search
menu

قزوین گردی

[ پنهان کردن ]
چهل ستون
خانه و حسینیه امینی ها
کاروانسرای سعدالسلطنه
آب انبار سردار بزرگ
مسجد جامع
شهر زیبای قزوین یکی از شهرهای شمال غربی ایران است که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان برمی‌گردد. این شهر برای مدتی به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شده و به دست «شاپور» پادشاه ساسانی رونق گرفته بود. البته این شهر در سال‌ها پیش اسامی دیگری داشت و آن را به نام‌های کاسپین، ارساس، ارساسیا، راژیا، کشوین، قسوین، شاد شاپور و باب الجنه می‌شناختند. این شهر زیبای تاریخی دارای چند جاذبه‌ گردشگری مهم و معروف است که از زمان حکومت صفوی به جا مانده و هنوز هم قزوین را پایتخت شاه طهماسب (یکی از شاه‌های صفویان) می‌‌دانند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید؛ این شهر کمتر دیده شده رتبه اول را از لحاظ داشتن آثار تاریخی ملی از آن خود کرده و با دارا بودن ۱۱ درصد از کل میراث فرهنگی ایران، جایگاه نخست را دارد.
از بحث بناهای تاریخی قزوین که بگذریم باید به دشت‌های سرسبز با پوشش گیاهی متنوع و بکر آن بپردازیم که از سال‌ها قبل اهمیت زیادی در امور محصولات کشاورزی و پرورش دام داشته و امروزه به عنوان اولین دشت ایران که دارای ردیف بودجه است از آن یاد می‌شود. شهر قزوین چشمه‌ها و رودخانه‌های متعددی دارد که هر کدام به نوع خود دیدنی و جذاب هستند. در این بخش قصد داریم چندی از مناطق معروف گردشگری قزوین را به عنوان جاهای کلیدی برای قزوین‌گردی به شما معرفی کنیم تا به هنگام سفر به این شهر بتوانید نهایت استفاده را از زمان خود داشته باشید. اگر قصد سفر با هواپیما به این منطقه برای آغاز قزوین‌گردیتان را دارید، می‌توانید با رزرو اینترنتی بلیط هواپیما به مقصد تهران یا کرج، خود را به نزدیک‌ترین فرودگاه رسانده و با روش‌های زمینی خود را به قزوین برسانید.
قزوین گردی

چهل ستون


اگر شما هم با خواندن نام چهل ستون، منطقه گردشگری چهل ستون اصفهان در ذهنتان مجسم شد باید بگوییم که عمارتی زیبا و دیدنی نیز به همین نام در قزوین قرار دارد که با عمارت کلاه‌فرنگی هم شناخته می‌شود. البته قدمت این بنا از چهل ستون اصفهان حدود چندین دهه بیشتر است. عمارت چهل ستون قزوین در زمان حکومت شاه طهماسب ساخته شد و سال‌ها بعد به دست محمد باقر سعدالسلطنه که در زمان حکومت قاجاریه می‌زیست مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. زمانی که وارد این عمارت با شکوه و جلال می‌شوید نقاشی‌های روی دیوارها و نگارگری‌هایی که توسط نقاشان اصیل قزوینی را می‌بینید و محو هنر و سیر تمدن این شهر خواهید شد. اگر طرفدار سبک مینیاتوری باشید چهره داخلی این عمارت شما را جذب می‌کند زیرا نقاشی‌ها به قدری ظریف و با عشق کشیده شده که با گذشت سالیان سال باز هم زندگی در آن‌ها جریان دارد. با سفر به این عمارت تلفیق سیر تحول افراد در حکومت صفویه و قاجاریه را می‌توانید به بهترین شکل ببینید و لمس کنید. در چهل ستون قزوین موزه‌ای به نام موزه خوش‌نویسی نیز وجود دارد که آثار افراد مشهوری در این عرصه را در خود نگهداری می‌کند. آثار این موزه متعلق به میرعماد قزوینی، عمادالکتاب، مالک دیلمی، میرعلی هروی، میرزا ابوتراب، سلطان علی مشهدی، وصال شیرازی، نیریزی، درویش عبدالمجید و ملک محمد است. لازم به ذکر است امروزه قزوین را به عنوان پایتخت خوش‌نویسی ایران می‌شناسند. این عمارت هم اکنون در لیست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است.
نشانی عمارت چهل ستون: شهر قزوین، جنوب سبزه میدان یا همان میدان آزادی
قزوین گردی

