search
menu

جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

[ پنهان کردن ]
حرم مطهر امام رضا (ع)
مسجد گوهر شاد؛ پربازدیدترین مسجد ایران
باغ موزه نادری
کاروانسرای بابا قدرت؛ بنایی به قدمت قاجاریه
خانه تاریخی توکلی یا خانه اجنه مشهد
خانه تاریخی ملک؛ بنای یکی از ثروتمندترین‌های ایران
مدرسه عباسقلی خان؛ مدرسه علمیه دوران صفویان
آرامگاه خواجه ربیع مشهد؛ تاج محل مشهد
گنبد هارونیه؛ بنایی مرموز در توس
قصر خورشید یا کلات نادری؛ زندانی به قدمت افشاریه
آسبادهای نشتیفان خواف؛ اثری حیرت‌انگیز و زیبا
آرامگاه فردوسی در توس مشهد
گنبد خشتی مشهد؛ بقعه سلطان غیاث الدین
موزه نان مشهد
موزه آستان قدس رضوی؛ آثار قاجاری و صفوی
موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک
خانه کوزه کنانی
باغ پرندگان مشهد
مجموعه گردشگری چالیدره و دریاچه مصنوعی
پارک وکیل آباد مشهد
بازار رضا؛ قدیمی‌ترین بازار مشهد
پارک علمی پروفسور بازیما؛ سفر به درون بدن انسان
پارک مینیاتوری مشهد؛ ایرانی کوچک
پارک کوهسنگی و مجسمه‌های ایتالیایی
پارک طبیعی هفت حوض؛ شاهکاری بکر در مشهد
ییلاق شاندیز؛ چنار ۲۷۰۰ ساله در میان دره پرآب
ییلاق طرقبه؛ منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا و پرطرفدار
شهربازی و پارک تفریحی ملت
مشهد از جمله مهم‌ترین مقاصد گردشگری داخلی در ایران است که طیف متنوعی از انگیزه‌های سفر را پوشش می‌دهد. جاهای دیدنی مشهد شامل مکان‌های مذهبی، جاذبه‌های تاریخی، مراکز خرید متنوع و پارک‌های شهری هستند. مشهد یکی از استان‌های شرقی و مهم ایران است. مشهد از لحاظ اقتصادی و گردشگری نقش مهمی در کشور دارد و در طول سال میزبان مسافران زیادی است که با بلیط هواپیما تهران مشهد به آنجا سفر می‌کنند. بیشترین شهرت این شهر به دلیل وجود اماکن زیارتی و مقدس است و البته وجود حرم مطهر امام رضا (ع) جلوه‌ای ویژه به این شهر بخشیده است. بدلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) زائران ایرانی و خارجی زیادی به این شهر سفر می‌کنند و علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) از سایر جاذبه های دیدنی و زیارتی نیز بازدید می‌کنند. بدلیل اینکه سالانه گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند، امکانات گردشگری نظیر هتل‌ها، بازارهای خرید، وسایل نقلیه عمومی، جاهای تفریحی و دیدنی درجه یک و متعددی در شهر ساخته و تعبیه شده است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما مشهد تهران سفر خود را آغاز کنید.
اماکن و جاهای دیدنی این شهر فقط محدود به اماکن زیارتی نیست و بخصوص در سال های اخیر با سرمایه گذاری مناسب جاهای دیدنی شهر مشهد از لحاظ استانداردهای جهانی در جایگاه مناسبی قرار گرفته‌اند. جاهای دیدنی مشهد متعدد و متنوع هستند از جمله مسجد گوهرشاد، آرامگاه فردوسی، قصر خورشید، پارک وکیل آباد، پارک مینیاتوری، پارک علمی پروفسور بازیما، موزه آستان قدس رضوی، گنبد خشتی، گنبد هارونیه، باغ پرندگان، چالیدره، موزه مردم شناسی یا حمام مهدی قلی بیک، کوهسنگی، پارک ملت، موزه نادری و موزه نان که در زیر به اختصار به هر کدام می‌پردازیم:

 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

حرم مطهر امام رضا (ع)


حرم امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان و از مقدس‌ترین مکان‌های زیارتی شیعیان جهان به شمار می‌رود. این مکان محل دفن امام رضا (ع) است و در از سده ششم هجری، به تدریج در حال توسعه بوده است. مهم‌ترین ساختمان‌های این مجموعه در زمان صفویان، پایه‌گذاری شده‌اند.
حرم امام رضا (ع) مهمترین جاذبه دینی و تاریخی مشهد محسوب می شود. بعد از به شهادت رسیدن امام رضا (ع) به دست مامون عباسی، پیکر این امام پاک در روستایی به نام سناباد دفن شد. این مکان بعدها به لطف وجود این مرقد پر رونق شد و به شکل امروزی در آمد. حرم امام رضا (ع) با مساحتی نزدیک به یک میلیون متر مربع یکی از پر طرفدارترین و زیباترین اماکن مذهبی ایران است. این حرم مطهر با دارا بودن صحن ها، مساجد، رواق ها و موزه های جذاب و بی نظیر از نظر معماری نیز جز شاهکارترین جاذبه های مذهبی است. قدمت بخش های قدیمی حرم شاید به سال ۶۱۰ هجری قمری نیز برسد. معماری اکثر قسمتهای حرم به دوره تیموریان و صفویان برمی‌گردد. اولین ضریح حرم امام رضا (ع) نیز در زمان صفویان ساخته شده است. آخرین ضریح نیز توسط دستان هنرمند استاد محمود فرشچیان طراحی و در سال ۱۳۷۹ نصب گردید. امروزه با اضافه شدن چندین صحن به حرم امام رضا (ع)، زا ئران ایرانی و خارجی به راحتی می‌توانند در جای جای حرم بدون احساس هیچ همهمه ای با آرامش خیال به عبادت و مناجات بپردازند. این حرم مطهر در مناسبت های مذهبی و تعطیلات عید نوروز کمی شلوغتر از سایر زمان هاست. زائران می توانند با خرید بلیط قطار مشهد سفر کنند و این بارگاه روحانی و معنوی را زیارت کنند. در نزدیکی حرم،‌می‌توانید از بازارهای رضا و بازار فردوسی مشهد نیز دیدن کنید.
نشانی حرم مطهر امام رضا (ع): استان خراسان رضوی، مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)

