search
menu

جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

[ پنهان کردن ]
باغ و حمام فین مشهورترین درمیان جاهای دیدنی کاشان
موزه ملی کاشان
مسجد جامع کاشان
بازار سنتی کاشان
نیاسر کاشان
خانه بروجردی ها
خانه طباطبایی ها
خانه عامری ها
شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی)
تپه سیلک
خانه عباسیان یا عباسی
مسجد آقابزرگ
بقعه خواجه تاج الدین
آرامگاه سهراب سپهری
کاروانسرای مرنجاب
مراسم گلاب گیری کاشان
حمام سلطان امیراحمد
شهر کاشان دارای قدمتی ۷۵۰۰ ساله است و امروزه به یکی از پر طرفدارترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است و شماری از مهمترین جاهای دیدنی ایران را در خود جای داده است. کاشان به شهر گل‌ های خوش عطر و خانه‌ های تاریخی مشهور است، شهری با جاذبه‌ های تاریخی و باستانی، جاذبه های طبیعی، آیین‌ های سنتی که در میان همگان شهرت دارد. شهر کاشان دارای خانه‌ های قدیمی است که تنوع زیادی داشته و هرکدامشان کوله باری از تاریخ را به دوش می‌‌کشند.
به جرات می‌‌توان گفت بعد از شهرهای اصفهان، شیراز و یزد، شهر کاشان است که در سطح جهانی از لحاظ جاهای دیدنی به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل گردیده و روز به روز تعداد خرید بلیط هواپیما اصفهان و سفر به این شهر زیاد می‌‌شود. شهر کاشان قدمت زیادی دارد و جزو قدیمی ترین سکونتگاه های بشر در تاریخ محسوب می‌‌شود و اکنون بعد از گذشت سال های زیاد باز هم بافت تاریخی خود را حفظ کرده است. پس در سفرتان به این شهر بی نظیر خودتان را برای تماشای این همه تنوع و جذابیت آماده کنید، در ادامه می‌‌خواهیم در مورد Kashan Attractions برایتان بنویسیم:

باغ و حمام فین مشهورترین درمیان جاهای دیدنی کاشان


یکی از زیباترین باغ های تاریخی ایران، باغ فین کاشان است که خود شامل چندین بخش است. این باغ دارای یک حیاط اصلی و چهار برج دایره ای شکل است. در باغ فین چشمه های آبی به چشم می‌‌خورد که آب مورد نیاز این باغ و آبنماهایش را تامین می‌کند. در این باغ صدای آب روان و سازه‌های چشم‌نواز گردشگران را مدهوش می‌‌کند. این باغ بی نظیر در سال ۱۵۹۰ میلادی در زمان سلسله صفوی ساخته شده. این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ زیبا در خیابان امیرکبیر کاشان واقع شده است. همچنین علاوه بر طبیعت بی نظیر خود دارای معماری خاصی است. تمام مسیر این باغ درختان بلندی دیده می‌‌شوند که چنین سرسبزی در میان کویر بسیار زیباست.
حمام فین کاشان به خاطر قتل میرزا تقی خان امیرکبیر معروف شده است. بنای حمام فین نیز در میان ۵۷۹ درخت سرو و ۱۱ درخت چنار قرار گرفته و بسیار زیبا هستند تا حدی که عمر این درختان زیبا بین صد تا ۴۰۰ سال هستند. بخش های زیادی بعد از دوره صفوی به این مجموعه اضافه شده است. حمام فین کاشان دو حمام بزرگ و کوچک دارد. حمام بزرگ یا حمام سلطنتی برای شاه و حمام کوچک نیز برای خدمتکاران ساخته شده است. جالب اینکه حمام کوچک با قدمت ۵۰۰ ساله نسبت به حمام بزرگ قدیمی تر است.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

