search
menu

سوغات کرمان

[ پنهان کردن ]
صنایع دستی کرمان سوغات ماندگار
سوغات خوراکی کرمان
از کدام بازارها و مراکز خرید، سوغات کرمان را بخریم؟
سوغات کرمان بسیار متنوع است و برای همه مسافران جذاب است. سوغاتی‌های متنوع در کرمان با هر توان مالی هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند و هیچ‌کس با دست خالی به شهر خود باز نمی‌گردد. کسانی که به این شهر سفر کرده‌اند می‌دانند که نمی‌توان به راحتی از سوغات کرمان گذشت. سوغات کرمان نیز مانند سایر استان‌های ایران دارای دو بخش است: بخش اول برای اهل هنر یعنی صنایع دستی کرمان و بخش دوم غذاهای لذیذ و شگفت‌انگیز کرمان است که شما را شیفته خود می‌کند؛ از کلمپه کرمان گرفته تا زیره کرمان، قاووت کرمان، عرقیات کرمان، کماج، خرما و غیره. این موارد از محبوب‌ترین سوغاتی‌های کرمان است که قدمت آن به سال‌ها قبل در شهر کرمان باز می‌گردد. برای تهیه بهترین سوغاتی‌ها می‌توانید به بازارهای کرمان بروید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با کرمان، سوغات آن و بازارهای آن آشنا شویم. همچنین اگر قصد سفر به کرمان را دارید، می‌توانید بلیط هواپیما کرمان را با مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت تهیه کنید.
سوغات کرمان

صنایع دستی کرمان سوغات ماندگار


کرمان شهری و همچنین استانی در جنوب مرکزی ایران است. این شهر با ۶۰۰۰۰ سکنه و روستاهای اطراف، یکی از مناطق عمده تولید قالی و سایر صنایع دستی در ایران است. کرمان برخلاف سایر نقاط ایران، عمدتاً به دلیل انزوای استانی، از تهاجم‌های تاریخی در امان بوده است. در نتیجه هنر در کرمان رونق گرفت. فرش‌های آنتیک کرمان با طرح‌های منحنی گل‌ها در طیف رنگ‌های درخشان به راحتی قابل تشخیص هستند. رنگ‌های کرمان متنوع‌ترین و خیالی‌ترین رنگ‌ها هستند. فرآیند رنگ کردن درحالی‌که پشم هنوز در گله است، قبل از ریسندگی انجام می‌شود و امکان یکنواختی بیشتر رنگ را فراهم می‌کند.
کرمان از قرن هفدهم به بعد مرکز عمده تولید فرش‌های مرغوب بوده است. قالی‌های به اصطلاح گلدانی دوره صفویه از بزرگ‌ترین شاهکارهای بافندگی ایرانی هستند. هنگامی‌که تولید فرش ایرانی در اواخر قرن نوزدهم به سرعت بالا رفت، کرمان بار دیگر به عنوان تولیدکننده مرغوب‌ترین فرش‌ها در بهترین سنت ایرانی ظاهر شد. فرش‌های کرمان این دوره، به‌ویژه نوع لاور، به خاطر ظرافت بافت و نقوش شیک ‌کشیده شده از اشتقاق کلاسیک، چه در قالب‌های سراسری و چه در قالب مرکزی، شهرت دارند. پالت‌های قالی‌های کرمان بسیار متنوع است و نمونه‌هایی که بر رنگ‌های قالی‌های عاج، آبی و سرخابی تأکید می‌کنند تا رنگ‌های طلایی‌تر و زعفرانی را در بر می‌گیرد.
رنگرزان کرمان به مهارت خود در تولید سایه‌های روشن شهرت دارند. کرمان ‌همچنین به دلیل فرش‌های متمایز اواخر قرن شانزدهم تا اواسط قرن هفدهم به نام فرش‌های گلدانی شهرت دارد. این اصطلاح به طرحی از گل‌های تلطیف شده و نخل‌های بزرگ با گلدان‌هایی اشاره دارد که در فواصل زمانی در سرتاسر زمین قرار می‌گیرند. قالی‌های کرمان در تمام سایزهای قالی بافته می‌شوند و پایه آن‌ها اغلب نخی است. در شمال کرمان روستای راور قرار دارد که قالی‌های لاور کرمان در آن ساخته می‌شود. این قالی‌ها نسبت به کرمان کمیاب‌تر هستند و از این نام به عنوان وجه تمایز کیفیت استفاده می‌شود. در میان ‌همه فرش‌های ایرانی، هیچ‌کدام از فرش‌ها، از فرش‌هایی که در شهر کرمان تولید می‌شوند، ظریف‌تر و باظرافت‌تر نیستند. قالی‌های کرمان اغلب دارای رنگ‌های قرمز و آبی سنتی ایرانی یا انواع آن هستند و تقریباً همیشه گل‌دار و منحنی‌ خطی هستند. ظرافت و مرغوبیت قالی‌های عتیقه کرمان در ترکیب با طرح‌های سنتی گل‌دار ایرانی آن‌ها را برای کسانی که می‌خواهند به فضاهای رسمی خانه‌شان ظرافت و عظمت بیفزایند، ایده‌آل می‌کند.
البته کرمان فقط در زمینه قالی سرآمد نیست. صنایع دستی دیگری نیز هستند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.
سوغات کرمان