 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

مسجد گوهر شاد؛ پربازدیدترین مسجد ایران


دیگر مکان زیارتی مشهد، مسجد گوهرشاد است که در تاریخ معاصر ایران هم نقش مهمی داشته است. مسجد گوهر شاد در جنوب حرم امام رضا (ع) قرار دارد و به سبب معماری زیبا و تزئینات چشمگیر به جا مانده از دوره تیموریان، ارزش زیادی از دید معماری دارد. مسجد گوهرشاد مشهد مسجدی است که در حرم امام رضا (ع) بنا شده است. همه ما احتمالا این مسجد را با گنبدی آبی و زیبا در خاطر داریم. این مسجد در دوره تیموریان در سال ۸۱۸ هجری قمری و به دستور همسر شاهرخ، گوهرشاد بنا شده است و از این رو به مسجد گوهرشاد شهرت دارد. این مسجد یکی از زیباترین و با شکوهترین مساجد ایرانی است که حتی می‌توان بعنوان پر بازدید ترین مسجد ایران نیز از آن نام برد.
در طول زمان به دلایل مختلف از جمله زلزله بخش هایی از این مسجد دچار آسیب شده بود که بدست معماران و استادان معماری دوباره با ظرافت و دقت تمام مرمت شده است، البته باید خاطر نشان کرد که گنبد مسجد گوهر شاد در سال ۱۳۴۱بطور کامل بازسازی شده است. این مسجد ۲۷۸۳ مترمربع است و در معماری آن شاهد ۴ ایوان هستیم که ایوان ها در دور تا دور صحن مربعی شکل مسجد ساخته شده اند. در جای جای این مسجد زیبا شاهد کاشی کاری های معرق هستیم و آیات قرآن و احادیث نیز در جای جای آن به چشم می‌خورد و به طرز هنرمندانه ای به معماری این مسجد اضافه شده‌اند. در دو قسمت نام گوهرشاد بیگم موسس مسجد گوهرشاد با کاشی معرق حک شده است. در مسجد گوهرشاد مشهد شاهد کتیبه ای با خط زیبا و با شکوه هستیم. این کتیبه اثر دست بایسنقر میرزا فرزند گوهر شاد است که در خطاطی استاد بوده است.
مسجد گوهرشاد منبری بسیار زیبا دارد که منبر صاحب الزمان نام دارد و توسط محمد نجار در سال ۱۲۴۳ به دستور فتحعلی شاه از چوب درخت گردو و گلابی ساخته شده است. این مسجد از جمله پر طرفدارترین جاهای دیدنی مشهد است و گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما به قصد زیارت و سیاحت به مشهد سفر می‌کنند می توانند از این مسجد زیبا دیدن کنند.
نشانی مسجد گوهرشاد مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

باغ موزه نادری

؛ دیدار با نادرشاه افشار
باغ موزه نادری یک مجموعه فرهنگی است که دربردارنده آرامگاه و تندیس نادرشاه افشار و همچنین موزه اسلحه و آثار تاریخی دوره افشاریه، زندگی نادرشاه افشار و کلنل محمدتقی خان پسیان است. در حوالی حرم امام رضا (ع) شاهد یک محوطه با درختان زیاد هستیم که مجسمه سنگی نادر شاه به عنوان نماد اصلی این مکان به چشم می‌خورد. این مکان که در اصل آرامگاه نادرشاه است و بعدها بخش‌هایی همچون موزه نیز به آن افزوده شده است.
چشم گیرترین نماد در موزه نادری مجسمه نادر شاه است که سوار بر اسب است و مردمانی در پشت سر اسب می‌دوند. این مجسمه زیبا و با شکوه سنگی است و چند متر بلندتر از سطح زمین قرار دارد و به گونه‌ای نصب شده است که موقعیت آن بیانگر قدرت نادرشاه است. در این مکان علاوه بر آرامگاه نادرشاه موزه ای قرار دارد که دو تالار اصلی دارد. در این موزه اشیا بر جای مانده از دوران صفویان و افشاریان و همچنین سلاح‌های جنگی بر جا مانده از ادوار مختلف به نمایش در آمده است. گردشگران و بازید کنندگان با اختصاص حدود ۱ الی ۲ ساعت می‌توانند از این موزه و آرامگاه بازدید کنند.
نشانی موزه نادری مشهد: خراسان رضوی، مشهد، چهارراه شهدا

