search
menu

کلیسای سنت ماری ارومیه

[ پنهان کردن ]
درباره کلیسای سنت ماری ارومیه
تاریخچه کلیسای سنت ماری ارومیه
روایاتی درباره کلیسای سنت ماری ارومیه
معماری کلیسای سنت ماری ارومیه
بازسازی های کلیسای سنت ماری ارومیه
بازدید افراد معروف از کلیسای سنت ماری ارومیه
در نزدیکی کلیسای سنت ماری ارومیه چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی کلیسای سنت ماری ارومیه چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟
در نزدیکی کلیسای سنت ماری ارومیه چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

درباره کلیسای سنت ماری ارومیه


ارومیه، یکی از شهرهای زیبای شمال غرب کشور جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد و توانسته است گردشگران زیادی را از سراسر ایران و دنیا به خود جذب کند. اگرچه همه ارومیه را با دریاچه ارومیه می شناسند، اما تمام جذابیت این شهر در دریاچه خلاصه نمی شود، بلکه جاذبه های ارزشمند زیادی در این شهر وجود دارند که بازدید از آن ها لذت بخش و باارزش است. یکی از جاذبه های تاریخی زیبا که در سفر به ارومیه می توانید از آن بازدید کنید کلیسای سنت ماری ارومیه (St. Mary Church) است. این کلیسا پس از کلیسای بیت لحم در فلسطین، دومین کلیسای قدیمی جهان است و میان مردم محلی با نام "کلیسای ننه مریم ارومیه" شناخته می شود.
کلیسای سنت ماری ارومیه
کلیسای سنت ماری ارومیه یک یادگار تاریخی از دوران آشوریان در ایران است و در شهر ارومیه قرار دارد. کلیسای سنت ماری در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. در ارومیه بناهای تاریخی و باستانی زیادی وجود دارند که هرکدام حکایات و تاریخ منحصربه فرد خود را دارند. سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان بلیط هواپیما ارومیه را برای بازدید از این بناهای کهن خریداری می کنند. کلیسای سنت ماری ارومیه از همان ابتدای ساخت ماهیت مذهبی داشته و همچنان دارد. این کلیسا در شهر ارومیه و در خیابان قدس واقع شده است. این اثر تاریخی باارزش امروزه "شرق آشور" نیز نامیده می شود. در گذشته "کلیسای حضرت مریم" یا "کلیسای مارت مریم" نامیده می شد.

تاریخچه کلیسای سنت ماری ارومیه


برخی محققان و باستان شناسان معتقدند کلیسای سنت ماری ارومیه دومین کلیسای تاریخی جهان است که در ایران واقع شده و مربوط به دوره آشوریان است. باتوجه به اظهارات کارشناسان باستان شناسی این کلیسا به دوره ساسانیان مربوط است. درباره این مکان مذهبی تاریخی حکایت های زیادی بیان می شوند. برخی نویسندگان آشوری و مسیحی بر این باورند که کلیسای سنت ماری ارومیه در ابتدای ساخت به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می گرفته و زمانی یکی از معروف ترین معبدهای زرتشتیان بوده است. پس از آن که زرتشتیان دین مسیحیت را پذیرفته اند، این بنای مذهبی از آتشکده به کلیسا تغییر کاربری داده است.
کلیسای سنت ماری ارومیه

روایاتی درباره کلیسای سنت ماری ارومیه


روایات زیادی درباره کلیسای سنت ماری ارومیه بیان می شوند که هرکدام به نوعی جالب هستند. می گویند، زمانی که مسیح متولد شد سه نفر از موبدان زرتشتی در این بنای کهن که آتشکده بوده مشغول انجام فرایض دینی بوده اند. در این حین ناگهان متوجه ستاره نورانی در حال حرکت به سمت شرق و اورشلیم می شوند. در آن زمان مردم این اتفاق را نشان تولد نوزاد نجات دهنده تلقی کرده اند و عازم اورشلیم شده اند. بنابر آن چه مورخان مسیحی بیان می کنند، سه موبد پس از این واقعه از اورشلیم به ارومیه امروزی سفر می کنند آتشکده را به کلیسا تبدیل می کنند و از آن زمان پیرو دین مسیحیت می شوند و تا زمان مرگشان در این مکان می مانند. گفته می شود این سه موبد در همین کلیسا تدفین شده اند. این روایت جالب روی سنگ قبر موبد کلیسا حکاکی شده و سنگ قبر تا جنگ جهانی اول توسط قوای روس به داخل کلیسا انتقال یافته بود. اما امروزه در موزه کیف نگهداری می شود. در بازدید از کلیسای سنت ماری ارومیه تابلویی مشاهده خواهید کرد که رویش نوشته شده: "نعلینت را از پاهایت بیرون کن؛ زیرا مکانی که در آن ایستاده‌ای، زمین مقدس است".
کلیسای سنت ماری ارومیه

