search
menu

کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس)

[ پنهان کردن ]
درباره کلیسای مریم مقدس (زور زور) ماکو
چرا بازدید از کلیسای مریم مقدس زور زور پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه کلیسای مریم مقدس زور زور
معماری کلیسای مریم مقدس زور زور
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به کلیسای مریم مقدس زور زور
بهترین زمان سفر به ماکو

درباره کلیسای مریم مقدس (زور زور) ماکو


کلیسای مریم مقدس زور زور ماکو از زیبا ترین کلیسا‌های آذربایجان غربی است که در رودخانه زنگی مار در حوالی روستای بارون واقع شده است و با داستان‌های تاریخی و چشم‌انداز‌های زیبای اطراف خود گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. حاشیه شمال غربی ایران به وجود یادگارهای مذهبی و فرهنگی قدیمی افتخار می‌کند. یکی از این مکان‌ها کلیسای زور زور است که به کلیسای ماری مقدس نیز معروف است. در واقع، این کلیسا تنها بقایای صومعه است که طی سال‌ها ویران شده است. گذشته از تمدن باستانی ماکو و بسیاری از بناهای تاریخی، زیبایی‌های طبیعی آن مانند رودخانه‌های زیبا، چشمه‌ها، غارها، آبشارها و آب و هوای خوب نظر هر گردشگری را جلب می‌کند. نام این کلیسا در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ ثبت شده است و همچنین به دلیل قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.
کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس)
شایان ذکر است که شهر ماکو علاوه بر آثار تاریخی بسیار دیدنی، جاذبه‌های گردشگری زیادی را از جمله عمارت کلاه فرنگی، دخمه سنگی فرهاد، دریاچه سد بارون، قره کلیسا و کاخ موزه باغچه جوق را در خود جای داده است و به همین دلیل یکی از مقاصد گردشگری برای توریست‌ها به شمار می‌آید. اگر قصد خرید بلیط آنلاین هواپیما و سفر به استان آذربایجان غربی و ماکو را داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که فرصت بازدید از این کلیسای ساده اما بسیار زیبا را از دست ندهید.

چرا بازدید از کلیسای مریم مقدس زور زور پیشنهاد می‌شود؟


• چشم انداز بسیار زیبای این کلیسا چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
• نام کلیسای مریم مقدس زور زور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
• این کلیسا تنها بنای تاریخی ایران است که جای آن یک بار عوض شده و در جای اصلی خود قرار ندارد.

تاریخچه کلیسای مریم مقدس زور زور


ساخت کلیسای زور زور در سال ۱۲۹۸ میلادی توسط اسقف اعظم سنت تادئوس به نام زكریا آغاز شد و به یكی از مراكز آموزش مذهبی، فرهنگی و ادبی تبدیل شد. ساخت این کلیسا در سال ۱۳۱۴ میلادی پایان یافت. بنابراین، برای سال‌های متمادی، این کلیسا به یک مرکز مذهبی تبدیل شد و تا اوایل قرن هفدهم در طول جنگ‌های ایران و عثمانی به فعالیت خود ادامه داد اما از آن زمان به بعد رها شده و منسوخ شد. در سال ۱۹۸۸، به دلیل طغیان سد بارون، کلیسای زور زور در معرض نابودی و غرق شدن قرار گرفت و سازمان میراث فرهنگی ایران و کارشناسان ارمنی در اقدامی قابل تقدیر، چنین ساختمان زیبایی را به جای دیگر منتقل کردند.

معماری کلیسای مریم مقدس زور زور


این کلیسا که بنایی صلیبی شکل است و مانند دیگر کلیساهای ارمنی آن دوره، با سنگ‌های تراشیده شده در اندازه‌های مختلف ساخته شده است. طول کلیسا ۷.۲۳ متر و عرض آن ۵.۱۰ متر است. جا‌به‌جایی کلیسا حدود ۲۵ روز به طول انجامید و طی آن هر سنگ از این کلیسا برداشته شد و به مکانی ۶۰۰ متر دور تر و ۱۱۰ متر بالاتر از محل اصلی خود منتقل شد. این کلیسا بیش از ۱۲ متر ارتفاع دارد و به یک نماز خانه ساده مسیحی شبیه است. از آنجا که برخی از قسمت‌های کلیسا تخریب شده یا در زیر خاک زیادی که در روند ساخت سد به کار رفته دفن شده است، از سنگ‌های جدید از همان نوع اما با رنگ متفاوت برای بازسازی استفاده شده است. رنگ نمای کلیسا قهوه‌ای روشن است و سنگ‌های تراش خورده نمای خارجی کلیسای Dzordzor به زیبایی صیقلی و صاف است. برای اتصال این سنگ‌ها از هیچ ملاتی استفاده نشده و سازندگان ساختمان، سنگ‌ها را به گونه‌ای تراشیده‌اند که این دو سنگ بهم محکم شده‌اند. سقف کلیسا با گنبد ۱۶ ضلعی به پایان می‌رسد که هنر درخشان معماران آن را نشان می‌دهد. تنها ورودی این کلیسا در قسمت غربی آن است که دارای دری فلزی با نوشته‌هایی به زبان ارمنی است. کتیبه نصب شده بر روی دیوار کلیسا دلایل نقل مکان کلیسا را نشان می‌دهد و گواهی بر اهمیت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی کشور است. تزئینات جالب این کلیسا بر خلاف ظاهر ساده آن توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.
کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس)

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


ورود به این کلیسای زیبا و با شکوه رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ورودی نیست. همچنین مدت زمان پیشنهادی بازدید از این اثر تاریخی حدود نیم الی یک ساعت است.

نحوه دسترسی به کلیسای مریم مقدس زور زور


برای دسترسی به کلیسای مریم مقدس زور زور ابتدا باید به ماکو بروید و سپس به سمت سد بارون حرکت کنید. بعد از گذشتن از تاسیسات مربوط به سد و طی ۵۰۰ متر، جاده خاکی فرعی را می‌بینید که تابلوی کلیسا در آن جا نصب شده است، پس از طی تقریبا ۷۰۰ متر به کلیسا می‌رسید.

بهترین زمان سفر به ماکو


شهر ماکو یکی از شهر‌های مرزی ایران و همچنین از شهر‌های زیبا و دیدنی استان آذربایجان غربی بوده که دارای آب و هوای نیمه خشک است. این شهر دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و همراه با بارش برف است، بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر زیبا اواخر اسفند تا اواسط فروردین است. همچنین اگر به ارومیه سفر کردید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از جاهای دیدنی ارومیه هم بازدید کنید.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است