search
menu

همه چیز درباره بازار رضا مشهد؛ آشنایی با طبقات و آدرس

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از بازار رضا مشهد پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه بازار رضا مشهد؛ بنایی که یک‌ساله ساخته شد
معماری بازار رضا مشهد
زمان و هزینه مورد نیاز برای بازدید از بازار رضا مشهد
با طبقات بازار رضا بیشتر آشنا شوید
بهترین فصل بازدید از بازار رضا مشهد
چند نکته درباره بازار رضا
چگونه به بازار رضا مشهد برویم؟
سوغاتی‌های بازار رضا
ساعت کاری بازار رضا
جاهای دیدنی نزدیک به بازار رضا مشهد
چه رستوران‌هایی در نزدیکی بازار رضا مشهد وجود دارند؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی بازار رضا مشهد وجود دارند؟
بازار رضا مشهد جز اولین بازارهای سرپوشیده مراکز خرید مشهد است که به جرات می‌توان گفت تمام زایران و گردشگرانی که به این شهر سفر کرده‌اند حداقل یک بار به این بازار رفته‌اند. هر چند امروزه مشهد یک شهر پیشرفته و مدرن است و از هر لحاظ پیشرفت را در آن می‌بینید بهتر است بدانید تا چندی پیش این شهر یک شهر معمولی بوده‌است و بازار رضا تنها بازار آن بوده‌است. هر چند امروزه بازارها و پاساژهای مدرنی در این شهر ساخته شده‌است ولی همچنان بازار رضا مشهد جایگاه خود را حفظ کرده‌است و هنوز هم گزینه اول برای خرید سوغات و یادگاری‌های مشهد همین بازار رضا است. این بازار بهترین گزینه برای خریدهای شما خواهد بود زیرا هر چیزی بخواهید می‌توانید در آن پیدا کنید و بعلت رفت و آمد زیاد در آن معمولا اجناس آن تازه هستند. افرادی که قصد دارند به مشهد سفر کنند و می‌خواهند از طریق هوایی به این شهر سفر کنند می‌توانند با خرید اینترنتی بلیط هواپیما بلیط خود را رزرو کنند و در هتل‌های متعدد و درجه یک این شهر اقامت کنند.
 همه چیز درباره بازار رضا مشهد؛ آشنایی با طبقات و آدرس

چرا بازدید از بازار رضا مشهد پیشنهاد می‌شود؟


• این بازار از جمله بازارهایی است که هر گونه سوغات و یادگاری را بخواهید بخرید می‌توانید در آن پیدا کنید.
• بازار رضا از نزدیک‌ترین بازارها به حرم امام رضا (َع) است و می‌توانید با خیال راحت بدون دغدغه برای مسافت و خستگی به این بازار بروید.
• بازار رضا از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای مشهد است و بازدید و خرید از آن برای هر گردشگری جذاب است. به بیان دیگر، این مکان تاریخی را می‌توان یکی از جاهای دیدنی مشهد شمرد.

تاریخچه بازار رضا مشهد؛ بنایی که یک‌ساله ساخته شد


این بازار از جمله قدیمی‌ترین بازارهای سر پوشیده مشهد است که در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی به دستور محمدرضا شاه و توسط ولیان استاندار وقت خراسان ساخته شده است تا بازاری در نزدیکی حرم امام هشتم برای خرید سوغات به وجود بیاید. عملیات ساخت این بازار با تصویب مجلس از سال ۱۳۵۴ آغاز شد و یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۵ ساخت آن تکمیل شد. این بازار در محلی ساخته شده‌است که قبلا در آن مغازه‌هایی وجود داشته است و خانه‌ها و بناهایی که در محل این بازار قرار داشتند تخریب شدند و بجای آن‌ها این بازار ساخته شده است. به هر کدام از کسبه که مغازه‌های آنها تخریب شد یک مغازه در این بازار اختصاص داده‌شد. شما می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط قطار تبریز مشهد یا هر مسیر دور و نزدیک دیگری، به این شهر سفر کنید و از این بازار معروف مشهد دیدن کنید.
 همه چیز درباره بازار رضا مشهد؛ آشنایی با طبقات و آدرس

معماری بازار رضا مشهد


بازار رضا مشهد در زمینی به طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متری بنا شده‌است. حدود ۱۷۰۰ مغازه در این بازار وجود دارد. معماری این بنا تقریبا معماری اسلامی است و سردرهای آن چشمگیرترین قسمت‌های بنا هستند. معمار این بازار داریوش بوربور بوده‌است و در سبک بازارهای قدیمی ایرانی ساخته شده‌است. با وارد شدن به بازار به محیط سر پوشیده‌ای وارد می‌شوید که کف آن سرامیکی است و غرفه‌ها و مغازه‌ها بدون شیشه یا فاصله ویژه‌ای با مشتریان ساخته شده‌اند. همین نبود فاصله بین مشتریان و مغازه‌ها سبب شده‌است عطر و بوی سوغاتی‌ها که شامل ادویه‌جات و عطرهای مختلف هستند کل بازار را پر ‌کند. انتهای هر قسمت از بازار هشتی وجود دارد که شامل مکان‌هایی است که می‌توانید در آن استراحت کنید.

