search
menu

لیست کامل موزه های مشهد با عکس و آدرس

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از موزه های مشهد پیشنهاد می شود؟
باغ موزه نادری (Tomb of Nader Shah)
موزه بزرگ خراسان (Great Museum of Khorasan)
موزه علوم زمین (Mashhad Earth Science Museum Park)
مجموعه موزه های آستان قدس رضوی (Astan Quds Razavi Museums)
موزه توس (Tous Museum)
موزه آیین های پهلوانی مشهد (Museum of heroic faith)
موزه آب (Water Museum)
موزه نان (Bread Museum)
موزه مردم‌شناسی رباط ویرانی (Ethnography Museum of Robat-e Virani)
مشهد دومین شهر بزرگ بعد از تهران و مرکز معنوی ایران، در شمال شرقی استان خراسان واقع شده است. مشهد از نظر تاریخی یک شهر ترانزیتی مهم در امتداد جاده ابریشم و به معنای مکان شهادت است. این شهر بیشتر شهرت خود را به علت جای دادن مقبره امام رضا، امام هشتم شیعیان به دست آورده است. آستان قدس رضوی به عنوان یکی از باشکوه ترین مکان های مذهبی ایران، نماد مشهد است که در آن هنر و آیین اسلامی با یکدیگر پیوند دارند. از جاذبه های گردشگری این شهر می توان به وجود اماکن تاریخی، طبیعی و موزه ها اشاره کرد که مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما مشهد و سفر به این شهر مقدس را داشته باشید، پیشنهاد می شود که حتما در کنار سایر جاذبه های گردشگری و طبیعی از موزه های آن نیز دیدن کنید که در ادامه به معرفی چند مورد ا آن ها خواهیم پرداخت.
  لیست کامل موزه های مشهد با عکس و آدرس

چرا بازدید از موزه های مشهد پیشنهاد می شود؟


• بازدید از این موزه ها برای دوستداران تاریخ و فرهنگ گزینه مناسبی است و یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شوند.
• معماری خاص و بی نظیر هر کدام از این موزه ها نظر هر بیننده ای را جلب می کند.

باغ موزه نادری (Tomb of Nader Shah)


باغ موزه نادری که آرامگاه نادر شاه افشار در آن قرار دارد بعد از آرامگاه امام رضا (ع) دومین مکان گردشگری مهم در مشهد است که از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۲ ساخته شده و در باغی با مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع در ضلع شمال غربی تقاطع شهدا واقع شده است. گفته می شود که نادر شاه خود دستور ساخت باغ و مقبره ای در مشهد را داده است. این باغ موزه علاوه بر مقبره، دارای دو تالار موزه نیز است که در تالار اول آن ابزار آلات جنگی مربوط به دوران مختلف، لباس های ارتش از دوران افشار، وسایل سوارکاری، شمشیرهای طلاکوب و مجموعه ای از اشیای مربوط به هزاره قبل از تولد مسیح وجود دارد و برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده اند. در تالار دوم عکس ها و اسنادی به صورت مکتوب وجود دارد که جنگ های تاریخی نادر شاه را توضیح می دهد.
مجسمه نادرشاه سوار بر اسب خود که سه نفر همراه او بودند، سکویی با دوازده پله و مقبره از جاذبه های این باغ است. این مجسمه توسط مجسمه ساز مشهور ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. مواد به کار رفته در آرامگاه نادرشاه به طور کلی از کوهسنگی جمع آوری شده است. سقف مقبره به صورت هوشمندانه به صورت چادر طراحی شده است زیرا نادرشاه در چادر عشایری متولد و کشته شده است. دیوارهای داخلی مقبره از سنگ مرمر قرمز مراغه ساخته شده است. به عنوان یکی از سرگرمی های این موزه، بازدید کنندگان می توانند لباس های ارتش شبیه لباس سربازان افشار را بپوشند و عکس بگیرند. غرفه های صنایع دستی در ضلع شرقی باغ وجود دارند که امکان بازدید و خرید از آن ها فراهم شده است.
آدرس: مشهد، چهارراه شهدا، آرامگاه نادر، باغ موزه نادری
ساعت بازدید: بازدید کنندگان می توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۵ عصر از این موزه بازدید کنند.
  لیست کامل موزه های مشهد با عکس و آدرس

موزه بزرگ خراسان (Great Museum of Khorasan)