موزه ملی کاشان


بنای موزه ملی کاشان در سال ۱۲۰۵ خورشیدی توسط داماد فتحعلی شاه به نام علی‌ محمدخان صدراصفهانی در ضلع غربی باغ فین کاشان ساخته شد. ولی در طول تاریخ به مخروبه تبدیل گشت تا اینکه در سال ۱۳۳۷ خورشیدی بر روی آن، مجموعه بنایی با یک ایوان و هفده ستون ساخته شد و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی افتتاح گردید. حالا به عنوان موزه ملی کاشان جزو قدیمی‌ ترین موزه‌ های کشور است و شامل اشیایی حدودا ۴۰۰ قطعه است. تاریخ آثار به هزاره هفتم قبل از میلاد تا امروز بر می‌‌گردد.
موزه ملی کاشان دارای دو طبقه همکف و زیرزمین بوده و بازدید از این موزه از قسمت باستان‌ شناسی آغاز و در قسمت معاصر به پایان می‌‌رسد. معماری این موزه کاملا به سبک ایرانی است و سقف این بنا به شکل گنبد بوده و دارای چهار نورگیر در چهار سمت زیر گنبد دیده می‌‌شود. بر روی کتیبه های موجود در این موزه در مورد تاریخ احداث موزه و همچنین نام موزه ملی کاشان، عبارت «بنیاد یک هزار و سیصد و چهل و شش» حکاکی شده که به عنوان شناسنامه موزه ملی کاشان به شمار می‌‌رود.

مسجد جامع کاشان


یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین جاهای دیدنی کاشان، مسجد جامع این شهر است که دارای قدمتی نزدیک به دوران حکومت سلجوقیان است. در ابتدا این مکان به عنوان آتشکده ساخته شده بوده ولی با آمدن اسلام به ایران به مسجد جامع تبدیل شده است. دستور تبدیل این مکان به مسجد توسط دختر مالک اشتر، صفیه خاتون داده شده است. این بنای تاریخی در دوره های تاریخی گوناگون مرمت و بازسازی شده است.
این مسجد بی نظیر در خیابان بابا افضل قرار دارد. این مسجد تاریخی دارای دو محراب با دو قبله است. دلیل این کار نیز نبود ابزار دقیق برای سنجش قبله بوده است. محراب اول در جای اشتباهی ساخته شده بوده. ولی با گذشت زمان آن محراب تخریب گردیده و محراب دیگری بنا نهاده اند. اما بازهم آثار گچ کاری از محراب قدیمی باقی مانده است. همچنین در این مسجد سه شبستان، کوره پخت ظروف چینی و ایوانی مرتفع نیز به چشم می‌‌خورد.

بازار سنتی کاشان


همانند دیگر شهرها، کاشان نیز دارای بازار بسیار زیبایی است. در این بازار سنتی، ساختمان های تاریخی زیادی نیز وجود دارد. این بازار از خیابان بابا افضل کاشان آغاز شده و تا نزدیکی دروازه دولت ادامه دارد. بناهای موجود در بازار تاریخی کاشان عبارتند از کاروانسرای میرپنج، مسجد میدان میرعماد، تیمچه صباغ، تیمچه معروف امین الدوله، حسینیه سوراخ ریسمان و چندین بنای دیگر. در این بازار جمعی از اصناف مختلف را خواهید دید، مانند بخش های مسگری، کفاشی، رنگرزی، زرگری، بزازی و خیاطی.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

نیاسر کاشان


نیاسر از روستاهای پیرامونی شهرستان کاشان است و به سبب بافت تاریخی، فرهنگی و معماری سنتی آن مورد توجه گردشگران است. پوشش ویژه اهالی و مخصوصا بانوان نیاسر، گویش محلی مردم نیاسر که بازمانده از دوران پیش از اسلام است و بافت معماری به جا مانده از سده‌های قبل، مهمترین ویژگی‌های جذابیت نیاسر به عنوان یکی از جاهای دیدنی کاشان هستند.

