search
menu

جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از جاهای دیدنی اردبیل را پیشنهاد می‌کنیم؟
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
بازار اردبیل
بازار جدید طلافروشان اردبیل
کلیسای مریم مقدس
مسجد جامع اردبیل
آرامگاه شیخ امین الدین جبرئیل
پیست اسکی آلوارس
برج شاطر
محوطه باستانی قلعه خسرو
موزه چینی خانه اردبیل
موزه مردم شناسی اردبیل
موزه تاریخ طبیعی اردبیل
موزه صنایع دستی اردبیل
موزه باستان شناسی اردبیل
موزه مفاخر دینی اردبیل
خانه ارشادی
خانه مناف زاده اردبیل
خانه وکیل الرعایا
خانه صادقی
دره جنگلی ایردموسی
دریاچه نئور اردبیل
دریاچه شورابیل
رودخانه بالیقلو چای
پل هفت چشمه اردبیل
پل ابراهیم آباد
پل سیدآباد اردبیل
حمام تاریخی اوچدکان
از دامنه‌های کوه سبلان که پایین بیاییم، شهری را در آغوش این کوه می‌بینیم که زیبایی‌اش وصف ناپذیر است. این شهر اردبیل نام دارد. شهری که به خاطر آب و هوای خنک و دلنشین خودش، همواره یکی از بهترین مقاصد سفر در ایران برای فصل تابستان معرفی می‌شود. در واقع، از هر زاویه‌ای که به اردبیل نگاه کنیم، چیزی جز حیرت و شگفتی نصیب ما نخواهد شد. جاهای دیدنی اردبیل به قدری متنوع هستند که حتی با چندین بار خرید بلیط هواپیما اردبیل و سفر به این شهر نمی‌توان تک تک آنها را به دقت مورد بازدید قرار داد. بنابراین آشنایی با جاهای دیدنی اردبیل مطمئنا امر جالب توجهی برای شما خواهد بود.

چرا بازدید از جاهای دیدنی اردبیل را پیشنهاد می‌کنیم؟


اردبیل یکی از بهترین مقاصد سفرهای تابستانی در ایران به شمار می‌رود.
اکثر جاهای دیدنی اردبیل از طبیعت بی نظیر این شهر نشات گرفته‌اند و آرامش خاصی به خود به همراه دارند.
بازدید از جاهای دیدنی اردبیل هزینه چندانی نداشته و با مبلغ اندکی می‌توان ورودیه مکان‌های مختلف را به دست آورد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی میراث دار بخش عظیمی از هویت تاریخی و فرهنگی شهر اردبیل است. این بقعه که نامش هم در لیست آثار ملی ایران و هم، در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد، از حیث معماری نیز بسیار زیبا و جالب توجه است. بخش‌های مختلف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مثل خانقاه، چله خانه، حرم خانه و شهیدگاه آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. در مجموع این مکان را می‌توان مجموعه عظیمی از مقبره‌های بزرگان عصر صفوی دانست. مجموعه‌ای که قسمتی از فضای آیینی آن دوران را به بهترین شکل ممکن در مقابل چشمان بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد.
آدرس: اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو

بازار اردبیل


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
بازار اردبیل با قرار گرفتن در مرکز این شهر، قرن‌هاست که به قلب تجارت و اقتصاد این شهر تبدیل شده است. در واقع، قدمت این بازار به قرن‌های هفتم و هشتم هجری قمری می‌رسد اما نوشته‌هایی هم هست که قدمت این بازار را به قرون پیشتر نیز ربط می‌دهند. بدین‌ترتیب این بازار را می‌توان شاهدی عینی بر گذر تاریخی اردبیل و حتی بخش مهمی از هویت این شهر دانست. راسته‌ها و تیمچه‌های بازار اردبیل با طاق‌نماهای آجری خود باعث شده‌اند که این بازار از حیث معماری نیز در شرایط بسیار جالبی قرار بگیرد. به طور کلی، بازار اردبیل به قدری زیباست که به باور عده زیادی می‌توان آن را به ثبت جهانی نیز رساند.
آدرس: اردبیل، خیابان امام.

