search
menu

هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از حرم امام رضا (ع) پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه حرم امام رضا (ع)
معماری حرم امام رضا (ع)
زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از حرم امام رضا (ع)
فصل مناسب برای بازدید از حرم امام رضا (ع)
نقشه حرم امام رضا (ع)
راه های دسترسی به حرم امام رضا (ع)
خیابان های منتهی به حرم امام رضا (ع)
نزدیکترین هتل ها به حرم امام رضا (ع)
هتل های فولبرد نزدیک حرم
بعد از دیدن حرم از کجا بازدید کنیم؟‌
جاهای دیدنی نزدیک به حرم امام رضا (ع)
چه رستوران‌هایی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) وجود دارند؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) وجود دارند؟
حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد از جمله با شکوه‌ترین معماری‌های ایرانی-اسلامی است و می‌توان گفت اوج هنر معماری اسلامی است. این حرم آرامگاه امام هشتم شیعیان است. حرم امام رضا (ع) مکانی زیبا و آرامش بخش است و همواره پذیرای زایران خارجی و ایرانی بوده‌است و هرساله گردشگران زیادی از شهرهای گوناگون همواره برای جذب آرامش معنوی به حرم امام رضا (ع) می‌روند. جدا از اینکه این حرم یک مکان زیارتی و معنوی است از نظر هنر معماری نیز بسیار با شکوه و مثال زدنی است. حرم از چندین صحن تشکیل شده‌است و کاشی کاری‌ها و تزیینات آن سبب شده‌است چشم هر زایری را مجذوب زیبایی خود کند.
حرم امام رضا یا Imam Reza Holy Shrine از بخش‌های مختلف: بارگاه امام رضا (ع)، موزه، کتابخانه و رستوران تشکیل شده است. هر کدام از صحن‌های حرم جذابیت و ویژگی خاص خود را دارند که نام گذاری‌شان نیز بر اساس یک سری ویژگی‌ها صورت گرفته‌است. در جای جای این حرم مطهر کبوترانی را مشاهده می‌کنید که سمبل پاکی و آزادی هستند گویی هر چقدر هم آزاد باشند باز هم به سمت گنبد طلایی امامشان برمی‌گردند و این برایشان از هر آزادی جذاب‌تر است. در ادامه به تاریخچه مختصری از این بنای باشکوه و ویژگی‌های چشمگیر معماری این بنا پرداخته خواهد شد. اگر قصد دارید به مشهد سفر کنید و به زیارت حرم امام رضا (ع) بروید می‌توانید از طریق رزرو اینترنتی بلیط هواپیما، بلیط هواپیما مشهد را رزرو کرده و یکی از هتل‌های مشهد را برای اقامتتان انتخاب کنید.
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

چرا بازدید از حرم امام رضا (ع) پیشنهاد می‌شود؟


• حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از معنوی‌ترین مکان‌هایی است که شما می‌توانید به آنجا بروید و آرامش روحی فوق العاده‌ای را تجربه کنید.
• این حرم مطهر علاوه بر اینکه یک مکان زیارتی است از نظر معماری نیز شاهکار معماری اسلامی محسوب می‌شود و جای جای آن با دقت و ریزه‌کاری فراوانی تزیین شده‌است.
• شهر مشهد بواسطه قرار گیری حرم مطهر در این شهر، دارای جاذبه‌های دیدنی و تاریخی فراوانی است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای شما جذاب و خاطره‌انگیز باشد.
• حرم مطهر علاوه بر اینکه مزار امام هشتم را شامل می‌شود، دارای بخش‌هایی از جمله موزه، کتابخانه و رستوران نیز می‌باشد و شما می‌توانید علاوه بر زیارت به بازدید از این امکان تاریخی و فرهنگی نیز بپردازید.

تاریخچه حرم امام رضا (ع)


