search
menu

تپه هگمتانه همدان

[ پنهان کردن ]
تپه هگمتانه همدان
چرا بازدید از تپه هگمتانه همدان پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه تپه هگمتانه همدان
آنچه در تپه هگمتانه همدان وجود دارد
در تپه هگمتانه همدان از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟
چگونه به تپه هگمتانه همدان برویم؟
هزینه و زمان بازدید تپه هگمتانه همدان
در نزدیکی تپه هگمتانه همدان از چه جاهایی می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی تپه هگمتانه همدان برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به تپه هگمتانه همدان هستند؟

تپه هگمتانه همدان


همدان از کهنترین شهرهای ایرانی است که قدمت آن به دوره مادها بازمیگردد. این شهر آثار و بناهای تاریخی بسیاری را که حتی متعلق به دوران قبل از ظهور میلاد هستند در خود جای داده و در نوع خود واقعا بینظیر است. از همین رو امروزه این کلانشهر به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به یکی از پربازدید ترین شهرهای ایران تبدیل شده است. تپه هگمتانه در این شهر که دارای قدمتی بیشتر از ۳۰۰۰ سال بوده و به دوره مادها بازمی‌گردد از کهنترین تپه های ایرانی است. جالب است بدانید که مساحت این تپه باستانی حدود ۳۰ هکتار عنوان می‌شود. طی حفاریهای صورت گرفته در تپه هگمتانه همدان، آثار بسیار مهمی در سطح جهانی کشف شده است. از این رو فراموش نکنید اگر با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کردید حتما از این تپه باستانی دیدن کنید. این تپه تاریخی مرکز شهر همدان و در خیابان اکباتان (آیباتان) واقع شده است.

چرا بازدید از تپه هگمتانه همدان پیشنهاد می‌شود؟


تپه هگمتانه قدمتی چند هزار ساله دارد.
این تپه به عنوان پاییتخت ایران در سالهای دور شناخته شده و یکی از مهمترین آثار به جا مانده در تاریخ ایران و جهان است.
تپه هگمتانه نشانگر هویت تاریخی ایران بوده و جای جای آن بازگوکننده تاریخ و پیشینه ایران بزرگ هستند.
تپه هگمتانه همدان

تاریخچه تپه هگمتانه همدان


هگمتانه و همدان در لغت هر دو به یک معنی دلالت دارند. معنی آنها گرد هم آمدن و یا تجمع است. باستان شناسان بر این باورند که پس از شکلگیری دولت ماد، این مکان، جایی برای گردهمایی بوده است. این شهر پایتخت مادها سپس پایتخت تابستانی هخامنشیان و همچنین دارای آثاری بجا مانده از حکومت مادها، هخامنشیان و حکومت اشکانیان است. دیاکو نخستین شاه ماد این شهر را پایتخت حکومت قرار داد سپس شروع به ساخت دژی مستحکم و عظیم نمود. او هفت قلعه تو در تو را طوری بنا نهاد که قصر پادشاهی و خزانه داری در قلعه هفتم در هگمتانه قرار گرفت. در ۵۵۰ سال قبل از میلاد کوروش با پیروزی بر ایشتوویگو شاه ماد و با تسخیر هگمتانه، حکومت از مادها به پارسها منتقل میشود. مورخان از این مکان به عنوان پاییتخت تابستانی و محل خزانه داری پارسها نیز یاد میکنند.

آنچه در تپه هگمتانه همدان وجود دارد


برای پرده برداری از معماری این مکان عظیم نیاز به حفاری بسیار زیاد و دقیقی است که طی سالیان زیاد در مراحل گوناگون انجام گردیده و همچنان در حال انجام است. در حفاریهایی که اخیرا صورت گرفته، مشخص شده است که کاخ ها و بناهای مهم حکومت آن دوران در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است. شواهد به دست آمده طی حفاریها حاکی از آن است که شهر باستانی هگمتانه دارای معماری و نقشه بسیار منظم بود. همچنین این شهر دارای یک شبکه آبرسانی عظیم در حکومت آن دوران بوده که در نوع خود بینظیر است.
معابر هگمتانه با سنگ فرش و آجرهای مربع شکل و منظم مزین بوده است. همچنین در تپه هگمتانه یک حصار طویل به ارتفاع ۹ متر و ۲ برج عظیم درون آن کشف شده است. خشت خام، آجر و چوب، مصالحی هستند که در ساخت بناهای هگمتانه به کار می‌رفتند. خانههای مسکونی مردم آن دوران در نزدیکی و مجاورت کاخ بوده است. دلیل این امر، درخواست دیاکو از مردم برای ساخت بناهای خود در نزدیکی کاخ پادشاهی عنوان می‌شود. این مجموعه عظیم شامل هفت قلعه متصل و تو در تو در زمینی به وسعت زیاد است و طراحی رنگ در هر یک از قلعه‌ها به مانند کاخهای یونانی با یکدیگر متفاوت و متمایز بوده و جلوه خاصی دارند.
تپه هگمتانه همدان

