search
menu

همه چیز درباره آرامگاه فردوسی مشهد

[ پنهان کردن ]
چرا باید از آرامگاه فردوسی بازدید کنیم؟
تاریخچه آرامگاه فردوسی
معماری آرامگاه فردوسی
بخش های مختلف مجموعه آرامگاه فردوسی
امکانات مجموعه آرامگاهی فردوسی
چگونه به آرامگاه فردوسی دسترسی داشته باشیم؟
ساعات و هزینه بازدید از آرامگاه فردوسی چگونه است؟
در نزدیکی پارک کوهسنگی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی پارک کوهسنگی برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به پارک کوهسنگی هستند؟

چرا باید از آرامگاه فردوسی بازدید کنیم؟


این آرامگاه، محل دفن شاعر بزرگ کشورمان فردوسی است. شاعری گرانقدر که با تلاش های بی وقفه خود قدم مهمی برای حفظ زبان پارسی برداشته است. همچنین مقبره اخوان ثالث نیز در باغ این آرامگاه قرار دارد. در این مجموعه فرصت های خوبی برای گذراندن اوقات و سرگرمی شما وجود دارد که می توانید لحظات شیرینی را تجربه کنید. در یک کلام، حیف است که از شاعرانه‌ترین مکان در بین جاهای دیدنی مشهد بازدید نکنید.

همه چیز درباره آرامگاه فردوسی مشهد

تاریخچه آرامگاه فردوسی


آرامگاه فردوسی واقع در شهر توس در نزدیکی شهر مشهد در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است. هنگام فوت فردوسی به دلیل مذهب شیعه وی در هیچ گورستانی اجازه دفن ندادند، به همین دلیل در باغ خود به خاک سپرده شد. با اینکه مقبره ای وجود نداشت؛ اما باز هم دوستداران شعر و طرفدارانش بر سر مزارش می رفتند. سال ها بعد یکی از سرداران غزنوی برای آرامگاه وی مقبره ای ساخت. این بنا حدودا ۱۰۰ سال پابرجا بود. اما چندین سال بعد در حمله چنگیز بنای آرامگاه ویران شد. بعد از جنگ جهانی اول برای قدرشناسی از فردوسی بنایی شایسته وی احداث گردید. و جالب است بدانید ساخت این آرامگاه با هزینه مردم انجام گرفته است. اگر می‌خواهید از این آرامگاه تاریخی و دیگر جاذبه های مشهد دیدن کنید با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد سریع و راحت خود را به مشهد برسانید.

همه چیز درباره آرامگاه فردوسی مشهد

معماری آرامگاه فردوسی


برای ساخت آرامگاه باغی در توس در نظر گرفته شد و برای طراحی این آرامگاه مسابقه ای در نظر گرفته شد. سپس طرح برتر انتخاب گردید که کمی بعد اجرای این نقشه هم متوقف شد و طراحی نقشه‌ای دیگر به شکل اهرام مصر در دستور کار قرار گرفت. چندین بار دستور توقف و از سر گیری انجام گرفت تا اینکه در نهایت سقفی پلکانی به تصویب رسید. بنای آرامگاه ۱۸ متر ارتفاع داشت و مقبره در وسط آن قرار گرفته بود. سنگ مرمر نفیسی نیز بر روی مقبره گذاشته بودند که یک متر بالاتر از کف قرار داشت. همچنین ایوانی ۴۰ متری بنا را احاطه کرده بود.
سقف این مجموعه نیز با کاشی های معرق و مقرنس مزین شده بودند. جنس مقبره و ایوان از سیمان و آهن ساخته شد و تصاویری از شاهنامه توسط بهترین حجاران بر روی دیوارها حک شدند. پس از تلاش های متوالی در نهایت در جشن هزاره فردوسی در سال ۱۳۱۳ افتتاح گردید. پس از مدتی ساختمان به علت رطوبت آسیب دید که عملیات بازسازی بنا با حفظ ویژگی های ظاهری آغاز شد که در سال ۱۳۴۷ به پایان رسید.
این بار بنا با مصالح مقاوم و مرغوب ساخته شد. بنای جدید بر روی ۲۴ ستون در طبقه اول و ۸ ستون در طبقه دوم قرار گرفت. تزیین نما نیز با همان سنگ های بنای قبلی انجام گرفت و قسمت های داخلی بنا هم با سنگ های مرمر پوشانده شد. نمای بیرونی بنا نیز شبیه بنای پیشین ساخته شد. کاشی های معرق هم با الهام گرفتن از دوران هخامنشی انجام شد. سنگ مزار فردوسی و سنگ تصویر فروهر یکی از سنگین ترین سنگ های این مجموعه هستند که با وزن چهار تن در جهان شهرت دارند. اگر دوست دارید از این مکان زیبا و چشم نواز دیدن کنید و لحظه‌ای از هیاهوی شهری دور شوید به قسمت بلیط هواپیما مشهد در موتور جست‌وجوی سفرمارکت بروید تا همه قیمت‌ها را یکجا ببینید.