موزه بزرگ خراسان یکی از اماکن تاریخی و گردشگری در مشهد است. این موزه توسط دکتر محمد امین میرفندرسکی در پارک کوهسنگی ساخته شده و در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است. این سازه دومین ساختمان تخصصی در ایران است که برای موزه ساخته شده است. موزه بزرگ خراسان شامل قسمت های زیر است:
محلی برای نگهداری اشیا ی تاریخی و تزئینات معماری
سالن کنفرانس
کتابخانه تخصصی
سالن های موزه
برای بازدید از اشیای موزه باید به طبقات همکف تا دوم بروید. این مکان دارای اشیای بسیار جالبی از سراسر ایران باستان است. همچنین دارای نمایشگاهی از جواهرات سنگ از سراسر جهان است. کارهای سفالی و فلزی خراسان، کتیبه های آجری از سلسله ساسانیان، نقش برجسته سنگی دوران اسلامی و آسیاب بادی در موزه بزرگ خراسان نگهداری می شوند. همچنین، آثار نفیسی از شاهنامه، نسخه های خطی قرآن و لباس مردم خراسان جنوبی در موزه وجود دارد. موزه بزرگ خراسان دارای ۴ ورودی بوده و ساختمانی ۱۲ طبقه دارد که بخش بزرگ آن به احترام دکتر میرفندرسکی نام‌گذاری شده است. برای بازدید از این موزه باید زمان خاصی را برای هر طبقه اختصاص دهید و در هریک از بخش‌ها نیز می‌توانید آثاری از دوره‌های هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان را تماشا کنید.
آدرس: پارک کوهسنگی مشهد
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۷ عصر می توانید از موزه بزرگ خراسان دیدن کنید.

موزه علوم زمین (Mashhad Earth Science Museum Park)


از موزه‌های مشهور دیگر در شهر مشهد می‌توان به موزه علوم زمین اشاره کرد که برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی پیشنهاد می‌شود تا حتماً در هنگام سفر به مشهد به بازدید بروند. این موزه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده و اکنون بیش از ۷۰۰ نمونه کانی، ۱۰۰ نمونه سنگ، ۱۴ نمونه عنصر طبیعی، ۵۰ نمونه فسیل و ۶۰ نمونه سنگ ارزشمند و قیمتی در این موزه نگهداری می‌شود.
ساعت بازدید: برای بازدید از این موزه زیبا همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل می‌توانید از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر مراجعه کنید.
آدرس: مشهد، بلوار فکوری، مابین فکوری ۵۵ و ۵۷.
  لیست کامل موزه های مشهد با عکس و آدرس

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی (Astan Quds Razavi Museums)