در تپه هگمتانه همدان از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟


با بازدید از تپه هگمتانه واقع در شهر همدان شما میتوانید نظاره‌گر یک بنای تاریخی با تمدن بشری در سال‌های بسیار دور باشید و کهنترین دوره تمدن بشری را در تپه وسیع هگمتانه به همراه شهر زیرزمینی بینظیری که در خود جای داده را مورد بازدید قرار دهید. همچنین سازه‌های اصلی دیوارها و بناها که اغلب از خشت خام است نیز مطمئنا توجه شما را در این تپه به خود جلب خواهند کرد. در طی حفاریهای انجام شده در تپه هگمتانه همدان آثار و بناهای با ارزشی کشف و شناخته شده است. بنابراین پیشنهاد میشود حتما از یک همراه و یا راهنما برای بازدید از این محل بهره ببرید تا بتوانید با اطلاعات با ارزشی از آثار و بناهای تاریخی این مکان با عظمت بیشتر آشنا شوید.

چگونه به تپه هگمتانه همدان برویم؟


تپه هگمتانه همدان در مرکز شهر زیبا و تاریخی همدان و در خیابان اکباتان واقع شده است و فاصله چندانی با میدان اصلی شهر یعنی میدان امام خمینی ندارد. بازدیدکنندگان محترم می‌توانند از طریق تاکسی های خطی و یا ماشین شخصی خود را به خیابان هگمتانه برسانند و از این بنای ارزشمند بازدید به عمل آورند. اگر تصمیم گرفته‌اید به همدان سفر کنید، پیش از برنامه‌ریزی سفر، نوشتار راهنمای سفر به همدان را بخوانید.
تپه هگمتانه همدان

هزینه و زمان بازدید تپه هگمتانه همدان


تپه هگمتانه به قدری متنوع و جذاب است که می‌توان ساعت‌ها در آن مشغول شد. برآورد کلی از زمان بازدید مسافران شهر همدان از تپه هگمتانه بین ۳ تا ۴ ساعت است. اما هیچ بعید نیست که بازدید شما از این مکان، بیشتر از زمان ذکر شده باشد. جالب اینجاست که چنین بازدیدی با پرداخت هزینه بسیار اندکی به عنوان بلیط ورودیه امکان پذیر می‌شود.

در نزدیکی تپه هگمتانه همدان از چه جاهایی می‌توان بازدید کرد؟


گنبد علویان: ۱.۶ کیلومتر
موزه مردم شناسی حمام تاریخی قلعه: ۱.۸ کیلومتر
آرامگاه استرو مردخای: ۲ کیلومتر
آرامگاه باباطاهر: ۲ کیلومتر
آرامگاه بو علی سینا: ۳ کیلومتر
برج قربان: ۳.۶ کیلومتر
مجسمه شیر سنگی: ۴.۵ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی تپه هگمتانه همدان برای اقامت وجود دارد؟


هتل باباطاهر: ۱.۴ کیلومتر
هتل خاتم: ۱.۵ کیلومتر
هتل سفیر: ۲ کیلومتر
هتل آرین: ۳.۸ کیلومتر
هتل پارسیان بوعلی: ۳.۹ کیلومتر
هتل امیران: ۵.۴ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به تپه هگمتانه همدان هستند؟


رستوران داره تا: ۱.۹ کیلومتر
رستوران شاندیز حاجی: ۲.۵ کیلومتر
رستوران سفره سرای آریاییان: ۲.۹ کیلومتر
رستوران شاندیز: ۳ کیلومتر
رستوران شمشیری: ۳.۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است