حرم مطهر امام هشتم دارای تاریخچه و پیشینه‌ای است که در مورد آن اطلاعاتی ارائه می‌شود. بهتر است بدانیم تاریخچه ساخت حرم مربوط به یک زمان تاریخی مشخص نیست و این حرم در طی سالهای متمادی و تحت نظارت معماران و هنرمندان مختلفی ساخته شده و به این مرحله از زیبایی رسیده‌است. قریه سناباد جایی بود که امام رضا (ع) در آن به خاک سپرده شدند و در سالهای بعد سناباد با شهر تاریخی نوغان توس ادغام شد و با گذشت زمان مشهد امروزی شکل گرفته‌است. حرم امام رضا (ع) در واقع چندین سال قبل از شهادت ایشان به منظور دفن هارون الرشید در سال ۱۹۳ قمری ساخته شده‌بود. البته در برخی اسناد نیز ساخت آن به زمان اسکندر مقدونی برمی‌گردد. از قرن دوم هجری قمری ساخت بناهای اطراف ضریح گسترش یافت و رفته رفته معماری این بناها شکل ویژه‌ای به خود گرفت. در دوره دیلمیان نیز ضریح امام رضا (ع) با تزییناتی آراسته شد و رونق بیشتری گرفت. امرای سامانی همچون محمد ابن عبد الرزاق طوسی و امیر حمویه از دیگر امیرانی بودند که در زمان حکمرانی خود بنای حرم را تغییر و تزیینات بیشتری را به آن افزودند. از آنجاییکه در زمان جنگ‌های مختلف قبه این حرم آسیب دیده‌ بود سلطان محمود غزنوی در سال ۴۰۰ هجری قمری به ساخت مجدد قبه‌ای در بالادست آن اهتمام ورزید و آن را مرمت کرد. تغییراتی که در زمان خوارزمشاهیان در حرم ایجاد شد نیز بسیار چشمگیر و قابل توجه است.
در این دوران کتیبه‌ها و کاشی‌نوشته‌هایی که هنوز هم موجود هستند به ساختمان حرم اضافه شدند. بعد از حمله مغول بخش‌هایی از حرم بصورت جزیی دچار آسیب شدند که این خرابی‌ها در زمان ایلخانیان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند. یکی از باشکوه‌ترین بخش‌های حرم در زمان تیموریان احداث شد و آن هم مسجد گوهرشاد در رواق دارالحفاظ و دارالسیاده است. این مسجد به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری ساخته شد. همانطور که می‌دانیم در زمان صفویان مذهب شیعه بعنوان مذهب رسمی کشور انتخاب شد و بناهای باشکوهی از جمله مساجد بسیار معروف در ایران در این دوره ساخته شدند.
در حرم مطهر امام رضا (ع) نیز بخش‌های قابل توجه و باشکوهی در این دوره ساخته شده‌اند. جالب است بدانید اولین ضریح در زمان حکومت صفویان به حرم مطهر اهدا شد. طلاکاری گنبد حرم در زمان شاه طهماسب صفوی انجام شد و در زمان شاه عباس نیز صحن انقلاب توسط نظارت و معماری شیخ بهایی کامل شد. طلاکاری سایر رواق‌ها و مرمت و تکمیل بخش‌های مختلف حرم در این دوران صورت گرفت. در اثر زمین لرزه‌ای که در که زمان سلیمان صفوی صورت گرفت بخش‌هایی از حرم دچار آسیب شد که دوباره بازسازی شد، کتیبه‌ای از همان زمان به ذکر وقایع زلزله و بازسازی حرم بصورت چهار ترنج در حرم وجود دارد.
در زمان افشاریان نیز ایوان صحن تیموری به دستور نادر شاه طلاکاری شد، سقاخانه اسماعیل طلایی که در صحن انقلاب قرار دارد یادگار همین دوره است. در زمان حکومت قاجار هم تغییرات چشمگیری در حرم ایجاد شد و صحن آزادی در این دوره ساخته شده‌است. در زمان فتحعلی شاه قاجار نیز سومین ضریح به حرم اهدا شد. در دوره پهلوی چهارمین ضریح در حرم نصب شد و اطراف حرم دچار تغییرات بیشتری شد تا بناهای موجود در اطراف حرم جزیی از حرم امام رضا (ع) شوند. در سال ۱۳۵۳ گنبد و طلاکاری‌های آن مجددا مورد بازسازی قرار گرفتند. در زمان جمهوری اسلامی ساخت و ساز در حرم رونق بیشتری گرفت و چندین صحن از جمله صحن جامع رضوی و رواق امام خمینی به حرم اضافه شدند. تا سال ۱۳۹۲ مساحت حرم به حدود ۷۰ هکتار رسید. شما می‌توانید از طریق تورهای گردشگری به مشهد سفر کنید و جاهای دیدنی مشهد و بخصوص حرم امام رضا (ع) را ببینید.
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

معماری حرم امام رضا (ع)


حرم امام رضا (ع) یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهان به حساب می‌آید که از نظر معماری بسیار زیبا و منحصر بفرد است. در جزییات و تزیینات حرم سعی شده‌است تا به گونه‌ای ظرافت و هنر اسلامی به کاررود که به حال و هوای معنوی حرم افزوده گردد. در واقع شاهکارترین نمونه از هنرهای مختلف شامل گچ کاری، کاشی کاری، معرق و آینه کاری در این حرم را شاهد هستیم. همانطور که در تاریخچه ساخت حرم ذکر شد، معماری حرم در طول سال‌های متمادی تکمیل شده‌است و معماری آن توسط یک فرد صورت نگرفته‌است. اولین سنگ مزار امام هشتم که تاریخ شهادت و ولادت آن امام بزرگوار روی آن به خط کوفی ثبت شده است، از سنگ مرمر بود و هم اکنون در موزه حرم نگهداری می‌شود. حرم امام رضا (ع) از ۱۰ صحن تشکیل شده است و نام‌های این صحن‌ها شامل: صحن جامع رضوی، صحن انقلاب، صحن آزادی، صحن کوثر، صحن رضوان، صحن گوهرشاد، صحن قدس، صحن غدیر و صحن هدایت است. علاوه بر وجود صحن‌های متعدد شاهد رواق‌های متعددی نیز هستیم که هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارند. رواق‌های این حرم ۲۴ عدد هستند و یکی از بزرگترین رواق‌ها رواق امام خمینی است که قبلا بصورت صحن بوده‌است و امروزه بشکل مسقف و رواق درآمده‌است. مسجد بالاسر قدیمی ترین مسجد در حرم است که در ضلع غربی ضریح قرار گرفته‌است و موقعیت آن طوری است که زایران پس از زیارت وارد این مسجد می‌شوند.
مسجد گوهرشاد از جمله مساجد معروفی است که معماری آن بی‌نظیر است. در جای جای این مسجد شاهد کاشی کاری‌های بسیار زیبایی هستیم که اسامی خدا و آیات مختلف قرآنی در آن‌ها حک شده‌اند. در این مسجد بسیار زیبا که گنبد آبی رنگ آن از دور شبیه یکرنگی با آسمان آبی و صاف دارد، کتیبه بایسنقر با خط ثلث بسیار زیبایی بصورت معرق تاریخ ساخت مسجد را در خود گنجانده‌است. چندین ایوان نیز در حرم وجود دارد که معروفترین آن‌ها ایوان طلاست که هم خشت‌هایش و هم رویه آن از طلاست. مناره‌ها و گلدسته‌ها جزیی از چشمگیرترین بخش هر مکان مذهبی هستند و در حرم امام هشتم نیز ۱۲ گلدسته وجود دارد که بعضی از آن‌ها طلاکاری شده‌اند و جزیی از زیباترین و بارزترین ویژگی‌های معماری حرم هستند. سقاخانه‌های متعددی در صحن‌ها وجود دارند که به شکلی هستند که بر جذابیت معماری این مجموعه زیبا افزوده است. برای دیدن این مکان مقدس و معنوی باشکوه می‌توانید بلیط هواپیما تهران مشهد را بصورت آنلاین خریداری کنید و از طریق تورهای گردشگری به این شهرزیارتی سفر کنید.

زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از حرم امام رضا (ع)


برای دیدن حرم امام هشتم نیازی به پرداخت هزینه ندارید و هزینه شما فقط برای اقامت و سفرتان به مشهد است. زمان لازم برای بازدید از حرم بستگی به شما دارد و اینکه آیا قصد اقامه نماز جماعت یا انجام هر عبادت دسته جمعی را دارید یا خیر؟ ولی بطور میانگین برای بازدید از کل حرم و قسمت‌های مختلف آن شاید به حدود ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز داشته باشید.
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

فصل مناسب برای بازدید از حرم امام رضا (ع)


حرم امام رضا (ع) در تمام اوقات و فصول سال دارای جذابیت ویژه‌ای است ولی خرید بلیط قطار مشهد در ایام تعطیلات مذهبی و عید نوروز شلوغ دشوار است. در فصل زمستان نیز نسبتا خلوت است و زیارت در آن به راحتی و با آرامش خیال بیشتری انجام می‌شود.

نقشه حرم امام رضا (ع)


شهر مقدس مشهد کلان شهر گسترده‌ای است و در بیشتر ایام سال هم به دلیل حضور زائران ایرانی و همچنین گردشگران کشورهای همسایه پر ازدحام و شلوغ است. این ازدحام در حوالی حرم و به ویژه در محوطه داخلی آن به اوج می‌رسد. علاوه بر آن در طی سال‌های اخیر محوطه حرم و پیرامون آن وسعت بیشتری پیدا کرده‌است. از این رو در چنین شرایطی پیدا کردن مسیرهای درست آن هم بدون اتلاف وقت تا حد زیادی برای گردشگران چالش برانگیز خواهد بود. بطوری که معمولا آن دسته از گردشگرانی که تجربه زیادی از سفرهای زیارتی به مشهد مقدس را ندارند در مسیریابی سر در گم می‌شوند و نمی‌توانند از زمانشان بهره مفیدی جهت انجام زیارت ببرند. از این رو به همراه داشتن نقشه حرم امام رضا (ع) می‌تواند ابزار مفیدی باشد که به گردشگران کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف زمان در نتیجه جستجو برای یافتن نقاط مختلف در فضای شلوغ حرم به صحن‌ها، رواق‌ها و اماکن داخل حرم اشراف نسبی پیدا کنند و تجربه بهتری از سفر زیارتی به مشهد نصیبشان شود. در ادامه می‌توان یک نقشه کلی از فضای حرم مطهر رضوی را مشاهده کرد تا از آن به عنوان یک راهنمای جامع در طول زیارت استفاده کرد.
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

راه های دسترسی به حرم امام رضا (ع)


هرچند جاهای دیدنی مشهد کم نیستند و هر کدام جذابیت خاص خود را دارند اما بی‌تردید تقریبا برای همه گردشگران تور مشهد رفتن به هیچ یک از آنها به اندازه حرم امام رضا (ع) از اولویت برخوردار نیست. از این رو شهرداری مشهد نیز با اطلاع از این موضوع تلاش کرده‌است تا مسیرهای تردد به بارگاه مطهر امام رضا (ع) را تا جای ممکن تسهیل کند. بنابراین در هر نقطه از شهر مشهد که باشید می‌توانید راه‌های دسترسی به حرم امام رضا (ع) را به راحتی پیدا کنید.

خودرو شخصی: چنانچه با خودروی شخصی به مشهد سفر کرده‌اید در این صورت پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از آنکه مسیر حرم را در پیش بگیرید لازم است این نکته را به خاطر داشته باشید که مسیرهای متنهی به حرم همواره در طول روز و به ویژه ساعات اولیه پر ترافیک هستند و بهتر است از قبل این زمان را پیشبینی کنید. اگر در ناحیه غرب قرار داشته باشید کافی است مسیر منتهی به میدان شهدا را در پیش بگیرید و بعد از آن به خیابان شیرازی وارد شوید و به رانندگی خود ادامه دهید تا به زیرگذر حرم وارد شوید و بعد از پارک ماشین خود به حرم برسید. در ناحیه شرق نیز می‌توان در مسیر خیابان نواب صفوی پیش رفت تا جایی که به زیرگذر حرم وارد شوید. همچنین در ناحیه شمالی ابتدا لازم است به بلوار طبرسی رفت تا در انتهای بلوار درست به صحن ورودی حرم رسید. از ناحیه جنوبی نیز با وارد شدن به بلوار امام رضا و پس از آن میدان بیت المقدس به مسیر زیرگذر حرم وارد شد.

