search
menu

جاذبه های طبیعت گردی ارومیه

[ پنهان کردن ]
درباره‌ جاذبه های طبیعت گردی ارومیه
غار تمتمان
پیست اسکی خوشاکوه
آبشار شملکان
چشمه آبگرم هفت آباد
آبشار سوله دوکل ارومیه
دریاچه بوز سینه ارومیه

درباره‌ جاذبه های طبیعت گردی ارومیه


وقتی که حرف از خرید بلیط هواپیما و سفر به ارومیه زده می شود؛ ناخودآگاه ما دریاچه زیبای ارومیه را در ذهن خود تصور می کنیم. اما بهتر است به این نکته توجه نماییم که جاذبه های شهر ارومیه فقط به دریاچه ارومیه ختم نمی شوند. ارومیه مناطق طبیعی منحصر به فرد زیبا و بکری دارد که قدمت برخی از آنها به بیش از ۳ هزار سال پیش باز می گردد. در این مطلب قصد داریم تا برخی از جاذبه های طبیعت گردی ارومیه را برای شما معرفی نماییم، تا در سفر به ارومیه با بازدید از آنها اوقات خوشی را سپری نمایید.

غار تمتمان


غار تمتمان یکی از جاذبه های طبیعت گردی ارومیه که در روستای تمتمان قرار دارد. این روستا در ۱۵ کیلومتری شمال ارومیه واقع شده است. با تحقیقاتی که بر روی غار تمتمان انجام گرفته است، این غار حدود ۱۰ هزار سال پیش مسکونی بوده است، از این رو یکی از قدیمی ترین غارهای مسکونی دنیا محسوب می شود.
وقتی از ورودی مثلث شکل غار وارد می شوید، آثاری از بز، گاو، گوسفند و اسب را مشاهده می کنید. طول غار که بصورت یک دست است ۳۵ متر است. هوای غار تمتمان در تابستان خنک و در زمستان گرم تر از بیرون است. همچنین در کنار غار تمتمان چشمه ای جاری است که مردم محلی روستا از آب آن استفاده می کنند.

پیست اسکی خوشاکوه


ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی از نظر آب وهوایی در منطقه کوهستانی کشور قرار دارد. برخی از ماه های سال هوا به اندازه ای سرد می شود که برف سنگینی به این شهر و منطقه می بارد. همچنین چون کوه های متعددی با شیب های مناسب در این منطقه قرار دارند، موقعیت خوبی برای ساخت پیست اسکی بوجود آمده است. پیست اسکی خوشاکوه یکی از جاذبه های طبیعت گردی ارومیه در زمستان است که لحظات مهیج و خاطره انگیزی را برای گردشگران ارومیه خلق می کند. همچنین چون پوشش گیاهی مناسب در ارومیه وجود دارد امکان ساخت پیست اسکی روی چمنبرای فصل های گرم سال هم فراهم است.
جاذبه های طبیعت گردی ارومیه

آبشار شملکان


در نزدیکی روستای شمکان در استان آذر بایجان شرقی یکی دیگر از جاذبه های طبیعت گردی ارومیه بنام آبشار شملکان جا خوش کرده است. وقتی که به روستای بند ارومیه رفتید، ار آنجا براحتی می توانید به سمت آبشار شملکان حرکت کنید. مسیر دیگر برای دسترسی به آبشار شملکان دامنه های روستا سیر ارومیه است که در مسیر می توانید از قلعه قدیمی هم دیدن نمایید. دامنه های آبشار شمکان سرسبز و چشم اندازی فوق العاده زیبا دارند. در فصل بهار سبزی کوهی بنام شنگ (یملیه) به وفور در این دامنه پیدا می شود.

چشمه آبگرم هفت آباد


در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر ارومیه در بخش سیلوانا و محال مرگور و در روستای به نام هفت آباد یکی از جاذبه های طبیعت گردی ارومیه بنام چشمه آبگرم هفت آباد قرار دارد. چشمه آبگرم هفت آباد در کنار رود باراندوز چای در دامنه سرسبز یک کوه آتشفشانی خاموش قرار گرفته است. این چشمه خواص درمانی دارد، گفته می شود که آب چشمه هفت آباد در درمان بیماری های استخوانی بسیار موثر است. دمای تقریبی آب چشمه بین ۳۲ تا ۳۴ درجه است.
این چشمه در زمین یکی از اهالی روستا قرار دارد از این رو صاحب زمین برای جمع آوری آب چشمه و استفاده بهتر مردم از آن، استخری ساخته است تا گردشگران براحتی بتوانند در آب چشمه شنا کنند. از نظر منظره، قرار گرفتن در دامنه سرسبز باعث خلق ترکیبی زیبا و خارق العاده از طبیعت در چشم بیننده شده است.
جاذبه های طبیعت گردی ارومیه

آبشار سوله دوکل ارومیه


آبشار سوله دوکل در جنوب غربی ارومیه، روستای دیزج از توابع زیوه، از دیگر جاذبه های طبیعت گردی ارومیه است. آبشار سوله یکی از بلندترین آبشار های ایران محسوب می شود که با نام دیزج هم شهرت دارد. آبشار سوله دوکل ارومیه که در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق واقع شده است، منظره فوق العاده بکری را از طبیعت آذربایجان به نمایش گذاشته است. کوه دوکل که آبشار در آن قرار دارد به سه کشور ایران، ترکیه و عراق تعلق دارد و هر ساله گردشگران بسیاری برای لذت بردن از محیط شگفت انگیز این آبشار با این منطقه می آیند.
جاذبه های طبیعت گردی ارومیه

دریاچه بوز سینه ارومیه


از دیگر جاذبه های طبیعت گردی ارومیه، دریاچه بوز سینه یا همان بوز سینا را می توان نام برد. دریاچه بوز سینا در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی ارومیه، در قسمت شرقی قله بز سینه، از رشته کوه زاگرس بزرگ واقع شده است. دریاچه بوز سینه در واقع سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج است که در بالای آن یخچال و برف چال های دائمی وجود دارد.
بهتر است بدانید که دریاچه بوز سینا در ضلع شرقی قله دو دریاچه دارد. این دریاچه ها با هم حدود ۴۰۰ متر فاصله دارند. جالب است بدانید که دریاچه ها بشکل بیضی هستند. ارتفاع دریاچه جنوبی ۳۱۱۸ متر از سطح دریا و دریاچه شمالی ۳۱۲۵ متر است. چون این دریاچه ها از ذوب برف روی کوه ها تامین می شود؛ در تمام فصل ها دریاچه با آب خنک خروشان خود به کشاوزی این ناحیه رونق بسیاری بخشیده است.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است