search
menu

جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

[ پنهان کردن ]
تاریخچه کرمان و جاذبه های گردشگری آن
بازار بزرگ کرمان
کلوت شهداد کرمان
ضرابخانه گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان کرمان
مجموعه ابراهیم خان کرمان
حمام گنجعلی خان کرمان
گنبد جبلیه
گنبد مشتاقیه کرمان (سه گنبدان)
قلعه اردشیر کرمان
موزه هنرهای معاصر صنعتی
ارگ راین
باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده
حمام وکیل کرمان
آتشکده و موزه زرتشتیان کرمان
باغ هرندی کرمان
بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی کرمان
باغ فتح آباد
مسجد امام کرمان
یخدان مویدی
قلعه دختر
شهر کرمان بزرگترین شهر استان کرمان و از مهمترین شهرهای جنوب شرقی ایران است. کرمان همچنین از نظر مساحت یکی از بزرگترین شهرهای ایران است. کرمان به دلیل سابقه طولانی و میراث فرهنگی قوی مشهور است و با لهجه محلی، شعر، موسیقی محلی، صنایع دستی و آداب و رسوم خاص به جهانیان معرفی می شود. زبان اهالی کرمان فارسی و لهجه کرمانی است. کرمان محل بسیاری از سازه های باستانی، مساجد تاریخی و آتشکده های زرتشتیان است و در طول تاریخ خود چندین بار به پایتخت سلسله های ایرانی تبدیل شده است. همین موجب شده تا جاهای دیدنی کرمان، از مجموعه های زیبای گردشگری در بخش جنوب شرقی کشور باشند. هر ساله شمار چشمگیری از گردشگران با خرید بلیط هواپیما ارزان به این شهر سفر کرده و از کرمان و شهرهای زیبای پیرامونش مانند ماهان، بم و سیرجان بازدید می‌کنند.
استان کرمان بزرگترین تولید کننده پسته در ایران و جهان به شمار می رود. قالی بافی یکی از صنایع اصلی شهر است و فرش های تولید شده در این شهراز شهرت جهانی برخوردار هستند. قالی بافی در کرمان سنتی بسیار قدیمی است. قدیمی ترین فرش کشف شده در کرمان مربوط به حدود ۵۰۰ سال پیش است. برخی از صنایع دستی و سوغاتی استان کرمان، گلدوزی های سنتی است که به نام های پته، فرش، قالیچه، جاجیم، گلیم، کیف و سایر دستبافت ها معروف است. شهر کرمان یکی از زیباترین شهر های استان کرمان به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای سفر به شمار می رود که می توانید با خرید بلیط هواپیما سفری بی نظیر به این خطه داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم پیش و در زمان سفر، راهنمای سفر به کرمان را بخوانید. در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی و متنوع این شهر خواهیم پرداخت.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

تاریخچه کرمان و جاذبه های گردشگری آن


کرمان به عنوان پاسگاه دفاعی، توسط اردشیر اول، بنیانگذار امپراتوری ساسانیان در قرن ۳ میلادی تاسیس شد. پس از نبرد نهاوند در سال ۶۴۲، این شهر تحت سلطه اعراب درآمد. نام کرمان در برهه ای از قرن دهم پذیرفته شد. نام های قدیمی این شهر عبارتند از: کجاران، کرمانیا، کارمانا و گواشیر. هنگامی که مارکوپولو در سال ۱۲۷۱ از کرمان بازدید کرد، آن به یک شهر بزرگ تجاری تبدیل شده بود که خلیج فارس را با خراسان و آسیای میانه ارتباط می داد. کرمان در خلال سلسله صفوی به سرعت گسترش یافت و در این دوره فرش و قالیچه به انگلیس و آلمان صادر می شد. در سال ۱۷۹۳ لطف علی خان، قاجارها را شکست داد و در سال ۱۷۹۴ کرمان را تصرف کرد. اما اندکی بعد، وی به مدت شش ماه در کرمان توسط آقا محمدخان قاجار محاصره شد. شهر کنونی کرمان در شمال غربی شهر قدیمی ساخته شد، اما این شهر تا امروز به اندازه سابق خود بازنگشت.