زمان و هزینه مورد نیاز برای بازدید از بازار رضا مشهد


برای بازدید از کل این بازار و خرید سوغات دلخواهتان به حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارید. بازدید و گشتن در این بازار نیازی به پرداخت هزینه به عنوان ورودیه ندارد.

با طبقات بازار رضا بیشتر آشنا شوید


این بازار در دو طبقه ساخته شده‌است. طبقه اول شامل مغازه‌هایی است که می‌توانید خریدهای خود را در آن انجام دهید و طبقه فوقانی بازار رضا شامل کارگاه‌های طلاسازی و زیورآلات است. در ادامه در هرکدام از طبقات بازار گشتی می‌زنیم:
طبقه اول: در طبقه اول (طبقه همکف) بازار رضا دو راهروی طویل وجود دارد. در دو طرف این راهروها مغازه‌های مختلفی وجود دارد. اگر به دنبال خرید سوغاتی هستید، در طبقه اول (همکف) امام رضا می‌توانید انواعی از سوغاتی‌ها را خریداری کنید. فروشگاه این طبقه محصولات زیر را به فروش می‌رسانند:
• زعفران
• هل
• زرشک
• عطر و جواهرات
• تسبیح، مهر و سجاده
• پارچه
• چادر
• مانتو و مقنعه
• انواع پوشاک
• اسباب‌بازی
• انگشتر عقیق، نقره و فیروزه
در این ۲ راهرو ۱۲ فرعی به چشم می‌خورد. کف این طبقه کاملاً سرامیک شده است.
 همه چیز درباره بازار رضا مشهد؛ آشنایی با طبقات و آدرس

طبقه دوم: در طبقه دوم بازار رضا می‌توانید کالاهای لوکس نظیر طلا، سنگ‌های قیمتی و صنایع دستی را خریداری کنید. همچنین در این طبقه کارگاه‌های برش سنگ فیروزه و تعمیرات طلا نیز وجود دارد. اگر به دنبال خرید صنایع دستی شهر مشهد هستید، می‌توانید به طبقه دوم بازار رضا مراجعه کنید. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ظروف سنگی
• وسایل گل‌دوزی
• محصولات میناکاری اصفهان
اگر علاقه دارید از سفر خود به شهر مشهد عکس‌های یادگاری داشته باشید، عکس‌های نوستالژی که با پس‌زمینه‌ی حرم امام رضا درست می‌شود، می‌توانید به آتلیه‌های عکس این طبقه از بازار امام رضا مراجعه کنید.

بهترین فصل بازدید از بازار رضا مشهد


باید به این نکته توجه داشته باشید که در بعضی روزهای سال همانند برخی تعطیلی‌های مذهبی و ایام عید نوروز مشهد بسیار شلوغ است و گشتن در این بازار ممکن است کمی سخت باشد پس بهتر است برای جلوگیری از شلوغی و ازدحام در ایام خلوت‌تری به مشهد سفر و از جاذبه‌های دیدنی مختلف آن بخصوص بازار رضا مشهد دیدن کنید. در ضمن در فصل زمستان به دلیل سردی هوا، این مکان خلوت است و به خاطر سرپوشیده بودن امکان گشت‌وگذار در سردترین فصل‌های سال را خواهید داشت.
 همه چیز درباره بازار رضا مشهد؛ آشنایی با طبقات و آدرس

چند نکته درباره بازار رضا


• مغازه‌های بازار رضا به‌صورت ۱ دهانه یا ۲ دهانه هستند.
• طراحی مغازه‌های این بازار به‌گونه‌ای است که هیچ‌گونه شیشه یا درب ورودی را در جلوی مغازه‌ها مشاهده نمی‌کنید. در پایان روز مغازه‌داران کرکره‌ها مغازه‌شان به پایین می‌کشند. البته ممکن است به مغازه‌هایی بربخورید که معماری آن‌ها توسط صاحبانش تغییر کرده است و شیشه هم جزء نمای بیرونی آن مغازه به حساب بیاید.
• بازار رضا ۱۱ سرا و حدود ۱۷ چهارسو دارد. منظور از چهارسو میدان‌هایی است که در وسط بازار قرار گرفته است.
• این بازار ۱۲ ورودی مختلف دارد. ورودی اصلی آن به میدان ۱۷ شهریور می‌رسد.
• صاحب اصلی بازار رضای مشهد، آستان قدس رضوی است و مغازه‌داران موظف‌اند که اجاره بهای خود را به این آستان بپردازند.

