search
menu

راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد سفر کرمان

[ پنهان کردن ]
معرفی کرمان
ویدیو راهنمای سفر به کرمان
آب و هوای کرمان
بهترین زمان بازدید از کرمان
جاهای دیدنی و گردشگری کرمان
چگونه به کرمان سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در کرمان
هتل ها و اماکن اقامتی کرمان
غذاهای محلی کرمان
هزینه های سفر به کرمان
مراکز خرید و بازارهای کرمان
سوغاتی های کرمان
شماره تلفن های ضروری کرمان
راهنمای سفر به کرمان از زیبایی های این گنجینه کویری کشورمان برای شما خواهد گفت و پس از معرفی کامل این شهر دیدنی و دل انگیز، شما را با خود به شب های پرستاره و باغ های سرسبزی که به سان بهشتی زمردین در دل طبیعت بیابانی این خاک پدید آمده اند، خواهد برد.

معرفی کرمان


شهر کرمان با وسعتی برابر با ۲۴۰ کیلومتر مربع، از کلان شهرهای ایران و قلب استان وسیع و پهناور کرمان است که در جنوب شرقی کشورمان در ناحیه ای بیابانی واقع شده و توسط استان های خراسان، یزد، سیستان بلوچستان، هرمزگان و فارس احاطه گشته است. این شهر کویری که قدمتی چند هزار ساله دارد، نه تنها از طبیعت تماشایی و متفاوتی برخوردار است، بلکه برخی از شگفت انگیزترین اماکن تاریخی کشورمان را در خود نهفته است. از این رو، کرمان همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و همواره مقصد جذاب و پرطرفداری برای کلیه گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما مناطق جنوبی کشورمان به این خطه از سرزمین پهناور ایران زمین سفر می کنند، به حساب آمده است.

ویدیو راهنمای سفر به کرمان





آب و هوای کرمان


حتما می دانید که استان کرمان منطقه وسیعی از کشورمان را فرا گرفته است و از این رو، از تنوع آب و هوایی برخوردار بوده و شرایط جوی متفاوتی در بخش های مختلف خود دارد. به طور کلی می توان آب و هوای استان کرمان را براساس موقعیت مکانی بخش های مختلف آن به سه دسته مجزا تقسیم کرد: آب و هوای کویری (شهداد و حاشیه شهر بم)، آب و هوایی نیمه استوایی (نواحی کهنوج و جیرفت) و آب و هوای معتدل و سرد (مناطق کوهستانی).

بهترین زمان بازدید از کرمان


بهترین فصل بازدید از کرمان به هدف شما از بازدید بستگی دارد: چنانچه دوست دارید در بهترین شرایط آب و هوایی از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر تماشایی دیدن کنید، باید زمانی بین اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد را برای خرید بلیط چارتر هواپیما کرمان برگزینید. اواخر شهریور تا اوایل مهرماه نیز برای سفر به این شهر زمان مناسبی به حساب می آید، چرا که هوای کرمان در این زمان از سال مساعد است و از ۳۰ درجه سانتی گراد تجاوز نخواهد کرد. اما اگر دوست دارید در ارزان ترین زمان از سال از کرمان دیدن کنید، ماه های اول فصل تابستان بهترین زمان برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما کرمان خواهد بود. در این زمان از سال نه تنها نرخ اقامتی هتل ها به میزان زیادی کاهش میابد، بلکه از هزینه خرید بلیط هواپیما نیز کاسته می شود و فرصتی بسیار مناسب برای بازدید از این شهر برای افرادی که محدودیت بودجه سفر دارند، فراهم می گردد.

راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد سفر کرمان

جاهای دیدنی و گردشگری کرمان


برای بسیاری از جهانگردان، بازدید از جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی کرمان، یگانه دلیل خرید بلیط ارزان هواپیما و سفر به کرمان است. وفور و تنوع مواهب طبیعی و اماکن تاریخی در این شهر موجب شده که کرمان به یکی از پرگردشگرترین شهرهای کشورمان مبدل شود و در لیست بازدید بسیاری از گردشگرانی که بلیط هواپیما سفرمارکت را برای گشت و گذار در مقاصد جذاب و دیدنی کشورمان خریداری می کنند، گنجانده شود. در این بخش جاذبه های گردشگری کرمان -براساس نوع و ویژگی هایی که دارند- به چندین دسته مختلف تقسیم بندی شده اند تا هر گردشگر با توجه به روحیات و سلایق خود، به راحتی قادر باشد جاذبه مورد علاقه خود را بیابد.
راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد سفر کرمان

