search
menu

دریاچه جوان شهداد

[ پنهان کردن ]
دریاچه جوان شهداد
چرا بازدید از دریاچه جوان شهداد را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دریاچه جوان شهداد
چگونه به دریاچه جوان شهداد برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه جوان شهداد
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دریاچه جوان شهداد

دریاچه جوان شهداد


دریاچه جوان شهداد یکی از شگفت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعی است که در سال‌های اخیر در اثر بارش‌ باران، جریان سیلاب‌ها و طغیان رود کال شور در دل کویر لوت پدید آمده است. این دریاچه‌ نوظهور در میان چاله شهداد و در مجاورت کلوت‌های زیبا و با شکوه بیابان جا خوش کرده است. کویر لوت عنوان خشک‌ترین نقطه کویر مرکزی ایران را یدک می‌کشد. این امر، به‌وجود آمدن یک دریاچه پر آب در این منطقه را به موضوعی عجیب و باورنکردنی تبدیل کرده است.
کویر لوت یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین است. تقریبا هیچ موجود زنده‌ای تاب تحمل گرمای طاقت‌فرسای این ناحیه را نداشته و نمی‌تواند در آن زندگی کند. با این حال، در پی ایجاد این دریاچه زیبا، بسیاری از پرندگان مهاجر به این خطه سفر کرده و این نقطه از گیتی را برای اقامتی کوتاه‌مدت برگزیده‌اند. بنابراین، ظهور دریاچه‌ای جوان در قلب کویری بی‌آب‌وعلف را می‌توان یکی از منحصر به‌فردترین اتفاقاتی دانست که حیات جانوری و گیاهی منطقه را دستخوش تغییرات قابل توجهی کرده است.
دریاچه شهداد به‌صورت کاملا اتفاقی در اطراف برخی از کلوت‌های این ناحیه به‌وجود آمده است. قرارگیری این سازه‌های خاکی در میان آب زلال دریاچه، تصویری خیال‌انگیز را در پیش چشم تماشاگران ایجاد کرده است. در حاشیه دریاچه نوظهور شهداد، به‌سادگی می‌توان گلدان‌های طبیعی بیابانی را مشاهده کرد. این گلدان‌های طبیعی که اصطلاحا نبکا نامیده می‌شوند از زیباترین جلوه‌های کویر لوت به حساب می‌آیند. با توجه به تحولات ایجاد شده در اکوسیستم این منطقه، اخیرا جانورانی نظیر روباه، گورخر، یوزپلنگ، مار و بسیاری موجودات دیگر در حوالی دریاچه مشاهده شده‌اند.
دریاچه جوان شهداد

چرا بازدید از دریاچه جوان شهداد را پیشنهاد می کنیم؟


• امکان مشاهده یکی از معجزه‌های طبیعت در دل کویر
• آشنایی با حیات جانوری و گیاهی کویر لوت و اکوسیستم منحصر به‌فرد آن
• سپری کردن اوقاتی خوش در زیر آسمان باورنکردنی و پر ستاره کویر
• امکان مشاهده برخی از نادرترین پدیده‌های زمین‌شناسی از قبیل دشت ریگ سوخته
• بازدید از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری نزدیک به دریاچه جوان شهداد
• تماشای پلی‌گون‌ها و گنبدهای تخم‌مرغی نمکی و ایجاد تجربه‌ای ناب و منحصر به‌فرد و خاطراتی به‌یادماندنی
• آشنایی و معاشرت با اهالی صمیمی و میهمان‌نواز منطقه
• امکان شب‌مانی در کمپ‌های منطقه
• انجام تفریجاتی نظیر شترسواری، سافاری و گردش با موتورهای بزرگ و چهارچرخ

