search
menu

معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

[ پنهان کردن ]
معرفی بوکان
تاریخچه بوکان
مردم بوکان
مسجد جامع بوکان
سد بوکان
بوستان ساحلی بوکان
تپه باستانی قلایچی
آرامگاه سرداران مکری
منطقه شکار ممنوع سه‌ کانیان
خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی
سیمینه رود
مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ
مجتمع گردشگری حسن زیرک
در این مطلب قصد داریم باهم به بررسی جاهای دیدنی بوکان بپردازیم. بوکان، بزرگ‌ترین شهر جنوبی استان آذربایجان غربی و مرکز شهرستان بوکان است. مساحت شهر بیش از ۱۲ کیلومترمربع است و از مسطح‌ترین شهرهای منطقه به‌ شمار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به معرفی این شهر و دیدنی‌های آن بپردازیم. همچنین اگر قصد سفر به آذربایجان غربی را دارید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

معرفی بوکان


بوکان نسبت به بسیاری از شهرهای ایران، شهری جوان و نوبنیاد محسوب می‌شود و از نظر بافت تاریخی در دوران قاجار و سده نوزدهم میلادی بنا گذاشته شده است و بیش از دو قرن قدمت دارد. بوکان در سال ۱۳۶۸ در تقسیمات کشوری ایران از بخش به شهرستان ارتقا یافته و طی ۳۰ سال از یک بخش کوچک کردنشین در جایگاه سومین شهر کردنشین بزرگ ایران قرار گرفته است. بوکان در بسیاری از شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و سیاسی پیشرفت چشمگیری داشته‌ است. از لحاظ گردشگری، قدمت بیشتر بناهای تاریخی داخل شهر به دوران قاجار و معاصر برمی‌گردد. از مهم‌ترین صنایع‌دستی شهر، قالی و فرش است که فرش بوکان شهرت جهانی دارد و ۸۵ درصد فرش تولیدی آن به خارج از کشور صادر می‌شود؛ مابقی آن نیز در داخل کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد. بوکان، بزرگ‌ترین شهر مهاجرپذیر ایران و امن‌ترین شهر استان آذربایجان غربی است. بوکان همچنین دومین شهر پس از ارومیه از نظر سطح باسوادی مردم است. به این شهر لقب‌های عروس شهرهای ایران، شهر فرهیختگان و شهر حسن زیرک داده‌ شده ‌است! مراسم و آیین‌هایی که میان مردم کرد مرسوم است دربرگیرنده اعیاد مذهبی، قومی و باستانی است که ریشه در باورهای کهن این مردم دارد و اغلب تاریخی و اسطوره‌ای هستند. آداب‌ورسوم ترک‌ها کاملاً مانند دیگر اقوام ایرانی برگزار می‌شود. از آداب و فرهنگ منطقه بوکان می‌توان به حنابندان، چهارشنبه‌سوری، نوروز، رقص کردی و موسیقی اشاره کرد. موسیقی کردی با موسیقی‌های باستانی ایران نسبت تمام و کمالی دارد.
موقعیت جغرافیایی این شهر، سیزده استان شمال و جنوب ایران را به هم متصل می‌کند و با کردستان عراق دارای خط ارتباطی زمینی است. موقعیت ممتاز جغرافیایی و امنیت نسبی جاده‌ها، بوکان را به مرکز منطقه جنوب و جنوب غربی دریاچه ارومیه تبدیل کرده ‌است. این شهر با قرار گرفتن بر سر راه‌های ارتباطیِ سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان از موقعیت جغرافیایی و ترافیک ویژه‌ای برخوردار است. بوکان از غرب به مهاباد و از جنوب به سقز محدود می‌شود و در دشت‌های استپی و هموار قرارگرفته و میان کوه‌های نالشکینه و برده‌زرد واقع شده ‌است. بوکان یکی از مسطح‌ترین شهرهای ایران است و همچنین بیشتر اراضی آن را دشت‌های هموار تشکیل می‌دهند.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