خانه بروجردی ها


شهر کاشان دارای عمارت ها و خانه های قدیمی است که دارای معماری زیبایی هستند و به دلیل همین معماری منحصر به فرد خود در سراسر ایران شهرت دارند. یکی از این خانه های بی نظیر در شهر کاشان، خانه بروجردی هاست. قدمت این خانه به دوران قاجار بر می‌‌گردد و جزو خانه‌ های قدیمی و مشهور کاشان به شمار می‌‌رود. صاحب این خانه نیز یکی از ثروتمندان کاشان بوده و خانه زیبا با بادگیرهای هلالی و قرینه روی پشت بام و کلاه فرنگی به شیوه بسیار خاصی ساخته است. معماری این بنا دارای دو حیاط درونی و بیرونی و یک هشتی و راهرو و آشپزخانه و حیاط‌ های تابستان‌ نشین و زمستان‌ نشین است.
وظیفه بادگیرهای پشت‌ بام نیز رساندن هوای خنک در تابستان به زیرزمین است. همچنین بر روی دیوارهای این بنا نقاشی هایی با رنگ روغن و آبرنگ بر زیبایی این بنا کار شده است. تاریخ ساخت و تکمیل این خانه براساس کتیبه های موجود ۱۸ سال طول کشیده و همه قسمت های بنا با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه بوده و از معماران ایرانی و خارجی بهره مند شده اند. خانه بروجردی در دوره قاجاریه و توسط استاد علی مریم کاشانی (سازنده خانه طباطبائی) ساخته شده و متعلق به بازرگان ثروتمندی اهل نطنز، بوده است. بنا به روایت‌های محلی او این خانه را به عنوان شرط ازدواج با دختر سید جعفر طباطبائی (مالک خانه طباطبائی) می‌سازد. این مکان اکنون محل سازمان میراث فرهنگی کاشان است. نشانی خانه بروجردی‌ ها در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیر احمد است.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

خانه طباطبایی ها


یکی دیگر از خانه های مشهور در شهر کاشان مربوط به فردی به نام سید جعفر طباطبایی بوده که یکی از تاجران فرش کاشان بوده. این خانه در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شده و ساخت آن ۱۸ سال طول کشیده است. خانه طباطبایی‌ ها با چهل اتاق و چهار حیاط و سه بادگیر و دو رشته قنات به همراه چهار زیرزمین و اتاق شاه‌ نشین با پنجره‌ های مشبک و رنگی، گچبری‌ ها و آیینه‌ کاری های بی نظیر چشم هر بیننده ای را خیره می‌‌کند.
این خانه زیبا نیز در خیابان علوی قرار دارد و هر گوشه آن به عنوان نمادی از شهر کاشان محسوب می‌‌شود. همچنین تمام قسمت‌ های این خانه مانند هشتی، ایوان، حیاط خلوت دارای جذابیت های فوق العاده ای هستند. سقف قسمت شاه نشین بسیار بلند بوده و با آینه کاری ها و گچبری های دیدنی و پنجره‌ های مشبک دلربایی می‌‌کند.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

خانه عامری ها


قدمت خانه عامری ها به زمان زندیه بر می‌‌گردد و در دوره قاجار تکمیل شده است. این خانه به دستور فردی به نام سهام السلطنه عامری در محله سلطان امیر احمد برای استفاده شخصی بنا شده است. خانه عامری‌ ها دارای ۸۵ اتاق بوده و با معماری چشم‌ نواز خود همراه با مقرنس‌ کاری و منبت‌ کاری به همراه گچبری‌ های زیبایی است. یکی از اصلی ترین ویژگی معماری در این خانه تقارن در داخل و حیاط آن است که نظر هر بیننده‌ ای را به سوی خود جلب می‌‌کند. پس در هنگام سفر به شهر کاشان بازدید از این خانه تاریخی را در لیست بازدید خود از جاهای دیدنی کاشان قرار دهید.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی)


