search
menu

پارک علمی پروفسور بازیما مشهد؛ سفر به درون بدن انسان

[ پنهان کردن ]
چرا پارک پروفسور بازیما؟
آشنایی با پارک علمی پروفسور بازیما مشهد
پروفسور بازیما کیست؟
بخش های مختلف پارک علمی پروفسور بازیما مشهد
پارک علمی پروفسور بازیما یکی از بهترین شهرباری های مشهد است که در مجموعه گردشگری سپاد مشهد، پارکی که تصورات شما از گردش های علمی و هیجانی را کاملا تغییر می دهد و شما را به دنیای جدید می برد.

چرا پارک پروفسور بازیما؟


پارک علمی پروفسور بازیما اولین پارک موضوعی علمی ایران است و یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید.
پارک علمی پروفسور بازیما سومین پارک سفر به درون بدن انسان پس از کورپوس هلند و سنگاپور محسوب می شود.
پارک علمی پروفسور بازیما از مکان های جذاب به ویژه برای کودکان برای کسب تجربه های جدید است.
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد؛ سفر به درون بدن انسان

آشنایی با پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


پارک علمی پروفسور بازیما در منطقه گردشگری سپاد مشهد و مجتمع وصال و در طبقه چهارم مجتمع قرار گرفته و با ۲۴۰۰ مترمربع مساحت اولین و متفاوت ترین پارک موضوعی ایران و سومین پارک موضوعی سفر به درون بدن انسان در جهان به شمار می رود. پروفسور بازیما که در فروردین ۱۳۹۵ درهای آن به روی عموم گشوده شد، پایه های اصلی ساخت پارک خود را بر موضوع های زیست شناسی، زمین شناسی و نجوم گذاشته است. این پارک از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هر بخش آن با استفاده از سرگرمی، بازی های هیجان انگیز، آخرین روش های آموزشی و تکنولوژی های به روز و پیشرفته، فضایی آموزنده و سرگرم کننده برای کودکان و خانواده ها به وجود می آورد.

پروفسور بازیما کیست؟


پروفسور بازیما، نمادی از یک دانشمند و همه چیزدان است که تمام دنیا را گشته و نمونه های جذاب علمی را جمع آوری کرده است. او این نمونه ها را در پارک علمی اش در معرض دید مراجعه کنندگان گذاشته است تا افراد مختلف بتوانند جواب سوالات شان را اینجا پیدا کنند.
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد؛ سفر به درون بدن انسان

بخش های مختلف پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


پارک پروفسور بازیما از بخش های مختلفی تشکیل شده است. زمانی که پا به درون پارک پروفسور بازیما می گذارید با بخش های مختلف و هیجان انگیزی از بازی های متنوع و آموزنده گرفته تا انواع جانوران و حیات در زمین آشنا می شوید. در این پارک از بخش انسان های اولیه، آشنایی با دایناسورها و دیگر ساکنان کره خاکی دیدن می کنید و به درون غارها و زیردریایی اکتشافی می روید. شما در این پارک می توانید از عصر سنگ تا عصر فضا، از آسمان ها تا اعماق زمین و دریا، از بدن انسان تا پیدایش جهان و ... اطلاعات جذاب به شیوه ای منحصر به فرد به دست بیاورید. همچنین به کمک راهنمای سفر مشهد می‌توانید به شکل بهتری زمان بندی خود برای بازدید از مشهد را مدیریت کنید.