تاریخچه بوکان


در دهه پنجاه خورشیدی روی شهر بوکان تحقیقات باستان‌شناسی زیادی صورت گرفته و تپه قلاچی به ‌عنوان معروف‌ترین اثر بوکان، مشخص کرد که شهر بوکان سابقه باستانی دارد. اما این سابقه باستانی با نام امروزی بوکان نبوده، بلکه با نام‌های دیگری در منابع باستانی آمده است. کاوش‌ها روی تپه قلاچی مشخص کرده است که سابقه این تپه به حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در دوره اشکانیان و ساسانیان بوکان به ‌عنوان یک پایگاه مورداستفاده بوده است؛ وجود آتشکده‌های زرتشتی در شهر مشخص‌کننده این واقعیت است. در این شهر دو کتیبه مربوط به این دوره‌ها موجود هست که یکی از آن‌ها مربوط به پسر اورارتو بوده است. بوکان پس از اسلام نیز موردتوجه بوده است. در دوره صفوی در منابعی اشاره شده است که رستم‌ آغا، جد جلال طالبانی از ستم شاه عباس صفوی به این شهر گریخته و شهر را بنا کرده است. در مواردی نیز برخی منابع به حضور حکام مغولی در این شهر و فرمانروایی آن‌ها اشاره کرده‌اند. از حاکمان معروف بوکان، سیف‌الدین بوده است که ساخت قلعه‌ سردار به او نسبت داده شده است. در دوره پهلوی شهر بوکان دارای شهرداری شد و توانست یک کرسی در مجلس به خود اختصاص بدهد.

مردم بوکان


زبان مردم بوکان، کردی بوده و زبان محاوره آن‌ها کردی سورانی با لهجه بوکانی است. در مورد معنی واژه بوکان نظرات بسیاری داده شده است. برخی بر این عقیده‌اند که واژه بوکان در زبان کردی به معنی عروس است. بوکان را عروس شهرهای ایران و شهر فرهیختگان نیز لقب داده‌اند.
مردم بوکان آداب‌ورسوم کردی دارند که ریشه در باورهای کهن و قومیتی آن‌‌ها دارد. موسیقی این منطقه که موسیقی کردی، ششمال (نوعی ساز بادی) است بسیار مشهور است. لباس مرم شهر، لباس‌های کردیست که اغلب کردهای ایران آن‌ها می‌‌پوشند. رقص‌های کردی و بازی‌های محلی نیز در این شهر بین مردم، از آداب‌ورسوم آن‌ها حساب می‌شود. گفتنی است که بوکان نیز مانند هر شهر دیگری، جاذبه‌های خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

