search
menu

۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

[ پنهان کردن ]
قزوین
اصفهان
یزد
شوش
زابل
شیراز
کاشان
کرمانشاه
اردبیل
همدان
بر اساس آماری که توسط سازمان جهانی یونسکو ارائه شده، ایران جزء ۱۰ کشور برتر در جهان با بیشترین آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده است. کشورمان در طی قرن‌های مختلف، همواره مهد تمدن بوده و گواهی این ادعا انبوهی از شهرهای تاریخی است که سازه‌ها و آثار شگرفی را از گذشتگان به معرض نمایش می‌گذارند. از ابتدای تشکیل حکومت مادها تا پایان فرمانروایی ساسانیان، دوره‌ای است که از آن به‌عنوان تأثیرگذارترین دوره تاریخ ایران یاد می‌شود و بناها و شهرهای باستانی عظیمی از آن زمان به‌جای مانده‌اند.
شهرهای قدیمی بسیاری در ایران وجود دارند که دارای آثار تاریخی فراوانی هستند و گشت و گذار در آن‌ها تجربه لذت‌بخشی برای همه ما خواهد بود. ازاین‌رو در ادامه سری می‌زنیم به ۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی که داستان‌های حک شده در دل ویرانه‌های‌شان، ما را با نفس‌هایی که کشیده شده، نبوغ و مهارتی که نمودار گشته و حتی جنگ‌هایی که شعله‌ور شده آشنا می‌کنند.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

قزوین


شهر تاریخی قزوین بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در کل کشور را دارد. قزوین، شهری است که اولین خیابان ایران در آن قرار گرفته و به مدت ۵۷ سال پایتخت صفویان بوده است. در این شهر می‌توانید از مساجد و کلیساها گرفته تا کاخ‌ها و قلعه الموت را مشاهده کرده و در ماشین زمان به گذشته سفر کنید. در طول تاریخ به این شهر عنوان دروازه بهشت، باغ‌شهر و دارالسلطنه نیز داده شده است. در ادامه به معرفی آثار تاریخی قزوین می‌پردازیم.

• خیابان سپه: اولین خیابان مدرن ایران، خیابان سپه است. در ابتدای این خیابان سردر عالی‌قاپو قرار دارد که این سردر زیبا نیز مانند این خیابان مربوط به دوران صفویه است.

• باغ صفوی: در مجموعه باغ صفوی قزوین عمارت نادری، کاخ چهلستون، عمارت قاجاری، گراندهتل، عمارت پهلوی و بسیاری بنای تاریخی دیگر را می‌توانید ببینید.

• کلیسای کانتور: یکی از کلیساهای مشهور قزوین، کلیسای کانتور است که با نام برج ناقوس نیز شناخته می‌شود. این کلیسا به دستور روس‌ها و در زمان جنگ جهانی دوم در قزوین ساخته شد و امروزه به یکی از جاهای دیدنی قزوین تبدیل شده است.

• قلعه الموت: یکی از معروف‌ترین قلعه‌های قزوین که قدمت آن‌ها به عصر اسماعیلیان برمی‌گردد، قلعه الموت است که روی صخره‌ای ۲۰۰۰ متری قرار دارد.

• حمام قجر: یکی دیگر از بناهای تاریخی قزوین که مربوط به عصر صفویه بوده، حمام قجر یا حمام شاهی است.
از اوایل بهار تا اوایل پاییز زمان مناسبی برای قزوین گردی است، اما اردیبهشت زمان طلایی سفر به این شهر تاریخی محسوب می‌شود.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

اصفهان


جاذبه‌های تاریخی اصفهان شهرت جهانی دارند و همین مورد باعث شده تا این شهر لقب نصف جهان را به خود اختصاص دهد. اصفهان منزلگاه آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه، سی و سه پل و... اشاره کرد. آثار تاریخی اصفهان از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند و اصفهان زیبایی خود را مدیون دورانی است که پایتخت صفویه بوده است. در ادامه به معرفی دیدنی‌ترین آثار تاریخی اصفهان می‌پردازیم.

• میدان نقش جهان: میدان نقش جهان مجموعه تاریخی برجسته‌ای در ایران محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی با شوق تماشای زیبایی‌های این میدان، به اصفهان سفر می‌کنند. میدان نقش جهان سه محور اصلی دارد که مسجد امام را به دروازه قیصریه و عمارت عالی قاپو و کاخ چهل ستون را به ساختمان‌ها و بناهایی که امروزه ویران شده‌اند، وصل می‌کند. دور تا دور میدان نقش جهان را حجره‌های تاریخی پوشانده‌اند که امروزه اصلی‌ترین مرکز فروش صنایع دستی اصفهان هستند.