جاذبه های گردشگری برای شیفتگان اماکن باستانی


کرمان با چندین هزار سال قدمت تاریخی، بخش وسیعی از جاذبه های تاریخی کشورمان را در خود نهفته است: از حمام های سنتی گرفته تا ارگ ها و آتشکده های باستانی، جای جای این شهر شگفت انگیز پر شده از اماکن باستانی گرانبهایی که جلوه باشکوهی از عظمت تاریخ و فرهنگ و هنر مردمان ایران زمین را به معرض نمایش گذاشته اند. برخی از جذاب ترین اماکن باستانی کرمان عبارتند از:
مجموعه گنجعلی خان: در طول تاریخ حاکمان زیادی به کشورمان حکومت کردند که برخی برای آبادانی کشورمان کوشیدند و برخی دیگر برای ویرانی و در این میان گنجعلی خان بی تردید به دسته نخست تعلق دارد. او که فردی وطن پرست بود، از هیچ تلاش و کوششی برای عمران و آبادانی کشورمان، به خصوص شهر کرمان دریغ نکرد و از خود مجموعه ها و بناهای ارزشمند فراوانی برجای گذاشت. یکی از این بناهای تاریخی بجا مانده از دوران شاه عباس صفوی، مجموعه گنجعلی خان است که به بخش های مختلف میدان، بازار سنتی، ضرابخانه و حمام (که امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی کرمان استفاده می گردد) تقسیم شده است. هرکدام از بخش های این مجموعه با معماری پیچیده و بسیار زیبایی طراحی شده اند و در شرایط بسیار مناسبی بسر می برد. بی شک بازدید از چنین مجموعه ای، شکوه و عظمت فرهنگ و هنر ایرانیان را بر شما آشکار ساخته و شما را مجذوب و شیفته معماری شگفت انگیز دوران عباسیان خواهد ساخت.
حمام وکیل: چنانچه دوست دارید بستنی، فالوده کرمانی و انواع نوشیدنی ها و دم نوش های شفابخش و گوارای سنتی را در مکانی بااصالت و باستانی نوش جان کنید، حمام وکیل درست همان جایی است که باید از آن دیدن کنید. این حمام با معماری مثال زدنی و قدمتی بیش از ۱۰۰ سال از اماکن تاریخی پرطرفداری است که از دوران زندیه برجای مانده و امروزه با تغییر کاربری به چای خانه سنتی، به مقصدی برای استراحت و صرف غذا مبدل گردیده است.
آتشکده آناهیتا: در گشت و گذار در شرق کرمان بنایی را خواهید یافت که بر فراز صخره هایی از سنگ آرمیده و بر ارزش تاریخی این ناحیه از شهر افزوده است. این بنا که قلعه کهنه یا قلعه دختر نیز نامیده می شود، همان آتشکده آناهیتاست که لقب کهن ترین اثر باستانی شهر کرمان را به دوش می کشد. با وجود اینکه از این قلعه چیز زیادی برجای نمانده و دیوارهای آن در اثر فرسایش و گذر زمان ویران شده، اما هنوز تماشای بخش های بجا مانده از آن نیز لذتی است وصف ناشدنی.
گنبد جبلیه: برای بازدید از تنها بنای باستانی ساخته شده از سنگ در شهر کرمان باید به نزدیکی جنگل پردیسان قائم بروید تا از نزدیک تماشاگر گنبد باشکوه جبلیه که به گنبد گبری نیز مشهور است، باشید. بنا به اعتقاد ساکنان محلی این منطقه، گنبد جبلیه از ملاتی متشکل از شیر شتر ساخته شده است و به همین منظور این گنبد به جبلیه (ساخته شده از شیر شتر) شهرت دارد.
ارگ بم: بدون هیچ تردیدی ارگ بم یکی از زیباترین، باشکوه ترین و کهن ترین اماکن تاریخی کشورمان است. متاسفانه زلزله دیماه سال ۱۳۸۲ موجب شد که خسارت های جبران ناپذیری بر پیکر این جاذبه شگفت انگیز وارد گردد. با این وجود، هنوز هم بازدید از چنین جواهری خالی از لطف نیست و تماشای این مکان باشکوه که چون گنجینه ای در دل کویر می درخشد، به هر گردشگری که به تاریخ و فرهنگ ایران زمین ارج می نهند، پیشنهاد می شود.
ارگ راین: اگر سری به جنوب غربی کرمان زدید، حتما از ارگ راین دیدن کنید. این ارگ دومین بنای بزرگ خشتی جهان (پس از ارگ بم که نخستین بنای خشتی دنیا بشمار می رود) محسوب می شود که به دو بخش شاه نشین و عامه نشین تقسیم شده و مساحتی بیش از ۲۰ هزار متر مربع را در برگرفته است. این ارگ نه تنها شکوه و عظمت هنر و معماری کشورمان را به نمایش گذاشته، بلکه سندی است بر قدمت هزاران ساله منطقه تاریخی راین.
راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد سفر کرمان