بازار بزرگ کرمان


بازار بزرگ کرمان که با نام های بازار سراسری و بازار وکیل نیز شناخته می شود، با جلوه ای زیبا از دوره های باستان به یادگار مانده است و ویژگی های معماری آن چشم هر بیننده ای را متحیر می کند. بازار بزرگ کرمان یکی از قدیمی ترین بازار های ایران بعد از بازار تبریز است. عوامل فرسایش طبیعی منجر به از بین رفتن زیبایی های آثار ارزشمندی مانند بازار می شود اما برخی از آثار معماری به دلیل استحکام بی نظیر و دقت سازندگان در طول تاریخ ثابت مانده اند تا شاهکار دیروز را به نسل جدید نشان دهند. معماری بازار کرمان نشان دهنده شرایط جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ایران در گذشته است.
بازار کرمان شامل ردیف ها یا کوچه های مختلف مانند ردیف های ارگ، گنج علی خان، اختیاری، سرداری، وکیل، عطاری و مظفری است. هر قسمت از این بازار توسط یکی از فرماندهان یا حاکمان در این قلمرو ساخته شده است. چایخانه حمام وکیل برای صرف چای و نهار گزینه مناسبی برای گردشگران و بازدید کنندگان از این بازار است. در مجموعه گنجعلی خان، بازار زرگری و بازار مسگر ها قرار گرفته است که پیشنهاد می شود بازدید از آن ها را نیز از دست ندهید.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

کلوت شهداد کرمان


برای آن دسته از گردشگرانی که از میان همه جاهای دیدنی کرمان به دنبال جاذبه‌های طبیعی ناب و منحصربه‌فرد آن هستند کلوت شهداد می‌تواند بهترین گزینه باشد. کلوت شهداد یک شگفتی طبیعی به تمام معنا است که یک محوطه طبیعی بیابانی با وسعتی بالغ بر یازده هزار کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد و در زمره میراث جهانی یونسکو قرار دارد. کلوت‌های شهداد در ۳۰ کیلومتری کویر لوت و در کویر شهداد واقع شده‌اند. منظور از کلوت پدیده‌ای طبیعی است که طی آن در مناطق بیابانی و خشک در اثر وزش باد برجستگی‌هایی یو شکل در دیواره‌های خاکی کویر شکل می‌گیرد، به گونه‌ای که وقتی از فاصله‌ای دورتر به بیابان نگاه کنید در وهله اول ممکن است تصور کنید که یک هنرمند با دقت زیاد به طراحی تپه‌های خاکی در بیابان مشغول بوده است. کلوت‌ها صرفاً به شهر کرمان محدود نمی‌شوند بلکه در دیگر نقاط جهان نظیر کشور مصر، آمریکا و برخی کشورهای مناطق خشک نیز پدید آمده‌اند. گفتنی است از آنجا که شکل‌گیری کلوت‌ها طی سالیان طولانی اتفاق می‌افتد از نظر قدمت نیز جزو پدیده‌های طبیعی با پیشینه طولانی محسوب می‌شوند. گروه‌های مختلف باستان‌شناسان همواره در حال تحقیق و بررسی این منطقه هستند تا بتوانند در مورد پیشینه زندگی انسانی اطلاعاتی به دست آورند. آثار مکشوفه در این منطقه نشانگر آن است که قدمت این کلوت‌ها به هزاره دوم یا سوم پیش از میلاد باز می‌گردد و به احتمال قوی پیش از آن دسته‌ای از انسان‌ها در این منطقه زندگی کرده‌اند که به دلایل نامعلوم از بین رفته‌اند.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

ضرابخانه گنجعلی خان


ضرابخانه گنجعلی خان که معروف به موزه ضرابخانه یا موزه سکه کرمان است در شمال میدان گنجعلی خان کرمان واقع شده است و یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان به شمار می رود. این موزه از سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از معروف ترین موزه های سکه ایران شناخته می شود. سقف ها و ایوان های این سازه با کارهای گچ بری زیبایی تزئین شده است. در گذشته محل ضرابخانه سکه و خزانه دولت بود. از نظر داخلی، ساختاری هشت ضلعی دارد و شامل یک محفظه چهار حفره در چهار گوشه است. مصالح مورد استفاده در ساخت این ضرابخانه آجر و گچ است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ سکه باستانی از دوران مختلف تاریخی ایران در اینجا به نمایش گذاشته شده اند. از دیگر بخش های این مجموعه می توان به آب انبار، مدرسه، کاروانسرا و سرای گنجعلی خان اشاره کرد.