• پته دوزی
پته نوعی سوزن دوزی سنتی ایرانی استان کرمان است که توسط بانوان تولید می‌شود. پته از دو بخش تشکیل شده است: سوزن پهن و پارچه پشمی (آریز) که با نخ‌های پشمی رنگارنگ کار شده است. نخ‌ها را به طور طبیعی، معمولاً با حنا، انار یا پوست سبز گردو رنگ می‌کنند. نقوش درختی، گلی، کاج، طاووسی، سرو و گل نقوش عمده‌ای است که روی پارچه (آریز) استفاده می‌شود. بااین‌حال، یکی از اجزای ضروری در طراحی پته، حاشیه است که معمولاً با گل یا انواع مختلف گل پیلی پر می‌شود. پته در انواع و اندازه‌های مختلف از جمله اندازه مناسب برای میز (به صورت رومیزی) و یا برای استفاده به عنوان پرده دوخته می‌شود. هم به جنس پارچه و هم نخ پشمی و در رنگ‌های مختلف ارائه می‌شود. پارچه‌ها به رنگ‌های سفید، قرمز، زرد، سبز تیره، مشکی، نارنجی، قرمز عناب و قهوه‌ای با رنگ‌های سفید و قرمز رایج‌ترین رنگ‌ها هستند. گلدوزی روی پارچه پشمی هنری است که از دیرباز توسط کرمانی‌ها رواج داشته است. این طرح‌های زیبا حاصل تلاش بانوان پرتلاش کرمانی است.
این طرح‌ها ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. بسیاری از قطعات با ارزش پته در موزه‌های هنری به ویژه تهران نگهداری می‌شود. تاریخ دانان بر این باورند که این هنر در دوران صفویه شکوفا شده است. قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین پته موجود (با تاریخ روی آن) به سال ۱۲۹۴ هجری قمری (۱۸۷۷ میلادی) بر می‌گردد که در موزه آستانه شهر ماهان کرمان نگهداری می‌شود و در طول سه سال توسط شانزده زن بر روی پارچه‌ای به طول ۳۵۵ سانتی‌متر و عرض ۲۱۰ سانتی‌متر ساخته شده است. البته نمونه‌های دیگری از این هنر در سراسر کرمان وجود دارد. والی شهاب الملک دستور ساخت پته مذکور را داد تا وقف مزار شاه نعمت الله ولی درویش و شاعرزاده کرمان شود.