بازار جدید طلافروشان اردبیل


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
فقط چند قدم آن طرف‌تر از بازار زرگران اردبیل و در خیابان سی متری این شهر، بنای بسیار شیک و مدرنی ساخته شده که از آن به عنوان بازار جدید طلافروشان اردبیل یاد می‌شود. این بنای ۳ طبقه با بیش از ۱۰۰ باب مغازه می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود سرگرم کند. اگر بخواهیم از زوایای گوناگون به بازار جدید طلافروشان اردبیل بپردازیم، ابتدا باید نگاهی به معماری این ساختمان داشته باشیم. جایی که می‌توان شاهد انواع امکانات مدرن از جمله چندین دوربین مداربسته و سیستم اطفاء حریق در ساختمانی شیک بود. در همین حال، طلاها و جواهراتی که داخل بازار طلافروشان اردبیل وجود دارند به احتمال بسیار زیاد شما را به انجام خریدی خاطره‌انگیز ترغیب کنند.
آدرس: اردبیل، خیابان سی متری آیت الله مروج

کلیسای مریم مقدس


اگر تاریخ اردبیل را ورق بزنید، اجتماع مذاهب مختلف در این شهر نظرتان را جلب خواهد کرد. به همین دلیل است که اردبیل دارای چندین آتشکده، مسجد و کلیساست. یکی از این کلیساها که قدمت و شهرت فراوانی دارد، کلیسای مریم مقدس است. تاریخ ساخت این کلیسا ب سال ۱۲۵۵ خورشیدی باز می‌گردد. کنده‌کاری‌های روی درب ورودی کلیسای مریم مقدس مطمئنا برایتان جالب توجه خواهند بود. این کلیسای آجری در مجموع معماری بسیار ساده‌ای دارد اما قدمت زیادش باعث شده که از آن به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی مهم در شهر اردبیل یاد شود.
آدرس: اردبیل، اونچی میدانی، کوچه‌ ارمنستان گازران

مسجد جامع اردبیل


مثل هر شهر دیگری در ایران، جمعه مسجد یا همان مسجد جامع اردبیل محل تجمع مردم این شهر است. این مسجد جایی است که با قدم گذاشتن در آن می‌توانید به نوعی فضای دوران سلجوقیان را برای خودتان زنده کنید. جالب است بدانید که مسجد جامع اردبیل پیشتر یک آتشکده بوده است. آتشکده‌ای که هنوز قدمت آن به طور دقیق مشخص نشده و کارشناسان نسبت به تعلق آن به دوران ساسانی یا اشکانی با هم اختلاف نظر دارند. این مسجد از همان زمان سلجوقیان که بنا شد، تاکنون جزو مکان‌های مهم شهر بوده و به همین دلیل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که بلیط هواپیما اردبیل را با هدف گشت و گذاری تاریخی تهیه می‌کنند.
آدرس: شمال شرقی شهر اردبیل، مابین محله پیر شمس الدین و عبدالله شاه

آرامگاه شیخ امین الدین جبرئیل


فقط کافیست ۳ کیلومتر از شهر اردبیل فاصله بگیرید تا با در روستایی به نام کلخوران با یکی از جذاب‌ترین آثار باستانی و مهم این شهر آشنا شوید. این اثر تاریخی که آرامگاه شیخ امین الدین جبرئیل نام دارد یادگاری به جا مانده از قرن دهم هجری در شهر اردبیل است. اهمیت آرامگاه شیخ امین الدین جبرئیل به این دلیل است که وی پدر شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و در واقع جد بزرگ شاهان صفوی به شمار می‌رود. همانطور که می‌دانید صفویان یادگاری‌های تاریخی بسیار زیادی از خودشان در شهر اردبیل بر جای گذاشته‌اند که یکی از آنها همین مقبره است. مقبره‌ای که از آن به عنوان یک شاهکار تاریخی نیز یاد می‌شود.
آدرس: ۳ کیلومتر شهر اردبیل، روستای کلخوران

پیست اسکی آلوارس


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
تاکنون اکثر جاهای دیدنی اردبیل که به شما معرفی کردیم همگی مناسب سفرهای تابستانه به این شهر بوده‌اند. اما بد نیست به گریزی هم به ماهیت اصلی این شهر بزنیم و شما را با یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای سفر زمستانه آشنا کنیم. پیست اسکی آلوارس، جایی است که در سفرهای آخر سال به اردبیل شما را حیرت زده خواهد کرد. این مکان بزرگترین پیست اسکی کشور بوده و دارای امکانات بسیار خوبی مثل بالابر است. جالب است بدانید که حتی بعضا در فصل تابستان نیز این پیست شاهد بارش برف می‌شود. به همین دلیل واقعا از هر لحاظ پیست اسکی آلوارس منحصر به فرد است.
آدرس: اردبیل، ۲۴ کیلومتری سرعین