مترو: تعداد بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند با بلیط هواپیما مشهد به این شهر مقدس سفر کنند و در طول سفر از وسایل نقلیه عمومی برای تردد در شهر استفاده کنند. متروی شهری نیز یکی از آسان‌ترین لوازم حمل و نقل عمومی است و برای رفتن به حرم نیز یکی از بهترین راه‌ها استفاده از مترو مشهد است. خوشبختانه در هر نقطه از شهر که خود را به ایستگاه مترو برسانید می‌توانید با پیاده شدن در ایستگاه شهدا در ناحیه شرق، ایستگاه بسیج از جنوب، ایستگاه شهید مفتح و ایستگاه هفده شهریور در غرب به حرم مطهر بروید.

اتوبوس: ایستگاه‌های اتوبوس تندرو را تقریبا می‌توان در همه جای شهر مشهد پیدا کرد. از آنجا که هزینه بلیط‌های اتوبوس نسبت به دیگر انواع شیوه‌های تردد شهری مانند جا به جایی با تاکسی ارزان‌تر است از این رو استفاده از اتوبوس‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند. برای رفتن به حرم و یک زیارت دلچسب در حرم منور می‌توان با سوار شدن به اتوبوس و پیاده شدن در ایستگاه‌های نزدیک به حرم مانند ایستگاه بسیج به راحتی به حرم رفت.

خیابان های منتهی به حرم امام رضا (ع)


حرم مطهر امام هشتم شیعیان در بافت تاریخی و قدیمی شهر مشهد قرار گرفته‌است و بطور کلی به دلیل وجود این جاذبه فرهنگی و مذهبی ارزشمند همواره از پر ترددترین مناطق شهر مشهد بشمار می‌رود. هرچند حوالی حرم خیابان‌ها و راه‌های غیر فرعی زیادی در آن محله وجود دارد که همگی به طریقی به حرم منتهی می‌شوند اما بطور کلی چهار خیابان اصلی در آن منطقه از مشهد وجود دارد که از چندین سمت مختلف به حرم امام رضا (ع) منتهی می‌شوند. این خیابان‌ها شامل خیابان طبرسی، خیابان امام رضا، خیابان نواب صفوی و خیابان شیرازی می‌شوند. گفتنی است خیابان طبرسی در ضلع شمالی حرم، خیابان نواب صفوی در ضلع شرقی حرم، خیابان شیرازی در ضلع غربی حرم و خیابان امام رضا در ضلع جنوبی حرم مقدس قرار گرفته‌اند. در این بین خیابان امام رضا که یکی از خیابان‌های قدیمی شهر است از معروف‌ترین خیابان‌های مشهد است. این خیابان از جمله خیابان‌های پر ازدحام در حوالی حرم مطهر بشمار می‌رود. گفتنی است اغلب هتل‌های نزدیک به حرم در مشهد نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند و در واقع این خیابان را می‌توان محل تجمع اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی دانست که در فاصله اندکی از حرم هستند.

نزدیکترین هتل ها به حرم امام رضا (ع)


انتخاب یک هتل مناسب همواره بخشی از یک سفر ایده‌آل و به یادماندنی است. در شهر مشهد نیز با توجه به آن که یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در کشور است، تعداد زیادی از انواع اقامتگاه‌ها از جمله هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانسراها وجود دارند. با این حال برای انتخاب از میان این گزینه‌ها معیارهای زیادی وجود دارد. علاوه بر سرویس‌دهی مطلوب و تنوع امکانات، موقعیت مکانی هتل نیز از جمله مهم‌ترین معیارهایی است که لازم است در هنگام انتخاب هتل در نظر داشت. از این منظر آن دسته از هتل‌های مشهد که فاصله کمتری نسبت به حرم مطهر دارند نسبت به دیگر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از موقعیت مکانی بهتری برخوردار هستند؛ زیرا بیشترین مسیرهایی که گردشگران مشهد در طول سفرشان به آن تردد دارند حرم امام رضا (ع) است و مسلم است که هر چه محل اقامت آنها از حرم کمتر باشد هزینه و زمان کمتری اتلاف می‌شود و گردشگران نهایت بهره را از سفر می‌برند. بنابراین در بخش از مطلب قرار است نزدیک‌ترین هتل‌ها به حرم امام رضا را به شما معرفی کنیم تا در هنگام انتخاب هتل آنها را به خاطر داشته باشید.
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

هتل قصر الضیافه مشهد


در میان هتل‌های مشهد هتل قصر الضیافه به دلیل همجواری با بارگاه مطهر امام رضا (ع) دارای بهترین موقعیت مکانی است. در حقیقت این مجموعه در ضلع شرقی حرم قرار گرفته‌است و از این رو تنها هتلی است که بخشی از آن در ورودی صحن حرم قرار دارد. گذشته از این موقعیت مکانی فوق العاده مطلوب، این مجموعه که در سال ۱۳۸۵ اففتاح شده‌است، از امکانات خوبی برای پذیرایی از زائران و گردشگران مشهد برخوردار است. علاوه بر آن در طراحی دکوراسیون واحدهای اقامتی این هتل تلاش شده‌است تا عناصر مذهبی و فرهنگی بکار برده شود و این واحدها چشم‌اندازی از حرم امام رضا (ع) را برای مهمانان مهیا کرده‌اند.
آدرس: مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)، ورودی صحن هدایت

هتل رز درویشی مشهد


هتل رز درویشی را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب‌ از میان هتل‌های نزدیک به حرم امام رضا (ع) دانست. این هتل که در چند قدمی حرم مطهر قرار گرفته‌است از جمله هتل‌های محبوب در میان هتل‌های پنج ستاره شهر مقدس مشهد بشمار می‌رود. علاوه بر ظاهر چشم نواز و فوق لوکس هتل، کیفیت خدمات‌دهی و تنوع امکانات آن هم به همان اندازه‌ای است که از یک هتل پنج ستاره ایده‌آل می‌توان انتظار داشت؛ از این رو با اقامت در چنین هتلی می‌توان تجربه یک اقامت لوکس در نزدیکی بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان را با بهترین کیفیت تجربه کرد.
آدرس: مشهد، خیابان امام رضا (ع)، بین امام رضا ۱ و ۳