۱- شبیه ساز زمین‌لرزه در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


این بخش از پارک علمی بازیما به بازی جالب لگو اختصاص دارد؛ اما ارتباط لگوها با شبیه ساز زمین لرزه چیست و چه ارتباطی با یک پارک علمی می دارد؟
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد؛ سفر به درون بدن انسان
قطعه های لگو در حقیقت بخشی از یک آزمایش علمی بزرگتر هستند، شما یا فرزندان تان می توانید در این بخش با استفاده از خلاقیت تان سازه های مختلفی مانند خانه، مجتمع های تجاری، برج و ... بسازید و سپس آنها را با استفاده از دستگاه های شبیه ساز زلزله آزمایش کنید.
هدف از ساخت این بازی تقویت کارگروهی و مشارکت در فعالیت های تیمی همراه با آشنایی با زلزله، چگونگی اندازه گیری بزرگی زمین لرزه، آمادگی در برابر زمین لرزه در زمان وقوع، آشنایی با اصول مقدماتی ساخت سازه های مقاوم در مواجه با این حادثه عنوان شده است.

۲- واقعیت مجازی در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


یکی از تکنولوژی های تازه ای که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و سروصدا کرده، تکنولوژی واقعیت مجازی ست. فناوری که به سرعت جای خود را در بخش های مختلف علم و بازی باز کرده است و به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پارک علمی بازیما نیز با کمک گرفتن از این فناوری جذاب، سعی کرده تا واقعیت های علمی مانند سفر به درون بدن انسان، سقوط از آسمان خراش، پرش از هواپیما، رانندگی و ... را به کودکان آموزش دهد و دنیایی نزدیک به جهان واقعیت را برای شان به وجود آورد.

۳- عصب سنج در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


به احتمال زیاد همه شما بازی اعصاب سنج را می شناسید و با آن خاطره دارید. بازی که در آن باید یک حلقه فلزی را به گونه ای در اطراف مدار فلزی حرکت بدهید تا هیچ اتصال و برخوردی بین مدار و حلقه ایجاد نشود. اگر اشتباهی انجام دهید و حلقه و مدار به هم برخورد کنند دستگاه به صدا درمی آید و باید بازی را از ابتدا آغاز کنید. این بازی مهارت، دقت، تمرکز و توانایی ماهیچه ای شما را محک می زند و در کنار همه اینها هیجان بالایی هم دارد. اگر از طرفداران بازی اعصاب سنج هستید، می توانید در پارک بازیما در کنار همراهان تان به رقابت بپردازید و خاطره جذابی خلق کنید.
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد؛ سفر به درون بدن انسان

۴- بازی های تعاملی در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


از دیگر بازی هایی که در پارک پروفسور بازیما می توان از انجامش لذت برد، همراه با آن ورزش کرد و مهارت های فردی و گروهی را افزایش داد؛ بازی های تعاملی ست. بازی هایی که در سال های اخیر با رواج تکنولوژی کینکت بسیار فراگیر شده و محبوبیت بالایی پیدا کرده است. در این نوع بازی ها شما مجبور می شوید تا از پای مانیتورهای تان بلند شده و با استفاده از فعالیت های فیزیکی درگیر بازی شوید.
به همین جهت پارک علمی بازیما سری های مختلف بازی های تعاملی را برای تمام اعضای خانواده طراحی کرده است تا هم در کنار یکدیگر اوقات خوشی داشته باشند و هم به تقویت مهارت هایی مانند هماهنگی عصب و عضله بپردازند.

۵- افلاک نما در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


دیگر جاذبه پارک علمی پروفسور بازیما، پلانتوریوم دیجیتال یا به زبان ساده تر افلاک نمای آن است که آن را تبدیل به یکی از بهترین مکان های هیجان انگیز مشهد کرده است. از نکات جالب توجه در مورد این آسمان نما این است که مقیاس خورشید با دیگر سیاره های منظومه های شمسی مانند آنچه در طبیعت به صورت واقعی وجود دارد رعایت شده و هر بازدید کننده ای می تواند به راحتی بزرگی خورشید نسبت به دیگر اجسام را تصور کند.
در این افلاک نما مجموعه ای از فیلم های علمی با موضوع هایی مانند نجوم، زمین شناسی، زیست شناسی و غیره به صورت مدور (کروی) بر روی پرده به نمایش در می آیند؛ پرده ای که دامنه وسیعی از تصویر را به صورت نیم کره مقابل چشم بینندگان می آورد. در حال حاضر 16 فیلم فول دام (فیلم هایی که تمام وسعت پرده کروی را برای نمایش اشغال می کنند) در این مجموعه پخش می شود. در کنار این فیلم ها، شبیه ساز آسمان با قابلیت نمایش وقایع نجومی، آشنایی با ستارگان و سیارات، شناخت صور فلکی، چگونگی جهت یابی در شب ها، تعیین ماه ها و ... دانش شما از آسمان و آنچه فراتر از آن است را بیشتر می کند.