مسجد جامع بوکان


مسجد جامع بوکان که از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید، در طول بیش از یک قرن مکان برگزاری نماز جمعه در شهر بوکان بوده است. بر اساس اسناد تاریخی ساخت مسجد در دوره قاجار به دست فردی با نام علی اصفهانی به سبک معماری اسلامی و بسیار ساده انجام شده است. مسجد جامع بوکان در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی به شماره ۳۴۸۰ در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.
مسجد جامع بوکان از جاهای دیدنی بوکان در استان آذربایجان غربی است که در کنار تپه قدیمی قلعه سردار و در ضلع شرقی رود سراب قرار گرفته است. همچنین روبه‌روی مسجد بازاری به چشم می‌خورد که به بازار سردار مشهور است. مسجد جامع بوکان در حال حاضر برای برگزاری نماز جمعه مردم شهر بوکان مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محل یکی از بناهای تاریخی و مذهبی به شمار می‌آید که محبوبیت زیادی میان مردم دارد. حاکم وقت بوکان که فردی به نام محمد حسین خان سردار مکری بود و با مظفرالدین شاه نسبت فامیلی داشته است، دستور ساخت مسجد را صادر کرد و زمینی را نیز وقف این کار کرد.
مسجد جامع بوکان با مساحتی بالغ بر ۱۸۷۱ مترمربع، معماری سنتی اسلامی دارد که معماری اولیه آن در دوره قاجار انجام شده است. شبستان اصلی مسجد پلانی مستطیل شکل دارد که ۴۲ ستون سنگی در هفت ردیف شش‌تایی، پلان را به هشت ناو تقسیم کرده‌اند. محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان بزرگ (بخش مردانه) داخل طاق‌نمایی با قوس جناغی ساخته شده است. یک نیم‌طبقه نیز در ضلع شمالی مسجد جامع دیده می‌شود که به ‌عنوان شبستان زنانه استفاده می‌شود. روی تابلوی سردر مسجد توضیحاتی درباره وسعت مسجد، تزیینات و طاق‌ها به چشم می‌خورد. در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بنای مسجد گسترش یافته و چهار گنبد آجری و سه ستون نیز به آن اضافه شده است. در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی نیز شبستانی به بزرگی ۲۰ در ۳۰ متر به بنا افزوده شده که به‌مانند شبستان نخستین مسجد دارای ستون‌های متعدد به ‌همراه طاق‌های چشم‌نواز است و به شبستان اولیه متصل شده است. مسجد هم‌اکنون بدون مناره است و ظاهر بسیار ساده‌ای دارد؛ بااین‌حال، در سال‌های نخستین دارای یک مناره بوده است که امروزه اثری از آن به چشم نمی‌رسد.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

سد بوکان


سد بوکان که با نام‌های سد شهید کاظمی و سد لگزی نیز شناخته می‌شود، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان واقع شده است. در منابع رسمی ایران، سد در حوزه استحفاظی بوکان قرار دارد. دریاچه آن نیز در محدوده استان کردستان، شهر سقز قرار دارد.
این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه ایجاد شده است و علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌های عجب‌شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می‌کند. همچنین سد بوکان به‌عنوان یکی از مقاصد تفریحی و جاذبه‌های گردشگری بوکان، هرساله پذیرای هزاران نفر از سرتاسر ایران است. دریاچه سد بوکان با ۷۱۸ میلیون مترمکعب بیشترین آب پشت سد را به خود اختصاص داده است.

بوستان ساحلی بوکان


بوکان که از شهرهای تاریخی و زیبای استان آذربایجان غربی است، در جنوب این استان قرار گرفته و به دلیل آب و هوای مطلوب در فصول گرم سال همواره موردتوجه گردشگران است. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و میهمان‌نوازی مردم محلی، گردشگران و خریداران بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت را به‌ویژه در روزهای دل‌نشین و مطبوع بهاری به این منطقه می‌کشاند.
یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استان آذربایجان غربی نیز در این منطقه و در قسمت غربی بوکان قرار گرفته ‌است. بوستان ساحلی بوکان که با نام پارک ساحلی بوکان نیز شناخته می‌شود، در قسمت غربی شهر بوکان قرار دارد و با نزدیک به ۱۳ هزار مترمربع مساحت، بزرگ‌ترین پارک این شهر به‌‌ شمار می‌رود. امکانات متعدد تفریحی و ورزشی این پارک، آن را در میان اهالی و گردشگران به یکی از مقاصد محبوب و جاذبه‌های گردشگری بوکان تبدیل کرده است. این پارک به سه ‌بخش تقسیم شده‌ است: بخش مجتمع تفریحی برده ‌رش (کوه‌ سیاه) که در چند صد قدمی این پارک قرار دارد و دارای طبیعت بکر و سرسبز است. در بخش جنوبی پارک، باغ‌‌های امیرآباد قرار گرفته‌‌اند. باغ‌‌های معروف آلبالوی امیرآباد هرساله پذیرای عده زیادی از مردم کردستان هستند. سیمینه رود نیز در حاشیه این پارک جاری است و بر زیبایی طبیعت زیبای آن می‌افزاید. این پارک در زمین‌های آقای صلاح الدین مهتدی واقع است که پس از انقلاب تصرف شد.
شمال پارک دارای امکاناتی چون زمین بسکتبال، شهربازی، زمین اختصاصی فوتسال، امکانات ورزشی و مسیرهای جهت‌دار دوچرخه‌سواری است. بخش جنوبی پارک به پیست اسکی، بوفه، امکانات تفریحی، سینما چندبعدی، شهربازی و نمایشگاه‌‌های صنایع‌دستی اختصاص دارد. بوستان ساحلی با مساحت ۱۲۹۸۳ متر، بزرگ‌ترین پارک این شهر است. جالب است بدانید که مراسم نوروزگاه بوکان در فروردین هرسال در این پارک برگزار می‌شود. این مراسم با اجرای موسیقی زنده سنتی، شعرخوانی بیت و حیران، تئاتر، مسابقه و اهدای جوایز همراه است.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