جاذبه های گردشگری برای عاشقان طبیعت


طبیعت دلفریب و مسحورکننده استان کرمان همواره از اصلی ترین دلیل تهیه بلیط هواپیما کرمان و بازدید از این شهر تماشایی بوده است. از جنگل های انبوه و کوه های سر به فلک کشیده اش گرفته تا کویرهای بی آب و علف و بیابان های دنج و دست نخورده آن، وجب به وجب استان کرمان از شگفتی های طبیعت لبریز گشته است. در این بخش با برخی از دیدنی ترین و تماشایی ترین جاذبه های طبیعت دل انگیز این استان آشنا خواهید شد.
جنگل پردیسان قائم: وجود چنین طبیعت زمردین و شگفت انگیز در استانی که آب و هوایی بیابانی دارد، نعمتی است گرانبها که فرصت بازدید از آن نباید به هیچ وجه از دست رود. این منطقه سرسبز ۳۰۰ هکتاری که به شش های تنفسی کرمان شهرت دارند، بهترین مکان برای گذراندن عصری دل انگیز در استان کرمان به حساب می آید. مناظر دیدنی و امکانات مناسب این منطقه و همچنین وجود کوه هایی که برای صعود جان می دهند، جنگل پردیسان قائم را به مکانی پرطرفدار برای ورزشکاران و شیفتگان طبیعت مبدل ساخته است.
باغ شازده ماهان: در ۲ کیلومتری شهر ماهان منزلگاهی آرمیده که چون بهشتی رنگارنگ در دامنه کوه های تیگران دلربایی می کند و هر گردشگری را مات و مبهوت زیبایی های خود می سازد. باغ شازده ماهان که از دوران قاجار به یادگار مانده، بهشت گمشده ای است در دل کویری بی آب و علف؛ منزلگاهی برای گریز از گرمای طاقت فرسای بیابان و استراحتگاهی برای دوری از دغدغه های زندگی. کلیه عناصر زیبایی باغ های سنتی ایرانی در این مکان گردهم آمده اند تا باغ شازده ماهان را به یکی از زیباترین و برترین باغ های کشورمان مبدل سازند.
باغ فتح آباد: این باغ که به باغ بیگلربیگی نیز شهرت دارد، یکی از اماکن خوش منظره و تماشایی بجا مانده از دوران قاجار است که با معماری خیره کننده و طراحی خلاقانه خود توانسته به مکانی جذاب و دیدنی برای عاشقان فرهنگ و هنر سرزمین ما تبدیل شود. این باغ در ۲۵ کیلومتری کرمان واقع شده و بازدید از آن به تمام مسافران این شهر تماشایی پیشنهاد می شود.
منطقه کوهپایه کرمان: برای افرادی که دوست دارند عصری خاطره انگیز را در طبیعت زیبای کرمان سپری کنند، منطقه کوهپایه درست همان جایی است که در پی آنند. این منطقه که در ۳۰ کیلومتری شمال کرمان واقع شده، از مواهب طبیعی فراوانی نظیر دشت های خرم، باغ های سرسبز، رودخانه های خروشان، دره های عمیق و آبشارهای مرتفع تشکیل شده است و برای کوهنوردی و تماشای زیبایی های طبیعت مکانی دنج و مناسب به حساب می آید.
پیست اسکی سیرچ: باورش سخت است اما بزرگ ترین پیست اسکی جنوب شرق کشورمان، درست در شهر کویری کرمان واقع شده است. این پیست اسکی برای عاشقان ورزش اسکی و هیجان چون بهشتی دلربا به حساب می آید، چراکه نه تنها از وسعت فراوانی برخوردار است، بلکه ارتفاعات آن برای صعود و و فرودهای اسکی بسیار مناسب است. بنابراین اگر به ورزش اسکی علاقه دارید، فرصت بازدید از این مکان را که در ارتفاعات سیرچ و ۸۰ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است، از دست ندهید.
کویر شهداد: به راستی که کرمان شهر تضادهاست؛ این شهر تماشایی با شرایط اقلیمی منحصربفردی که دارد، مناطق گرم و خشک و سرد و بارانی را با یکدیگر آشتی و در کنار یکدیگر قرار داده است. کافی است پس از بازدید از پیست اسکی، مسیر خود را به طرف شهداد ادامه دهید تا هوای سرد زمستانی به هوای داغ تابستانی مبدل شده و بیابانی بی آب و علف سر راه شما سبز شود. این مکان که به منطقه شهداد شهرت دارد، برای خود دنیای وسیعی است و از آثار باستانی و جاذبه های دیدنی مختلفی نظیر آب انبار حاج محمد تقی، آسیاب آبی، قلعه کهنه، گورستان های باستانی و قلعه بهرام تشکیل شده است. اما چیزی که بسیاری از گردشگران و خریداران بلیط هواپیما چارتر کرمان را به سمت این منطقه روانه می کند، کویر تماشایی و چشم نواز شهداد است. مناظر رویایی و حیرت انگیز این منطقه چنان خارق العاده و اعجاب انگیزند که واقعی به نظر نمی رسند؛ کلوت های دیدنی که باد با دستان خود در این بیابان بی آب و علف علم کرده چون سازه ای مرتفع در میان کویر خودنمایی می کنند و جلوه ای سورئال و اثیری به آن می بخشند. بدون هیچ تردیدی بازدید از کویر شهداد، جایی که طبیعت با شکل متفاوتی از زیبایی شما را به شگفتی می آورد، به تمامی عاشقان کویر توصیه می گردد.