هتل لیان مشهد


هتل لیان مشهد یک هتل چهارستاره تازه تاسیس است که در خیابان نواب صفوی و با فاصله بسیار کمی از حرم امام رضا (ع) قرار گرفته‌است. هرچند هنوز مدت زمان زیادی از احداث این هتل نگذشته است اما در همین بازه زمانی کوتاه نیز توانسته است عملکرد خوبی در میزبانی و پذیرایی از گردشگران و زائران به عمل آورد و از این رو بسیاری از کاربران بازخورد مثبتی از تجربه اقامت خود در این هتل را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. گفتنی است ساختمان لوکس هتل دارای ۶ طبقه است و واحدهای اقامتی آن شامل ۱۲۶ اتاق و سوييت مجهز هستند که برخی از آنها دارای چشم‌اندازی تماشایی از حرم مطهر هستند.
آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، بلوار شهید شوشتری، مابین شهید شوشتری ۸ و ۱۰

هتل مدینه الرضا


هتل مدینه الرضا را می‌توان جزو لوکس‌ترین هتل های مشهد دانست که در خیابان شیرازی یکی از خیابان‌های اصلی مشهد که به حرم منتهی می‌شود قرار دارد. این هتل نزدیک به حرم است و تنها با یک پیاده‌روی چند دقیقه‌ای می‌توان به زیارت بارگاه امام هشتم شیعیان رفت. همچنین کیفیت سرویس‌دهی بالا در این هتل نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده‌است و از این رو این مجموعه در دسته بهترین هتل‌های شهر مشهد قرار می‌گیرد. ساختمان این هتل پنج ستاره معماری بسیار مدرن و منحصر به فردی دارد و تمام اتاق‌ها و واحدهای اقامتی آن نیز به امکانات متنوع تجهیز شده‌اند و چیدمانی لوکس و چشم‌گیر دارند.
آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، مابین شیرازی ۲ و ۴

هتل توس مشهد


هتل توس مشهد از جمله هتل‌های نزدیک به بارگاه ملکوتی امام هشتم است و تنها حدود ۷۰۰ متر با آن فاصله دارد. این هتل سابقه دو دهه فعالیت در زمینه میزبانی از گردشگران مشهد را داشته‌است و در این مدت عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌است. بنابراین این هتل می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای اقامتی آسوده و راحت در جوار حرم باشد. گفتنی است این مجموعه در رده هتل‌های چهار ستاره قرار دارد و از این رو خدمات و امکانات گسترده‌ای را به مهمانان خود ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به مرکز خرید سه طبقه هتل اشاره کرد که امکان بازارگردی با کمترین فاصله از هتل را برای مهمانان فراهم کرده‌است.
آدرس: مشهد، ابتدای خیابان شیرازی، جنب مجتمع ونک

هتل ادریس مشهد


پیدا کردن یک هتل نزدیک به حرم مقدس امام رضا (ع) با قیمت مناسب و ارزان یکی از مواردی است که معیار بسیاری از گردشگران تور مشهد برای انتخاب محل اقامتشان در این شهر مقدس است. هتل ادریس مشهد یکی از گزینه‌هایی است که اقامت در آن به این دسته گردشگران پیشنهاد می‌شود. این هتل در رده دو ستاره قرار دارد و به همین سبب علیرغم موقعیت مکانی خوبش از قیمت ارزان‌تری برخوردار است. از ویژگی‌های مثبت دیگر این مجموعه می‌‌توان به پارکینگ اختصاصی آن با ظرفیت ۱۰۰ دستگاه، دارا بودن واحدهای اقامتی با چشم انداز زیبایی از حرم و همچنین وجود یک رستوران با کیفیت اشاره کرد.
آدرس: مشهد، میدان بیت المقدس، ورودی درب باب الرضا

هتل های فولبرد نزدیک حرم


بطور کلی یکی از خدماتی که هتل‌ها بطور رایگان به مهمانان خود ارائه می‌دهند میزبانی از آنها در وعده‌های غذایی مختلف است. با این حال این وعده‌های غذایی نسبت به درجه هتل می‌تواند در تنوع و تعداد وعده‌ها متنوع باشد. به بیان ساده‌تر معمولا هتل‌های یک تا پنج ستاره به ازای هر شب اقامت مهمان یک یا چند وعده غذایی رایگان را نیز بر عهده می‌گیرند. بطور معمول بیشتر هتل‌ها صرفا یک وعده غذایی و آن هم صبحانه را به عنوان خدمات رایگان برای مهمانان فراهم می‌کنند و در صورتی که هتل رستوران داشته باشد مهمانان برای صرف وعده‌های ناهار و شام می‌توانند با پرداخت هزینه اضافه از این امکان استفاده کنند. اما برخی هتل‌ها هستند که علاوه بر صبحانه یک وعده غذایی دیگر را هم به صورت رایگان برای مهمانان تدارک می‌بینند. به عبارت دیگر آنها علاوه بر صبحانه رایگان یا وعده غذایی ناهار و یا شام را هم بصورت رایگان به مهمان ارايه می‌کنند. در اصطلاح تخصصی صنعت هتلداری به این خدمات با عنوان هافبرد اشاره می‌شود. چنانچه هتلی علاوه بر صبحانه رایگان، هم وعده غذایی ناهار و هم وعده غذایی شام بطور رایگان برای مهمان تدارک ببیند در این صورت این خدمات با عنوان فولبرد شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که منظور از وعده غذایی رایگان در واقع این است که هتل به جز هزینه اولیه اقامت هزینه دیگری از مهمان دریافت نمی‌کند و در واقع هزینه وعده غذایی از پیش در بخشی از هزینه اصلی در نظر گرفته شده‌است. توجه به آنچه گفتیم قصد داریم تا در این بخش از مطلب حاضر هتل‌های فولبرد نزدیک حرم را به شما معرفی کنیم تا بعد از خرید بلیط قطار تهران مشهد، با اقامت در این هتل‌ها علاوه بر این که از مجاورت با حرم منور و مطهر امام رضا (ع) بهره‌مند می‌شوید، نگران تدارک هیچ یک از وعده‌های غذایی در طول اقامتتان نباشید.
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