مجموعه گنجعلی خان کرمان


مجموعه گنجعلی خان یکی از مشهورترین مجموعه های تاریخی شهر کرمان است که به دوران صفویه بازمی‌گردد. گنجعلی خان حاکم کرمان در سده ۱۱ هجری بود و مجموعه‌ای از بناهای شهری مانند مسجد، بازار و حمام را ساخت. بخشی از این مجموعه درون بافت تاریخی کرمان و بخشی دیگر مانند کاروانسرای آن در راه کرمان- یزد قرار دارد.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

مجموعه ابراهیم خان کرمان


مجموعه ابراهیم خان کرمان شامل چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند است که همگی در زیر یک سقف مشترک و در بافت تاریخی شهر کرمان قرار گرفته‌اند. این مجموعه یک حمام، بازار و آب انبار تاریخی متعلق به دوران قاجار را در خود جای داده است. ساختمان اصلی این مجموعه تاریخی به همراه هر سه بخش آن توسط یکی از حاکمان پرنفوذ در زمان فتحعلی شاه قاجار به نام ابراهیم خان ظهیرالدوله و در سال ۱۲۳۱ هجری قمری در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع بنا شده است. معماری این بنا نیز به سبک معماری صفویه است با این تفاوت که کاشی‌کاری‌ها و تزئینات بنا در مقایسه با دیگر بناهای آن دوران در حجم بیشتری انجام شده است و همین امر نیز منجر به ایجاد تمایز این بنا از دیگر بناهای هم دوره خود شده است. به بیان دیگر در زمان ساخت این بنا معمولاً معماران برای تزئین بخش‌های مختلف بنا از کاشی هفت رنگ استفاده می‌کردند اما تعداد این نوع کاشی‌ها در بنای مجموعه ابراهیم خان به اندازه‌ای است که در هیچ کدام از بناهای دوران قاجار دیده نمی‌شود. شاید همین ویژگی باعث شده است که معماری بنا آنقدر چشم‌گیر باشد که نظر اغلب گردشگران خارجی و داخلی کرمان را به خود جالب می‌کند.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

حمام گنجعلی خان کرمان


حمام گنجعلی خان کرمان یکی از بناهای تاریخی کرمان است که معماری بسیار زیبای آن با تلفیقی از هنر معماری کهن و سبک معماری دوران اسلامی پدید آمده است. قدمت این بنا به دوران صفویه بر می گردد. وقتی گنجعلی خان به پادشاهی رسید، تصمیم به ساختن ساختمان‌هایی در شهر گرفت. او یک میدان بزرگ به طول بیش از ۱۰۰ متر و عرض ۵۰ متر ایجاد کرد تا یک تفرجگاه عمومی در وسط کرمان ایجاد کند. ویژگی های اصلی معماری مورد استفاده در این حمام عبارتند از: استفاده از کاشی های معرق هفت رنگ و کاشی های خشتی با تصویر انسانی، استفاده از شبکه آب و آبرسانی قنات به منازل، حوضچه ها و چشمه های متعدد، نحوه گرم كردن هوا در حمام و نحوه آب بندی مخازن آب و گرم كردن آب، ارتفاع راهروهای باریک و بلند و ارتفاع اتاق رختکن، طراحی ورودی و خروجی متناسب با فضا. در این حمام مجسمه هایی در معرض نمایش گذاشته شده اند تا بتوانند مراسم مختلف مربوط به حمام مانند حجامت، تراشیدن سر و ... را به نمایش بگذارند. تا سال ۱۳۱۶ از این حمام استفاده همگانی می‌شد. در سال ۱۳۴۷، ساختمان مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه مردم شناسی تبدیل شد.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

