search
menu

آرامگاه بوعلی سینا همدان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از آرامگاه ابو علی سینا پیشنهاد می شود؟
آشنایی با آرامگاه بوعلی سینا
ابو علی سینا چه کسی بود؟
تاریخچه آرامگاه ابن سینا
بخش های مختلف آرامگاه ابو علی سینا
ویژگی ها و تفاوت بنای آرامگاه ابن سینا با دیگر بناهای مشهور
راه دسترسی به آرامگاه ابوعلی سینا
ساعت و هزینه بازدید از آرامگاه ابوعلی سینا
جاذبه های دیدنی اطراف آرامگاه بوعلی سینا
هتل های نزدیک به آرامگاه بوعلی سینا
رستوران های نزدیک به آرامگاه بوعلی سینا

چرا بازدید از آرامگاه ابو علی سینا پیشنهاد می شود؟


آرامگاه بوعلی سینا، مقبره مهمترین دانشمند ایرانی است که در سطح جهان شهرت دارد. همچنین جزو معروف ترین جاذبه های گردشگری و نماد شهر همدان است. در این آرامگاه موزه ای برای بازدید و آشنایی با ابوعلی سینا و علم طب وجود دارد. در اطراف آرامگاه نیز فضای سبز زیبایی وجود دارد که می توانید لحظات خوشی داشته باشید.

آشنایی با آرامگاه بوعلی سینا


از جاذبه های مشهور همدان، آرامگاه بوعلی سیناست که نشانه فرهنگ، دانش و علم در ایران است از این رو هر گردشگری را برای سفر به همدان و یازدید از این مقبره به سمت خرید آنلاین بلیط هواپیما می کشاند. این آرامگاه در میدان اصلی همدان قرار گرفته و ستون های سر به فلک کشیده اش از جنس سنگ گرانیتی ابهت خاصی به این بنا داده اند. نام این بنا در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و سالانه مسافران زیادی از این آرامگاه بازدید می کنند.
آرامگاه بوعلی سینا همدان

ابو علی سینا چه کسی بود؟


ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ملقب به شیخ الرئیس که دانشمند ایرانی بوده و در زمان سامانیان می زیسته است. وی در علوم ریاضی، نجوم، فیزیک، شیمی، روانشناسی، زمین شناسی و جغرافیا، شعر و ادبیات، فلسفه و منطق و پزشکی تخصص داشته است، به طوری که لقب همه‌چیزدان را به وی داده شده است. آثار ابو علی سینا در زمینه فلسفه و پزشکی اهمیت زیادی دارند. همچنین کتاب قانون از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. تاریخ تولد بوعلی سینا در تقویم به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است.
آرامگاه بوعلی سینا همدان

تاریخچه آرامگاه ابن سینا


ابن سینا در زمان شورش علیه پادشاه وقت خانه نشین می شود و همان موقع ها نیز دار فانی را وداع می گوید و مدتی بعد دوستش نیز فوت می کند و هر دو در حیاط خانه دوستش به خاک سپرده می شوند. این محل در پشت دژِ جنوبی همدان بوده و تا اواخر قرن سیزدهم نیز چهارطاق کوچکی به عنوان مقبره بر سر مزار گذاشته شده بودند که به مرور این چهارطاقی تخریب و فرسوده شد و در زمان حکومت قاجار این بنا بازسازی شد و به جای چهارطاق قدیمی، گنبدی آجری بر فراز مقبره گذاشتند و سنگ مزارها نیز تعویض شدند.
سال ها بعد دیواری کوتاه به دور محوطه کشیده شد و همچنین تالار بزرگ و کوچک به عنوان مخزن کتاب ساخته شد. در زمان حکومت پهلوی آرامگاهی جدید بر اساس معماری قدیم و جدید احداث کردند که برای احداث چنین بنایی باید مقبره های قدیمی تخریب می شدند و هنگام نبش قبرها استخوان ها و جمجمه ها نگهداری شدند و در محل جدید با رعایت موازین شرعی و آداب کفن و دفن قرار داده شدند.
آرامگاه بوعلی سینا همدان