جاذبه های گردشگری برای دوستداران اماکن فرهنگی


اگر شیفته بازدید از موزه ها هستید، استان کرمان به هیچ وجه شما را ناامید نخواهد ساخت. این استان از حیث تنوع و تعدد موزه ها و اماکن فرهنگی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد و قادر است ساعت ها شما را سرگرم تماشای دیدنی های بی شمار خود سازد. برخی از موزه های بسیار دیدنی استان کرمان عبارتند از: موزه مردم شناسی زرتشتیان، موزه صفه عزاخانه کرمان، موزه ساعت کرمان، موزه مطبوعات استان کرمان، موزه دفاع مقدس کرمان، موزه حمام زنانه گنجعلی خان، موزه ارتش کرمان، موزه سکه کرمان، موزه سازهای سنتی کرمان، موزه حیات وحش و تاریخ طبیعی کرمان، موزه باستان شناسی جیرفت و باغ موزه هرندی.

چگونه به کرمان سفر کنیم؟


در هر کجای کشورمان که باشید، دسترسی به شهر کرمان بسیار ساده و آسان است: به لطف امکاناتی از قبیل فرودگاه ها، پایانه های مسافربری و ایستگاه های راه آهنی که در این شهر تعبیه گشته، سفر به کرمان از طرق مختلفی امکان پذیر گشته است.
از طریق هواپیما: بدون هیچ تردیدی برترین راه دسترسی به شهر کرمان، خرید بلیط هواپیما سفرمارکت و پرواز به این شهر دیدنی است. از آنجایی که ۵ فرودگاه مجزا در این استان واقع شده، شما به راحتی از طریق سفرهای هوایی می توانید به جای جای این استان دسترسی داشته باشید. گفتنی است که بهترین فرودگاه کرمان، فرودگاه بین المللی آیت الله رفسنجانی کرمان است که در بلوار جمهوری واقع شده و بدلیل همکاری با برخی از برترین ایرلاین های کشور، پروازهایی با بهترین کیفیت و امکانات را به مقاصد مختلفی چون تبریز، تهران، مشهد، ساری و شیراز به گردشگران ارائه می دهد.
از طریق قطار: چنانچه برای رسیدن به کرمان هیچ عجله ای ندارید و بنا بدلایلی دوست ندارید از طریق هوایی به کرمان سفر کنید، می توانید از طریق ایستگاه راه آهن کرمان و خطوط ریلی که از شمال به جنوب و از شرق به غرب این شهر کشیده شده، در هر کجای کشورمان که باشید، به کرمان سفر کنید. ناگفته نماند که ایستگاه راه آهن کرمان در ناحیه جنوب این شهر واقع شده است و با مرکز شهر کرمان فاصله دارد.
از طریق اتوبوس: اتوبوس شاید کم هزینه ترین و اقتصادی ترین راه رسیدن به کرمان باشد. برای دسترسی به کرمان از طریق اتوبوس باید سوار اتوبوس های بین شهری شده و راهی پایانه آدینه کرمان شوید.
از طریق خودروی شخصی: بسته به اینکه از کدام شهر قرار است به کرمان سفر کنید، چهار گزینه یا ورودی مختلف شمالی (بزرگراه امام رضا)، جنوبی (از طریق دو جاده هفت باغ علوی و جاده قدیم ماهان)، شرقی (از مسیرهای سرآسیاب فرسنگی و بلوار امام صادق) و غربی (شهر باغین-بزرگراه خلیج فارس) را در پیش روی خود دارید.
فاصله و مدت زمان سفر زمینی از تهران: بسته به مسیری که برای سفر به کرمان انتخاب می کنید، مسافت تهران-کرمان متفاوت خواهد بود. برای سفر به کرمان از تهران دو مسیر پیش روی دارید: مسیر نخست که حدود ۹۸۰ کیلومتر است، از شهرهای قم، کاشان و رفسنجان می گذرد و گذر از آن حدود ده ساعت به طول می انجامد. در مسیر دوم که اندکی از نخستین مسیر طولانی تر است، از شهرهای قم، اصفهان و مهریز خواهید گذشت و پس از طی مسافتی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر (برابر با ۱۳ ساعت رانندگی) به کرمان خواهید رسید.
فاصله و مدت زمان سفر هوایی از تهران تا کرمان: فاصله هوایی تهران-کرمان حدود ۸۰۰ کیلومتر و برابر با ۹۰ دقیقه است.