شهر زیرزمینی نوش آباد به شهر اویی نیز معروف است. قدمت این شهر به دوره پیش از اسلام برمی گردد. شهر نوش آباد دارای سه طبقه بوده و طبقات این شهر از راهروها، اتاق ها، کانال‌ ها تشکیل شده است. طبقات این شهر به وسیله چاه‌ های عمودی به همدیگر وصل هستند. شهر نوش آباد توسط انسان ساخته شده و دارای کاربردهای مختلف نظامی و دفاعی در طول تاریخ بوده است. همچنین این شهر با وسعتی نزدیک به چهار کیلومتر و ارتفاع ۴ تا ۱۶ متری شبیه به تونلی بسیار دراز است که به عنوان بزرگ ترین شهر زیرزمینی جهان شناخته شده است.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

تپه سیلک


تپه ای باستانی در فین کاشان به سیلک مشهور است و از دوران باستان به یادگار مانده است. چنین می‌‌توان گفت که سیلک نام اولین تمدن در ایران مرکزی بوده است. قدمت تپه سیلک حدودا هشت هزار سال تخمین زده می‌‌شود. در مقایسه با تمدن‌ های دیگر هم روزگار، تمدن سیلک پیشرفت زیادی داشته است. امروز نیز تپه سیلک به عنوان یک جاذبه گردشگری باستانی شناخته می‌‌شود. بازدید از این تپه‌ ها یادآور نخستین نشانه‌های تمدن در این منطقه است، گویی با ماشین زمان به هزاره‌های خیلی قبل سفر خواهید کرد. تپه های سیلک از دو تپه مختلف در نزدیکی هم تشکیل شده است و در هر یک از این دو تپه، گورستانی باستانی وجود دارد. گورستان‌ هایی که قدمتی ۳۵۰۰ ساله و ۳۰۰۰ ساله دارند.
برای رفتن به این جاذبه باستانی باید از جاده فین به نزدیکی روستای دیزچه بروید. ساختمان هایی از گل رس و سفال که حدود هشتاد سال پیش پس از جاری‌ شدن سیل سر از خاک درآوردند و به‌ عنوان آثاری تاریخی و ارزشمند شناخته شدند.

خانه عباسیان یا عباسی


یکی دیگر از خانه‌ های تاریخی در شهر کاشان در محله‌ سلطان امیراحمد واقع شده و با جذابیت بی نظیر خود در معماری سنتی توجه همگان را به عنوان یکی از جاهای دیدنی کاشان به سوی خود جلب می‌‌کند. قدمت خانه عباسیان یا عباسی به دوره قاجار بازمی‌گردد. این ساختمان دارای گچبری ها، قرینه سازی ها و طراحی های بی نظیری است و جزو زیباترین جاهای دیدنی در شهر کاشان به شمار می‌‌رود. خانه عباسیان دارای بلندترین بادگیرها در میان خانه های شهر کاشان است که بدین جهت نیز به شهرت رسیده است.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

مسجد آقابزرگ


مسجد آقابزرگ، یکی از باشکوه ترین بناهای اسلامی در شهر کاشان با گنبد عظیم آجری و مناره کاشی کاری شده در سال ۱۲۵۸ هجری قمری ساخته شده است. در ساخت این مسجد از معماری سنتی-ایرانی استفاده شده و یکی از زیباترین بناهای اسلامی محسوب می‌‌شود. همچنین در این مسجد می‌‌توانید به کاشی کاری، گچبری، مقرنس کاری و نقاشی های زیبایی دسترسی داشته باشید. لازم به ذکر است که بنای این مسجد بی نظیر در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده و مورد جالب توجه درباره این مسجد استفاده از ۶۶۶۶ میخ براساس تعداد آیات قرآن در ورودی این مسجد است که وجود همین میخ ها باعث استحکام هرچه بیشتر بنا گردیده است.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