گنبد جبلیه


گنبد جبلیه یکی از بناهای دیدنی تاریخی با معماری بسیار زیبا در جنوب شرقی ایران است. گنبد جبلیه یا گنبد گبری از مکان های تاریخی کرمان است که به دوران پیش از اسلام و روزگار ساسانیان بازمی‌گردد. گنبد جبلیه یک گنبد ۸ ضلعی است که از جنس سنگ ساخته شده است. این گنبد ۱۸ متری دارای استحکامی چشمگیر و شگفت‌انگیزی است. همچنین در روایت ها آمده است که ممکن است از آن به عنوان رصدخانه یا آرامگاه یک شخصیت استفاده می شده است. این ساختمان هشت ضلعی که با یک گنبد آجری دو لایه سرپوشیده در حومه کرمان واقع شده است، از سنگ، ملات و گچ ساخته شده است. این سازه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا ویژگی ها و عناصر اولیه اسلامی را با سبک های معماری که در دوران ساسانی رواج یافته درهم می آمیزد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در حال حاضر موزه ای از سنگ قبر های قدیمی در آن قرار دارد.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

گنبد مشتاقیه کرمان (سه گنبدان)


گنبد مشتاقیه کرمان از دیگر مکان‌های تاریخی این شهر است که با نام‌های سه گنبدان و آرامگاه مشتاقیه نیز شناخته می‌شود. سه گنبدان یک سازه تاریخی متعلق به دوره قاجار است و همانطور که از اسمش پیدا است به صورت سه گنبد در کنار یکدیگر ساخته شده است. در زیر هر یک از این گنبدها مقبره یک عارف و شخصیت بزرگ وجود دارد که نام یکی از آنها مشتاق علیشاه بوده است که نامش را بر روی کل سازه گذاشته‌اند. جالب است بدانید که مشتاق علیشاه در عالم هنر نیز دستی داشته است و به عنوان خالق سیم چهارم ساز سه تار از او یاد می‌شود. از میان سه گنبد این بنا دو گنبد دارای کاشی کاری‌های آبی رنگ و تزئینات با رنگ و لعاب هستند و سومین گنبد که از نظر ارتفاع کوتاه‌تر از دو گنبد دیگر است به همان صورت آجری و ساده اولیه خود باقی مانده‌ است. در این خصوص نظرهای متفاوتی داده شده است و در میان اهالی منطقه اینطور روایت می‌شود که به دلیل سبک زندگی ساده و بدون تجملاتی که فرد مدفون شده در زیر گنبد سوم داشته است ظاهر گنبد او نیز به این شکل طراحی شده است. به دلیل معماری زیبای این بنا و استفاده از گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های هنرمندان در تزئینات ظاهری بنا نام آن در میان فهرست آثار ملی نیز قرار گرفته است.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

قلعه اردشیر کرمان


در میان جاهای دیدنی کرمان تعداد جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کم نیستند اما قلعه اردشیر کرمان از آن دسته جاذبه‌هایی است که می‌توان آن را در هر دو گروه جاذبه طبیعی و تاریخی قرار دارد. این قلعه یک جاذبه تاریخی است که در دل تپه‌های اطراف مرکز شهر و در ناحیه جنوب شرقی کرمان قرار گرفته است. این قلعه به فرمان اردشیرخان بابکان و در زمان ساسانیان در دل کوه‌ها ساخته شده است. آنطور که به نظر می‌رسد در آن دوران این قلعه صرفاً با اهداف نظامی ساخته شده بود و بعدها در جهت انجام کارهای دیگر نیز از فضای قلعه استفاده کرده‌اند. زیرا در کاوش‌های باستان‌شناسی که در این منطقه انجام شده است برخی دیوارنگاره‌هایی در دیواره‌های قلعه و کوه‌های حوالی آن پیدا شده است که نشانگر آن است که در این مکان بزم نیز برپا شده است. بنای قلعه از خشت خام ساخته شده است و جهت استحکام بنا قطر دیوارهای آن به اندازه شش متر طراحی شده است. گفتنی است با وجود استحکام زیادی که بنای قلعه از آن برخوردار است اما در سال‌های اخیر دچار فرسودگی و تخریب اندک شده است و به نظر می‌رسد که نیاز به مراقبت و رسیدگی حرفه‌ای دارد.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