هتل کیانا مشهد


هتل کیانا مشهد یکی از نزدیک‌ترین هتل‌های چهار ستاره به بارگاه امام رضا علیه السلام است. این هتل در سال ۱۳۹۱ و در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع در خیابان معروف امام رضا احداث شده‌است. همگی واحدهای اقامتی این هتل دارای تجهیزات مدرن و به روز هستند و امکان رزرو آنها به صورت فولبرد با منوی انتخابی برای مهمان وجود دارد. علاوه بر آن این هتل از امکاناتی نظیر استخر، سونا بخار، رستوران های متعدد و سالن تخصصی ماساژ نیز برخوردار است. ضمن آنکه برای آن دسته از مهمانانی که با بلیط هواپیما مشهد سفر می‌کنند ترانسفر فرودگاهی به صورت رایگان ارائه می‌شود.
آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، امام رضا ۲، کوچه کربلا

هتل الماس ۱ مشهد


در میان هتل‌های ریز و درشتی که سرتا سر خیابان امام رضا قرار گرفته‌اند هتل الماس ۱ همانند اسمش می‌درخشد. پس از خرید بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد می‌توانید این هتل را که جزو هتل‌های لوکس چهار ستاره در کلان شهر مشهد است و در فاصله کوتاهی از بارگاه مقدس امام رضا علیه السلام قرار دارد برگزینید. علاوه بر آن مراکز تجاری و خرید هفده شهریور و همچنین بازار رضا نیز در نزدیکی این مجموعه قرار دارند و زائران و گردشگران به راحتی می‌توانند با یک پیاده‌روی کوتاه به بازارگردی مشغول شوند. گفتنی است این مجموعه اقامتی روی هم رفته ۱۶۳ اتاق و سوئیت متنوع دارد که همگی آنها از امکانات رفاهی مطلوبی برخوردارند و امکان اقامت فولبرد برخی از آنها برای مهمانان فراهم است.
آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، بین امام رضا ۴ و ۶

هتل اترک مشهد


یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین هتل‌های مشهد را می‌توان هتل اترک دانست. این هتل که سابقه ۴۰ سال فعالیت درخشان در میزبانی از زائران حرم مطهر امام رضا (ع) و گردشگران مشهد را دارد جزو هتل‌های مطرح چهار ستاره‌ای است که در نزدیکی حرم قرار گرفته‌اند. این مجموعه با فراهم آوردن امکانات آسایشی متنوع و مطلوب خود امکان اقامتی رویایی در جوار حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را برای مهمانانش فراهم کرده‌است. افزون بر این واحدهای اقامتی آن از تنوع گسترده‌ای برخوردارند و رزرو اتاق‌های کانکت و آپارتمان‌های آن به گردشگرانی که بطور دسته جمعی و همراه با اعضای خانواده خود سفر می‌کنند گزینه مناسبی هستند.
آدرس: مشهد، میدان بیت المقدس (فلکه آب)، ورودی بازار رضا

هتل رضویه مشهد


هتل سه ستاره رضویه مشهد در زمره هتل‌های نزدیک به حرم منور و مطهر امام رضا (ع) بشمار می‌رود. بعلاوه این هتل در مجاورت بازار رضا نیز قرار گرفته‌است و از این رو جزو هتل‌هایی است که بهترین موقعیت مکانی در شهر مقدس مشهد را دارند. گفتنی است ساختمان سیزده طبقه این هتل دارای ۹۲ باب اتاق متنوع برای ظرفیتهای مختلف است که برخی از آنها چشم‌اندازی از حرم مطهر را دارند. همگی این اتاق‌ها به امکانات رفاهی متناسبی تجهیز شده‌اند و تمامی تجهیزاتی که برای یک اقامت اسوده و راحت مورد نیاز است در این مجموعه در اختیار مهمانان قرار داده‌است.
آدرس: مشهد، میدان بیت المقدس (فلکه آب)، جنب بازار رضا

هتل شارستان مشهد


هتل شارستان مشهد جزو هتل‌های نوساز و سه ستاره در شهر مشهد محسوب می‌شود و در میان گزینه‌های اقامت نزدیک به حرم مطهر امام رضا (ع) از قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردار است. از این هتل تا حرم تنها نزدیک به ۱۵ دقیقه پیاده‌روی مسیر است و همچنین جاذبه‌ها و اماکن دیدنی بسیاری هستند که فقط با کمی پیاده‌روی از هتل می‌توان از آنها دیدن کرد. این موقعیت مکانی خوب در واقع از اصلی‌ترین مزایای اقامت در این مجموعه ‌است. گفتنی است این هتل از نظر کیفیت ارائه خدمات نیز با توجه به هزینه مقرون به صرفه‌ای که برای اقامت در آن پرداخت می‌شود تقریبا متناسب ارزایبی می‌شود.
آدرس: مشهد، میدان بیت المقدس، خیابان خسروی نو، شهید اندرزگو ۱۷