 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

کاروانسرای بابا قدرت؛ بنایی به قدمت قاجاریه


کاروانسرای بابا قدرت معماری بسیار زیبایی دارد و بافت سنتی کاروانسراهای قدیم را همچنان حفظ کرده است. حیاط این کاروانسرا بسیار دلباز و بزرگ است و رستوران سنتی زیبایی در آن قرار دارد. علاوه بر این بازارچه سنتی بابا قدرت نیز در این محوطه قرار دارد. در ضمن بازدید از این کاروانسرا هیچ هزینه‌ای ندارد.
آدرس: بلوار ۱۷شهریور، خیابان صدر
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

خانه تاریخی توکلی یا خانه اجنه مشهد


خانه توکلی متعلق به تاجری قاجار به نام کشمشیان بوده است که بعد از فوت او، فردی به نام توکلی این خانه را می‌خرد. بعد از درگذشت توکلی، این خانه ۱۸۰ ساله متروکه شده و به علت رفت‌وآمد کارتون‌خوابان، به خانه اجنه معروف می‌شود. خانه توکلی مشهد اسکلت چوبی دارد و با گذشت سالیان هنوز هم پابرجاست و موزه‌ای به نام مکتوب‌خانه در آن جا گرفته است. اگر به دنبال جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم هستید، بازدید از این خانه را فراموش نکنید.
آدرس: خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۷
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

خانه تاریخی ملک؛ بنای یکی از ثروتمندترین‌های ایران


حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین افراد کشور در اواخر دوران قاجار بود که خانه‌اش را برای ما به یادگار گذاشته و خود در حرم امام رضا دفن شده است. معماری این خانه تلفیقی از سبک‌های ایرانی و اروپایی است و سقف منبت‌کاری‌شده بسیار زیبایی دارد. در سال‌های اخیر، حمامی در خانه تاریخی ملک کشف شد که قدمت بسیار بالایی دارد.
آدرس: خیابان امام خمینی، بین امام خمینی 32 و پاسداران
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

مدرسه عباسقلی خان؛ مدرسه علمیه دوران صفویان


یکی از حکمرانان معروف صفویه فردی به نام عباسقلی خان شاملو، مدرسه‌ای برای دوست‌داران علم ساخت.کاشی‌کاری‌ها و معماری این مدرسه بسیار زیباست. مدرسه عباسقلی خان در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته است و امروزه بیش از صد طلبه در آن فعالیت دارند. بازدید از این بنای تاریخی رایگان است؛ پس حتماً سری به آن بزنید.
آدرس: حد فاصل خیابان نواب صفوی و خیابان امام رضا، کوچه لاله یا عباسقلی خان
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

آرامگاه خواجه ربیع مشهد؛ تاج محل مشهد


یکی از افراد مهم در ترویج اسلام، فردی به نام خواجه ربیع بوده و شیخ بهایی دستور ساخت آرامگاه زیبایی برای او را داده است. آرامگاه خواجه ربیع مشهد در میان باغ زیبایی قرار گرفته که حوادث تاریخی عجیبی در آن رخ داده است. برای مثال جد قاجارها در سال ۱۱۳۹ در این باغ به قتل رسید. برخی از افراد معتقدند که تاج محل با الهام از این آرامگاه ساخته شده است.
آدرس: انتهای بلوار خواجه ربیع
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

گنبد هارونیه؛ بنایی مرموز در توس


گنبد هارونیه جز اسرارآمیزترین جاهای دیدنی است که در نزدیکی مشهد و در شهر توس بنا شده است. این بنای زیبا و با اصالت که ظاهری آجری و بسیار زیبا دارد در شهر توس و در نزدیکی آرامگاه شاعر نامی ایران فردوسی بزرگ قرار دارد. گردشگرانی که به بازدید از آرامگاه فردوسی می‌روند حتما به گنبد هارونیه نیز سر می‌زنند و بازدید از این بنای با شکوه را به خاطرات سفرشان می‌افزایند. در مورد تاریخچه و فلسفه ساخت این بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست و این فرضیه که به دلیل نام آن ممکن است به دست هارون الرشید بنا شده باشد و یا آرامگاه او باشد نیز به احتمال زیاد درست نیست. هر چه که هست این بنا با معماری ساده و بسیار زیبای خود بعنوان اثری تاریخی با تاریخچه ناشناخته برای گردشگران بسیار جذاب و محبوب است.
نشانی گنبد هارونیه: خراسان رضوی، جاده مشهد – قوچان، سه راه فردوسی، سمت راست، حاشیه بلوار، نرسیده به آرامگاه فردوسی
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس


قصر خورشید یا کلات نادری؛ زندانی به قدمت افشاریه



قصر خورشید یا کلات نادری (Kalat Nader) یکی از زیباترین کاخ های ایران است. کلات در واقع در لغت به معنای قلعه است. نادر شاه از شاهان بنام و قدرتمند ایرانی بود و کلات را به دلیل وجود کوه های استواری که داشت مقر و مرکز حکومت خویش قرار داد. قصر یا کاخ خورشید در زمان نادرشاه و درسال ۱۱۶۰ هجری قمری در کلات بنا شده است. این کاخ زیبا در میان باغی بنا شده است و معماری آن متاثر از معماری ایرانی و هندی است. نمای این کاخ دارای حکاکی هایی است که نشان از میوه های گرمسیری دارند و این نشان دهنده این امر است که هنرمندان هندی این نقش ها را بر روی نمای کاخ حک کرده‌اند. قصر خورشید بنای بسیار زیبایی است که همه گردشگران مسحور زیبایی و ابهت آن می‌گردند گویی نادر شاه با همه شهرت و قدرتش در جای جای این بنا نشانی از قدرتش را به تصویر کشیده است. شاید به جرات بتوان گفت قصر خورشید مهم ترین اثر به جا مانده از سلسه افشاریان است.
این کاخ ساختمانی استوانه‌ای شکل است که بنای داخلی آن سه طبقه دارد. هر سه طبقه کاربری متفاوتی دارد. طبقه زیرین که شبیه زندانی مخوف است احتمالا برای به بند کشاندن مخالفان به کار می‌رفت. طبقه دوم که با شکوه است و در دیوارهای آن آیه های قرآن حک شده است به احتمال زیاد قرار بود محل دفن نادر شاه باشد. طبقه آخر این کاخ ۶۶ نیم ستون دارد و در نوع خود در تمام ایران بی‌ نظیر است. دور تا دور این کاخ باغی آباد و زیبا قرار دارد که زیبایی این کاخ را دو چندان کرده است. قصر خورشید همانطور که گفته شد در کلات و آبشار قره سو کلات نادری واقع شده است، منطقه ای که تقریبا آب و هوای سردی در زمستان دارد و بهمین جهت بهترین زمان برای سفر در فصل تابستان و بهار است. گردشگران با اختصاص حدود یک ساعت می‌توانند از این کاخ، محوطه و باغ زیبایش بازدید کنند.
نشانی قصر خورشید یا کلات نادری: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۵۰ جاده کلات
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

آسبادهای نشتیفان خواف؛ اثری حیرت‌انگیز و زیبا


نشتیفان در خواف و نزدیکی مشهد مقدس قرار دارد. در این روستا، یکی از قدیمی‌ترین آسیاب بادی‌ها جهان جا گرفته که قدمت آن تا 1700 سال پیش هم برآورد شده است. این آسیاب به وسیله باد کار کرده و گندم‌ها را آسیاب می‌کرده است. مهندسی آسبادهای نشتیفان حیرت‌انگیز است. آسبادهای نشتیفان دارای دو واحد بوده که سالن اصلی در طبقه همکف قرار دارد و در طبقه بالا چرخ ها و پره ها قرار گرفته‌اند. انباری نیز برای نگهداری گندم و غلات در این سازه تعبیه شده است.

آرامگاه فردوسی در توس مشهد


فردوسی شاعر و حماسه سرای مشهور ایرانی است که شهرت آن به ایران محدود نمی‌گردد بلکه در تمام جهان معروف است و اشعارش طرفداران زیادی در نقاط مختلف جهان دارد. آرامگاه فردوسی در توس و در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد واقع شده است. ساخت این آرامگاه با داستان های طولانی همراه است و از آنجایی که در زمان مرگ فردوسی جسد او را به قبرستان های دیگر راه ندادند به ناچار جسد فردوسی در باغ خودش دفن گردید.
در سال ۱۲۹۹ محمد تقی بهار با شروع مطالعه درباره فردوسی، پیشنهاد ساختن مقبره و آرامگاهی را برای او ارائه کرد که بعدها و در سال ۱۳۰۵ کیخسرو شاهرخ، نماینده زرتشتیان وقت در مجلس به کمک تیمی به یافتن محل دقیق قبر فردوسی پرداخت. بعد از یافتن محل دقیق قبر فردوسی، در سال ۱۳۰۷ مسابقه ای برای بهترین طرح ارایه شده در رابطه با آرامگاه فردوسی برگزار شد و طرح بهزاد طاهرزاده به تصویب انجمن شورای ملی درآمد و سرانجام اولین آرامگاه فردوسی در سال ۱۳۱۳ ساخته شد. اما این بنا از استحکام کافی برخوردار نبود و بنای فعلی در سال ۱۳۴۷ تحت نظارت مهندس هوشنگ سیحون بازسازی شده است. در داخل آرامگاه شاهد مجسمه هایی هستیم که با زیبایی تمام برای توصیف داستانهای شاهنامه ساخته شده اند.
این آرامگاه با شکوه که نمای بیرونی اش با سنگ مرمر مزین شده است مانند یک نگین باشکوه در وسط باغی قرار گرفته است. آرامگاه فردوسی فقط محدود به مقبره این شاعر نیست بلکه بخش های دیگری همچون کتابخانه، موزه و مزار مهدی اخوان ثالث نیز در آن وجود دارد. در موزه وسایل و بقایای اشیای خارج شده از توس که قدمت بیشتر آنها به قبل از اسلام باز می‌گردد، نگهداری می‌شود. در این مکان کتابخانه ای در دو طبقه و با نزدیک به ۹۰۰۰ جلد کتاب وجود دارد. مزار مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر که در سال ۱۳۶۹ چشم از جهان فرو بسته است، در محوطه آرامگاه فردوسی قرار دارد. برای بازدید از این آمگاه نیاز به پرداخت ورودیه است و حدود ۱ الی ۲ ساعت برای بازدید از این مکان کافی به نظر می‌رسد.
نشانی آرامگاه فردوسی: استان خراسان رضوی، توس، بلوار شاهنامه
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس


گنبد خشتی مشهد؛ بقعه سلطان غیاث الدین


گنبد خشتی مشهد (Gonbad Kheshti) از جمله اماکن تاریخی مشهد است که حدود ۶۰۰ سال پیش و در دوره تیموریان بنا شده است. این بنای تاریخی در واقع محل دفن یکی از مردان نیک مشهد به نام سلطان غیاث الدین است. این فرد از سادات موسوی است که با ۱۷ واسطه به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. پدران سلطان غیاث الدین نیز از جمله افراد معروف و نیک زمان خود بودند و نقش مهمی در اداره حرم داشتند. گنبد خشتی از قدیمی ترین بناهای مشهد است و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفت. این بنا در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این گنبد خشتی همانطور که از نامش پیداست بدون هیچ تجملات اضافی و کاشی کاری هایی تنها از خشت خام درست شده است. این بنا از دو بخش که یکی از آن بخش زیر گنبد است و بخش دیگر بقعه سلطان غیاث الدین است، تشکیل شده است که برای ورود به بقعه متبرکه باید از دالانی عبور کرد. این گنبد خشتی که در عین سادگی بسیار زیبا و چشم نواز است با آیات قرآن و سوره ملک که به خط ثلث روی آن نوشته شده مزین است. گردشگران می‌توانند از این گنبد خشتی بازید کرده و ساعاتی را فضای معنوی و روح نوازش بگذرانند.
نشانی گنبد خشتی مشهد: خراسان رضوی، مشهد، خیابان طبرسی، کوچه نوغان، نزدیک فلکه طبرسی
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

موزه نان مشهد


موزه نان مشهد اولین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است. این موزه در آبان سال ۱۳۹۰ تاسیس شده است و معماری داخلی آن ساده و آجری است. هدف این موزه آشنایی بیشتر گردشگران با لوازم و وسایل مورد نیاز برای پخت نان، مراحل تهیه نان و مواد آن و طرز تهیه نان است. در این موزه ماکت ها و مجسمه هایی به طرز نمادین تمام آنچه که گفته شد را به مردم نشان می‌دهند. گردشگران و علاقه مندانی که از جاهای دیدنی مشهد دیدن می‌کنند می توانند با اختصاص حدود یک ساعت از این مکان جذاب از میان موزه های مشهد دیدن کنند.
نشانی موزه نان مشهد: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راهی فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت.
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

موزه آستان قدس رضوی؛ آثار قاجاری و صفوی


موزه آستان قدس رضوی Astan Quds Razavi Museums از محبوب ترین و معروف ترین جاهای دیدنی مشهد است و کسانی که برای زیارت به حرم امام رضا (ع) می‌آیند می‌توانند بعد از زیارت از این مکان دیدنی و جذاب نیز بازدید کنند. ساخت موزه آستان قدس رضوی در سال ۱۳۱۶ و با معماری معمار فرانسوی به نام آندره گدار شروع شد. این موزه شاید پر بازدیدترین موزه ایران نیز محسوب شود.
اشیایی که در این موزه نگهداری می‌گردد شامل: قرآن های نفیس، سکه های قدیمی، نقاشی ها، ظروف قدیمی، سلاح های جنگی، ابزارهای نجوم و ستاره شناسی و حتی مدال هایی که ورزشکاران ایرانی در مسابقات مختلف بدست آورده اند و به آستان قدس رضوی اهدا شده اند، است. علاوه بر این اشیا در بخشی از موزه می‌توانیم سومین ضریح امام رضا (ع) را با شمعدانهایی در طرفین آن ببینیم. از آثاری که توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است وجود تابلوهای نقاشی است که هنر دست اساتیدی همچون استاد کمال الملک و استاد فرشچیان است.
بیشتر آثار به نمایش در آمده در این موزه مربوط به دوره قاجار و صفویان است و ذکر این نکته جالب توجه است که بیشتر اشیا را مردم به این موزه هدیه داده اند. بازدید کنندگان می‌توانند حدود ۲ ساعت زمان برای بازدید از این موزه بسیار زیبا اختصاص دهند.
نشانی موزه آستان قدس رضوی: خراسان رضوی، مشهد، حرم امام رضا (ع)
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک


موزه مردم شناسی مشهد Anthropology Museum of Mashhad که قبلا حمام مهدی قلی بیک بوده است، در بازار بزرگ مشهد واقع شده است. این حمام که امروزه کاربری آن به موزه تغییر یافته است در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. این حمام در دوره تیمویان و در سال ۱۰۲۷ هجری قمری ساخته شده است. حمام مهدی قلی بیک که مالک اصلی آن مهدی قلی بیک بوده است وقف آستان قدس رضوی شده است و در سال ۱۳۸۵ کاربری آن به موزه تغییر یافته است.
معماری و نقاشی های بسیار زیبا و منحصر به فردی که در دیوارها و سقف این موزه مردم شناسی به کار برده شده است چشم هر بیننده ای را مسحور و مجذوب زیبایی‌های آن می‌کند. با ورود به این موزه و عبور از یک دالان نقشه کل این بنا را روی دیوار مشاهده خواهید کرد. لوازم مورد نیاز حمام که در قدیم استفاده می‌شد نیز در معرض دید عموم قرارگرفته است. با ورود به داخل حمام خواهید دید که سقف آن گنبدی است و با هشت ستون استوار و پا برجا مانده است. در سقف این بنا نورگیرهایی طراحی و ساخته شده اند که نور کافی حمام را تامین می‌کنند. گردشگران می‌توانند در حدود یک ساعت کل این حمام و موزه مردم شناسی مشهد را ببینند.
نشانی موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک: استان خراسان رضوی، مشهد، حرم امام رضا، کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

خانه کوزه کنانی


از جمله بناهای تاریخی و زیبای مشهد می‌توان به خانه کوزه کنانی اشاره کرد. تاریخ ساخت آن به ۱۲۴۷ هجری شمسی و زمان قاجارها برمی‌گردد. خانه کوزه کنانی بسیار بزرگ و زیباست و در مساحتی نزدیک به ۱۰۰۰ متر مربع احداث شده است. زمانی این بنا به عنوان کنسولگری آمریکا به کار می‌رفت. این ساختمان معماری بسیار زیبا و اصیلی دارد، خانه ای با نمای سفید رنگ و پنجره های بزرگ و ستون هایی زیبا در ایوان آن که همه این‌ها جلوه بسیار زیبایی به این خانه قدیمی بخشیده اند. بازدید از این خانه قدیمی و زیبا می‌تواند از بهترین خاطره های سفر به مشهد باشد.
نشانی خانه کوزه کنانی: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، کوچه چهار باغ، کوچه پنجه
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس



باغ پرندگان مشهد


باغ پرندگان مشهد یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی مشهد است که در سال ۱۳۹۳ در مجاورت مجتمع تجاری الماس شرق و در منطقه گردشگری سپاد مشهد ساخته شده است. باغ پرندگان مشهد بسیار زیبا و مجهز است و همانطور که از نام آن پیداست باغی است که گونه های مختلف پرندگان در آن زندگی می‌کنند و تیم‌های پزشکی مستقر مسئول تامین سلامت این پرندگان هستند.
در این باغ گونه‌های مختلف پرندگان بخصوص گونه‌های کمیاب از نواحی جغرافیایی متفاوت مانند آسیا و آفریقا وجود دارند. باغ پرندگان مشهد از زیباترین باغ های پرندگان است و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است که این به خاطر زیبایی پرندگان این باغ است. این پارک و باغ به گونه ای بسیار زیبا طراحی شده است و وجود آبشارهای مصنوعی، پل های چوبی و فضای سرسبز در این محوطه به زیبایی های آن افزوده است. گردشگران برای بازدید از باغ پرندگان مشهد می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۷ شب به این مکان مراجعه و حدود یک ساعت را به بازدید از این باغ پرندگان اختصاص دهند.
نشانی باغ پرندگان مشهد: خراسان رضوی، مشهد، میدان خیام، منطقه گردشگری سپاد، جنب مجتمع الماس شرق
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

مجموعه گردشگری چالیدره و دریاچه مصنوعی


منطقه چالیدره که شامل دره‌ و سدی به همین نام است، در مسیر مشهد طرقبه قرار گرفته است. در مجموعه گردشگری چالیدره مشهد، ورزش‌های آبی متنوع، تله کابین و خدمات رفاهی در دسترس گردشگران است. چالیدره مشهد Chalidarreh Tourist Complex یک مجموعه گردشگری است که امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری دارد. این منطقه یک منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوا است که دریاچه زیبایی نیز دارد. روزانه نزدیک به هزاران گردشگر از چالیدره مشهد دیدن می‌کنند. بعد از اینکه در سال ۱۳۸۱ یک سد در این منطقه احداث شد و یک دریاچه مصنوعی بوجود آمد، مدیران وقت را بر آن داشت تا با افزودن امکانات تفریحی و گردشگری این منطقه به یک منطقه گردشگری بی نظیر تبدیل کنند.
در این منطقه که از زیباترین و هیجان انگیز ترین جاهای دیدنی مشهد بشمار می‌رود، امکاناتی نظیر تله کابین، قایق سواری، بانجی جامپینگ و وجود رستوران گردان وجود دارد. برای افرادی که به دنبال هیجان هستند بازدید از این مجموعه گردشگری به شدت توصیه می‌شود. گردشگران با اختصاص حدود سه ساعت می توان از بخش های مختلف این مکان بازدید کنند.
نشانی چالیدره مشهد: خراسان رضوی، مشهد، طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نقندر، مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس


پارک وکیل آباد مشهد


پارک وکیل آباد مشهد از جمله زیباترین و با صفاترین دیدنی های مشهد است که مسافران و به خصوص خانواده ها می‌توانند چند ساعتی را در این پارک خوش آب و هوا به گشت و گذار بپردازند و طبیعت زیبا و آب و هوای بسیار خوب آن بهره‌ مند شوند. این پارک درختان تنومند و بلند و دریاچه کوچکی نیز دارد و آب بصورت جویبارهای کوچکی از جای جای پارک وکیل آباد می‌گذرد و منشا این آب قنات وکیل آباد است و جلوه باصفایی را به طبیعت این پارک بخشیده است. پارک وکیل آباد مشهد یک شهربازی نیز دارد که برای تفریح کودکان جای بسیار مناسبی است.
در پارک وکیل آباد مشهد یک باغ وحش نیز وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند و با حیوانات مختلف آن آشنا شوند و اوقات فراغتشان با بازدید از این باغ وحش به بهترین نحو بگذرد. این پارک از بوستان های بسیار زیبای مشهد است که به ییلاق مشهد نیز شهرت دارد و در سالهای اخیر از نظر امکانات رفاهی تکمیل شده است و امکاناتی همچون رستوران، بوفه و سایر امکاناتی رفاهی را نیز دارد.
نشانی پارک وکیل آباد مشهد: خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

بازار رضا؛ قدیمی‌ترین بازار مشهد


یکی از مجموعه مراکز خرید متنوع و گسترده شهر مشهد و استان خراسان، بازار رضا است که از قدیمی ترین و سنتی‌ترین بازارهای شهر مشهد نیز هست. بازار رضا مشهد در سال ۱۳۵۵ طراحی و ساخته شد و توانست نیازهای گردشگران پرشمار شهر مشهد را برای خرید سوغات مشهد تامین کند.
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

پارک علمی پروفسور بازیما؛ سفر به درون بدن انسان


این پارک آموزشی-تفریحی، با هدف آموزش ساختار بدن انسان به کودکان و نوجوانان ساخته شده است و کمک می‌کند کودکان آسانتر با ساختار بدن انسان و بخش‌های مختلف آن آشنا شوند. پارک علمی پروفسور بازیما Professor Bazima Scientific Park از جمله عجیب ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی مشهد است. این پارک اولین پارک علمی و فکری کشور است. در واقع این مکان جالب و جذاب به نحوی سفر به درون بدن انسان و حقایق جهان هستی است که مشابه آن فقط در کشورهای هلند و سنگاپور وجود دارد. این پارک جذاب علمی در سال ۱۳۹۵ افتتاح شده است و در مجموعه گردشگری سپاد مشهد و در مجتمع وصال واقع شده است. هدف اصلی از ساخت این پارک تلفیق سرگرمی و آموزش برای کودکان و خانواده هاست.
در این پارک کودکان و نوجوانان می‌توانند حقایق علمی را به شیوه تجربی ببیند و با آن ها آشنا شوند. از جمله سرگرمی های این پارک می توان به شبیه سازی زمین لرزه، سفر به درون بدن انسان، بازی های گروهی، جانورشناسی، فسیل شناسی و باستان شناسی و سایر سرگرمی ها اشاره کرد. گردشگران و علاقه مندان می‌توانند از ساعت ۹ الی ۲۲ به این مکان مراجعه و حدود ۲ الی ۳ از زمان خود را به تفریح در این مکان اختصاص دهند.
نشانی پارک علمی پروفسور بازیما: خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه ۴
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

پارک مینیاتوری مشهد؛ ایرانی کوچک


پارک مینیاتوری مشهد از زیباترین و خلاقانه تری جاهای دیدنی مشهد است که مسافرانی زیادی از آن بازدید می‌کنند. هدف ساخت پارک های مینیاتوری یک منظور و هدف خاص است. پارک مینیاتوری مشهد (Miniature Park) فضای سبز زیبایی است که دورتر از مرکز شهر و در ۸ هکتار احداث شده است و آب و های بسیار خوبی دارد. در هنگام ورود به این پارک زیبا و کم نظیر یک مسیر ورودی را طی خواهید کرد که درختان نسبتا بلندی در اطراف کاشته شده اند. بعد از عبور از این مسیر با ماکت های کوچک جاذبه های دیدنی نقاط مختلف ایران رو به رو خواهید شد و گویی تمام ایران را در عرض دو الی سه ساعت گردش می‌کنید.
پل ها، کاخ ها و میادین مختلف شهرهای ایران که مشهور و معروف هستند به دست طراحان و هنرمندان در سایز کوچک و مینیاتوری در این پارک ساخته شده اند البته هنوز به طور کامل تمام نمادها و المان ها تکمیل نشده اند. دیدنی های این پارک تنها محدود به این نمادهای کوچک نیست و امکانات رفاهی و تفریحی همانند شهربازی برای کودکان نیز در این پارک ساخته شده است. این پارک در روزهای مختلفی از سال میزبان جشنواره های مختلف غذایی و صنایع دستی نیز است. برای ورود به این پارک باید ورودیه پرداخت شود و گردشگران برای بازدید از کل این پارک به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارند.
نشانی پارک مینیاتوری: خراسان رضوی، مشهد، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