فاصله و مدت زمان سفر با قطار از تهران تا کرمان: فاصله تهران-کرمان با قطار حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و برابر با ۱۴ ساعت سفر است.

حمل و نقل عمومی در کرمان


شهر کرمان از لحاظ حمل و نقل عمومی در شرایط بسیار مناسبی بسر می برد و با خطوط اتوبوس رانی کارآمدی که چون شریان هایی در سرتاسر شهر پراکنده شده اند، قادر است شما را به کلیه نقاط این شهر تماشایی منتقل کند. چنانچه دسترسی به مکانی از طریق حمل و نقل عمومی میسر نباشد، می توانید به راحتی از طریق تاکسی هایی خطی کرمان با نرخ مناسبی به دوردست ترین نقاط این شهر دسترسی داشته باشید.

هتل ها و اماکن اقامتی کرمان


بسته به اینکه با چه بودجه سفری قصد دارید در شهر کرمان اقامت کنید، گزینه های اقامتی متنوع و متعددی را در این شهر پیش رو دارید. از هتل های ۵ ستاره و مجلل گرفته تا میهمان پذیرهای اقتصادی و اقامتگاه های بوم‌گردی، گستره وسیعی از گزینه های اسکان برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است. در این بخش به معرفی برخی از برترین هتل های کرمان در سه دسته مختلف هتل های مجلل، هتل های اقتصادی و اقامتگاه های بوم‌گردی خواهیم پرداخت.
بهترین و باکیفیت ترین هتل های کرمان: بدون هیچ تردیدی هتل ۵ ستاره پارس کرمان، از لحاظ امکانات و خدمات یک سر و گردن از سایر گزینه های اقامتی کرمان بالاتر بوده و با اختلافی بسیار نسبت به سایر اقامتگاه ها، در راس برترین هتل های کرمان ایستاده است. این هتل مجلل با امکاناتی از قبیل سالن ورزشی، رستوران، کافی شاپ، سالن کنفرانس، سالن ارگ، اتاق کودک، سالن زیبایی، کتابفروشی و کادوسرا قادر است کلیه نیازهای میهمانان را به محیط خارج از هتل رفع کند. از دیگر هتل های مشهور و محبوب این شهر می توان به هتل چهارستاره جهانگردی کرمان (واقع در بلوار جمهوری اسلامی) و هتل اخوان کرمان (واقع در بلوار صدوقی) اشاره کرد.
راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد سفر کرمان
اقتصادی ترین اقامتگاه های کرمان: اگر قصد دارید در مکانی با امکانات مناسب و در عین حال ارزان اقامت کنید، هتل هزار کرمان درست همان جایی است که در پی آنید. این هتل سه ستاره با نرخ مقرون بصرفه اقامتی خود قادر است امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار دهد و با ارائه خدماتی رضایت بخش، خاطره اقامت در کرمان را در ذهن شما ماندگار سازد. دیگر گزینه های خوب اقامتی ارزان در شهر کرمان عبارتند از: هتل گواشیر کرمان (واقع در بزرگراه امام خمینی)، هتل جهانگردی ۲ کرمان (واقع در بلوار جمهوری)، هتل آسام دو ستاره آسام کرمان (واقع در خیابان شهید بهشتی) و اکو کمپ ستاره لوت شهر کرمان (واقع در روستای ملک آباد).
برترین اقامتگاه های بوم‌گردی کرمان: چنانچه جزو افرادی هستید که برای تنوع هم که شده دوست دارند در مکانی بومی و دور از هیاهوی شهری در شهر کرمان اسکان یابند، اقامتگاه بوم‌گردی شهباز کرمان با آن فضای دل انگیز و حال و هوای سنتی و دلنشین خود شما را به هیچ وجه ناامید نخواهد ساخت. محیط اقامتگاه چنان زیبا و دلنشین است که حس و حال حضور در خانه های کهن را به شما القا کرده و خاطرات شیرین دوران کودکی و خانه پدربزرگ را به زیبایی برای شما تداعی می کند. از دیگر اقامتگاه های خوب بوم‌گردی کرمان می توان به اقامتگاه بوم‌گردی کلوت کرمان (واقع در روستای شفیع آباد)، اقامتگاه بوم‌گردی گندم بریان کرمان (واقع در روستای شفیع آباد) و اقامتگاه بوم‌گردی کاشکیلوی کرمان (واقع در میدان پاسداران) اشاره کرد.