هتل ایساتیس مشهد


هتل ایستاتیس مشهد از آن جمله هتل‌هایی است که علیرغم دو ستاره بودنش جزو هتل‌های فولبرد نزدیک به حرم نیز محسوب می‌شود. این نکته از آن رو حائز اهمیت است که بطور معمول بیشتر هتل‌هایی که در این رده‌بندی قرار دارند تنها همان وعده صبحانه را بصورت رایگان و همراه با هزینه اقامت برعهده می‌گیرند. با این حال باید به این موضوع اشاره داشت که هتل ایستاتیس هم همانند دیگر هتل‌های فولبرد مشهد تنها برخی اتاق‌ها و واحدهای اقامتی خود را بصورت فولبرد ارائه می‌دهد. ضمن آنکه با ده دقیقه رانندگی از این هتل می‌توان به حرم رفت و همچنین وجود ایستگاه اتوبوس مستقیم به حرم در حوالی هتل نیز باعث شده‌است تا تردد به بارگاه مقدس امام رضا (ع) برای زائران آسان باشد.
آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، اما رضا ۳۴، فرجامی ۴

بعد از دیدن حرم از کجا بازدید کنیم؟‌


شهر مقدس مشهد جاهای دیدنی زیادی دارد اما بی‌شک برای اغلب گردشگران تور مشهد بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام اولین مکانی است که در طول سفرشان به آن می‌روند. علاوه بر آن بسیاری از گردشگران صرفا با هدف زیارت از حرم مطهر آن امام به مشهد سفر کرده‌اند و تمایل دارند در طول بازه زمانی محدود سفر بیشتر زمانشان را در فضای حرم بگذرانند. با این حال خوب است بدانید که جاذبه‌هایی در نزدیکی حرم قرار گرفته‌اند که می‌توان بعد از دیدن حرم از آنها بازدید کرد. در ادامه مطلب قرار است تا این جاذبه‌های دیدنی نزدیک به حرم را به شما معرفی کنیم تا نهایت بهره را از سفر به مشهد ببرید.

مسجد گوهرشاد مشهد


مسجد گوهرشاد مشهد یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به حرم مطهر است و از این رو توصیه می‌شود زائران و گردشگران قبل از بلیط هواپیما مشهد تهران از دیدن این مسجد تاریخی غافل نشوند. این مسجد در سال ۸۲۱ هجری قمری و به دستور همسر یکی از پادشاهان حکومت تیموری به نام گوهر شاد در ضلع جنوبی حرم احداث شد. آنطور که گفته شده‌است گوهر شاد از بانوان درباری مشهوری بود که در زمان سلطنت همسرش خدمات زیادی به مردم کرد و همواره نزد آنها از محبوبیت خاصی برخوردار بود. گذشته از اهمیت تاریخی این بنا، ویژگی‌های معماری این مسجد با شکوه از آن یک شاهکار بی‌نظیر در زمینه معماری ساخته‌است.
آدرس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، جنوب حرم مطهر رضوی
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

خانه تاریخی داروغه مشهد


خانه تاریخی داروغه از جمله دیدنی‌های شهر مشهد است که در خیابان نواب صفوی قرار دارد و از این رو در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. این ینای تاریخی به دستور یوسف خان هراتی، داروغه مشهد ساخته شد. این جاذبه یک خانه قاجاری است که علاوه بر آنکه حال و هوای خانه‌های دلنشین و باصفای قدیمی را دارد معماری آن نیز به دلیل تلفیق سبک معماری روسی و معماری سنتی ایرانی دارای معماری با ویژگی‌های خاص و متمایز است. گفتنی است مساحت این خانه تاریخی زیبا نزدیک به ۶۱۰ متر مربع است و دو بخش اصلی تحت عنوان تابستان نشین و زمستان نشین دارد که هر کدام از این بخش‌ها متناسب با شرایط آب و هوایی خاصی طراحی شده‌اند.
آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه داروغه

بازار رضا مشهد


بی‌شک یکی از معروف‌ترین و البته پربازدیدترین جاهای دیدنی مشهد را می‌توان بازار رضا دانست. این بازار در حوالی فلکه آب مشهد که به حرم منتهی می‌شود قرار گرفته‌است و از این رو فاصله چندانی تا حرم ندارد. این بازار در سال ۱۳۵۵ افتتاح شد و از آن زمان تا کنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارهای سنتی کشور به فعالیتش ادامه داده‌است. در این بازار وسیع انواع غرفه‌ها و مغازه‌های طلا، پارچه، پوشاک، کفش و خوراکی مشغول به فعالیت هستند و تقریبا هر نوع کالایی می‌توان در آن پیدا کرد. گفتنی است این بازار بهترین مکان برای خرید سوغات مشهد نظیر مهر، تسبیح و زعفران است.
آدرس: مشهد، ضلع شرقی خیابان امام رضا، مابین میدان بیت المقدس (فلکه آب) و میدان هفده شهریور

مسجد هفتاد و دو تن (مسجد شاه)