• عمارت عالی قاپو: از زیباترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران صفویه و از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان، کاخ عالی قاپو است. این امارت ۶ طبقه و ۳۸ متر ارتفاع دارد و در زمان خود نمادی از قدرت حکومتی به شمار می‌رفته است. کاخ عالی قاپو با معماری زیبا بر پایه چوب، از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی و بزرگ‌ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود.

• سی و سه پل: قدمت سی و سه پل به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی بازمی‌گردد. این بنای تاریخی ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و در ساخت آن از مصالحی نظیر سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌ شده است.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

یزد


یزد به‌عنوان اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی دنیا شناخته می‌شود. این شهر آثار تاریخی و دیدنی بی‌شماری را درون خود جای داده است که هریک از این جاذبه‌ها، بخشی از تاریخ و فرهنگ اصیل آن را شکل می‌دهند.
از کویرهای دیدنی یزد گرفته تا خانه‌های تاریخی، آب انبارها، قنات‌ها و... همگی از شهرتی جهانی برخوردار هستند و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و کویرنوردی با رزرو آنلاین بلیط هواپیما یزد به این منطقه سفر می‌کنند. در ادامه قصد داریم به شهر خشتی ایران رفته و با مشهورترین آثار تاریخی آن آشنا شویم.

• باغ دولت‌آباد: یکی از آثار تاریخی یزد، باغ دولت‌آباد است که قدمت آن به دوره افشاریه و زندیه برمی‌گردد. بلندترین بادگیر جهان که ارتفاع تقریبی آن ۳۳ متر است در باغ دولت‌آباد واقع شده است.

• زندان اسکندر: یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر، زندان اسکندر است که در قدیمی‌ترین منطقه یزد به نام فهادان قرار دارد. این بنای تاریخی از خشت ساخته شده و شامل رواق‌ها و گنبد با گچ‌بری‌های بسیار زیباست که به دوره مغول بازمی‌گردد.

• یخچال خشتی: یکی از آثار تاریخی یزد که بازمانده از دوران صفوی است، یخچال‌های خشتی در میبد است. این اثر باستانی که در نزدیکی شهر یزد قرار دارد، در زمان‌های گذشته، برای نگهداری یخ به‌کار می‌رفته است.

• آتشکده ورهرام: آتشکده ورهرام مکانی برای محافظت از آتش مقدس زرتشتیان بوده و این آتش حدود ۱۵۰۰ سال است که فروزان است. این آتشکده معماری دوره هخامنشی را یادآور می‌شود.

• میدان امیرچخماق: از جاذبه‌های گردشگری یزد می‌توان به میدان امیر چخماق اشاره کرد که قدمت آن به قرن ۹ برمی‌گردد. میدان امیر چخماق دارای تکیه، آب انبار، مسجد و بازار است که در دوره‌های تاریخی مختلف به آن اضافه شده‌اند.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

شوش


شهر تاریخی شوش که در استان خوزستان قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جهان است که قدمت آن را به بیش از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در این شهر دانیال نبی و نحمیای پیامبر نیز زندگی می‌کرده‌اند. در ادامه به معرفی مشهورترین آثار تاریخی شوش می‌پردازیم.

• زیگورات چغازنبیل: یکی از اسرارآمیزترین بناهای تاریخی ایران و جهان، زیگورات جغازنبیل است. در این بنا ۱۲ معبد و عبادتگاه برای خدایان آن زمان وجود دارد. زیگورات چغازنبیل سالم‌ترین بنای باقی مانده از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است.

• تپه آکروپل: برای پیدا کردن تپه آکروپل باید به‌دنبال بلندترین تپه در منطقه باستانی شوش باشید. در دل این تپه باستانی، آثاری پیدا شده که متعلق به قبل از دوران ایلامی‌ها بوده است. بیشتر آثار باستانی و تاریخی که در شوش پیدا شده متعلق به تپه آکروپل است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجسمه ملکه ناپیرآسو و لوح قانون حمورابی اشاره کرد.

• کاخ آپادانا: یکی از شکوهمند‌ترین بناهای تاریخی ایران که در شوش در قرن ۶ پیش از میلاد واقع شده است، کاخ آپادانا نام دارد. این کاخ در زمان هخامنشیان و به‌دستور داریوش بزرگ بنا شده است. نقش برجسته‌های سربازان هخامنشی، گل نیلوفر آبی و شیر شاخدار، کاخ آپادانا را از دیگر بناهای تاریخی متمایز کرده‌اند.