بخش های مختلف آرامگاه ابو علی سینا


آرامگاه بوعلی سینا فقط یک مقبره نیست؛ بلکه دارای بخش های مختلفی است؛ مانند:
مقبره ها
مقبره ابن سینا در سمت راست ورودی آرامگاه قرار دارد. مقبره ابوسعید دخدوک، دوست ابن سینا، در سمت چپ مقبره وجود دارد. مقبره ابوالقاسم عارف قزوینی، شاعر ملی ایران، در حیاط شرقی آرامگاه، روبروی در ورودی قرار گرفته است.
موزه ابن سینا
تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه و محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی است. حتی عکسی از جمجمه‌ ابو علی سینا نیز در این موزه وجود دارد.
محوطه آرامگاه
محوطه آرامگاه از بوستانی نیم دایره ای شکل با فضای سبز تشکیل شده است. باغچه ها و چشمه‌هایی نیز در حیاط ورودی ساختمان همانند باغ ایرانی طراوت دارد.
تندیس ابو علی سینا
مجسمه ابن سینا نیز بر روی پایه‌ ای در ضلع شرقی میدان قرار دارد و همچنین ابیاتی به خط نستعلیق نوشته شده است.
آرامگاه بوعلی سینا همدان

ویژگی ها و تفاوت بنای آرامگاه ابن سینا با دیگر بناهای مشهور


یکی از تفاوت‌های ظاهری آرامگاه ابن سینا با گنبد قابوس در تعداد ستون های بکار رفته است که گنبد قابوس ده ستون و آرامگاه ابن سینا دوازده ستون دارد و دوازده ستون آرامگاه نشانگر ۱۲ دانشی است که ابن سینا بر آن ها مسلط بوده است. مورد بعدی در فاصله‌ بین ستون‌ ها است که حد فاصل ستون ها در آرامگاه ابن سینا نسبت به گنبد قابوس باز تر است. تخته سنگ مرمر یکپارچه در میان ۱۲ پایه برج آرامگاه قرار دارد و کتیبه ای به خط ثلث بر روی آن به چشم می خورد. پس از ورود به بنا، محوطه ای مربعی خواهید دید که در قسمت بالای دیوارهای داخلی بیست بیت قصیده‌ معروف عینیه به خط ثلث برجسته حکاکی شده است.

راه دسترسی به آرامگاه ابوعلی سینا


برای رفتن به این مقبره می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و در ایستگاه میدان بوعلی سینا پیاده شوید یا می توانید از تاکسی های شهری در هر نقطه از شهر استفاده کنید.

ساعت و هزینه بازدید از آرامگاه ابوعلی سینا


همه روزه به جز ایام سوگواری ۲۸ صفر، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام جعفر صادق و ۲۱ رمضان و ۱۴ خرداد می توانید برای بازدید از این مکان بروید. البته ساعت کاری در شش ماهه اول سال از ۸:۳۰ صبح تا ۸ عصر و در شش ماهه دوم سال از ۸:۳۰ صبح تا ۵ عصر است. برای بازدید از این آرامگاه باید هزینه پرداخت کنید.

جاذبه های دیدنی اطراف آرامگاه بوعلی سینا


آرامگاه باباطاهر : ۳ کیلومتر
موزه هگمتانه : ۳ کیلومتر
موزه مفاخر : ۳ کیلومتر
مجموعه گنجنامه : ۹.۳ کیلومتر

هتل های نزدیک به آرامگاه بوعلی سینا


هتل پارسیان بوعلی: ۱.۲ کیلومتر
هتل خاتم: ۲ کیلومتر
هتل سفیر: ۲.۶ کیلومتر
هتل باباطاهر: ۲.۷ کیلومتر
هتل پارسیان آزادی همدان: ۴ کیلومتر

رستوران های نزدیک به آرامگاه بوعلی سینا


رستوران شاندیز: ۴۵۰ متر
سفره سرای پارسیان: ۶۰۰ متر
رستوران سنتی آریاییان: ۷۰۰ متر
رستوران هگمتانه: ۱.۵ کیلومتر
رستوران ماه سبز: ۳.۳ کیلومتر
همچنین می‌توانید از بهترین کافه های همدان هم برای استراحتی کوتاه لذت ببرید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است