مسجد هفتاد و دو تن که به آن مسجد شاه نیز گفته می‌شود از جاذبه‌های نزدیک به حرم است که در ضلع جنوب غربی آن قرار گرفته‌است. این مسجد از بناهای تاریخی متعلق به قرن نهم است و بنای آن در زمان میرزا شاهرخ ساخته شده‌است. در ابتدا مسجد صرفا مقبره فردی به نام امیر غیاث الدین از امیران دربار بود که در طول زمان و رفته رفته به مسجد تبدیل شد. معماری این مسجد بسیار چشم‌گیر و جذاب است و به خوبی توانسته است شکوه و ظرافت هنر ایرانی اسلانمی را به نمایش بگذارد. نام احمد بن شمس الدین محمد تبریزی به عنوان معمار این بنا در بخشی از ایوان بنا درج شده‌است. گفتنی است که این بنا دارای بخش‌های مختلفی نظیر گنبد دو پوسته، مناره، محوطه چهار طاقی و ایوان است.
آدرس: مشهد، خیابان خسروی نو، انتهای بازار سر شور

خانه تاریخی توکلی مشهد


خانه تاریخی توکلی مشهد از بناهای تاریخی این شهر است که در بافت قدیمی شهر و در نزدیکی حرم قرار دارد. این خانه در سال ۱۲۲۱ شمسی بنا شده‌است و تاجری به نام کشمشیان اولین ساکن آن بود تا این که در دوران پهلوی اول فردی با نام توکلی در آن سکونت کرد و از آن زمان به بعد این خانه نیز به خانه توکلی شهرت یافت. بنای زیبای این خانه تاریخی معماری چشم‌نوازی دارد که کاشی‌کاری‌ها، پنجره‌های رنگی مشبک، آجرنماهایی که در قسمت ایوان و نمای اصلی ساختمان بکار رفته‌است همگی از زیبایی‌های این بنای ارزشمند تاریخی است. گفتنی است بازدید این خانه برای گردشگران رایگان است و بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۱ شب از آن دیدن کنند.
آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، صفوی ۷

حمام مهدی قلی بیک مشهد


حمام مهدی قلی بیک مشهد یکی از بهترین جاهای دیدنی این کلان شهر است که در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) نیز قرار گرفته‌است. اما جالب است که با آنکه این مکان گردشگری در نزدیکی حرم قرار دارد اما بیشتر زائران و گردشگران تور مشهد ارزان از وجود آن خبر ندارند. این حمام تاریخی که در گذشته به آن حمام شاه می‌گفتند به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد و به عنوان یک حمام عمومی برای استحمام عموم مردم اختصاص یافت. در سال‌های بعد زمانی که دیگر حمام‌های عمومی شهر کاربری خود را از دست دادند این حمام بطور متروکه باقی ماند تا این که در سال ۱۳۸۵ به عنوان یک بنای تاریخ ارزشمند به موزه مردم شناسی تبدیل شد.
آدرس: مشهد، انتهای خیابان اندرزگو ی ۱۳، انتهای بازار فرش فروش‌ها

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد


یکی از گزینه‌های دیدنی در نزدیکی حرم را می‌توان آرامگاه پیر پالاندوز دانست که درست در بخش شمال شرق حرم مطهر قرار گرفته‌است. این آرامگاه در واقع مقبره یکی از عرفای مشهور شیعه به نام شیخ محمد مقتدری کارندهی است که به دلیل حرفه‌اش به او لقب پیر پالاندوز را داده‌اند و بایستی قبل خرید بلیط قطار مشهد تهران از آن بازدید کنید. بنای این مقبره در دوران صفوی ساخته شده‌است و از این رو نام آن به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این آرامگاه مشتمل بر بخش‌های درگاه ورودی، صحن، فضای اصلی مقبره و رواق‌ها است که با کاشی‌کاری‌های ساده و در عین حال زیبا تزئین شده‌اند و جلوه خاصی به معماری این بنا داده‌اند.
آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع)
هرآنچه بایستی از حرم امام رضا (ع) بدانید!

مدرسه عباسقلی خان مشهد


مدرسه عباسقلی خان یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در خیابان نواب صفوی و در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. این مدرسه در حال حاضر حوزه علمیه مشهد محسوب می‌شود. با این حال از آنجا که بنای این مدرسه دینی جزو اماکن تاریخی ارزشمند بشمار می‌رود و معماری آن را می‌توان یکی از بی‌نظیرترین نمونه‌های معماری بناها در عهد صفوی دانست. به همین سبب این مکان نه تنها یک پایگاه دینی بلکه یک جاذبه گردشگری نیز محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان زیادی دارد. این بنا که در سال ۱۰۷۷ احداث شده‌است دارای پلان مستطیل شکل است و در معماری آن از مقرنس‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های تحسین‌برانگیزی استفاده شده‌است. گفتنی است بازدید از این جاذبه برای عموم آزاد است و هزینه ورودی ندارد.
آدرس: مشهد، ابتدای خیابان نواب صفوی


جاهای دیدنی نزدیک به حرم امام رضا (ع)


بازار رضا: ۲.۷ کیلومتر
بقعه خواجه ربیع: ۷.۳ کیلومتر
موزه بزرگ خراسان: ۹.۶ کیلومتر
پارک آبی آفتاب مشهد: ۱۰.۳ کیلومتر
پارک ملت مشهد: ۱۱.۲ کیلومتر

چه رستوران‌هایی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) وجود دارند؟


رستوران علی و پسران: ۲ کیلومتر
رستوران لاله: ۲.۱ کیلومتر
رستوران فیروزه: ۲.۱ کیلومتر
رستوران الماس: ۲.۱ کیلومتر
رستوران ادیب: ۲.۹ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) وجود دارند؟


هتل اترک: ۱.۲ کیلومتر
هتل قصر: ۲ کیلومتر
هتل کوثر: ۲ کیلومتر
هتل پارسیس: ۲.۸ کیلومتر
هتل مینو: ۳ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است