search
menu
کرمان keyboard_arrow_down close

کرمان

hotel
هتل های کرمان ۳۳

درباره کرمان

کرمان مرکز استان کرمان و از شهرهای بزرگ و تاریخی جنوب شرقی ایران است. این شهر که جمعیتی نزدیک به ۱ میلیون نفر دارد به سبب ارتفاعی که از سطح دریا دارد، آب و هوای نسبتا معتدلی در مقایسه با دیگر شهرهای کویری ایران دارد.کرمان که وسیع‌ترین استان ایران است، با ۵ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جنوب شرق این کشور به شمار می‌رود. تاریخ گواهی می‌دهد که از هزاران سال پیش تاکنون، در این محدوده از ایران تمدن‌های درخشانی برقرار بوده‌اند. ارگ بم، بزرگترین بنای خشت و گلی جهان و ارگ راین، دومین بنای بزرگ خشتی دنیا، بازمانده‌هایی از این تمدن درخشان به شمار می‌روند که گرچه بیش از ۲۵۰۰ سال از عمرشان می‌گذرد، همچنان شکوهمند و رازآلود به نظر می‌رسند و پایه های اصلی گردشگری کرمان را به خود اختصاص داده‌اند.


تاریخچه کرمان


از نظر تاریخی شهر کرمان، دست کم از دوره اشکانی یکی از شهرهای زنده و بزرگ ایران شرقی بوده است و در کتیبه‌های دوره ساسانی، از آن به عنوان یکی از مناطق تحت فرمانروایی ساسانی یاد شده است. پس از اسلام سلسله صفاریان، یکی از حکومت‌های محلی بود که در جنوب شرقی ایران و از جمله کرمان مستقر بود. همچنین سامانیان، فراختاییان، آل بویه و صفویان هم در دوره‌هایی در این منطقه فرمانروایی می‌کرده‌اند. شهر کرمان در زمان حمله مغول و آغامحمدخان قاجار مورد ویرانی و آسیب بسیار قرار گرفت.

کرمان

جاهای دیدنی کرمان


کرمان دارای جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی بسیاری است. گنبد جبلیه یا گنبد گبری از آثار به جا مانده از دوره ساسانیان است. مجموعه گنجعلیخان از آثار تاریخی دوره صفویه است و توسط گنجعلیخان حاکم کرمان ساخته شده و شامل بازار، میدان، حمام، کاروانسرا، آب انبار و مسجد است. باغ شازده یا شاهزاده که یک باغ زیبا است به همراه آرامگاه نعمت الله ولی از عارفان ایرانی، در شهر ماهان، در پیرامون کرمان قرار دارند. آتشکده و موزه مردمشناسی زرتشتیان هم در شهر کرمان جای دارد.
کرمان

خوراکی‌های کرمان


کرمان هم از دید شیرینی‌جات و هم از دید غذاهای محلی، گزینه‌های زیادی را پیش روی مهمانان و گردشگران می‌گذارد. شیرینی کلمپه، قطاب‌های مخصوص کرمانی، فالوده کرمانی و قوتو، از مهمترین شیرینی‌های کرمان هستند. اما غذاهای کرمانی هم دست کمی ندارند. خوراک‌هایی مانند آبگوشت بادمجان و کشک، آبگوشت زیره، آش گندم شیر، اوماچ آش، خورشت بز قورمه، خورش آلوچه، خورش به آلو و زیره پلو از جمله غذاهای کرمانی هستند.

زمان مناسب برای سفر به کرمان


کرمان به عنوان یک شهر کویری، دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است. اما فصل‌های معتدل سال مثل بهار و پاییز، زمان مطبوعی برای سفر به کرمان است.

افزون بر تاریخی غنی و طبیعتی شگرف، از عجایب کرمان این است که در میان کویرها و ریگزارهای خود، باغ‌ها و قنات‌های ارزشمندی دارد که به عنوان یکی از نمونه‌های عالی پردیس ایرانی و سیستم‌های باستانی بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت درآمده اند. باغ شاهزاده در شهر ماهان در میان کویر طلایی رنگ اطرافش، همچون زمرد سوسو می‌زند و همواره سوژه جذابی برای عکاسان و گردشگران بوده است و از دلنشین ترین جذابیت‌های گردشگری کرمان محسوب می‌شود.

مردمان کرمان


نخلستان و کویر، اصلی‌ترین چشم‌اندازهای طبیعی کرمان را تشکیل می‌دهند. گرچه کرمان همجوار با داغ‌ترین نقطه زمین است، آب و هوای گرم و خشک و بیابانی ندارد. کرمان جزء مرتفع‌ترین نواحی فلات ایران به شمار می‌رود و همین عامل سبب شده تا دمای هوای نسبتا متعادلی در آن حکمفرما باشد. کرمانی‌ها مردمانی گشاده‌رو و خوش‌مشرب هستند. میهمان نوازند و از هوش اقتصادی بالایی در تجارت برخوردارند. شاید همجواری با جاده باستانی ابریشم و تعامل با تجار جهانی در بروز این ویژگی کرمانی‌ها بی‌تاثیر نبوده باشد.

کرمان و گردشگری سلامت


کرمان به دلیل داشتن مراکز بهداشتی- درمانی پیشرفته، از قطب‌های مهم پیوند اعضا به ویژه پیوند کبد و کلیه در ایران به شمار می‌رود و نقش پزشکی و سلامت در گردشگری کرمان بسیار پررنگ است. اقتصاد این محدوده بر پایه صنعت و گردشگری به ویژه گردشگری سلامت است. پسته، خرما و قالی نیز به عنوان مهمترین محصول صادراتی این محدوده از ایران به شمار می‌روند که هم پای با صنعت گردشگری کرمان، در اقتصادش نقش آفرینی می‌کنند.

دیدنی های کرمان