تپه باستانی قلایچی


تپه‌‌ باستانی قلایچی که با نام تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام واقع شده است. طبق تحقیقات و کاوش‌های انجام شده در این تپه‌ تاریخی، آثاری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد کشف شده است. آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، از نخستین آثاری هستند که در این منطقه کشف شده‌اند. در کاوش‌هایی که مجدداً صورت گرفته، آثاری چون معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل اخری، نقاشی‌هایی به رنگ سیاه و آبی و آجرهایی منقوش با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی به دست آمده است. طبق بررسی‌ها، احتمال می‌رود که این مجموعه متعلق به دوران حکومت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه، شهر زیرتو یا ایزیرتو، پایتخت مانایی‌ها بوده است! با توجه به ارزش بالای تاریخی، تپه‌‌ باستانی قلایچی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۲۳ به‌ عنوان یکی از مکان‌های دیدنی بوکان، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه قلایچی مربوط به عصر آهن I- II است. بوکان هویت تاریخی خود را از محوطه باستانی قلایچی در مجاورت روستای قلایچی در هشت کیلومتری شمال شرقی بوکان وام گرفته است که بازمانده یکی از مراکز بسیار مهم تمدن در حوزه شمال غرب ایران است و نماد تمدن و قانون در بین مردمان این نواحی بوده است. متأسفانه قبل از این‌که کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی این مجموعه صورت بگیرد به‌صورت غیرقانونی کاوش‌هایی انجام گرفته که مجموعه‌ای نفیس از آجرهای لعاب‌دار و اشیای قیمتی کشف شده در قلایچی سر از بازارهای خریدوفروش عتیقه در آورده‌اند. هم‌اکنون بسیاری از اشیاء این مجموعه توسط مجموعه‌داران خصوصی یا در موزهای خارجی (موزه ملی توکیو، موزه شرق باستان، توکیو و مرکز فرهنگی خاورمیانه ژاپن) خریداری شده و نگهداری می‌شود.
مانا یکی از حکومت‌های ناشناخته شمال‌ غرب ایران است و غیر از تپه قلایچی در تپه زیویه کردستان و حسنلو در آذربایجان غربی نیز نشانه‌های از مانایی‌ها پیدا شده است. از دیگر آثار به دست آمده از این تپه علاوه بر معبد مرکزی، برج‌ها و دیوارهای مربوط به آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌هایی که به این حیاط متصل می‌شود، اتاق‌هایی با اندود گل اخری و نقاشی‌هایی با رنگ‌های سیاه و آبی و آجرهای منقوش دارای موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی است. برای سفر به بوکان و بازدید از این مناطق، می‌توانید رزرو هتل را با مراجعه به سفرمارکت انجام دهید.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