برج شاطر


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
اطراف اردبیل پر از جاذبه‌های چشم نواز و حیرت انگیز است. یکی از این جاذبه‌ها که حدود 7 کیلومتر با شهر اردبیل فاصله دارد، برج شاطر است. برج ده ضلعی و استوانه‌ای شکلی که قدمت تاریخی آن به همراه زیبایی معماریش همه بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کنند. گفته می‌شود که قدمت این گنبد آجری به قرون هفتم و هشتم هجری باز می‌گردد. در عین حال، تاکنون هیچ سند محکمی نتوانسته تاریخ دقیق ساخت این برج را به اثبات برساند. ناگفته نماند که نام برج شاطر اردبیل در لیست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.
آدرس: اردبیل، روستای صومعه

محوطه باستانی قلعه خسرو


تماشای قلعه‌ای که بیش از ۱۶ قرن قدمت دارد آنقدر ارزشمند هست که به خاطرش ۲۸ کیلومتر از اردبیل فاصله بگیرید و در شمال غربی این شهر خودتان را به روستای قوناق قیران برسانید. محوطه باستانی قلعه خسرو یکی از زیباترین نقاط شهر اردبیل است که متاسفانه به خاطر فاصله‌ اندکی که با مرکز شهر دارد، گردشگران توجه زیادی به آن نمی‌کنند. پس اگر می‌خواهید نسبت به بقیه گردشگران سفر متفاوتی به اردبیل داشته باشید حتما نام محوطه باستانی قلعه خسرو در گوشه‌ای از برنامه خود بگنجانید.
آدرس: ۲۸ کیلومتری شمال غربی شهرستان اردبیل.

موزه چینی خانه اردبیل


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
وقتی در یک شهر مکانی وجود دارد که می‌تواند از تاریخ ۳۰۰ ساله آن سخن بگوید، چرا نباید به سراغ چنین مکانی رفت؟ موزه چینی خانه اردبیل دقیقا چنین شرایطی دارد. این موزه با ساختمان شگفت انگیز خودش که مقاوت بسیار بالایی در مقابل زلزله دارد، هنر معماری قرون گذشته را کاملا به رخ بازدیدکنندگان خود می‌کشد. تالار موزه چینی خانه، طاق، مقرنس کاری‌ها و نقش و نگار زیبایی که در این بنا وجود دارد، همه و همه تماشا کردن این مکان را به یک باید برای گردشگران شهر اردبیل تبدیل می‌کنند.
آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ صفی

موزه مردم شناسی اردبیل


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
مکانی که زمانی با نام حمام آقانقی در شهر اردبیل شناخته می‌شد، از سال ۱۳۸۰ به عنوان موزه مردم شناسی این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، موزه مردم شناسی اردبیل را می‌توان دریای پهناوری از هنر معماری دانست. جایی که تمامی مولفه‌های حمام‌های تاریخی از جمله رواق هشتی شکل، گرمخانه و کفش کن را دل خود جای داده است. از طرفی دیگر، در این موزه تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی موج می‌زند. این موزه به قدری زیباست که یافتن مکانی شبیه به آن در سایر شهرهای ایران تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.
آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، ابتدای خیابان سعدی

موزه تاریخ طبیعی اردبیل


آن دسته از مسافران و گردشگرانی که علاقه خاصی به آشنایی با زیست بوم شهر اردبیل دارند، حتما باید در طول سفرشان به این شهر از موزه تاریخ طبیعی اردبیل بازدید کنند. موزه‌ای که از آن با عنوان موزه حیات وحش اردبیل نیز یاد می‌شود. البته تماشای این موزه برای عموم افراد بسیار جالب و مثمر ثمر است. زیرا باعث آشنایی بازدیدکنندگان با زیست بوم شهر اردبیل می‌شود. جالب است بدانید که بالغ بر ۱۲۰ گونه از حیوانات مختلف در این موزه به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.
آدرس: اردبیل، خیابان دانشگاه، مجاور دریاچه شورابیل و یادمان شهدای گمنام