۶- جانور شناسی در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


شناخت جانوران مختلف کره زمین از آن دسته موضوع هایی ست که علاقه مندان و طرافدارن بسیاری دارد. این موضوع در پارک علمی بازیما در دو بخش دنبال می شود:
الف- بی مهرگان
می دانیم که جانوران به طور کلی به دو بخش مهره داران و بی مهرگان تقسیم می شوند. با این حال شاید برای تان جالب باشد که بدانید قسمت بزرگی از جانوران روی زمین را نه ما مهره داران، که بی مهره ها شکل می دهند و در حقیقت آنها ساکن های اصلی زمین هستند. به عنوان مثال حشرات به تنهایی از نظر تنوع حیات و تعداد با تعداد دیگر گونه های جانوری در دنیا برابری می کنند.
اطلاعات جالبی از این دست، در کنار فوایدی که بی مهره ها برای جهان پیرامون مان دارند و اینکه برای حفاظت از آنها باید چه کارهایی انجام دهیم، موضوع هایی ست که در این بخش پارک علمی به شما یاد داده می شود.
ب- مهره داران
اما در بخش مهره داران پارک پروفسور بازیما چه می گذرد؟ در این بخش شما می توانید با انواع مختلف مهره داران به ویژه آنهایی که در سرزمین ایران زندگی می کنند؛ آشنا شوید. از جمله این جانوران می توان به نمونه هایی از جانوران مهره دار مانند انواع طناب داران اولیه، ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران اشاره کرد.

۷- فرار از لیزر ماز در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


مازها از بازی های جالب فکری و هیجانی هستند که تمام سنین می توانند از بازی با آنها لذت ببرند و قدرت فکر، حافظه و سرعت عمل را به چالش بکشند. پارک علمی پروفسور بازیما هم برای اینکه بتواند در آن واحد در مورد لیزر به بازدیدکنندگانش آموزش دهد و هم بازی مفرح و جذابی برای آنها بسازد؛ بازی لیزر ماز را تدارک دیده است. شرکت کنندگان در این بازی باید بدون برخورد با موانع لیزری از لا به لای مازها به سلامت عبور کنند و به نقطه پایان برسند؛ اگر در میانه بازی به موانع بخورند یا نتوانند در زمان مجاز بازی را تمام کنند امتیاز از دست می دهند. این بازی مراحل مختلفی مانند مبتدی، دشوار و خیلی سخت دارد.

۸- دیرینه شناسی در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


اگر از علاقه مندان به باستان شناسی، فسیل ها و زمین در گذشته های خیلی خیلی دور باشید، این بخش از پارک علمی پروفسور بازیما می تواند برای شما جذاب باشد. در این قسمت مجموعه ای از سنگواره ها و انواع فسیل های جانوری و گیاهی به نمایش درآمده است. اینجا شما به همراه کودک تان می توانید مانند یک دیرینه شناس به اعماق تاریخ سفر کنید و از سرگذشت زمین باخبر شوید. در این بخش همچنین می توانید از مولاژ فسیل دایناسورهای مختلف که برای اولین بار در ایران به نمایش درآمده اند، دیدن کنید.
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد؛ سفر به درون بدن انسان