غذاهای محلی کرمان


یک بار چشیدن غذاهای سنتی کرمان کافی است تا مشتری دائمی آن ها شوید. تنوع غذایی در این شهر چنان زیاد است که برای هر فردی با هر ذائقه غذای لذیذی موجود است: از کله جوش های کشکی مقوی گرفته تا آبگوشت های خوش عطر و لذیذی که آب از دهان هر گردشگری جاری می سازد، تنوع و تعدد غذاهای این شهر زبانزد خاص و عام است. برخی از محبوب ترین غذاهای کرمان که توانسته اند شهرتی جهانی برای خود دست و پا کنند، عبارتند از:
بز قورمه: این غذای لذیذ که بدلیل وجود گوشت بزغاله در مواد اولیه آن به این نام شهرت یافته، در راس فهرست لذیذترین و مقوی ترین غذاهای کرمانی جای گرفته است. بز قرمه از لحاظ ظاهری به سوپ جو پرک شباهت دارد، اما وجود افزودنی هایی نظیر زعفران موجب شده که این غذا از لحاظ عطر و طعم دست پیشی از سوپ برباید و به خوراکی لذیذی برای شیفتگان غذاهای محلی کشورمان مبدل گردد.
راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد سفر کرمان
خورش آلوچه: عاشقان غذاهای ترش این خورشت را از دست ندهند! مواد اولیه این غذا ساده است: گوشت گوساله، آلوچه، لوبیا چیتی و سبزی های معطری چون گشنیز و شوید. اما چیزی که موجب طعم لذیذ آن شده، دستور پخت معجزه گری است که فقط بانوان کرمانی بدان واقف اند. عطر و طعم این غذا چنان مدهوش کننده است که حتی در وبلاگ های گردشگران خارجی و خریداران بلیط هواپیما کرمان نیز از آن یاد شده است.
لپه پلو با زیره: امروزه خواص فراوان زیره بر همگان ثابت و مصرف این افزودنی توسط بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه شده است. خوب است بدانید که کرمانی ها عادت دارند از این افزودنی در غذاهای خود استفاده کنند و از این رو، چندین غذا با این نام در منوی رنگارنگ و متنوع رستوران های شهرشان جا خوش کرده است که یکی از محبوب ترین آن ها، لپه پلو با زیره نام دارد. این غذا که از ترکیب مواد اولیه مختلفی نظیر زردچوبه، گوشت چرخ کرده گوسفند، فلفل، زیره، پیاز و برنج تهیه می شود، قادر است انرژی شما را برای گشت و گذار در کرمان تامین کند و لذت اقامت در کرمان را با طعم خوشمزه و فراموش نشدنی خود ادغام سازد.