موزه آستان قدس رضوی یا به اصطلاح موزه حرم امام رضا دارای سه موزه است که شامل موزه های مرکزی، ملک آباد و گنجینه قرآن است. ساختمان‌های این موزه شش قرن از معماری اسلامی ایران را نشان می دهند. در این موزه مجموعه ای از قرآن‌های با ارزش، کتاب‌های باستانی و نمونه‌های باستانی از صفحات قرآن نسبت به دوره اولیه اسلام به نمایش گذاشته شده است. اینها بیشتر به خط کوفی است و روی پوست‌های گوزن نوشته شده است. کتیبه‌هایی به رنگ طلایی در این موزه به نمایش درآمده‌اند که به خط کوفی توسط علی رضا عباسی در عصر صفویه نوشته شده است. سایر موارد خوشنویسی مانند آثار استاد میرعماد، استاد احمد نیریزی و استاد کلهر در موزه وجود دارد. سایر مواد مورد توجه در این موزه منسوجات بافته شده است که دارای ارزش بسیار زیادی است و مربوط به قرن ۱۱-۱۳ هجری قمری است. فرش‌ها و قالیچه‌هایی مربوط به دوران صفویه نیز در موزه وجود دارد. ساختمان موزه فرش در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد و دارای سه طبقه است. حمام مهدی قلی بیگ توسط مهدی قلی بیگ جانی به آستان قدس رضوی اهدا شده است و از سال ۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و به یکی از موزه های مشهد تبدیل شده است که در آن وسایل حمام، لوازم آرایش، ظرف ها و نقاشی های قهوه خانه‌ای نگهداری می شوند.
از نکات قابل‌توجه در رابطه با موزه آستان قدس رضوی باید به این مورد اشاره کرد که دارای ساختمان‌های مختلفی است، مانند:
موزه مرکزی: در این قسمت می‌توانید گنجینه حرم مطهر امام رضا، تمبر و اسکناس، نجوم و ساعت، سلاح سرد و گرم، ظروف زینتی، صدف و حلزون‌های دریایی، انواع سکه و مدال را تماشا کنید.
موزه فرش: این موزه دارای ۳ طبقه بوده و برای تکمیل این موزه حدوداً ۷ سال زمان سپری‌شده است تا اینکه درنهایت در سال ۱۳۹۰ افتتاح گردید. در طبقه اول این موزه می‌توانید انواع قالی‌های مناطق شرقی و مرکز کشور را تماشا کنید. در طبقه دوم نیز قالی‌های مناطق غرب و شمال غرب کشور و در طبق همکف نیز می‌توانید انواع قالی‌های مربوط به دوره صفویان را تماشا کنید.
موزه قرآن: بخش مربوط به قرآن نیز شامل گنجینه‌های قرآن است که آثار اهدایی از سید علی خامنه‌ای و استاد فرشچیان بوده و ابزار کتابت نیز در این موزه به چشم می‌خورند.
حمام مهدی قلی بیگ: این بخش توسط فردی به همین نام ساخته‌شده و سال‌ها بعد به آستان قدس رضوی اهداشده است. در سال‌های گذشته برای زائران حمام رایگان در نظر گرفته می‌شده است تا اینکه استفاده از حمام‌های عمومی جای خود را به حمام‌های اختصاصی در هتل‌ها و محل‌های اقامت داد. در این حمام هزاران زائر استحمام کرده‌اند و در سال ۱۳۸۵ با تغییر کاربری به موزه تبدیل‌شده است. اکنون با مراجعه به این بخش می‌توانید از انواع پوشاک سنتی، وسایل سنتی حمام، لوازم بهداشتی را در این بخش ببینید.
ساعت بازدید: به‌جز روزهای جمعه، همه‌روزه از ساعت ۸ صبح الی ۸:۴۵ عصر می‌توانید از این موزه دیدن کنید. برای بازدید از موزه قرآن و موزه فرش نیز باید همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر مراجعه کنید.
آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، حرم مطهر امام رضا، صحن کوثر
  لیست کامل موزه های مشهد با عکس و آدرس

موزه توس (Tous Museum)


موزه توس (آرامگاه فردوسی) در ۲۹ کیلومتری شمال غربی مشهد مقدس، در شمال شرقی ایران و در جاده مشهد - قوچان واقع شده است. این مکان تاریخی آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، فردوسی، را در خود جای داده است. طراحی این موزه به دست هوشنگ سیحون معمار ایرانی در سال ۱۳۴۷ انجام گرفته است و در سال ۱۳۶۱ از چایخانه سنتی به موزه امروزی تغییر کاربری داده است. موزه توس به چهار بخش اصلی تقسیم شده است: بخش اول این موزه آثار باستان شناسی را که از توس به دست آمده و شامل انواع سفال های اوایل دوره اسلامی است به نمایش می گذارد. بخش دوم متجلی شاهنامه حماسی است مانند سپر، نیزه، تیر و کمان. بخش سوم مصنوعات مخصوصاً سفال های لعاب دار دوره فردوسی را نشان می دهد و بخش چهارم شامل اشیای مختلفی اعم ازفرش، قالیچه و نشانه های مرتبط با فردوسی است.
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۲۰ آزاد راه کنار گذر شمالی، شهر توس
ساعت بازدید: علاقمندان می توانند از ساعت ۸ صبح الی ۵ عصر از این مجموعه زیبا بازدید کنند.

موزه آیین های پهلوانی مشهد (Museum of heroic faith)