موزه هنرهای معاصر صنعتی


موزه هنرهای معاصر کرمان به یاد علی اکبر صنعتی نقاش و مجسمه‌ساز مشهور معاصر ایرانی، به نام موزه صنعتی نامگذاری شده است. یکی از جاهای دیدنی کرمان، موزه صنعتی کرمان یا موزه هنر های معاصر کرمان است که در جنوب شرقی کرمان قرار دارد و مجموعه ای ارزشمند از عکس و تصویر سازی را شامل می شود. ۱۲۰۰ اثر هنری شامل مجسمه های برنزی، گچی، مرمری، چوبی در این موزه وجود دارد. مهم ترین بخش این موزه مربوط به آثار نقاشی آبرنگ و پرتره های هنرمند ایرانی، علی اکبر صنعتی است. بخش های دیگر این مجموعه متعلق به بیش از ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. موزه هنرهای معاصر کرمان بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، دومین گنجینه آثار هنری معاصر است.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

ارگ راین


ارگ راین که از نظر معماری شباهت زیادی به ارگ بم دارد، به روزگار ساسانی بازمی‌گردد. بنای خشتی ارگ راین یک مجموعه شهری است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و روزگاری یک شهر زنده و پویا بوده است.

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده


باغ شاهزاده در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان، در شهر ماهان، واقع شده است و قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد. در فاصله ۶ کیلومتری از جنوب ماهان، این باغ زیبا و بزرگ با ساختاری تماشایی جای گرفته است. باغ شازده نهمین باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ در گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم دارای اهمیت به سزایی بوده است. باغ شازده ۵.۵ هکتار وسعت دارد و دارای شکل مستطیلی است. این باغ شامل یک سازه ورودی و دروازه در انتهای پایین و یک سازه مسکونی دو طبقه در انتهای بالایی است. سر در بسیار زیبای باغ در بدو ورود چشم هر بیننده ای را خیره می کند. این باغ یک نمونه خوب از باغ های ایرانی است که از آب و هوای طبیعی مناسب بهره می برد. استخرهای مختلفی در باغ احداث شده است و درختان بلند و سرسبز موجود در باغ حس نشاط و شادابی را در انسان به وجود می آورد. چشمه های آب را می توان بر روی زمینی که از انتهای فوقانی به انتهای پایین در سبک آبشار در باغ شازده در جریان است مشاهده کرد. استفاده هوشمندانه از آب و هوای طبیعی را می توان در این باغ مشاهده کرد که جنبه اصلی هر باغ ایرانی است.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

حمام وکیل کرمان


حمام وکیل کرمان بنایی باشکوه است که تحت تأثیر معماری زندیه-قاجار قرار گرفته است. این حمام یکی از جاذبه های گردشگری شهر کرمان است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. سبک ها و نقش های بسیار زیاد به کار رفته در حمام وکیل زیبایی آن را دو چندان کرده است. این حمام توسط حاکم عصر قاجار کرمان، وکیل الملک، ساخته شده است و همزاد حمام گنجعلی خان است. موقعیت جغرافیایی مناسب این حمام و قرار گرفتن در میانه های بازار کرمان باعث شده است که دسترسی خوبی به تمام امکانات اطراف داشته باشد. حمام دارای دو بخش اتاق رختکن و گرمخانه است. ستون های سنگی حمام وکیل دارای نقش های بسیار زیبایی هستند که چشم هر بیننده ای را خیره می کنند. نور گیر های موجود در سقف حمام وکیل علاوه بر تامین روشنایی حمام، زیبایی این بنا را چند برابر کرده است. امروزه این حمام به یک چایخانه جذاب و دوست داشتنی تبدیل شده است که میهمانان می توانند در این چایخانه علاوه بر سرو غذا های سنتی، از محیط زیبای بنا نیز لذت ببرند. با بازدید از این جاذبه زیبا می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از سایر جاذبه های گردشگری کرمان از جمله بازار کرمان، مساجد و حمام های تاریخی اطراف آن نیز دیدن کنید.