معماری کلیسای سنت ماری ارومیه


در معماری بنای کلیسای سنت ماری می توان سبک معماری دوران ساسانیان را به خوبی مشاهده کرد. تمام قرینه سازی هایی که در بنای آتشکده های دوران ساسانیان استفاده شده، در بنای کلیسا نیز وجود دارند. سازندگان کلیسای سنت ماری در داخل بنا معماری ساسانی و پارتی را تلفیق کرده اند. در بازدید از کلیسا متوجه خواهید شد که درون کلیسای سنت ماری با دیگر کلیساهای جهان بسیار متفاوت است. در این کلیسا به دنبال تزئینات چشمگیر و زیباسازی های معماری نباشید. زیرا آشوریان از آراستن و تزئین کردن کلیساها پرهیز می کردند. اما با این حال، کلیسای سنت ماری ارومیه با تمام سادگی اش جذابیت خاص خود را دارد.
در کلیسای سنت ماری ارومیه دالان های تو در تو از جنس سنگ و ملات وجود دارند. سقف این دالان ها کوتاه است و گاه بازدید کنندگان برای عبور از درب ورودی آن ها بایستی کمی سرشان را خم کنند. یک محراب بسیار زیبا و معنوی نیز در این کلیسا وجود دارد که شما را به عمق معنویت فرو می برد. پشت این محراب تصویری از حضرت عیسی مسیح قرار دارد. به نظر می رسد در برگزاری مراسم های مذهبی کشیش در این محل حاضر می شود. محراب کلیسای سنت ماری ارومیه یک اتاق کوچک و گنبدی شکل تو در تو است. راهرویی در سمت راست محراب وجود دارد که زائران از طریق آن به محل غسل تعمید و محل روشن کردن شمع می رسند.
کلیسای سنت ماری ارومیه

بازسازی های کلیسای سنت ماری ارومیه


کلیسای سن ماری ارومیه برای اولین بار در سال ۶۴۲ ، قرن ششم بعد از میلاد مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت. بنابر روایات این بازسازی به دستور شاهزاده چینی صورت گرفته است. با استناد بر اسناد تاریخی، "بافری"، شاهزاده چینی در قرن هفتم میلادی برای ملاقات با اسقف اعظم نینوا به سمت بین النهرین رهسپار می شود و پس از آن به ارومیه سفر می کند. نمای ظاهری کلیسای سنت ماری ارومیه تا اواخر قرن ۱۹ بسیار ساده بود. اما زرتشتیان روسی در آن تغییرات اساسی ایجاد کردند و پس از بازسازی و تعمیر بنا، سقف کلیسا را به شکل گنبدهای روسی ساختند. اکثر ساختمان های کلیسای سنت ماری ارومیه و بخش های قدیمی بنا در قسمت شمالی صحن قرار دارند.

بازدید افراد معروف از کلیسای سنت ماری ارومیه


آوازه کلیسای سنت ماری در گذشته بسیار زیاد بوده و افراد مشهور و بزرگ زیادی طی قرن ها در سفرهایشان از این کلیسا بازدید می کردند. برخی از آن ها کمک های مالی زیادی برای ترمیم و بازسازی کلیسا انجام می دادند که شاهزاده چینی "بافری" نیز یکی از آن ها بود. یادبودی از این شاهزاده تا سال های اخیر در کلیسای سنت ماری ارومیه نصب گردیده بود.

در نزدیکی کلیسای سنت ماری ارومیه چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟


بازار ارومیه: ۱.۲ کیلومتر
سه گنبد: ۱.۷ کیلومتر
موزه ارومیه: ۲.۶ کیلومتر
پارک ائللرباغی: ۳.۷ کیلومتر
پارک جنگلی ارومیه: ۳.۷ کیلومتر
موزه تاریخ طبیعی: ۵ کیلومتر
بند ارومیه: ۱۰ کیلومتر

در نزدیکی کلیسای سنت ماری ارومیه چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟


هتل خرم: ۹۵۰ متر
هتل پارک ارومیه: ۱.۲ کیلومتر
هتل مروارید: ۲ .۵ کیلومتر
هتل قصر: ۳.۵ کیلومتر
هتل ساحل: ۳.۷ کیلومتر
هتل آنا: ۷.۲ کیلومتر

در نزدیکی کلیسای سنت ماری ارومیه چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


رستوران تک ستاره: ۱.۷ کیلومتر
رستوران امین: ۴ کیلومتر
رستوران مولوی: ۴.۶ کیلومتر
رستوران غزال مادر: ۴.۶ کیلومتر
رستوران دیاکو: ۶.۷ کیلومتر
رستوران آذربایجان: ۶.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است