هزینه های سفر به کرمان


هزینه پرواز به کرمان: میانگین هزینه رزرو آنلاین بلیط هواپیما سفرمارکت از تهران تا کرمان برای هر نفر حدود هفتصد هزار تومان است. البته این موضوع بستگی به شرکت هواپیمایی و زمان پرواز دارد.
هزینه قطار به کرمان: هزینه خرید بلیط قطار تهران-کرمان حدود ۱۶۰ هزار تومان است.
هزینه اتوبوس تهران-کرمان: نرخ بلیط اتوبوس تهران-کرمان بین ۹۰ تا ۱۴۰ هزار تومان متغیر است.
هزینه هر وعده غذایی در کرمان: همانطور که می دانید هزینه خورد و خوراک به عوامل مختلفی مثل سطح و کیفیت رستوران و نوع غذا بستگی دارد. اما محدوده قیمت یک وعده غذایی در رستورانی مناسب در کرمان بین ۵۰ الی ۷۰ هزار تومان است. اگر دوست دارید طعم خورشت های لذیذی نظیر قرمه سبزی و قیمه بادمجان را در رستورانی اقتصادی تجربه کنید، می توانید با صرف مبلغی حدود ۳۰ هزار تومان به خواسته خود برسید. اما چنانچه دوست دارید غذاهای دریایی یا کباب های لذیذ سلطانی را در رستورانی دلنشین و گران نوش جان کنید، باید مبلغی حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان بابت هر وعده غذایی بپردازید.
هزینه اقامت در کرمان: اقامت در کرمان نیز مانند صرف غذا در رستوران، تحت تاثیر عوامل گوناگونی نظیر نوع اقامتگاه، سطح اقامتگاه، موقعیت مکانی اقامتگاه و زمان رزرو اتاق است. هزینه یک شب اقامت در هتل ۵ ستاره پارس برای یک نفر ۸۰۰ هزار تومان تمام می شود، حال آن که این هزینه در هتل سه ستاره و مقرون به صرفه ای چون هتل گواشیر کرمان تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش میابد.

مراکز خرید و بازارهای کرمان


چه قصد داشته باشید کالایی را در مرکز خریدی لوکس خریداری کنید و چه عاشق گشت و گذار و ویترین گردی در بازارهای سنتی باشید، کرمان از معدود شهرهایی است که به هیچ وجه شما را در این زمینه ناامید نخواهد ساخت. این شهر کهن با داشتن محدوده وسیعی از مجتمع های تجاری و مراکز خرید قادر است رضایت هر گردشگری را جلب کند. در این بخش شما را با برخی از مراکز خرید این شهر شگفت انگیز آشنا خواهیم ساخت.
مجتمع تجاری شفا: شاید هیچ جایی برتر از این مرکز خرید دو طبقه برای دوستداران اجناس چرمی در کرمان وجود نداشته باشد. این مجتمع تجاری که از ۳۵ واحد تجاری تشکیل و در انتهای خیابان شفا واقع شده است، صنایع دستی شیک و کالاهای چرمی باکیفیتی را با قیمتی مقرون بصرفه به خریداران ارائه و با امکاناتی نظیر پارکینگ، کافی شاپ، آسانسور و سرویس بهداشتی، تجربه خریدی لذت بخش را پیشکش بازدیدکنندگان می کند.
پاساژ اطلس: چنانچه دوست داشتید از یکی از بزرگترین و برترین مراکز خرید کرمان دیدن کنید، سری به مرکز خرید اطلس که در بلوار امام خمینی واقع شده، بزنید. در این متجمع تجاری کالاهایی متنوع، از تجهیزات پزشکی گرفته تا لوازم ورزشی و هنری را خواهید یافت. پاساژ اطلس از امکانات بسیار مطلوبی نیز برخوردار بوده و قادر است بسیاری از نیازهای بازدیدکنندگان اعم از خورد و خوراک و تفریح را در حین خرید برطرف سازد.
بازار بزرگ ستاره: اگر آدرس برترین و مدرن ترین مجتمع خرید کرمان را از ساکنان این شهر بپرسید، بی تردید این مکان را به شما معرفی خواهند کرد. این مرکز خرید که تقریبا همه چیز، از کالاهای الکترونیکی گرفته تا پوشاک و عطر و ادکلن را در خود جای داده، از معدود مراکز خریدی است که کلیه نیازهای شما را در خود تامین می سازد. طیف وسیع واحدهای تجاری، تنوع و تعدد کالاهای اصل و باکیفیت، قیمت مناسب و از همه مهم تر وجود امکاناتی فراوان موجب گردیده که بازار بزرگ ستاره به مرکز خریدی محبوب و پرطرفدار میان گردشگران و خریداران بلیط هواپیما کرمان مبدل گردد.
بازار بزرگ کرمان: این بازار که به بازار گنجعلی خان نیز معروف است، به دلیل قدمت بالای تاریخی خود (قرن هشتم) در فهرست اماکن دیدنی کرمان نیز جای دارد. بازار بزرگ از قسمت های مختلفی تشکیل شده که به گفته کارشناسان هر بخش به دوره خاصی تعلق داشته و توسط حاکمانی مختلف ساخته شده است. معماری خاص و فضای دلنشین و سنتی بازار، لذت خرید و گشت و گذار در آن را دو چندان کرده و حس حضور در زمان های دور را به بازدیدکنندگان القا می کند.