• قالی
استان کرمان از شمال به خراسان و از شرق به بلوچستان از مغرب تا یزد و یزد فارس و از جنوب تا استان هرمزگان قالی بافی در این خطه پیشینه‌ای کهن دارد. قطعاً کرمان یکی از مراکز و نمونه‌های مهم قالی بافی بوده است. زیبایی فرش کرمان از دیرباز در موزه‌های سراسر جهان پراکنده شده است. تمامی فرش‌های استان کرمان را می‌توان به دو دسته بافت شهری و عشایری تقسیم کرد. بافت شهری را می‌توان کرمان، رفسنجان، برد سیر، گلباف، ماهان، زرند، جوپار برد سیرجان نامید. طرح‌های مورد استفاده در فرش کرمان، طرح‌های فرش، طرح قاب، انواع درختان، گلدان‌ها و گل‌آمیزی‌ها یکی از متنوع‌ترین و شادترین فرش‌های ایرانی است. لاک روشن و پررنگ، بژ، عنابی، آبی مسی، روشن، سرمه‌ای، صورتی سیر و سبز روشن و سیر و کرم فراوان است. پشم مهم‌ترین ماده اولیه فرش کرمان است. گرایش به بافت‌های کوچک مانند زراعی و نیم زراعی کم‌تر دیده می‌شود اما ابعاد ۲ * ۳ و ۵ * ۳ و ۵ * ۲ و ۳ * ۴ و بزرگ‎تر رایج است. در قالی‌های کرمان از ۳۵ تا ۸۰ رج از نوع گره ایرانی در بافت استفاده می‌شود.
پشم رایج‌ترین ماده‌ای است که در فرش دستباف کرمان استفاده می‌شود که به راحتی در دسترس است و معمولاً از گوسفند تهیه می‌شود. سن، نژاد، آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنند و رژیم غذایی گوسفندان ‌همگی بر کیفیت پشم تأثیر می‌گذارند. ازآنجایی‌که پشم به طور گسترده در دسترس است و یک منبع تجدیدپذیر است (نیازی به کشتن گوسفندان برای برداشتن پشم و رشد مجدد هر سال نیست)، بنابراین پشم یکی از ارزان‌ترین مواد برای بافت فرش است. از نظر بصری، فرش‌های دستبافت ظاهری مات و صاف دارند و ظریف‌تر به نظر می‌رسند و تمایل دارند با محیط اطراف خود ترکیب شوند. فرش‌های پشمی بسیار بادوام هستند و ضخیم و محکم به نظر می‌رسند. آن‌ها همچنین مقاومت طبیعی نشان می‌دهند. این فرش‌ها با استفاده منظم (و البته نگهداری) می‌توانند ۵۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند. فرش‌های پشمی نیز در برابر آتش مقاوم هستند و بیشتر در برابر گرد و غبار حساس هستند. در حالت ایده آل، شما باید فرش پشمی را حداقل یک بار در سال تمیز کنید. در صورت استفاده در مناطق پر رفت و آمد، تمیز کردن فرش‌های پشمی هر شش ماه یک بار توصیه می‌شود. با توجه به مواد استفاده شده، نحوه محافظت از فرش پشمی در برابر فرش ابریشم کمی متفاوت است.
سوغات کرمان

• فرش افشار
می‌دانیم که فرش‌های دستباف ایرانی شهرت جهانی دارند. قالی‌های ایرانی از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده‌اند. امروزه فرش افشار یکی از مهم‌ترین صادرات ایران به شمار می‌آید. این فرش در آمریکا طرفداران زیادی دارد. کشورهای آلمان و امارات نیز از دیگر کشورهای مقصد صادرات فرش ایرانی هستند. یکی از اصیل‌ترین و معروف‌ترین فرش‌های عشایری ایرانی فرش افشار است. این نوع از آن دسته فرش‌های محبوب صادراتی نیز به شمار می‌آید. ایلات افشار یکی از مهم‌ترین ایلات در کرمان بوده‌اند که در کنار دیگر ایلات در کرمان از جمله پیچاقچی، جبال بارزی، لرها و عرب‌ها به قالیبافی مشغول بوده‌اند. قالیچه افشار شهرت شناخته شده‌ای دارد. از شاخصه‌ها و ویژگی‌های فرش افشار طرح‌های خاص به کار رفته روی آن‌ها است. این نوع فرش‌ها از طرح‌های مختلف و متنوعی برخوردارند که معروف‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها شامل طرح گل حشمت، طرح ابری، دو گل پاریزی، طرح سه کله، ترنج،پنج ترنج، بابا بیگی، منبری، موسی خانگی، جنگلی، شول (بندی)، نقوش هندسی، طرح مرغی برگرفته از ماکیان خانگی و طرح تصویری است. علاوه بر طرح، آنچه باعث چشم‌نوازی این فرش‌ها می‌شود تنها طرح نیست؛ بلکه رنگ‌های زیبا از جمله سپید، قرمز، زرد و سبز است که بر روی زمینه‌های تیره بافته می‌شود. در همین راستا در زمینه‌های روشن‌تر نیز نقوشی با سایه‌های رنگی کمرنگ‌تر بافته می‌شود.

