search
menu

باغ شاهزاده ماهان

[ پنهان کردن ]
باغ شازده ماهان
قسمت‌های مختلف باغ شازده ماهان
از ناگفته‌های باغ شازده ماهان
هزینه و زمان بازدید از باغ شازده ماهان
چگونه به باغ شازده ماهان
جاذبه‌های اطراف باغ شازده ماهان
هتل های اطراف باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان


یکی از شهرهایی که در فاصله نه چندان دوری از کرمان قرار گرفته اما داری زیبایی های بسیاری است، شهر ماهان است. این شهر علاوه بر باغ معروف شازده که نامش در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است دارای آب و هوای دلپذیری می باشد.
باغ شازده همانند نگین سبز رنگی در دل کویر می باشد که تاریخ احداث آن به زمان قاجار برمی گردد. این باغ به دستور محمد حسن خان در اواسط جاده بم- کرمان که در گذشته بخشی از جاده ابریشم بوده است احداث شده و همین امر باعث رونق این شهر در دوران قدیم بوده است. بعد از ورود به باغ شازده فراموش می‌کنید که این باغ درمیان گرما و بیابان ‌های کرمان ساخته شده است. درختان سربه فلک کشیده، حوض‌های مملو از آب با فواره‌هایی خروشان که جوی‌های آن تا انتهای باغ کشیده شده است.
شاید سرسبزی و آبیاری این باغ در میان کویر کاری غیر ممکن و عجیب باشد اما باید بگوییم باغ شازده توسط آب‌های قنات و رودخانه‌ای که توسط کوه‌های چوپار اطراف تامین و آبیاری می‌شود. همچنین به علت وجود شیب در معماری باغ‌های ایرانی باعث می‌شود صدای آب تا انتهای باغ طنین انداز شود و در آخر نیز به جویی ریخته می‌شود و برای آبادانی به طرف روستایی که در نزدیکی باغ شازده قرار داد می‌ریزد. این باغ بزرگ به اندازه ۷۰۵ هکتار از بیایان را همانند فرش سبزرنگی درآورده است که با حصارهای بلندی از فضای بیرون جدا می‌شود.
باغ شاهزاده ماهان

قسمت‌های مختلف باغ شازده ماهان


این باغ بزرگ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که مجموعه‌ی بی‌نظیری را به نمایش عموم می‌گذارد:
سردرخانه
این قسمت که قبل از ورود به باغ شازده قرار دارد نقش واسه از محیط خشک بیرون به داخل باغی سرسبز را ایفا می‌کند.
بالاخانه
در انتهای این باغ عمارتی دو طبقه وجود دارد که به عمارت شاه نشین معروف است. در زمان قدیم این ساختمان سکونتگاه اصلی یا دائمی مالک باغ بوده است. اگر می‌خواهید تصویر فراموش نشدنی از باغ شازده کرمان در ذهنتان نقش ببندد پیشنهاد می‌کنیم از طریق پلکانی که داخل این ساختمان قرار دارد به طبقه دوم بالاخانه بروید.
باغ خلوت
در پشت قسمت بالاخانه باغ شازده کرمان فضایی وجود دارد که امکان باغی خصوصی تر را به ساکنینش می‌دهد. این قسمت نیز با وجود باغچه های میوه و گذرگاه هایی با درخت های سایه دار و پیاده راه هایی موازی با بنای بالاخانه همانند تیکه ای از بهشت می‌ماند.
حمام
ساختمان حمام را چندین فضای تو در تو با ابعاد مختلف شامل می‌شود که در وشت دیوار پیرامونی قرار گرفته است.
خانه زعیم باشی و برج مراقبت
این قسمت که در بالای ساختمان حمام قرار دارد محل سکونت محافظ اصلی باغ بوده. برج‌های مراقبت این خانه را از قسمت حمام جدا کرده اند همچنین انتهای این برج ها توسط یک قسمت مسطح و باریک به دو طرف سردرخانه می‌رسد.
اگرچه این باغ به تازگی در سال ۱۳۹۰ به ثبت سازمان یونسکو رسیده است اما اطلاعات آن به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده تا همگان از وصف این باغ به وجد بیایند. اگرچه این باغ بر اثر زلزله ای که در سال ۱۳۶۰ آمد دچار خساراتی شد اما دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. این باغ علاوه بر تفرجگاهی زیبا رستوران، هتل و اقامتگاهی را در خود جای داده است تا سفر به کرمان را برایتان دلپذیر تر کند. همچنین غرفه‌هایی برای خرید سوغاتی نیز وجود دارد.
باغ شاهزاده ماهان

از ناگفته‌های باغ شازده ماهان


اگرچه جای خالی چند کاشی بر روی سردر باغ خود نمایی می‌کند اما بر اثر تخریب و گذشت زمان نیست بلکه حکایت از ظلم وستم حاکم آن زمان دارد که وقتی خبر فوتش به گوش معمار باغ رسید ابزار کار خود را به دیوار کوبید و از آنجا گریخت.

هزینه و زمان بازدید از باغ شازده ماهان


بازدید از این باغ زیبا مشمول اندکی هزینه است همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از باغ شازده به این بستگی دارد چه چقدر بخواهید در این باغ قدم بزنید و از هوای مطبوع آن لذت ببرید.

چگونه به باغ شازده ماهان


اگر از سمت کرمان قصد بازدید از باغ شازده را دارید می توانید وارد بزرگراه هفت باغ شوید تا به جاده شاهزاده ماهان برسید که انتهای آن به باغ شازده ختم می‌شود.
اگر از بم حرکت می‌کنید باز هم باید خودتانرا به جاده شاهزاده ماهان برسانید.

جاذبه‌های اطراف باغ شازده ماهان


آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی: ۷.۳ کیلومتر
برای اطلاعات بیشتر برای سفر به استان کرمان، راهنمای سفر به کرمان را بخوانید.

هتل های اطراف باغ شازده ماهان


هتل سنتی متولی باشی
هتل جهانگردی ماهان
هتل بوم گردی گدین
اقامتگاه بومگردی روشن‌دون
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است