موزه صنایع دستی اردبیل


برای پی بردن به هویت اصلی اردبیل، هیچ راهی بهتر از بازدید از موزه‌های این شهر نیست. پس به سراغ یکی دیگر از موزه‌های اردبیل به نام موزه صنایع دستی این شهر می‌رویم. جایی که محل تجمع استعدادهای اردبیل است. موزه صنایع دستی اردبیل دارای انواع گلیم‌ها، فرش‌ها، سازها، نقاشی‌ها و رشته‌های دیگری است که شمار آنها به عدد ۲۵ می‌رسد. جالب است بدانید که ساختمان این موزه محل قدیمی حمام حاج شیخ است. بنابراین شما علاوه بر اقلام و اجناس موجود در موزه صنایع دستی اردبیل می‌توانید از تماشای بنای این موزه نیز لذت ببرید.
آدرس: استان اردبیل، اردبیل، میدان عالی قاپو، کوچه شهیدگاه، جنب بقعه شیخ صفی الدین

موزه باستان شناسی اردبیل


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
موزه باستان شناسی اردبیل نه فقط در خود این شهر بلکه در کل کشور ایران جزو موزه‌های بی نظیر است. این موزه که دارای ساختمانی ۲ طبقه به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع است، با برخورداری از امکانات بسیار مجهز و به نمایش گذاشتن انواع آثار تاریخی محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده است. جالب اینجاست که از عمر این موزه تقریبا یک دهه گذشته و در همین مدت زمان کوتاه، موزه باستان شناسی اردبیل با روایت تاریخ یک میلیون ساله بشریت شهرت فراوانی به دست آورده است. جالبتر اینکه تعداد زیادی از کارشناسان آثار موجود در این موزه را قدیمی‌ترین کشفیات تاریخی ایران می‌دانند.
آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو ، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

موزه مفاخر دینی اردبیل


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
خانه‌ای که در سال ۱۲۸۳ هجری قمری با وسعت ۱۷۰۰ متر مربع ساخته شد و زمانی به عنوان یک دبیرستان دخترانه در اردبیل مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه به عنوان موزه مفاخر دینی اردبیل در بر دارنده بخش مهمی از تاریخ و هویت این شهر است. در این موزه نقاشی‌هایی از علمای بسیار بزرگ و شهیر اردبیل مثل میرزا محسن مجتهد اردبیلی و میرصالح مجتهد انواری وجود دارد. همچنین بنای خود این خانه با شیشه‌های رنگارنگ، آجرکاری زیبا و ارسی‌های بی نظیری که دارد نظر اغلب بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.
آدرس: اردبیل، محله تازه میدان(قنبلان)، میدان امام حسین، روبروی بازار امام حسین

خانه ارشادی


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
یکی از خانه‌های قدیمی و بسیار بزرگ اردبیل که به دوران قاجار متعلق است خانه ارشادی نام دارد. این خانه جزو چندین خانه مشهور در شهر اردبیل است که اکثرا به اربابان و صاحب منصبان روزگاران گذشته تعلق داشتند. جالب است بدانید که این خانه در سال ۱۳۸۷ مورد بازسازی قرار گرفت و قسمت‌هایی از آن که در اثر گذر زمان دچار آسیب شده بودند به خوبی مرمت یافتند. خانه تاریخی ارشادی را می‌توان نماینده تمام عیار معماری اصیل ایرانی در شهر اردبیل دانست. این خانه که با ملات، سنگ، ماسه، خشت و آهک ساخته شده است، کاملا حالت اشرافی داشته و تماشای آن برای هر شخص هنردوستی لذت بخش است.
آدرس: اردبیل، خیابان کاشانی، کوچه اوچدکان

خانه مناف زاده اردبیل


همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، اردبیل شهری است که گنجینه عظیمی از تاریخ ایران در آن جای دارد. یکی دیگر از مکان‌هایی که تماشای آن به منزله ورق زدن صفحه‌ای از تاریخ است، خانه مناف زاده نام دارد. قدمت این خانه هزار متری به دوران پهلوی می‌رسد. معمار آن که حاج محمد علی نام داشت، با قریحه هنری خود شاهکاری زیبا خلق کرده است. شاهکاری که قابلیت مقاومت در برابر انواع آسیب‌ها و بلایای طبیعی از جمله زلزله‌ای به بزرگی 8 ریشتر را دارد. این خانه از نظر ظاهری نیز با طرح‌های هندسی و نقش و نگارهای خلاقانه‌اش حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد.
آدرس: اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه رحمانی