خانه و حسینیه امینی ها


به جرات می‌توان گفت افرادی که حسینیه امینی‌ها را بنا کرده‌اند؛ شاهکاری را خلق و به جامعه تاریخ‌دوستان ارائه کرده‌اند. حسینیه امینی‌ها معماری و طراحی بی‌نظیری دارد که در گذشته عضو یک خانه بزرگ اعیان‌نشین بوده و امروزه همین حسینیه از آن همه شکوه و جلال باقی مانده است. دلیل نام گذاری حسینیه امینی‌ها به علت اسم صاحب خانه این بنا بوده که یکی از تجار قزوین نام برده شده و پس از ساخته شدن خانه‌اش فامیلی خود را بر روی آن گذاشت. اگر به این بنای تاریخی بروید قطعا حس متفاوتی را تجربه خواهید کرد. دور تا دور دیوارها پر از نگارگری و طاقچه‌های زیبا است که رنگ و بوی سریال‌های تاریخی را بریتان زنده می‌کند. این حسینیه سه تالار و دو حیاط دارد که هر کدام برای مصارف خاصی استفاده می‌شد. به عنوان مثال از یک تالار فقط برای روضه‌خوانی و از تالار دیگر برای برگزاری اعیاد و مولودی‌ها بهره گرفته می‌شد. هر قدم که در این خانه قدیمی برمی‌دارید زیبایی‌های تازه‌ای را کشف می‌کنید که به چشم و زندگی مدرن ما بسیار دورند اما جذابیت خاصی دارند. تمام تالارها با فرش‌های قرمز و اصیل ایرانی پوشانده شده و تمامی سقف‌ها پر از نقش و طرح هستند. با سفر به این حسینه ساعت‌ها غرق شکوه و زیبایی این بنا خواهید شد.
نشانی حسینیه امینی‌ها: شهر قزوین، خیابان مولوی
قزوین گردی

کاروانسرای سعدالسلطنه


محمد باقر سعدالسلطنه در زمان حکومت خود در شهر قزوین بناهای زیادی را ساخت و مرمت کرد. یکی از مناطقی که دستور به ساخت آن داد همین کاروانسرا بود که هدف آن بهتر شدن ارتباطات تجاری با کشورهایی مثل ترکیه، روسیه و ... بوده است. این کاروانسرا تا حدودی موفق شد رابطه تجار ایرانی را با تاجرین کشورهای دیگر بهبود ببخشد زیرا در زمان مصاحبت و اقامت، ایرانیان می‌توانستند مهمانان خارجی خود را به این عمارت زیبا دعوت و راهنمایی کنند. این کاروانسرا امروزه تغییرات فراوانی داشته اما هنوز هم به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای درون شهری ایران شناخته می‌شود. سبک معماری این کاروانسرا تلفیق هنر چهار معمار است که با مهارت تمام کاروانسرای سعدالسلطنه را بنا کردند. بازدید از این بنای تاریخی رایگان بوده و امروزه بخشی از آن برای فروش صنایع دستی و سوغات قزوین، فروشگاه پوشاک، گالری هنری، کافه و رستوران استفاده می‌شود.
نشانی کاروانسرای سعدالسلطنه: شهر قزوین، میدان آزادی، خیابان امام خمینی

آب انبار سردار بزرگ


شهر تاریخی قزوین به علت اقلیم آب و هوایی سرد و خشک آب انبارهای فراوانی دارد که می‌توان به آب انبار سردار کوچک، آب انبار آقا، آب انبار زنانه بازار، آب انبار مسجد جامع، آب انبار حاج کاظم و آب انبار حکیم اشاره کرد که قدمت هر کدام به هزار سال پیش می‌رسد اما آب انبار سردار بزرگ یکی از معروف‌ترین آب‌ انبارهای قزوین است که به دست دو برادر به نام‌های محمد حسن خان و محمد حسین خان ساخته شده و طبق بررسی‌ها گفته می‌شود آن دو از سردمداران حکومت فتحعلی شاه بوده‌اند. به هنگام ورود به این آب انبار در وهله اول شاهد پلکانی هستید که به زیر زمین می‌رود و تابلوهای بزرگی که بر دو طرف دیوار حک شده‌اند. اگر این پنجاه پله را طی کنید در نهایت به یک کانال آب می‌رسید که سقف قوسی شکلی دارد و به اصطلاح به آن راه شیر می‌گویند. بنای کلی این آب انبار به شکل گنبدی بوده و با آجرکاری و کاشی‌کاری و طراحی هندسی، چهره‌ای متفاوت به این آب انبار داده است.
نشانی آب انبار سردار بزرگ: شهر قزوین، خیابان راه آهن، محله راه ری
قزوین گردی

مسجد جامع


یکی دیگر از مناطق مهم گردشگری شهر قزوین مسجد جامع عتیق است که به سبک معماری چهار ایوانی ساخته شده و امروزه در آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است. این بنای مقدس و مذهبی به دستور هارون الرشید؛ پادشاه حکومت عباسی ساخته شد به همین خاطر آن را قدیمی‌ترین مسجد جامع ایران می‌دانند. دیوارهای داخلی این مسجد پر از معرق کاری‌های ظریف و جذاب است که روحتان را جلا می‌دهد. در مسجد جامع عتیق قزوین، مناطق دیگری برای بازدید وجود دارد که شامل آب انبار، قنات، کوزه سنگ و موزه دریچه‌ها می‌شود. برای دیدن این جاذبه‌ها باید از ایوان‌های شرقی و سمت زیرزمین این مسجد بروید.
نشانی مسجد جامع قزوین: شهر قزوین، خیابان شهدا یا همان سپه سابق
قزوین گردی
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است