آرامگاه سرداران مکری


آرامگاه سرداران مکری با قدمتی که به دوره قاجار برمی‌گردد، مدفن چند تن از نوادگان سردار عزیزخان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان است. این آرامگاه در گویش کردی به «گومبه‌زی سردار» مشهور است. مجموعه شامل یک حیاط کوچک در ضلع جنوبی و ساختمان مقبره با معماری سنتی می‌شود. پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده است و در ورودی ضلع جنوبی، ایوانی با دو ستون سنگی دیده می‌شوند. از مهم‌ترین عناصر تزیینی آرامگاه می‌توان به آجرکاری به شیوه خفته راسته اشاره کرد. این اثر در سال ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از مکان‌های دیدنی بوکان به شمار می‌رود.
آرامگاه سرداران مکری، یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهرستان بوکان است که در داخل پارک عمومی ملت این شهرستان قرار گرفته است؛ بنایی کهن و متعلق به حکومت قاجار. علت شهرت این بقعه‌ تاریخی به سرداران مکری، مدفون شدن خاندان مکری از جمله «محمد حسین خان مکری»، «قاضی حسین مکری» و «علی خان مکری»، در کنار جمع دیگری از مشاهیر و بزرگان بوکان، در این مقبره است. این مقبره محل دفن خانواده «عزیز خان مکری» داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین‌شاه بوده‌ است. مقبره خود سردار عزیز خان مکری در رواق پایین پا مقبره سید حمزه در پارک مقبرة الشعرا تبریز قرار دارد.
مجموعه شامل یک حیاط کوچک در ضلع جنوبی و ساختمان مقبره با معماری سنتی است. مقبره بنایی مستطیل شکل به ابعاد تقریبی ۱۳ در ۱۵ متر بوده و مساحت آن در حدود ۱۹۸ مترمربع است و دارای یک گنبد مرکزی ایوان‌دار است که برای اجرای گوشه‌سازی گنبد از روش طاق بند استفاده شده است. پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده و دارای شاه‌نشین است و مصالح به‌کاررفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه به صورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طاق‌‌ها از آجر چهارگوش است. در ضلع جنوبی که ورودی بنا را تشکیل می‌دهد، ایوانی با دو ستون سنگی قرار گرفته که زیبایی خاصی به مجموعه داده و با الگوی سه دری ساخته شده‌ است. از مهم‌ترین عناصر تزیینی این بنا آجرکاری به شیوه خفته راسته است که تمامی فضاها و عناصر در هماهنگی با یکدیگر قرار گرفته‌‌اند و تنها ناهماهنگی که این در بنا وجود دارد و می‌توان به آن اشاره کرد این است که فضای گنبد خانه دارای یک نورگیر وسیع در نمای اصلی بنا است که فاقد تقارن و تعادل در نما است. اما به صورت کلی، زیبایی این بنا شما را مجذوب خواهد کرد. اگر با تورهای مسافرتی سفر کنید، حتماً شما را به دیدن این مقبره خواهند برد. برای رزرو تور از سفرمارکت غافل نشوید.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