خانه وکیل الرعایا


یکی دیگر از آثار ملی ارزشمند کشورمان در شهر اردبیل که در سال ۱۳۷۸ به ثبت رسید، خانه وکیل الرعایا نام دارد. این خانه به دوران سلطنت قاجاریان متعلق است و عناصر بسیار زیادی از معماری آن دوران را داراست. تالار خانه وکیل الرعایا اردبیل در قسمت غربی آن قرار گرفته و زیبایی خاصی به این قسمت بخشیده است. در ضلع شرقی این تالار می‌توان از تماشای پنجره‌های رنگی لذت برد. همچنین آیینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های زیبای داخل بنا ساعت‌ها می‌توانند شما را مشغول تماشای خود سازند.
آدرس: اردبیل، محله طوی (طاوار)

خانه صادقی


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
حاج ابراهیم صادقی و فرزندش حاج یوسف، پدر و پسری بودند که در دوران قاجار با همکاری یکدیگر توانستند خانه‌ای خلق کنند که امروزه یکی از زیباترین بناهای ثبت شده در لیست آثار ملی ایران است. این اثر معماری فوق العاده زیبا و چشم نواز با گچ کاری‌های شگفت انگیز و کتبیه‌هایی از آیت الکرسی حس بسیار خوبی به بازدیدکنندگان خود می‌بخشد. خانه صادقی شامل یک زیرزمین به همراه طبقه همکف و طبقه اول است. نمای بیرونی آن با حیاطی دلباز و آجرکاری هنرمندانه شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ناگفته نماند که این عمارت مجلل در سال ۱۳۸۶ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آدرس: اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد

دره جنگلی ایردموسی


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
برای تجربه یک روز آرامش بخش در طبیعت بکر اردبیل، کافیست حدود ۱۴ کیلومتر از این شهر فاصله بگیرید و خودتان را به دره جنگلی ایردموسی در ۵ کیلومتری سرعین برسانید. این دره سرسبز و تماشایی با انبوهی از چمنزارها و باغ‌های میوه شما را هیجان زده خواهد کرد. از طرفی دیگر، در جای جای دره ایردموسی می‌توان شاهد چندین چشمه سار و رودخانه دلگشا بود که همگی باعث ایجاد منطقه بسیار زیبا و چشم نوازی شده‌اند.
آدرس: ۱۴ کیلومتری شهر اردبیل، نرسیده به روستای نوران

دریاچه نئور اردبیل


برای گرفتن عکس‌های زیبا و به یاد ماندنی هیچ نقطه‌ای در شهر اردبیل بهتر از دریاچه نئور نیست. دریاچه فوق العاده زیبایی که آوازه‌اش را از همه جای این شهر می‌توان شنید. این دریاچه اندکی به شهر اردبیل فاصله دارد و برای دسترسی به آن مسیری حدودا ۵۰ کیلومتری را باید پشت سر گذاشت. با این حال، زیبایی دریاچه نئور و محیط اطراف آن به قدری است که ارزش پیمودن مسافت بیش از این را نیز دارد. مساحت این دریاچه بیش از 210 هکتار اندازه گرفته شده است. بدین ترتیب از دریاچه نئور به عنوان بزرگترین دریاچه استان اردبیل نیز یاد می‌شود.
آدرس: کیلومتر ۴۸ جنوب شرقی شهر اردبیل به سمت شهر خلخال

دریاچه شورابیل


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
اگر از مردم اردبیل بخواهید که چند مکان جذاب در این استان را به شما پیشنهاد دهند، مطمئنا یکی از گزینه‌هایی که آنها مطرح خواهند کرد دریاچه شورابیل است. دریاچه‌ای فوق العاده زیبا که در گذشته آب بسیار شوری داشت اما بعدها با تمهیدات مختلفی مقداری آب شیرین به آن اضافه شد و بدین ترتیب، حتی امروزه می‌توان شاهد پرورش ماهی نیز در آن بود. جالب است بدانید که دریاچه شورابیل یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های طبیعی کشور بوده و حتی از دریاچه ارومیه هم قدمت بیشتری دارد. پتانسیل گردشگری بالای این دریاچه باعث شده که امکانات ورزشی و تفریحی مختلفی از جمله قایق رانی، دوچرخه سواری و پیست دو و میدانی در این مکان فراهم آورده شود. حتی هتل‌های زیبایی را نیز در اطراف دریاچه شورابیل می‌توان شاهد بود.
آدرس: شهر اردبیل، خیابان دانشگاه، ۲ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال.