همه چیز درباره آرامگاه فردوسی مشهد

بخش های مختلف مجموعه آرامگاه فردوسی


در این باغ علاوه بر آرامگاه فردوسی، موزه و کتابخانه نیز وجود دارند. با ورود به این مجموعه، استخری خواهید دید که تصویر آرامگاه بر روی آب استخر می افتد. علاوه بر مقبره قسمت های دیگر این مجموعه عبارتند از:
تالار: تالار از جنس سنگ مرمر با تزیینات کاشی کاری و گچ بری با چهار ستون بلند و دو سرستون بزرگ در چهارگوشه آن وجود دارد. در این قسمت تصویر مردی بالدار (فروهر) در بالای بنای اصلی به چشم می خورد که ویژگی های تخت جمشید را نشان می دهد. محوطه پلکانی پوشیده از سنگ مرمر است و تعداد زیادی از اشعار فردوسی روی دیوار آن حک شده است.

همه چیز درباره آرامگاه فردوسی مشهد

موزه فردوسی: آثار سنگی از دشت توس آورده شده اند، مانند انواع قطعات سفال دوره اسلامی و پیش از اسلام و سکه‌های طلا و نقره دوره اسلامی همچون تنگ ها، پیه سوزها، عطردان ها و… همچنین انواع ظروف سفالی لعاب‌دار و بدون لعاب و ظروف مفرغی و هدایایی مانند انواع تابلوهای نقاشی از چهره فردوسی، از داستان های شاهنامه، انواع فرش و قالیچه.

کتابخانه فردوسی: این کتابخانه در ضلع شرقی آرامگاه قرار دارد و فرش نفیسی در کف آن دیده می شود. ۹۰۰۰ جلد کتاب در این قسمت قرار دارد که طبقه بالایی به عنوان سالن مطالعه و طبقه پایینی به عنوان مخزن کتاب است.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث: در محوطه آرامگاه فردوسی، هنرمند دیگری نیز در خاک آرمیده است. همچنین تندیسی از نیم تنه وی در کنار آن نصب شده است.

نقشینه‌های سنگی: روی دیوارهای جنوبی و شرقی تالار نیز نقش های برجسته سنگی از شاهنامه به چشم می خورد که توضیح مختصری از هریک به خط نستعلیق نوشته شده است. نقش هایی مانند زال در پناه سیمرغ، نبرد زال با شیر، به کمند گرفتن رستم رخش را، نبرد رستم با اژدها، نبرد رستم با دیو سفید، رفتن رستم به نبرد شاه مازندران، نبرد رستم با يکی از پیل تنان مازندران، آوردن رستم تیر دوشاخ را از جنگل و جنگ رستم با اسفندیار و پیروزی رستم.

همه چیز درباره آرامگاه فردوسی مشهد

امکانات مجموعه آرامگاهی فردوسی


بعد از خرید آنلاین بلیط هواپیما و سفر به شهر زیارتی سیاحتی مشهد علاوه بر بازدید از مقبره فردوسی می توانید از امکاناتی نیزاستفاده کنید. در این مجموعه کافه و رستورانی وجود دارد که برایتان لحظات خوشی را به ارمغان می آورد. برای خرید سوغاتی هم می توانید از فروشگاه های موجود در آرامگاه اقدام کنید.

چگونه به آرامگاه فردوسی دسترسی داشته باشیم؟


برای رسیدن به آرامگاه فردوسی می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. برای این کار باید به پایانه فردوسی در مشهد بروید و سوار اتوبوس های خط ۲۰۲ شوید. این اتوبوس ها در عرض ۴۵ دقیقه شما را به آرامگاه می رسانند.

ساعات و هزینه بازدید از آرامگاه فردوسی چگونه است؟


بهترین زمان سفر به منطقه توس، فصل‌های بهار و پاییز است. در این فصل‌ها، طبیعت توس در زیباترین حالت خود قرار دارد. به خصوص در ماه‌های اردیبهشت و خرداد یا مهر و آبان، می‌توانید از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت این منطقه لذت ببرید. برای بازگشت از شهر مشهد، می‌توانید از بلیط قطار مشهد تهران، بلیط هواپیما مشهد تهران یا سایر مسیرهای حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. این بلیط‌ها به راحتی در دسترس هستند. برای بازدید از مجموعه آرامگاه فردوسی همه روزه می توانید با پرداخت هزینه مراجعه کنید. البته زمان بازدید در طول سال متفاوت است. در شش ماهه اول سال می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر و در شش ماهه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر آماده خدمترسانی هستند.

در نزدیکی پارک کوهسنگی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


گنبد هارونیه مشهد: ۱.۸ کیلومتر
مقبره امام محمد غزالی : ۱.۸ کیلومتر
شاندیز: ۲۷ کیلومتر
پارک کوهسنگی مشهد: ۳۱ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی پارک کوهسنگی برای اقامت وجود دارند؟


هتل توریست توس: ۲۵ کیلومتر
اقامتگاه بومگردی آوردگاه: ۳۶ کیلومتر
هتل پارس مشهد: ۳۰ کیلومتر
هتل توس نو: ۳۳ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به پارک کوهسنگی هستند؟


رستوران هفت خان: ۵۰۰ متر
رستوران ایران بانو: ۲.۸ کیلومتر
رستوران سلامت: ۳.۶ کیلومتر
باغ گهرپاژ: ۴.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است