• کاخ شاوور: کاخ اردشیر دوم یا کاخ شاوور از آثار باستانی مربوط به دوران حکمرانی هخامنشیان است که در نزدیکی شوش واقع شده است. در ساخت این بنای تاریخی با قدمت بیش از ۲۴۰۰ سال از سنگ و خشت استفاده شده است و مهم‌‌ترین بخش معماری این کاخ را می‌توان ۶۴ ستون سنگی آن دانست.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

زابل


شهر زابل که به قدمت تاریخ ایران عمر دارد، پر از آثار باستانی و تاریخی است. اگر قصد سفر به شرق ایران را دارید، از همه جاهای دیدنی زابل نظیر قلعه‌ها، کاروان‌سرا‌ها، موزه‌ها و... بازدید کنید. آنچه درباره زابل بسیار جالب توجه است، تاریخ ۵۰۰۰ ساله سکونت در این ناحیه است و شهر سوخته، گواهی بر تمدن کهن، پیشرفته و قدرتمند در زابل است. برای آشنایی با آثار تاریخی زابل در ادامه همراه ما باشید.

• شهر سوخته: شهر سوخته از مهم‌ترین جاهای دیدنی و تاریخی زابل بوده و سندی بر قدمت سکونت بشر در این خطه است. اولین سنگ‌بنای این بنای تاریخی هم‌زمان با تمدن جیرفت است و آثار برنزی کشف شده در آن، تاریخ ۵۰۰۰ ساله ‌آن را ثابت می‌کند.

• آتشکده کرکویه: این آتشکده نیز از جاهای دیدنی زابل محسوب می‌شود که مربوط به دوره ساسانیان است و یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های ایران در زمان خود بوده است.

• آسبادهای حوض‌دار: آسبادهای حوض‌دار شما را به ۲۸۰۰ سال پیش می‌برند، هنگامی که مردم با به‌کارگیری نیروی باد، گندم و ذرت را آسیاب می‌کردند. بعضی از این آسبادها دو طبقه هستند که این مورد نمونه‌ای از عظمت هنر معماری و مهندسی در آن دوران را نشان می‌دهد.

• قلعه سه کوهه: این قلعه که در زمان افشاریه ساخته شده است، در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار به‌عنوان مرکز جلوگیری از تجزیه ایران نقش مهمی را ایفا کرد. در ساخت بخش‌های مختلف قلعه سه کوهه از گچ و خاک، خشت خام و کاه‌گل استفاده شده است.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

شیراز


آثار تاریخی شیراز از دوره‌های مختلف تاریخ به جا مانده است و بازدید از هر کدام از آن‌ها شما را به یک بخش از تاریخ کهن ایران می‌برد. مسافران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی به این شهر زیبا سفر می‌کنند. در ادامه قصد داریم به معرفی مشهورترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی شیراز بپردازیم که باید در سفر به این شهر، از آن‌ها بازدید کنید.

• ارگ کریم خانی: این بنای تاریخی در مرکز شهر شیراز قرار دارد و ساختمان چهار گوشی است که روی بدنه بیرونی دیوارها و چهار برج آن نقش و نگارهایی ساده و زیبا نقش بسته است. ارگ کریم خانی که مربوط به دوره زندیه است، به‌وسیله آجر ساخته شده و ارتفاع آن حدوداً ۱۵ متر است.

• حافظیه: یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی و توریستی در شمال شیراز که هم اهالی و هم شرکت‌کنندگان تور مسافرتی شیراز ساعات خوشی را آنجا تجربه می‌کنند، آرامگاه حافظ، غزل سرای بزرگ ایرانی است که حافظیه نامیده می‌شود.

• سعدیه: این بنای تاریخی مزار سعدی شیرازی است که در طول تاریخ همواره مورد توجه هنر دوستان و اهالی ادب بوده است. آرامگاه سعدی تلفیقی از هنر معماری قدیم و جدید است و به زیبایی هرچه تمام‌تر در میان باغی باصفا میزبان گردشگرانی است که ساعتی در این مکان توقف می‌کنند.