منطقه شکار ممنوع سه‌ کانیان


منطقه شکار ممنوع سه کانیان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی بوکان، در محور بوکان به میاندوآب قرار دارد و شامل پنج روستا با نام‌های سه‌کانیان، کانی علی گرده، کانی سور، ارمنی بلاغی و کانی قلا است. این منطقه را زیستگاه نوعی پرنده‌ کمیاب به نام «میش‌ مرغ» می‌دانند که بزرگ‌ترین پرنده‌ کشور لقب گرفته است. همچنین در این محدوده گونه‌های مختلف گیاهی از جمله خوشخوراک، گون کتیرا، یونجه وحشی، چاودار، گلابی‌های وحشی، زالزالک، گل کاغذی، گون‌های خوش‌خوراک و پسته‌ی وحشی می‌روید. طبیعت زیبا و بکر با چشم‌اندازی دیدنی، از ویژگی‌های این دشت دوست‌داشتنی است که آن را به یکی از مقاصد گردشگری و مکان‌های دیدنی بوکان تبدیل کرده است و سالانه تعداد زیادی از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی را به خود جذب می‌کند.
این دشت نیز یکی از مناطق جوجه آوری میش مرغ‌ها محسوب می‌شود. دشت‌های سوتا، حمامیان و سه کانیان شهرستان بوکان زیستگاه پرنده نادر میش مرغ هستند. میش مرغ که در زبان محلی «چه رگ» نامیده می‌شود، پرنده‌ای از خانواده «هوبرگان» است که در دشت‌های وسیع بی درخت، زمین‌های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌کند. اگر خواستید به بوکان سفر کنید، بازدید از این منطقه را از دست ندهید. همچنین همیشه می‌توانید ارزان ‌ترین بلیط هواپیما را در سفرمارکت پیدا کنید.

خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی


آرامگاه شمس الدین برهانی در آذربایجان غربی و در ۳۵ کیلومتری جاده بوکان به مهاباد قرار دارد. این آرامگاه در کنار خانقاهی در روستایی به اسم برهان است. در ابتدا روستای برهان شیخ را به برهانی شهره کرد و بعد، شیخ به این روستا تبار داد. این روستا را به اسم روستای خانقاه هم می‌شناسند. اگر پی کلمه خانقاه را در لغت‌نامه‌ها و به‌ویژه لغت‌نامه دهخدا بگیرید، می‌بینید که خانقاه عربی شده واژه «خانگاه» است و «گاه» پسوند مکان است؛ مثلاً منزلگاه و درگاه را هم با این پسوند ساخته‌اند. معنی خانقاه می‌شود مکان گردآمدن خان‌ها. شیخ یوسف الدین در ۱۲۰۵ در روستای سیلوه از منطقه لاجان در شمال شهر پیرانشهر متولد شد. یکی از روحانیون منطقه هوش او را در کودکی‌اش درک کرد؛ سپس او را برای تحصیل به مسجد رستم بیگ در مهاباد فرستاد. بعدها به سلیمانیه عراق رفت و در آنجا در محضر شیخ سراج الدین نقشبندی (شیخ عثمان) ریاضت کشید. او بعد از ریاضتی ۷ یا ۸ ساله به آخرین مراتب عرفان رسید و استادش به او اجازه خلافت داد. شیخ سراج الدین او را به منطقه مکران فرستاد تا مردم را در آنجا ارشاد کند. او به روستای برهان رفت و بعد از آن به شمس الدین برهانی معروف شد. وقتی شیخ شمس الدین بعد از نوشیدن جام الست از شیخ سراج الدین اجازه خلافت گرفت، به مکران رفت. او مردم را به راه حق راهنمایی می‌کرد. در حدود ۱۲۷۱ مردم و پیروان شیخ با همراهی هم خانقاهی در این روستا بنا کردند؛ پس ساخت این بنا به زمان قاجار برمی‌گردد.
بعد از درگذشت شیخ شمس الدین در ۱۲۸۶، او را روی تپه‌ای در روستای شرفکند به خاک سپردند. این تپه را بعدها به زیارتگاهی تبدیل کردند که به مقبره شیخ شمس الدین برهانی معروف است. اگر به آرامگاه‌های ایرانی سری زده باشید، ویژگی‌های آن‌ها را به‌خوبی می‌دانید؛ مثلاً مقبره شخصیت‌های عرفانی معمولاً شمایلی شبیه گنبد هم در ساختار معماری‌اش دارد. در ساخت این آرامگاه خشتی هم از همین ساختار استفاده کرده‌اند. این خانقاه در همان اولین سال‌های ساخت، به‌ خاطر امکانات خوبی که داشت توجه همه را جلب کرد. خانقاه برهانی خیلی زود محلی برای گردآمدن عالم‌ها و بزرگ‌ مردان دینی شد. این خانقاه را می‌شود در زمان خودش شبیه دانشگاه دانست که در آن علوم مختلفی هم درس می‌دادند؛ مثلاً فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، عرفان و غیره. خانقاه برهان کاربردی شبیه حوزه علمیه هم داشته است.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