آتشکده و موزه زرتشتیان کرمان


آتشکده زرتشتیان با کمک انجمن زرتشتیان کرمان در زمان رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۳ شمسی تأسیس شد. در حال حاضر، این سازه ارزشمند جزو میراث ملی ایران است که نشانگر موقعیت تاریخی، معماری و فرهنگی آن در ایران است. آتشکده دارای ساختاری گرد، ستون دار و آجری، با دو طبقه در وسط باغی پر از درختان سرو و کاج است و در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع قرار گرفته است. در وسط باغ بالای نمای سردر آتشکده، سه اصل بزرگ زرتشتی نوشته شده است که همان اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. سالن آتش یکی از سالن های اصلی در این سازه است. در کنار آتشکده، موزه مردمشناسی زرتشتیان کرمان قرار دارد و شامل مجموعه‌ ای از تصاویر، اشیا و ظروف قدیمی است.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

باغ هرندی کرمان


باغ هرندی یکی از بناهای دوران قاجار شهر کرمان است و حضور دو موزه باستان شناسی و سازهای سنتی باعث اعتبار بیشتر این باغ شده است. ساختمان مرکزی این باغ دارای دو طبقه بوده و مساحت تقریبی آن ۲۰۰۰ متر مربع است. موزه باستان شناسی در طبقه بالا قرار دارد و آثار سفالی، شیشه ای و فلزی را که در نزدیکی جیرفت و شهداد پیدا شده است به نمایش می گذارد، در حالی که طبقه پایین یک مجموعه از ابزارهای موسیقی چشمگیر است که در سال ۱۳۸۱ افتتاح شده است. این باغ در دوره قاجار، توسط یکی از استادان این دوره به نام عدال السلطنه تأسیس شد و در سال ۱۳۱۳ به مبلغ چهل هزار تومان به مرحوم ابوالقاسم هرندی، از مشهورترین بازرگانان کرمان فروخته شد. این مکان از نظر تاریخی دارای اهمیت تاریخی بسیاری است و رضاخان در آخرین سفر خود در راه تبعید مدتی در آنجا توقف کرده است. باغ هرندی در سال ۱۳۵۴ به عنوان میراث ملی با شماره ثبت ۱۱۷۰ به ثبت رسیده است.

بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی کرمان


در سال ۱۳۸۰ نهاد گردشگری استان کرمان طرحی را به اجرا گذاشت تا از طریق ایجاد مراکز تفریحی مختلف در مسیر بزرگراه کرمان به شهر ماهان توجه گردشگران بیشتری را به سمت شهر کرمان جلب کند و منجر به توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری در این شهر شود. بر همین مبنا بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی که به آن بزرگراه گردشگری ماهان نیز می‌گویند به شکل امروزی‌اش در دسته جاهای دیدنی کرمان قرار گرفت. این مجموعه تفریحی گردشگری شامل ۱۲۹۲ کیلومتر از مسیر بزرگراه را در برمی‌گیرد که در طول آن انواع مراکز تفریحی، مرکز رفاهی اقامتی، فروشگاه‌های تجاری، بوستان فضای سبز، باشگاه ورزشی، کافه و رستوران پراکنده شده‌اند. تفریحاتی که در این مجموعه وجود دارد آنقدر جذاب است که اغلب اهالی بومی نیز در روزهای پایان هفته برای تفریح و سرگرمی به این مجموعه می‌روند. سرتاسر مسیر بزرگراه با درختان بلند قامت و سرسبز و باطراوت و همچنین مجسمه‌ها یا سازه‌های جالب تزئین شده است و مراجعه‌کنندگان می‌توانند در مسیرهای معین به دوچرخه‌سواری، اسب سواری یا کالسکه سواری مشغول شوند.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

باغ فتح آباد


باغ فتح آباد در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان واقع شده است. تاریخ ساخت باغ در حدود سال ۱۲۵۵ هجری شمسی است و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد. این باغ توسط «فضل علی خان بیگلربیگی» حاکم کرمان ساخته شده است. به همین دلیل به آن باغ بیگلر بیگی نیز گفته می شود. به گفته مورخان، از این الگو برای احداث باغ شازده در ماهان استفاده شده است. سبک معماری این باغ اروپایی-ایرانی است. حوض بزرگی را در هنگام ورود به عمارت فتح آباد خواهید دید که انعکاس عمارت اصلی بر سطح آن باعث زیبایی هر چه بیشتر باغ شده است. باغ فتح آباد به واسطه نور پردازی های زیبای خود در هنگام شب، گزینه ای بسیار مناسب برای گردش های شبانه در کرمان محسوب می شود. این باغ تاریخی در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