• تخت جمشید، پاسارگارد و نقش رستم: مجموعه باستانی تخت جمشید و پاسارگاد پر از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند متعلق به دوران هخامنشی است. در این مکان‌های تاریخی شیراز آرامگاه کوروش بزرگ، تخت جمشید و کاخ‌های متعدد دوره هخامنشی، کاروانسرای مظفری، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، مجموعه باغ ایرانی، کاخ صددروازه، سنگ دروازه، برج سنگی، تل تخت، مجموعه نقش رستم و محوطه مقدس قرار دارد.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

کاشان


کاشان به گل‌های خوش عطر و خانه‌های تاریخی‌اش شناخته می‌شود. این شهر دارای آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی بسیاری است که نشان از قدمت زیاد آن دارند. بهترین زمان برای رزرو تور کاشان و سفر به این مقصد دل‌انگیز در فصل گلاب‌گیری، یعنی نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ماه است. اگر قصد سفر به کاشان را دارید با ما همراه باشید تا با خانه‌های تاریخی، آرامگاه‌ها، بناها و مساجد این شهر بیشتر آشنا شوید.

• باغ فین: یکی از آثار تاریخی کاشان که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، باغ فین است. این باغ با درختانی که قدمتی چندصدساله دارند، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. دیوار، بارو و برج‌های استوانه‌ای شکل این عمارت، نمونه‌ای از باغ قلعه‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارند.

• حمام فین: یکی از جاذبه‌های گردشگری کاشان، حمام فین محسوب می‌شود که از دو حمام بزرگ و کوچک تشکیل شده است. حمام کوچک فین معماری خاصی نداشته و فقط به‌دلیل ماجرای قتل امیرکبیر به شهرت رسیده است. اما حمام بزرگ از آنجایی که توسط بزرگان دربار استفاده می‌شده، از معماری زیبایی برخوردار است.

• تپه سیلک: از قدیمی‌ترین آثار تاریخی کاشان می‌توان به تپه سیلک اشاره کرد. این تپه باقی‌مانده زیگورات باستانی ایران است و قدمت آن به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. جالب است بدانید که اولین تمدنی که در ایران مرکزی بوده، سیلک نام داشته که در کاشان سکونت داشتند.

• شهر زیرزمینی نوش آباد: از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کاشان که قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد، شهر زیرزمینی نوش آباد است. این شهر زیرزمینی که به شهر اویی نیز معروف است دارای سه طبقه بوده که هر طبقه از آن با چاه‌های عمودی به‌هم متصل شده‌اند. شهر زیرزمینی نوش آباد حدود ۴ کیلومتر وسعت دارد و بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان محسوب می‌شود.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

کرمانشاه


یکی از شهرهای تاریخی ایران، کرمانشاه است که قدمت آن به بیش از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر از گذشته، شهر پادشاهان معروفی مانند خسرو پرویز، اردشیر دوم و... بوده است. جالب است بدانید که جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه به‌دلیل کوهستانی بودن این شهر، در سنگ و کوهستان هک شده است. این استان بیش از ۳۰۰۰ اثر تاریخی دارد که تنها ۷۱۶ مورد از آن به ثبت ملی و جهانی رسیده است. بهترین زمان برای شرکت در تور کرمانشاه در اوایل بهار، تابستان و نیمه‌های آبان است. اگر قصد سفر به این شهر و بازدید از آثار باستانی و تاریخی آن را دارید، همراه ما باشید تا با معروف‌ترین آثار تاریخی کرمانشاه آشنا شوید.

• طاق بستان: از مهم‌ترین آثار تاریخی کرمانشاه، طاق بستان است که با وجود سنگ نوشته‌های موجود در این مجموعه می‌توان دریافت که قدمت این بنا به سده سوم پس از میلاد مسیح و دوره فرمانروایی ساسانیان برمی‌گردد. طاق بستان شامل چندین کتیبه سنگی به زبان پهلوی است که در دل کوه کنده‌کاری شده است. این مجموعه در گذشته شکارگاه پادشاهان ساسانی بوده است.

• گوردخمه دکان داوود: یکی از آثار تاریخی کرمانشانه، گوردخمه دکان داوود است که با نام مقبره سنگی دکان داوود نیز شناخته می‌شود و قدمت آن به دوره مادها یا هخامنشیان برمی‌گردد. این گوردخمه‌ها در واقع اتاقک‌هایی در دل کوه هستند که مردم در گذشته برای دفن مردگان می‌ساختند. برخی از این دخمه‌ها به‌صورت طبقاتی روی هم ساخته شده‌اند و برای دفن چندین نفر از یک خانواده کاربرد داشته‌اند.