سیمینه رود


سیمینه ‌رود که مردم محلی آن را با نام تاتائو می‌شناسند، از ارتفاعات منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب، در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزد. با ۲۰۰ کیلومتر طول، متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ ميليون مترمکعب است و یکی از رودهای مهم استان آذربایجان غربی به ‌شمار می‌رود. بخش زیادی از سیمینه‌ رود در حوزه شهرستان بوکان قرار دارد. همچنین این رود با عبور از جنوب شهرستان میاندوآب، زمین‌های زیادی را آبیاری می‌کند.
سیمینه ‌رود در مسیر خود شاخه‌های زیادی از تُرجان و اسکی‌بغداد (روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بوکان) و کهریز ایوبی دریافت می‌کند و از غرب بوکان گذر می‌کند و در سر راه خود شاخه‌هایی از رودهای کوچک به آن می‌پیوندد. همچنین زمین‌های روستای گوگ تپه خالصه و روستا‌های پایین را از نظر آب تأمین می‌کند و در ادامه هم با حرکت در موازات زرینه‌رود وارد جلگه میاندوآب می‌شود. طول سیمینه ‌رود ۲۰۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن‏ در محل واشبند ۲۰۹۰ کیلومترمربع و میانگین آب سالانه آن‏ معادل ۶۴۰ مترمکعب است. آبدهی آن ۹٫۶۷ لیتر در ثانیه است. البته آب سیمینه‌رود کمتر از آب زرینه‌رود است.
تأمین آب یکی از مسائل مهم در کشور از گذشته تا حال بوده است. منابع آب سطحی و زیرزمینی یکی از منابع باارزش برای انسان‌ها به شمار می‌روند و این منابع با ارزش فراهم‌کننده آب مصرفی مردم هستند. در این منطقه هم با توجه به قرارگیری یک دشت وسیع در میان دو رود مهم پرآب و دائمی زرینه رود و سیمینه رود مشکلی از نظر تأمین آب وجود ندارد و حتی به سایر مناطق اطراف هم انتقال آب صورت می‌گیرد.
طرح‌های توسعه منابع آب دارای اثرات زیست‌محیطی متعددی است که تغییر رژیم طبیعی رودخانه و کاهش جریان سطحی پایین دست از مهم‌ترین آن‌ها است و با توجه به طرح احداث سد سیمینه رود، تأمین و تخصیص نیاز آب زیست‌محیطی سیمینه رود تأثیر به سزایی در رونق کشاورزی زمین‌های منطقه گوگ تپه دارد.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ


مجموعه صخره‌‌ای بی‌ بی دژ مربوط به هزاره اول است و در شهرستان شاهین دژ، روستای بی بی کند واقع شده است. مجموعه صخره‌‌ای بی‌ بی دژ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه صخره‌‌ای یک غار تاریخی بسیار زیبا است که مربوط به هزاره اول هست. با توجه به طبیعت زیبای اطراف، مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ از مناطق دیدنی بوکان به شمار می‌آید. ولی به علت مسافت زیاد عده کمی از این بنای تاریخی قدیمی دیدن می‌کنند.
دست کند روستای بی بی کند بی‌شک یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف به شمار می‌آید. این دست کند در فاصله‌ی ۱۶ کیلومتری شمال غرب شاهین دژ و در روستای سرسبز بی بی کندی قرار گرفته است. این دست کند با توجه به سفال‌های تاریخی کشف شده در محوطه اطرافش مربوط به هزاره اول (دوره ایلخانی) است و سال ۸۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این دخمه تاریخی که قدمت چندین هزارساله دارد، در بالای کوهی قرار گرفته ‌است که دارای سه طبقه از کف زمین و ۵ اتاق تو در تو است که توسط تونلی به هم وصل هستند. همچنین پنجره‌ها و طاقچه‌هایی در این اتاق‌ها حجاری شده است. ستون‌های کنده‌شده از سنگ در قسمت جلوی دخمه وجود دارد که با ظرافت خاصی کنده‌کاری‌شده و به آن شکل داده شده‌ است.
مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ در دل کوه کنده‌شده که بیشتر برای جلوگیری از هجوم اقوام مختلف و در واقع پناهگاهی برای مردم یا حاکم آن دیار بوده است. این غار دارای یک ورودی بزرگ به شکل ایوان (سرپناه اولیه) ‌است. داخل این ایوان یک چشمه آب سرد نیز وجود دارد و در طبقه آخر آب از بالای کوه و با استفاده از آبراه باریک به داخل اتاق هدایت می‌شود. مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند شاهین دژ در بالای کوهی قرار گرفته‌ و دارای دو اتاق و همچنین سوراخ‌هایی هست که به ‌عنوان پنجره از آن استفاده می‌شده‌ است. ستون‌های کنده‌شده از سنگ در قسمت جلوی دخمه هستند که با ظرافت خاصی کنده‌کاری شدند و به آن‌ها شکل داده شده ‌است. روستائیان بی بی کند از گذشتگانی دور به این مجموعه منحصربه‌فرد به‌هم‌پیوسته با الهام از داستان شیرین و فرهاد، غارفرهاد می‌گویند. زمان ساخت این مجموعه دقیقاً معلوم نیست و اهالی منطقه آن را به زمان‌های بین ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ سال قبل نسبت می‌دهند.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

مجتمع گردشگری حسن زیرک


مقبره حسن زیرک مدفن استاد حسن‌ زیرک در بوکان است. او در سال ۱۳۰۰ در این شهر متولد شد، در شهرهای‌ کردنشین‌ ایران‌ و عراق زیست و عمری را در رنج سپری کرد. زیرک استعداد زیادی در سرودن شعر و آهنگسازی داشت و دوره‌هایی را نیز به همکاری با رادیوهای ایران و عراق پرداخت. علاوه بر آثاری که از وی به جا مانده‌اند، ترانه‌هایش‌ در سرتاسر شهرهای کردنشین محبوبیت زیادی دارند. مقبره استاد حسن‌ زیرک امروزه بر فراز کوه‌ ناله‌شکن قرار دارد و از دیدنی‌های بوکان محسوب می‌شود.
این مکان یک مجتمع تفریحی و گردشگری در شهر بوکان است که آرامگاه استان حسن زیرک و چند تن دیگر از افراد مشهور و ‌بنام منطقه در آن قرار دارد. پارکچه حسن زیرک از زیبایی خاصی برخوردار است و منظره سرسبز و جذاب آن، باعث شده که توجه گردشگران زیادی به آن جلب شود. البته بیشتر افرادی که به این مجتمع می‌آیند قصد بازدید از آرامگاه استاد را دارند، اما با دیدن زیبایی‌های این پارکچه تصمیم می‌گیرند چند ساعتی را در این مکان بمانند. اگر هوس بازدید از این شهر و دیدنی‌های آن را کرده‌اید می‌توانید انواع بلیط هواپیما لحظه آخری را در سفرمارکت پیدا کنید.
معرفی برترین جاهای دیدنی بوکان

کلام آخر
در این مطلب تلاش شد به معرفی بوکان و دیدنی‌های آن بپردازیم. اگر بعد از خواندن این مطالب قصد سفر به بوکان را دارید جای تعجب نیست. شما می‌توانید یک تور لحظه آخری مناسب در سفرمارکت پیدا کنید و با آن تور همراه شوید و به گردش در بوکان بپردازید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است