پارک کوهسنگی و مجسمه‌های ایتالیایی


پارک کوهسنگی مشهد (Kuh Sangi) از جمله قدیمی ترین جاهای دیدنی مشهد است که همه ما بدون شک نام آن را شنیده ایم. فلسفه نام گذاری این پارک این است که در میان دو کوه سنگی واقع شده است. این منطقه بسیار خوش آب و هوا است. پارک کوهسنگی از جمله پارک های بزرگ و قدیمی مشهد و حتی ایران است. تا سال ۱۳۱۰ این پارک چهره بکر و ییلاقی خود را حفظ کرده بود ولی از این تاریخ یک سری امکانات همچون استخر به آن افزوده شد.
در سال ۱۳۱۸ نیز پارک کوهسنگی مشهد بیشتر مورد توجه قرار گرفت و شهردار میلان دو مجسمه شیر سنگی را برای نصب بر در ورودی آن اهدا کرد و همچنین گل کاری ها و تمهیداتی برای سرو سامان دادن به جلوه این فضا بعنوان پارک انجام شد. از بالای دو کوه سنگی آن اکثر مناطق مشهد از جمله حرم امام رضا (ع) قابل مشاهده است. این پارک دیدنی از جمله معروف ترین پارک ها نزد گردشگران است و برای توسعه آن برنامه ریزی مختلف و متنوعی در دست اجرایی شدن است.
نشانی کوهسنگی: خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

پارک طبیعی هفت حوض؛ شاهکاری بکر در مشهد


اگر دوستدار طبیعت و مناظر بکر هستید، پارک طبیعی هفت حوض را از دست ندهید. این پارک هفت حوضچه طبیعی دارد که بر اثر جریان آب و صیقل دادن سنگ‌ها به وجود آمده است. بکر بودن این منطقه و احاطه شدن با کوه‌های خلج دسترسی آن را کمی سخت کرده است. با این حال زیبایی و شگفتی پارک طبیعی هفت حوض ارزش کوه‌نوردی را دارد. توصیه می‌کنیم که حتماً بازدید از این پارک را در برنامه بازدید از مکان های دیدنی مشهد خود بگنجانید.
آدرس: جاده خلج، ۷ کیلومتری جنوب شرق مشهد
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

ییلاق شاندیز؛ چنار ۲۷۰۰ ساله در میان دره پرآب


با اینکه شاندیز در ۲۰ کیلومتری مشهد جا گرفته است؛ اما یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد در بهار و تابستان محسوب می‌شود. علاوه بر آب‌وهوای فوق‌العاده و دره پرآب ییلاق شاندیز، چنار ۲۷۰۰ ساله یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی شاندیز است. رستوران پدیده شاندیز و قرارگیری هتل‌های معروف در این منطقه، بر جذابیت آن افزوده است.
آدرس: انتهای بزرگراه وکیل‌آباد
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس

ییلاق طرقبه؛ منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا و پرطرفدار


در نزدیکی شاندیز، منطقه زیبایی به نام طرقبه قرار گرفته که بسیار سرسبز و خوش‌آب‌وهواست. ییلاق طرقبه روستاهای بسیاری دارد که هرکدام در نوع خود دیدنی‌اند. مهم‌ترین منطقه طرقبه، رودخانه باصفای آن است. بد نیست که بعد از زیارت و گشت‌وگذار در شهر، خود را مهمان غذایی خوشمزه در دل طبیعت کنید.
آدرس: انتهای بزرگراه وکیل آباد؛ دوراهی طرقبه و شاندیز
 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس


شهربازی و پارک تفریحی ملت


شهربازی پارک ملت مشهد از شهربازی های بزرگ و مجهز ایران به شمار می‌رود. شهر بازی پارک ملت دارای یکی از بزرگترین چرخ و فلک‌های ایران و تجهیزات سرگرمی پیشرفته دیگر است. پارک ملت مشهد از پر بازدید ترین جاذبه های دیدنی مشهد است که شهربازی بسیار زیبا و مهیجی هم در داخل آن قرار دارد. این پارک بزرگ مساحتی نزدیک به ۳۰ هزار مترمربع دارد و در سال ۱۳۴۳ ساخته شده است. این پارک قبلا در بیرون از شهر بود ولی رفته رفته با توسعه شهر مشهد در داخل مشهد قرار گرفته است. این پارک بزرگ و زیبا درختان زیاد و تنومندی دارد که سبب شده این مکان به محیطی دنج و زیبا برای گردشگران تبدیل گردد.
همانطور که گفته شد در پارک ملت یک شهربازی بزرگ نیز قرار دارد که از استاندارترین شهربازی های مشهد و ایران به شمار می‌رود و در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده است. در این شهربازی چرخ و فلک بزرگی قرار دارد که شاید در کل خاورمیانه بی نظیر است. علاوه بر شهربازی در پارک ملت مشهد زمین های بازی و استخر روباز وجود دارد. گردشگرانی که از طریق بلیط هواپیما مشهد سفر می‌کنند می‌توانند بازدید از این پارک کم نظیر را در لیست جاهای دیدنی که از آن ها بازدید خواهند کرد قرار دهند. شما با مترو نیز می‌توانید به این شهربازی بروید و در ایستگاه پارک ملت پیاده شوید. خانواده‌ها هم می‌توانند برای گذراندن اوقات فراغت خود و فرزندانشان چند ساعتی را در این پارک جذاب به گشت و گذار بپردازند.
نشانی پارک ملت مشهد: خراسان رضوی، مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت

 جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست دهید+ عکس و آدرس
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است