• معبد آناهیتا: این معبد بر روی سکویی بلند با معماری جذاب و خاص ساخته شده است. قدمت معبد آناهیتا به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان بازمی‌گردد و بنایی برای گرامیداشت الهه آب بوده است.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

اردبیل


یکی از شهرهای هزار رنگ ایران، اردبیل است که آثار باستانی دوره‌های تاریخی مختلف را در خود جای داده و طبیعت بکر و آب‌وهوای مطلوبی دارد. این شهر یکی از پایتخت‌های سلسله صفویه بوده است و ازاین‌رو مکان‌های تاریخی بسیاری از آن دوران در اردبیل به جای مانده است. اگر قصد دارید در سفر به اردبیل از مکان‌های تاریخی آن بازدید کنید، همراه ما باشید.

• آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: یکی از آثار تاریخی اردبیل، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. در این آرامگاه افرادی نظیر شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شاه اسماعیل صفوی و مادر شاه تهماسب دفن شده‌اند. در معماری این آرامگاه به عرفان و صوفی‌گری هم توجه ویژه‌ای شده است، به شکلی که مسیر رسیدن به آرامگاه هفت بخش دارد که به نشانه هفت مرحله عرفان است. در ساخت این بنا از سبک‌های مختلف کاشی‌کاری، معرق و مقرنس‌کاری و گچ‌بری استفاده شده است.

• خانه وکیل الرعایا: یکی از جاهای دیدنی اردبیل، خانه وکیل الرعایا است که در دوران قاجار بنا شده است. این خانه، محل برگزاری جلسات سران مشروطه در اردبیل بوده است. در این خانه ویژگی‌های معماری قاجار نظیر مقرنس‌کاری و اوروسی و دیوارهای آینه کاری شده دیده می‌شود.

• کلیسای مریم مقدس: یکی از آثار تاریخی اردبیل، کلیسای مریم مقدس است که روی درب آن تاریخ ۱۸۷۶ میلادی درج شده است. در این کلیسا از سال ۱۳۲۳ به بعد دیگر مراسم‌های مذهبی برگزار نشده و تا به امروز پذیرای گردشگران بوده است.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

همدان


همدان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود، چراکه پایتخت اولین حکومت در ایران، یا همان مادها بوده است. این شهر مانند یک کتاب تاریخی کهن است که گوشه گوشه آن از یادگاری‌های تاریخی پر شده است و هر کدام از این یادگاری‌های تاریخی، داستان‌های بسیاری را به خود دیده‌اند. اگر قصد دارید در زمان سفر کنید همراه ما باشید تا با آثار تاریخی همدان بیشتر آشنا شوید.

• تپه هگمتانه: تپه هگمتانه وسیع‌ترین تپه تاریخی ایران است و یکی از جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. در این تپه علاوه بر چندین لوح زرین به نام‌های داریوش دوم و اردشیر دوم، کوزه‌های شکسته، جام‌های نقره، ظروف طلا، ستون‌های سنگی و... نیز کشف شده است.

• گنج‌نامه: گنج‌نامه به سنگ‌نوشته‌هایی گفته می‌شود که بر روی صخره‌های الوند حک شده‌اند و این سنگ‌نوشته‌ها درواقع کتیبه‌هایی به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو هستند. گنج‌نامه در‌ حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد، یکی از این سنگ‌نوشته‌ها، کتیبه داریوش کبیر و دیگری کتیبه خشایارشاه است.

• گنبد علویان: یکی از شاهکارهای معماری پس از اسلام در همدان، گنبد علویان است که از دوران سلجوقیان به جای مانده است. گچ‌بری‌ها، کتیبه‌هایی به خط کوفی و... همگی از شگفتی‌های معماری این بنای تاریخی هستند.

• آرامگاه بوعلی‌ سینا: از جاهای دیدنی همدان که بنای آن متعلق به دوره قاجار است، می‌توان به آرامگاه بوعلی سینا اشاره کرد. در حال حاضر علاوه بر مقبره بوعلی‌ سینا در تالار جنوبی این مجموعه، موزه‌ای فعال است که در آن سکه، سفال، برنز و سایر اجسام کشف شده نگهداری می‌شود. همچنین در تالار شمالی بیش از ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی قرار دارد.
۱۰ شهر ایران با بیشترین آثار تاریخی

کلام آخر
هرکدام از جاهای تاریخی ایران برای دوران تاریخی متفاوتی هستند. با سفر به هر یک از ۱۰ شهر نام برده شده می‌توانید با دوره‌های مختلف باستانی و حتی تاریخ معاصر آشنا شوید. سفرمارکت خدمات متنوعی در رابطه با سفر به شهرهای مختلف ایران به شما ارائه می‌دهد. در سایت سفرمارکت می‌توانید بهترین تورها، اقامتگاه‌ها و بلیط‌های رفت و برگشت هواپیما و بلیط قطار را مشاهده و رزرو کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است