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دریاچه جوان شهداد


دریاچه جوان شهداد درست مانند سرابی خیال‌انگیز در قلب کویر لوت می‌درخشد. این دریاچه آب شور با آرامش کامل کلوت‌های با وقار کویر را در برگرفته و با زیبایی هر چه تمام‌تر تصویر آسمان بی‌نظیر آن را منعکس می‌کند. رفت‌وآمد پرندگان مهاجر در اطراف این دریاچه به‌گونه‌ای است که انگار خشونت کشنده دشت لوت را به سخره گرفته‌اند.
فضای خشک و چندین هزار ساله کویر لوت در تلفیق با طراوت معصومانه این دریاچه، چشم‌اندازی بدیع و با شکوه را خلق کرده است. در این میان، سایر مناظر تماشایی کویر نیز بیننده را به شگفتی وامی‌دارند. کلوت‌های سربرافراشته، گلدان‌های طبیعی بیابان با درختان گزنه‌ای که با وقار هر چه تمام‌تر در میان آن‌ها جا گرفته‌اند؛ تپه‌های شنی زیبا، جریان رودخانه‌ای شور و بسیاری دیگر از جلوه‌های طبیعی دست به دست یکدیگر داده و این ناحیه را به یکی از منحصر به‌فردترین نقاط ایران تبدیل کرده‌اند.
با توجه به شرایط آب‌وهوایی کویر لوت، نیمه دوم سال به‌ویژه فصل زمستان را می‌توان بهترین زمان سفر به دریاچه نوظهور شهداد دانست. در سفر به این دریاچه علاوه بر بازدید از دیدنی‌های این منطقه، گردشگران می‌توانند اوقات خود را به شترسواری، گردش و تفریح با موتورهای بزرگ و چهارچرخ، سافاری، عکاسی و تماشای آسمان شب سپری کنند.
دریاچه جوان شهداد

چگونه به دریاچه جوان شهداد برویم؟


با خرید بلیط ارزان هواپیما به مقصد کرمان و پس از پیمودن مسیری جاده‌ای به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر به شهداد می‌رسید. از شهداد تا دریاچه جوان حدود ۵۰ کیلومتر راه است. بنابراین، با استفاده از اتومبیل و طی مسیری ۱۵۰ کیلومتری می‌توانید از کرمان به دریاچه جوان برسید. توجه داشته باشید، رودخانه کال شور در مسیر حرکت خود باتلاق‌های خطرناکی را ایجاد کرده است. بنابراین، آشنا نبودن با مسیر می‌تواند به قیمت گرفتار شدن در دام این باتلاق‌ها تمام شود.
با توجه به آن‌چه گفته شد، برای دستیابی به دریاچه شهداد لازم است از همراهی راهنماهای محلی بهره جویید. برای مسافرت به دریاچه نوظهور شهداد از طریق زمینی، بسته به مبدا حرکت خود می‌توانید به سمت کرمان یا شهداد حرکت کنید. درست مانند آن‌چه گفته شد، در ادامه مسیر نیز باید به طرف دریاچه شهداد و دیدنی‌های آن بروید.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه جوان شهداد


از دیدنی‌ترین مکان‌های نزدیک به دریاچه شهداد می‌توان به کویر گندم بریان اشاره کرد. این منطقه پوشیده از سنگ‌های آذرین ریز و درشتی است که در ابعاد و اشکال متنوعی به‌وجود آمده‌اند و تصویری وهم‌انگیز را در دل کویر ایجاد کرده‌اند.
دره راگه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های اکوتوریستی این منطقه است. این دره در مسیری به‌طول ۲۰ کیلومتر واقع شده و اطراف آن با ستون‌های مخروطی بلند و قوس‌ها و دیواره‌های دیدنی پوشیده شده است. در برخی نقاط، ارتفاع این دیواره‌ها و ستون‌ها به ۱۰۰ متر می‌رسد.
از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه جوان می‌توان کویر دهسلم نهبندان، رود کال شور، رودخانه سیرچ و کوه پلوار را نام برد. هر یک از جلوه‌های طبیعی یاد شده از ویژگی‌هایی منحصر به‌فردی برخوردارند و مشاهده آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای ناب و ماندگار را برای گردشگران به‌همراه داشته باشد.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دریاچه جوان شهداد


از شناخته‌شده‌ترین و بهترین اقامت‌گاه‌های نزدیک به دریاچه جوان شهداد می‌توان کمپ کویری کوتوها یا شهداد را نام برد که در مسیر نهبندان و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهداد واقع است.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است