سوغاتی های کرمان


سوغات کرمان در سه بخش فرآورده های غذایی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی دسته بندی می شود که در این بخش که بخش نهایی این مطلب است، بطور مجزا به آن ها خواهیم پرداخت و شما را با برخی از سوغاتی های ارزشمند این شهر تماشایی آشنا خواهیم ساخت.
فرآورده های غذایی: این نوع سوغات که ماندگاری بالایی ندارند، در کرمان به وفور یافت می شوند و محدوده وسیعی از شیرینی جات و میان وعده های لذیذ را شامل می شود. حتما تاکنون نام کلمپه را شنیده اید؛ این شیرینی سنتی لذیذ که در زمره پرفروش ترین و محبوب ترین سوغات کرمان جای دارد، از مغزی ترین، پرانرژی ترین و خوشمزه ترین شیرینی های کشورمان به حساب می آید. ترکیب گردوی چرخ شده و خرما همراه با گلاب، دارچین و کنجد چنان عطر و طعمی به این شیرینی بخشیده که مزه لذیذ آن تا مدت ها در دهان شما باقی می ماند. کماج سهن، قاووت و قطاب از دیگر شیرینی های خوشمزه و فرآورده های غذایی لذیذی است که می توانید از کرمان به سوغات ببرید.
راهنمای سفر به کرمان | صفر تا صد سفر کرمان
محصولات کشاورزی: کرمان شهری است که بدلیل آب و هوای خاص خود، برخی محصولات کشاورزی سودمندی که به سختی در مکان دیگری کشت می شوند، را پرورش می دهد. برخی از این محصولات که به عنوان سوغات از این شهر با قیمتی بسیار ارزان تهیه می شوند، عبارتند از: زیره کرمان، گردو، پسته کرمان، خرمای کرمان و برخی مرکبات نظیر گریپ فروت، نارنگی و لیمو.
صنایع دستی: چنانچه دوست دارید سوغات ماندگار، کالای ارزشمندی که یادآور لحظات خاطره انگیز اقامت در کرمان باشد، را تهیه کنید، سری به بازار بزرگ کرمان بزنید تا برخی از صنایع دستی زیبای این شهر تاریخی را از نزدیک تماشاگر باشید و در صورت تمایل خریداری کنید. شاید ندانید اما برخی از زیباترین و ارزشمندترین گلیم های کشورمان و حتی خاورمیانه در برخی از روستاهای کرمان نظیر روستای سیرجان که شهرتی جهانی داشته و به عنوان دهکده جهانی گلیم در جهان شناخته می شود، بافته می شوند. بنابراین بد نیست سری به این روستا یا شهر سیرجان بزنید تا از مرغوب ترین گلیم های خوش طرح و نقش کشورمان دیدن کنید و کالایی باارزش با خود به سوغات ببرید. از دیگر سوغات گرانبهای کرمان می توان به ظروف مسی کرمان، قالی و قالیچه های افشار، بالشت های پته دوزی شده، خورجین و رومیزی های آجیده دوزی شده اشاره کرد.

شماره تلفن های ضروری کرمان


کد تلفن شهر: ۰۳۴
فرودگاه ها: فرودگاه سیرجان، فرودگاه جیرفت، فرودگاه رفسنجان، فرودگاه بم و فرودگاه بین المللی کرمان
بیمارستان ها و مراکز درمانی: مرکز آموزشی درمانی شفا (تلفن: ۹۴-۳۲۱۱۵۷۸۰-۰۳۴)، مرکز آموزشی درمانی شهید باهنر (تلفن: ۷-۳۲۲۳۵۰۱۱) و مجتمع تخصصی درمانی جواد الائمه (تلفن: ۳۲۵۱۰۰۲۵-۰۳۴)
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است