search
menu

غار سهولان مهاباد

[ پنهان کردن ]
درباره غار سهولان
چرا بازدید از غار سهولان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه غار سهولان
چشم انداز و ویژگی‌های غار سهولان
چگونه به غار سهولان برویم؟
بهترین زمان سفر به غار سهولان
زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از غار سهولان

درباره غار سهولان


غار سهولان یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین غارهای ایران است که در ارتفاع ۱۷۵۱ متری از سطح دریا قرار گرفته است. غار سهولان در استان آذربایجان غربی واقع شده است، این استان از استان‌های بسیار دیدنی از نظر جاذبه‌های طبیعی و حتی جاذبه‌های تاریخی است. غار سهولان از دیدنی‌ترین غارهایی است که هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری برای گردش به این مکان زیبا می‌روند و از جاذبه‌های شگفت انگیز غار سهولان بازدید می‌کنند.
غار سهولان مهاباد
در داخل این غار دریاچه‌ای نیز ایجاد شده است و برای رفاه حال بازدیدکنندگان قایق‌هایی در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند از طریق این قایق‌ها بخش‌های مختلف غار را ببینند. تنها موجودات زنده این غار کبوترهای وحشی و خفاش‌ها هستند. به دلیل تاریکی و کمبود نور هیچ جلبکی در آب غار رشد نمی‌کند و هیچ موجودی به جز موجودات میکروسکوپی در آب آن زندگی نمی‌کنند. رسوبات آهکی به اشکال مختلف در داخل غار تشکیل شده‌اند و چشم‌انداز و جلوه بسیار زیبایی را به غار بخشیده‌اند. گردشگران با خرید اینترنتی بلیط هواپیما می‌توانند به استان آذربایجان غربی سفر کنند و از جاذبه‌های بیشمار آن و به خصوص این غار جذاب دیدن کنند.

چرا بازدید از غار سهولان پیشنهاد می‌شود؟


• غار سهولان چه از نظر دسترسی و چه از نظر امکانات رفاهی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد.
• غار سهولان در تابستان‌های گرم مکانی بسیار خنک و مطبوع محسوب می‌شود و برای تابستان‌ها اولویت گردشگری است.
• غار سهولان با داشتن تکه‌هایی از آهک در سقف و دیوارها جز زیباترین آثار طبیعی گردشگری است.

تاریخچه غار سهولان


غار سهولان بعد از غار علیصدر دومین غار آبی ایران است. این غار که به اواخر دوره کرتاسه مربوط می‌شود و بر اساس فعالیت‌های زمین شناسی مربوط به حدود ۷۰ میلیون سال پیش است، در طول هزاره دوم و اول قبل از میلاد محل سکونت و پناهگاهی برای انسان‌ها بوده است. غار سهولان برای اولین بار در ۱۰۰ سال پیش توسط ژاک دو مورگان مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفت و پس از آن توسط گروه‌های انگلیسی در طول سال‌های جنگ جهانی دوم و سپس توسط متخصصان غارشناسی ایران مورد مطالعه قرار گرفت و از سال ۱۳۷۹ مورد حفاظت قرار گرفته است.
غار سهولان مهاباد

چشم انداز و ویژگی‌های غار سهولان


در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد تا بوکان و از طریق جاده‌ای سرسبز که دشت‌های وسیع و باغ‌های میوه بسیار زیبایی دارد، به یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین غارهای ایران و جهان خواهید رسید. غار سهولان یکی از بزرگ‌ترین غارهای ایران است و در روستایی به همین نام واقع شده است. سهولان در زبان کردی به معنای یخبندان است. در این غار کبوترهای زیادی زندگی می‌کنند و جالب است بدانید که نام کوهی که غار سهولان در آن واقع شده است نیز کبوتر است.
غار سهولان در ارتفاع ۲۲۲۲ متری از سطح دریا واقع شده و به دو قسمت خشک و آبدار تقسیم شده است. قسمت آبدار آن در ارتفاع ۱۷۵۱ متری از ساحل آزاد قرار دارد و برای رسیدن به آن از ورودی اصلی غار باید ۲۰ متر پایین‌تر بروید و برای این منظور پله‌هایی تعبیه شده است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه نیز ۵۰ متر طول دارد و عمق آب در برخی از قسمت های آن به ۳۰ مترنیز می‌رسد. مساحت کل غار حدود ۲ هکتار است و امروزه در حدود ۲۵۰ متر از مسیر آبی و ۳۰۰ متر از زمین خشک آن کشف و بهره برداری شده است.
آخرین نکته در معرفی غار سهولان این است که نام این جاذبه در سال ۲۰۰۰ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران وارد شده و از آن پس مورد بازدید عموم قرار گرفته است. سهولان دارای دو دهانه یا ورودی است، اما بیشتر گردشگران از دهانه بزرگتری که پوشیده از درختان و بوته‌های بزرگ است به غار وارد می‌شوند وقتی از دهانه اصلی به دنیای مرموز و تاریخی غار می‌رویم. ما باید ۱۰۶ پله بتونی و ۴۵ متر تا اعماق زمین را پایین برویم تا به اولین دریاچه درون غار برسیم. در لحظات اولیه که وارد غار می‌شویم می‌توان تغییر دما در داخل غار را با هوای بیرون غار به خوبی حس کرد، زیرا دمای داخل حفره بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد متغیر است و میزان رطوبت غار ۷۰-۸۰٪ است. ممکن است رفته رفته حس کنید بر میزان رطوبت افزوده می‌گردد و حتی ممکن است بوی کمی گوگرد را نیز حس کنید. فضای تاریک غار با نورافکن‌های بزرگی که در قسمت‌های مختلف قرار گرفته‌اند، روشن و زیبا شده است.
غار سهولان مهاباد

چگونه به غار سهولان برویم؟


برای رفتن به غار سهولان بهتر است اول با تهیه بلیط هواپیما چارتر و یا معمولی به ارومیه سفر کنید و سپس با خودروی شخصی به مهاباد که رسیدید به سمت بوکان تغییر مسیر بدهید. تپه ای به نام ماهورها را پشت سر بگذارید، روستای عیسی کند را نیز رد کنید و تابلوی غار سهولان را برای دسترسی راحت‌تر دنبال کنید تا به غار برسید.

بهترین زمان سفر به غار سهولان


برای بازدید از غار سهولان و لذت بردن از زیبایی‌های وصف‌ناپذیر آن بهتر است فصل تابستان و یا بهار به این منطقه بروید تا سرمای هوا اذیت‌تان نکند.

زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از غار سهولان


برای بازدید از غار سهولان به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارید. برای ورود به این غار در حدود ۱۱ هزار تومان ورودیه باید پرداخت گردد و ذکر این نکته ضروری است که از کودکان زیر ۶ سال ورودیه دریافت نمی‌گردد.
اگر مایل به گشت و گذار بیشتر در منطقه جنوبی استان آذربایجان غربی بودید، از جاهای دیدنی بوکان هم دیدن کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است