رودخانه بالیقلو چای


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
بالیق در زبان ترکی به معنای ماهی است و بالیقلو چای یعنی رودخانه ماهی دار. این رودخانه که حیات بخش بسیاری از مناطق روستایی اطراف اردبیل است از دل کوه سبلان بیرون آمده و با عبور از شهر اردبیل زیبایی و طراوت خاصی به این شهر می‌بخشد. اگر واقعا به دنبال کسب آرامش از سفر به شهر اردبیل هستید، تماشای این رودخانه و گوش دادن به صدای جریان آب آن را حتما در اولویت برنامه سفر خودتان قرار دهید.

پل هفت چشمه اردبیل


اگر در شهر اردبیل در پی بازدید پل هفت چشمه بودید و نام‌هایی مثل پل یدی گوزلی، پل داشکسن یا ججین را شنیدید اصلا تعجب نکنید. این‌ها نام‌های محلی است که بر روی یکی از زیباترین پل‌های اردبیل یعنی پل هفت چشمه گذاشته شده‌اند. دهانه‌های آجری این پل که زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند ۷عدد بوده و در کنار موج شکن‌ها بدنه اصلی پل را تشکیل داده‌اند. پل هفت چشمه در دوران صفویان ساخته شد اما گذر زمان آسیب‌های بسیار زیادی بر آن وارد کرد. با این حال، در سال ۱۳۷۴ خورشیدی اقدامات بسیار خوبی برای بازسازی آن انجام شد و امروزه این پل چشم نواز بر روی رود لیقوچای جلوه خاصی دارد.
آدرس: اردبیل، میدان ۱۵ خرداد، ابتدای بلوار ساحلی

پل ابراهیم آباد


جاهای دیدنی اردبیل | ۲۷ تا از دیدنی‌های شهر و استان اردبیل
پل ابراهیم آباد از دوران حکومت صفوی به جای مانده و در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است. این پل نیز که بر روی رودخانه بالیقلو قرار دارد از معماری آجری برخوردار بوده و دارای ۳ چشمه عبور آب است. همچنین در معماری پل ابراهیم آباد نیز می‌توان شاهد چندین موج شکن بود. ناگفته نماند که طول این پل بیش از ۳۶ متر و عرض آن ۳ متر است. همچنین ارتفاع پل ابراهیم آباد ۵ متر عنوان می‌شود.
آدرس: اردبیل، محله‌های اوچدکان و ابراهیم‌آباد

پل سیدآباد اردبیل


با کمی قدم زدن در شهر اردبیل احتمالا نام پل سیدآباد یا به عبارتی دیگر، پل پیر مادر بارها به گوشتان بخورد. پلی منتسب به دوران صفوی که طول و عرضش بالغ بر ۲۴ در ۴ متر است. این پل سه دهنه نیز مانند چند پل دیگر در شهر اردبیل دارای چند موج شکن بوده و معماری دوران صفوی را در همان نگاه اول تداعی به بازدیدکننده خود تداعی می‌کند. پل سیدآباد اردبیل جزو آثار ملی ایران به شمار می‌رود. این پل در سال ۱۳۷۴ مورد بازسازی و مرمت اساسی قرار گرفت و هم اکنون اهالی محله‌های سید آباد و پیرمادر برای رفت و آمد از آن استفاده می‌کنند.
آدرس: اردبیل، محله سیدآباد

حمام تاریخی اوچدکان


از دیرباز در اغلب شهرهای ایران، حمام‌ها نقش بسیار پر رنگی داشته‌اند. اردبیل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای چند حمام مشهور است که یکی از آنها حمام اوچدکان نام دارد. این حمام تاریخی و مهم دارای طاق و گنبد بسیار زیباییست که البته تحت تاثیر گذر زمان آسیب‌های زیادی به معماریش وارد شده است. این حمام از دوران قاجار در شهر اردبیل به یادگار مانده است. جالب است بدانید که حمام تاریخی اوچدکان دارای یک کتیبه نیز هست که بر روی آن سه بیت شعر در مورد حمام دیده می‌شود.
آدرس: اردبیل، محله اوچدکان، سمت ضلع شمالی مسجد اوچدکان
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است