اگر شما نیز جزو علاقه‌مندان زورخانه و آیین‌های آن‌ها هستید، پیشنهاد می‌شود که حتماً از این موزه دیدنی بازدید کنید. موزه‌ آیین‌های پهلوانی دارای دو بخش بزرگ‌تر به نام موزه گود زورخانه و ورزش باستانی است و هنوز هم ورزشکاران در این قسمت ورزش باستانی انجام می‌دهند و بخش دیگر نیز به عیار خانه معروف است و در آن لباس‌ها، عمس‌ها و وسایل قدیمی پهلوانان نگه‌داری می‌شود.
موزه آیین های پهلوانی مشهد یا موزه شه لافتی از مشهور ترین موزه‌های مشهد است. مرشد علی اکبر قاسمی این موزه را در سال ۱۳۸۴ افتتاح کرد. این موزه کوچک خصوصی دارای دری کوچک با ارتفاع کم است و عتیقه‌های بسیاری را در خود جای داده است. این موزه دارای بخش‌های زورخانه، لنگری و مطبخ خانه است. وسایل ورزشی پهلوانان و عکس ها و تصاویر در بخش زورخانه قرار دارد.
آدرس: مشهد، جاده آرامگاه، بلوار شاهنامه، چهار برج، بهار ۲۴
ساعت بازدید: این موزه همه روزه به جز پنج شنبه ها از ساعت ۹ صبح الی ۹ شب پذیرای علاقمندان است. موزه پنج شنبه ها ۲۴ ساعته باز است.
  لیست کامل موزه های مشهد با عکس و آدرس

موزه آب (Water Museum)


همان‌طور که می‌دانید در مناطق کویری و کم آب کشورمان همواره مشکل کمبود آب وجود دارد و در این راستا اهالی برای تأمین آب موردنیازشان به برخی از کارهای بدیع پرداخته‌اند. در این موزه نیز می‌توانید سازه‌های متنوع را تماشا کنید که مشهورترین آن‌ها قنات‌های قدیمی گناباد با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال است. همچنین خمره‌های نگهداری از آب آشامیدنی، لوله‌هایی برای انتقال آب، وسیله‌های اندازه‌گیری و ابزارهای ساخت قنات در این موزه به چشم می‌خورند. این موزه در سال ۱۳۷۸ توسط اداره آب منطقه ای خراسان رضوی افتتاح شد. در این موزه سازه‌های قدیمی و تاریخی آبی مانند سدها، قنات ها و آب انبارها معرفی شده‌اند.
آدرس: مشهد، بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه ای خراسان
ساعت بازدید: بازدید از موزه آب از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر امکان پذیر است.

موزه نان (Bread Museum)


موزه نان از اولین موزه‌های تخصصی کشور و خاورمیانه است که در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد. در کل جهان تنها ۱۳ موزه نان دایر شده است که یک مورد نیز در شهر مشهد قرار دارد. این موزه از بخش‌های مختلفی مانند غرفه کشاورزی، آسیاب بانی، آتش و رقص اپر تشکیل شده است که هریک از این بخش‌ها نیز شامل زیرمجموعه هستند:
بخش کشاورزی شامل مراحل بذرافشانی، خرمن‌کوبی، گندم چینی و چک زدن است. در بخش آسیاب بانی نیز می‌توانید دستاس و آسیاب و آسباد را تماشا کنید. بخش آتش شامل تنور سنگی، تنورهای سفالی، تنور مال، تنور عشایر، تنور حیاط و تنور ایستاده و ساج را خواهید دید. رقص‌پا یا همان رقص افر نیز به‌نوعی رقص باستانی اشاره دارد که یادگاری از دوره اشکانیان است و برای شکرگزاری محصولات کشاورزی این رقص را انجام می‌دادند.
آدرس: مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی کارخانه گندم دشت
ساعت بازدید: این موزه در روزهای غیر تعطیل از ساعت ۷ صبح تا ۱۴:۳۰ باز است.
  لیست کامل موزه های مشهد با عکس و آدرس

موزه مردم‌شناسی رباط ویرانی (Ethnography Museum of Robat-e Virani)


در هر شهری برای معرفی فرهنگ و آداب‌ورسوم موزه‌ای افتتاح‌شده است. در مشهد نیز موزه مردم‌شناسی برای معرفی فرهنگ، پیشه و شغل مردم محلی خراسان در ساختمانی افتتاح‌شده است که قدمت آن به دوره تیموریان برمی‌گردد. در این موزه ۹ اتاق وجود دارد و هریک از اتاق‌ها با سقف‌های جناقی شکل بوده و به‌صورت قرینه روبروی همدیگر قرار دارند. در هنگام سفر به مشهد با بازدید از این موزه بیشتر با فرهنگ مشهدی‌ها آشنا خواهید شد.
ساعت بازدید: موزه مردم‌شناسی مشهد همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر دایر است.
آدرس: مشهد، ۱۰ کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، ویرانی ۱۹

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است