته مسگرها، راسته چاقو فروشان با انواع چاقو ها و ساطورها با کاربردهای مختلف فروخته می شوند و شما می توانید انواع چاقو ها و کاردهای آشپزخانه و انواع چاقو های مخصوص قصابی را با توجه به سلیقه و نیاز خود خرید نمایید. حالا نوبت راسته طلا فروشی ها است که شما در آنجا با طلا های قطور و بزرگ که ظرافت طلا سازی کمتری در آنها دیده می شود. نکته جالب اینکه مدل این طلاها بیشتر موردپسند اهالی ارومیه است.

چطور به بازار ارومیه برویم؟


با توجه به ساختار بازار ارومیه تقریبا از تمام نقاط شهر دسترسی به این بازار آسان است. این بازار فقط چند دقیقه پیاده تا میدان اصلی و مرکز شهر فاصله دارید. شما در هرکجا از شهر ارومیه که هستید براحتی می توانید با استفاده از تاکسی یا اتوبوس خود را با بازار سنتی و تاریخی ارومیه برسانید.

کدام جاذبه های گردشگری در نزدیکی بازار ارومیه قرار دارند؟


کلیسای سنت مری ارومیه: ۴ دقیقه با ماشین
سی گنبد: ۵ دقیقه با ماشین
موزه ارومیه: ۸ دقیقه با ماشین
بند ارومیه: ۲۰ دقیقه با ماشین
شلمکان ارومیه: ۳۰ دقیقه با ماشین

هتل های نزدیک به بازار ارومیه برای اقامت کدام ها هستند؟


هتل آنا
هتل ساحل
هتل ماندگار
هتل مروارید
هتل جهانگردی

کدام رستوران ها در نزدیکی بازار ارومیه قرار دارند؟


رستوران دادلی
رستوران امین
رستوران دیوان
رستوران فیروزه
رستوران کشکول
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است