search
menu

حمام فین کاشان

[ پنهان کردن ]
چرا باید از حمام فین در باغ فین کاشان بازدید کنیم؟
قسمت‌های مختلف باغ فین کاشان
بخش های مختلف حمام
نحوه دسترسی به باغ فین کاشان
بهترین زمان بازدید از حمام فین کاشان
ساعت و هزینه بازدید از باغ و حمام فین کاشان
جاذبه های دیدنی نزدیک به حمام فین کاشان
رستوران های نزدیک به حمام فین کاشان
هتل های نزدیک به حمام فین کاشان

چرا باید از حمام فین در باغ فین کاشان بازدید کنیم؟


حمام تاریخی فین در ۶ کیلومتری جنوب شهر کاشان در باغی سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است. در زمان های قدیم در این منطقه روستایی به نام فین کوچک وجود داشته اما امروزه به خاطر تقسیمات شهری در انتهای خیابان امیرکبیر شهر کاشان واقع شده است.
یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری کاشان Fin Bathroom محسوب می شود. باغ های ایرانی جزو نمونه های برتر معماری ایرانی در کل جهان شهرت دارند، زیرا این باغ ها ترکیبی از تاریخ، معماری و طبیعت هستند، همچنین معماری به کار رفته در این باغ ها به قدری زیبا و منحصر بفرد است که بعد از سال ها هنوز هم گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. با گذشت صدها سال از این شیوه معماری در ساخت های جدید نیز استفاده می شود و مورد توجه همگان قرار می گیرد. در این باغ ها درختان سر به فلک کشیده، فواره های کوتاه و بلند و صدای عبور آب از دل زمین را خواهید دید. باغ فین واقع در کاشان یکی از همین باغ های ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.
حمام فین کاشان

قسمت‌های مختلف باغ فین کاشان


در این باغ واقعه مهم تاریخ یعنی قتل امیرکبیر، صدر اعظم مشهور ایران اتفاق افتاده است. در فضای دل انگیز این باغ می توانید ساعت ها لحظات خوشی داشته باشید. بحث ما نیز در این مقاله مربوط به حمام قدیمی باغ فین است که در قسمت جنوبی باغ فین قرار گرفته و دارای دو حمام به نام های حمام کوچک و بزرگ است.
حمام کوچک
این حمام در دوره‌ صفویه ساخته شده است. حمام کوچک دارای هفت کاشی قدیمی در قسمت خزینه است که حدودا ۵۰۰ سال قدمت دارند. این حمام به منظور استفاده‌ خدمتکاران ساخته شده بود، به همین دلیل معماری خاصی در ساخت این حمام استفاده نشده است، فقط حمام کوچک به دلیل رویداد تاریخی قتل میرزا تقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر شهرت دارد؛ البته پس از این واقعه، باغ و حمام فین به طور کلی فراموش شدند تا حدی که در دوره مشروطه سنگ های مرمر و مصالح گران بهای باغ و حمام به غارت برده شدند.
حمام فین کاشان
حمام بزرگ
حمام سلطنتی یا حمام بزرگ نیز در دوره قاجار به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است و در آن هنگام حمام کوچک نیز مرمت گردیده است. به خاطر استفاده فرماندهان و بزرگان دربار از حمام بزرگ دارای معماری با اهمیتی است و از ستون‌های مرمر و سقف نقاشی ‌شده بکار رفته است. حمام بزرگ دارای سربینه (رختکن) است. سربینه‌ اول به ورودی نزدیک ‌تر است و دارای سکو و بخاری دیواری است. همچنین نورگیرهایی با کاشی‌های مشبک و چشم‌انداز بی نظیری از باغ دارد. در ویط سربینه دوم نیز حوض زیبایی قرار دارد. در هنگام خروج از حمام ابتدا باید از سربینه‌ دوم و سپس از سربینه‌ اول رد شوید. در سال ۱۳۴۴ این دو حمام مرمت و بازسازی اساسی شدند.
حمام فین کاشان

بخش های مختلف حمام


این دو حمام نیز مانند سایر حمام‌ های تاریخی دارای خزینه هستند. خزینه به محل نظافت و شست و‌ شوی افراد گفته می شود. همچنین حمام فین دارای ورودی‌ ها، سربینه‌ ها، آب ‌نما‌ها، گرم‌ خانه ‌ها، دالان ‌ها با معماری زیبا مربوط به چندین دوره‌ از تاریخ هستند. همچنین در مورد حمام‌ های سنتی می توان به عایق بودن دیوارها در برابر رطوبت اشاره کرد که به دلیل استفاده از مصالحی مانند ماسه و آهک یا ساروج هیچ رطوبتی نفوذ نمی کرد. حمام فین در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همچنین در سال ۲۰۱۱ نیز حمام فین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است.

نحوه دسترسی به باغ فین کاشان


این باغ که در خیابان امیرکبیر، قسمت جنوبی شهر کاشان قرار گرفته است، در هر نقطه از شهر کاشان که باشید می توانید سوار تاکسی شده و به این باغ بروید.
حمام فین کاشان

بهترین زمان بازدید از حمام فین کاشان


برای بازدید از حمام تاریخی فین واقع در باغ فین کاشان بهتر است در فصل های بهار و تابستان به فکر خرید بلیط هواپیما باشید و از آب و هوای معتدل در این شهر لذت ببرید و سفری خاطره انگیز برای خود رقم بزنید.

ساعت و هزینه بازدید از باغ و حمام فین کاشان


از این حمام تاریخی می توانید همه روزه به جز تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر با پرداخت هزینه ورودی بازدید کنید. برای بازدید از حمام فین حدودا یک ساعت وقت نیاز دارید تا از همه قسمت های حمام بازدید داشته باشید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به حمام فین کاشان


موزه ملی کاشان: ۲۰۰ متر
موزه امیرکبیر: ۳۰۰ متر
مسجد جامع کاشان: ۸.۳ کیلومتر
مسجد و مدرسه آقا بزرگ: ۸.۴ کیلومتر
خانه بروجردی ها: ۸.۶ کیلومتر
بازار سنتی کاشان: ۸.۷ کیلومتر
خانه طباطبایی: ۸.۷ کیلومتر

رستوران های نزدیک به حمام فین کاشان


رستوران باغ فین: ۲۰۰ متر
رستوران باغچه سرای سروی: ۲۶۰ متر
رستوران ترنج: ۵۵۰ متر
رستوران و فست فود سیب سرخ: ۶۰۰ متر
رستوران مهر و ماه: ۶۵۰ متر
سفره خانه سنتی سندباد: ۹۰۰ متر

هتل های نزدیک به حمام فین کاشان


هتل بهارستان: ۱.۲ کیلومتر
هتل امیرکبیر: ۱.۲ کیلومتر
هتل نگارستان: ۱.۳ کیلومتر
هتل سنتی صادقی: ۷.۹ کیلومتر
هتل ایرانیان: ۸.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است