۹-شبیه ساز پرواز در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


تقریبا همه ما تا کنون آرزوی پرواز داشته ایم و می خواستیم برای یک بار هم که شده کنترل وسیله ای را به دست بگیریم که بتواند حس پرواز به ما بدهد. انجام این کار برای بسیاری از ما در دنیای واقعی امکان پذیر نیست؛ اما می توان با دستگاه هایی، حسی شبیه به پرواز و کنترل یکی از وسیله های پروازی را تجربه کرد. یکی از این دستگاه ها شبیه ساز پروازی ست که در پارک علمی بازیما قرار دارد و تمامی سیستم های کنترل و پرواز هواپیماهای مسافربری بیچ کرفت (یک شرکت هواپیمایی) را شبیه سازی کرده است.
شما با استفاده از این دستگاه می توانید به صورت مجازی به جای راهبر تخصصی پرواز قرار بگیرید و هواپیمای تان را از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به پرواز دربیاورید و به هر نقطه از ایران که می خواهید پرواز کنید. در این دستگاه شبیه ساز بسیاری از جاذبه های شهر مشهد مانند حرم امام رضا (ع) و ... زیر پای شما به نمایش در می آید. پرواز تنها تجربه ای نیست که در این شبیه ساز در اختیارتان قرار می گیرد؛ اگر در زمان هدایت هواپیما، به صحبت های راهبر گوش ندهید هواپیمای تان سقوط می کند.

۱۰- اتاق روبان صورتی در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


در این اتاق، فضایی به شکل خصوصی به دخترها اختصاص داده شده است تا از طریق بازی و سرگرمی در مورد بدن شان، دوران بلوغ (جسمی و رفتاری) بیشتر بدانند و بتوانند جواب سوالات شان در مورد جنس مونث را به دست بیاورند.

۱۱- ماشین زمان در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


دوست دارید بدانید جهان چگونه شکل گرفته است؟ کهکشان راه شیری چطور به شکل امروزی خود درآمده است؟ منظومه خورشیدی ما چگونه در کنار هم گردآمده است؟ ماه و زمین چرا به شکل امروزی خود درآمده اند؟ می توانید به بخش ماشین زمان پارک علمی بازیما بروید و جواب سوال های خود را به دست بیاورید.

۱۲- زمین شناسی در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


این بخش از پارک به شما کمک می کند تا در مورد اینکه جهان چه زمانی و چگونه به وجود آمده، زمین ما چطور شکل گرفته، حیات از کی از روی زمین پدیدار شده است و ... اطلاعات خوبی به دست بیاورید. در کنار اینها می توانید با گردشی در بخش زمین شناسی پارک بازیما به جواب سوالی های زیر نیز برسید:
آب های زیرزمینی، آتش فشان ها و مواد اطراف ما از کجا آمده اند؟
قاره ها چرا در جای فعلی خود قرار دارند؟
مواد تشکیل دهنده سنگ ها چه چیزهایی هستند؟
علاوه بر اینها، متخصص های پارک بازیما می تواند با استفاده از مدل های بزرگ، نحوه تشکیل زمین و منظومه شمسی، آتش فشان ها و ویژگی های لایه های سازنده جو را به شما توضیح می دهند.
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد؛ سفر به درون بدن انسان

۱۳- بدن انسان و انسان شناسی در پارک علمی پروفسور بازیما مشهد


بدن انسان مجموعه ای شگفت انگیز از شناخته ها و ناشناخته هاست و می توان سال ها و سال ها در مورد آن تحقیق کرد و باز اطلاعات جدید به دست آورد. سوال هایی از قبیل اینکه حافظه چطور شکل می گیرد؟ چرا رنگ چشم آدم ها با هم متفاوت است؟ چگونه دردهای مختلف را حس می کنیم؟ کدام قسمت از بدن انسان بیشترین میزان انرژی را مصرف می کند؟

کلام آخر
مطمئن باشید که پارک پروفسور بازیما ارزش یک بار رفتن را دارد. بنابراین اگر با تهیه بلیط قطار اصفهان مشهد یا هر مسیر دیگری به مشهد سفر کرده‌اید، این پارک مهیج را از دست ندهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است