بقعه خواجه تاج الدین


بقعه ای تاریخی در نزدیکی مسجد آقابزرگ واقع شده و شامل مجموعه‌ ای از مدرسه، خانقاه، آب انبار، مسجد و بقعه است، اما امروزه فقط دو گنبد به صورت قرینه بقعه و خانقاه از آن مجموعه باقی مانده است. خواجه تاج‌ الدین شیروانی به عنوان یکی از افراد مشهور قرن نهم بوده که در دوره آق‌ قویونلوها می‌‌زیسته است، وی همراه با دو برادر دیگر خود بناهای مهمی در کاشان احداث کرده اند و همین بقعه نیز یکی از دیدنی های شهر کاشان است که توسط آنان ساخته شده است.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

آرامگاه سهراب سپهری


سهراب سپهری به عنوان شاعر، نقاش و نویسنده معاصر کشورمان از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. وی در کاشان متولد و دار فانی را وداع گفته است. وی در روستای مشهد اردهال کاشان، در صحن امامزاده سلطان علی ابن محمدباقر به خاک سپرده شده است. سنگ قبر او در ابتدا به رنگ آبی بوده و در طی سال ها نیز چندین بار تعویض شده تا درنهایت اکنون به رنگ مشکی درآمده است.

کاروانسرای مرنجاب


اگر به دنبال کویری بی نظیر در منطقه مرکزی ایران هستید، پیشنهاد ما بازدید از کویر مرنجاب کاشان است. کاروانسرایی بی نظیر در مرکز این کویر ساخته شده که قدمت آن به دوران صفویه برمی گردد و جزو جاذبه‌ های فرهنگی کاشان محسوب می‌‌شود. این کاروانسرا به دستور شاه عباس بنا شده و شکل ظاهری این کاروانسرا مانند قلعه و دژ است و در زمان های گذشته به عنوان محلی برای دفاع نیز استفاده گردیده است. مصالح به کار رفته در این بنا آجر و گچ است. این کاروانسرا به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم همواره مورد توجه گردشگران در طول تاریخ بوده است. نکته جالب توجه درباره این کاروانسرا اینست که هنوز هم مسافر می‌‌پذیرد و سفره خانه سنتی درون کاروانسرا از مسافران پذیرایی می‌‌کند.
جاهای دیدنی کاشان | ۱۷ جاذبه گردشگری کاشان در یک نگاه

مراسم گلاب گیری کاشان


مراسم و آیین گلاب گیری در قمصر و دیگر روستاهای کاشان که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر است. فرایند چیدن گل‌های سرخ و آماده سازی آنها برای گلاب گیری و استخراج گلاب از آن، هر ساله گردشگران زیادی را به قمصر می‌کشاند.

حمام سلطان امیراحمد


حمام سلطان امیراحمد که به حمام قاسمی هم مشهور است، یک حمام سنتی و تاریخی ایرانی است که در دوران صفویه ساخته شده و امروزه با کاربری موزه و سفره‌خانه میزبان گردشگران است. اسم این حمام برگرفته از نام امام زاده امیراحمد است که آرامگاه او در نزدیکی این حمام جای دارد.
همراه داشتن چه وسایلی در کاشان گردی ضروری است؟
افزون بر پوشاکی مناسب و اسناد و مدارکی از قبیل: شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه راهنمایی رانندگی، دفترچه بیمه و کارت‌های بانکی، بهتر است کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی و عینک دودی نیز همراه خود داشته باشید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به کاشان سفر کنید و در طبیعت بیابانی و مناظر خیره‌کننده این شهر تماشایی به کویرگردی بپردازید، حتماً تجهیزاتی نظیر لاستیک زاپاس و جعبه‌ابزار را در خودروی خود قرار دهید. همچنین پوشیدن کفش‌های کوهنوردی و همراه بردن وسایل مفیدی نظیر کیسه‌خواب، پاور بانک و دوربین عکاسی به کلیه گردشگرانی که به کیفیت تجربه کاشان گردی خود اهمیت می‌دهند، توصیه می‌گردد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است