چگونه به بازار رضا مشهد برویم؟


برای رفتن به این بازار مسیر سختی را در پیش رو ندارید زیرا که این بازار در یکی از مشخص‌ترین مکان‌های مشهد قرار گرفته است و از فلکه آب تا میدان ۱۷ شهریور ادامه دارد. اگر از حرم بخواهید به سمت بازار بروید بعد از خروج از باب الرضا می‌توانید به سمت فلکه آب بروید و از آنجا وارد بازار رضا خواهید شد. اما اگر در ایام شلوغ به مشهد سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از در هفده شهریور وارد شوید.
 همه چیز درباره بازار رضا مشهد؛ آشنایی با طبقات و آدرس

مترو: اگر دوست دارید در کمترین زمان ممکن به بازار رضا و حرم امام هشتم برسید، کافی است سوار مترو شوید و خود را به ایستگاه ۱۷ شهریور برسانید.همچنین می‌توانید در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده به سمت فلکه آب بروید.
اتوبوس تندرو یا brt: برای دسترسی به بازار رضا کافی است در ایستگاه باب الرضا پیاده شوید.

سوغاتی‌های بازار رضا


در بازار رضایت مشهد می‌توانید انواعی از سوغاتی‌های مرغوب و خوراکی‌های خوشمزه را تهیه کنید. به‌طور مثال اگر از ورودی فلکه آب به بازار رضا بروید، می‌توانید انواعی از مغازه‌های فروش زعفران و زرشک را پیدا کنید. اگرچه که زعفران‌های این بخش از بازار کیفیت بالایی دارند، اما قیمت آن‌ها نیز بالا است. در ادامه مسیر می‌توانید انواعی از مغازه‌های فروش کاکائو، شکلات و شیرینی را پیدا کنید.
یکی دیگر از سوغاتی‌های مرغوبی که می‌توانید از این بازار تهیه کنید، عطر است. مغازه‌های متعددی برای فروش عطر وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.
چادرهای نماز و چادرهای سیاه عربی از دیگر محصولاتی است که در بازار رضا به فروش می‌رسد.
اگر دوستان و آشنایانی دارید که به جواهر و سنگ‌های قیمتی علاقه دارند و شما هم قصد خرید سوغاتی گران‌قیمت را دارید، می‌توانید به مغازه‌های فروش جواهر و سنگ‌های قیمتی در طبقه دوم بازار رضا مراجعه کنید.
اگر می‌خواهید کودک فامیل را خوشحال کنید، در این بازار چندین مغازه اسباب‌بازی فروشی وجود دارد. می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.
از مرغوب‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین سوغاتی‌های شهر مشهد می‌توان به زرشک، هل، نبات اشاره کرد. برای خرید این محصولات نیز فروشگاه‌های متعددی در بازار رضا وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

ساعت کاری بازار رضا


هرروز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب می‌توانید وارد بازار رضا شوید و از فروشگاه‌های آن محصول مورد نیازتان را خریداری کنید.
 همه چیز درباره بازار رضا مشهد؛ آشنایی با طبقات و آدرس

جاهای دیدنی نزدیک به بازار رضا مشهد


حرم امام رضا(َع): ۱.۲ کیلومتر
آرامگاه خواجه ربیع: ۸ کیلومتر
پارک ملت مشهد: ۱۵.۶ کیلومتر
آرامگاه فردوسی: ۳۲ کیلومتر

چه رستوران‌هایی در نزدیکی بازار رضا مشهد وجود دارند؟


رستوران الماس: ۱ کیلومتر
رستوران هتل کریم خان: ۱.۱ کیلومتر
رستوران فیروزه: ۱.۲ کیلومتر
رستوران احسان: ۲.۶ کیلومتر
رستوران قصر عتیق: ۳.۴ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی بازار رضا مشهد وجود دارند؟


هتل اترک: ۱.۱ کیلومتر
هتل الماس ۲: ۱.۲ کیلومتر
هتل مینو: ۱.۳ کیلومتر
هتل پارسیس: ۲.۹ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است