مسجد امام کرمان


مسجد امام یا مسجد جامع ملک بزرگترین مسجد کرمان است و دارای حجره های متعدد و صحن وسیعی است. این مسجد در دوره سلجوقیان در قرن پنجم ساخته شده است و بانی ساخت آن توران شاه اول بوده است. مسجد هزار سال قدمت دارد و اکنون در ضلع جنوبی بازار تاریخی کرمان واقع شده است. بخش های مختلف این مسجد، به ویژه سکوی اصلی در زمان وکیل الملک (۱۲۸۵ هجری قمری) ساخته شده است. برج آجری که در قسمت شمال شرقی وجود دارد قبلاً در یک ویرانه قرار داشت، اما از آن زمان تا کنون ترمیم شده است و سه محراب با تزئینات گچ بری، تنها قسمت های باقی مانده از ساختار اصلی سلجوقی است. یک فواره با عمق چهار متر در وسط حیاط قرار دارد. این مسجد زمانی دارای یک قنات به نام مستوره (نام یک شاهزاده خانم سلجوقی) بود که آب را به مسجد هدایت می کرد. ورودی اصلی مسجد در حال حاضر ورودی شمالی آن است. درب چوبی قدیمی مسجد با ارتفاع کم ساخته شده بود تا هر کسی که وارد مسجد شود نیاز به تعظیم و فروتنی داشته باشد. قسمت‌های مختلف این مسجد در طول سال ها چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است. این اثر در سال ۱۳۴۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخدان مویدی


یخدان مویدی بزرگترین یخچال خشتی جهان است که ساخت آن به اواخر دوران صفوی بازمی‌گردد. یخدان ها برای نگهداری یخ در طول سال استفاده می‌شده است و آب آن از قناتی به نام مویدی تامین می‌شده است. یخدان، سازه ای مدور است که از آجر و خشت پخته شده توسط خورشید ساخته شده و شبیه گنبدی عظیم است. این سازه توریستی در کرمان در دوران صفوی ساخته شده و با فضایی سرسبز احاطه شده است. یخدان مویدی متشکل از قسمت‌های مختلف مانند مخزن گنبد با ارتفاع ۱۲ متر، حصار با ارتفاع ۲۰ متر، استخر و گودال یخ است. این ساختمان از خاک رس ساخته شده است تا سرما را بیشتر حفظ کند. در اطراف این یخ خانه چندین گودال وجود داشت که در زمستان با آب باران پر می شدند سپس پس از یخ زدگی آب، یخ‌ها به یخ خانه منتقل می شد تا در تابستان مورد استفاده قرار گیرد. معماران این ساختمان برای صرفه جویی در ذوب شدن یخ در تابستان و جلوگیری از چسبندگی بین برش های یخ ها، كانالی در کف یخدان احداث كردند. امروزه این بنای تاریخی به کتابخانه ای برای کودکان تبدیل شده است.
 جاهای دیدنی کرمان | فهرستی برای جاذبه‌گردی و تعقیب ردپای گام‌های تمدن ایران در دیار کریمان

قلعه دختر


قلعه دختر به آتشکده باستانی آناهیتا، قلعه کهنه، قلعه گواشیر و قلعه کوه نیز معروف است. این قلعه با قدمتی ۳ هزار ساله بر بلندای تپه‌ های شرقی کرمان و نزدیک قلعه اردشیر قرار دارد و یکی از کهن ترین قلعه های ایران است که با خشت خام و گل رس ساخته شده است. بقایای نیمه ویران سه طبقه از بنا هنوز در شرق قلعه دیده می شود که یاد آور آناهیتا، ایزد بانوی آب و باروری است. ۲ مدخل در دیوار قلعه وجود دارد و در بالای یکی از آن ها کتیبه ای روی سنگ نوشته شده است.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است