• شال بافی
تا قبل از دوره قاجار، پشم و شال از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کرمان بودند. شالبافی در کرمان سابقه‌ای دیرینه دارد. پشم و کرک مرغوبی در کرمان به عمل می‌آید که نکته مؤثری است. به همین دلیل کرمان مهم‌ترین منطقه‌ی شالبافی ایران بود که در دوره قاجار شکوفا شد. شال کرمان یک محصول دست بافت طبیعی است. به خاطر اینکه در آن از رنگ و الیاف ارگانیک استفاده شده است و آسیب‌های ناشی از الیاف شیمیایی و مصنوعی در آن وجود ندارد.
شال کرمان دارای خاصیت گرمازایی در زمستان و خنک بودن در تابستان است. به همین دلیل مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور دارد. این شال زینت‌بخش لباس دولتمردان ایرانی و سوغاتی ارزشمند و کالایی گران‌بها نیز بوده است. اما متأسفانه بعد از جنبش اعتراضی شال بافان این صنعت تقریباً منسوخ شد و از اقتصاد کشور خارج شد. در سال ۱۲۹۷ هجری تعداد کارگاه‌های شالبافی در کرمان از ۳ هزار تا ۵ هزار کارگاه بوده است. بیش از ۱۵ هزار دستگاه شال بافی در کرمان وجود داشته است. از هر ۵ خانواده کرمانی یک خانواده به کار شال بافی مشغول بودند و حدود ۱۵ هزار نفر در کرمان به طور مستقیم در کار شالبافی فعالیت می‌کردند. در سال ۱۹۰۴ میلادی میزان تولید شال کرمان حدود ۶۰ هزار لیره استرلینگ (۳۶۰ هزار تومان) بود که به قیمت امروز هزار میلیارد تومان می‌شود! رقم‌هایی که تا به حال در مورد تأثیر شال کرمان بر اقتصاد کرمان بیان شده است بسیار قابل توجه است. در قسمتی از تاریخ وجود دارد که قیمت یک شال کرمانی ۸۰ تومان بوده است! این قیمت در آن زمان واقعاً بالا بوده است و معادل ۹۰۰ کیلو گندم بوده است.
سوغات کرمان

• گلیم شیرکی پیچ
گلیم شیرکی در اصل از صنایع یک روستای کوچک در ۲۵ کیلومتری سیرجان کرمان به نام دارستان است. به این گلیم شیرکی پیچ هم گفته می‌شود که در نام آن اشاره‌ای به شیوه بافته شدن آن می‌شود. نوع بافت و گره این گلیم با پیچاندن و تاباندن نخ‌های خامه رنگ همراه با نخ‌های تار آن است. خامه از اصطلاحات واژه‌های قالیباف آن است که نیازی به پرداختن به آن در این مطلب نیست و بیشتر تمرکز در ویژگی‌های این گلیم در مقایسه با سایر گلیم‌هاست. با داشتن اندکی اطلاعات و آشنا بودن با طرح‌ها و بافت‌های گلیم‌ها و قالی‌ها می‌توان گفت که هر دو از تار و پود تشکیل شده‌اند و جنس اصلی آن‌ها هم مثل قالی‌ها از پشم بز و یا گوسفند است. تفاوتی که گلیم شیرکی پیچ کرمان با سایر گلیم‌ها دارد، ظاهر بسیار زیبا و خاص آن نسبت به گلیم‌های معمولی است، زیرا از بافت متفاوتی در آن استفاده می‌شود. برخلاف سایر گلیم‌ها رشته‌های پود نقشی در بافت گلیم ندارند و صرفاً تارها و همچنین نخ خامه را کنار هم نگه داشته که موجب استحکام این دو در کنار هم نیز می‌شود. در گلیم شیرکی پیچ کرمان علاوه بر نقوش هندسی، شاهد نقش‌های گرد و منحنی مانند انواع گل‌ها نیز هستیم. در سایر گلیم‌های ایرانی فقط نقوش هندسی به کار رفته‌اند.
همین نقشه‌های منحنی به زیبایی این گلیم می‌افزایند و آن را در مقایسه با دیگر گلیم‌ها منحصربه‌فرد می‌کند. اما این به آن معنا نیست که از نقوش هندسی در این گلیم‌ها استفاده نشده است، بلکه اغلب در دور یا حاشیه، اشکال هندسی میان دو خط موازی به طور کامل تکرار می‌شوند. بسته به نوع و طرح گلیم در وسط گلیم از نقش‌هایی چون سماوری، حشمتی، کشمیری، موسی خانی و گلدانی یا درختی استفاده می‌کنند که اگر طرح‌ گلیم راه راه باشد شاهد هیچ یک از این‌ها نخواهید بود. (تمام نام‌های به کار رفته در صنعت بافندگان مربوط به یک طرح است.) در حال حاضر اکثر گلیم‌های شیرکی پیچ کرمان در دسترس، از نوع راه راه هستند. به این معنی که طرح گلیم دارای ردیف‌های عمودی یا افقی است و میان این راه‌ها از ریز نقش‌های سنتی گلیم، در رنگ‌های متفاوت به طور مکرر استفاده شده‌اند. این ردیف‌ها می‌توانند متقارن هم باشند و تمام این‌ها بسته به طرح گلیم است. اگر می‌خواهید به کرمان سفر کنید و این آثار زیبا را خریداری کنید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.

• خورجین
خورجین، نام کیسه‌ای است که در گذشته برای گذاشتن بار بر پشت حیوانات باری، از آن استفاده می‌شده است. به جز این کاربرد، این کیسه‌مانند یک صندوقچه در حمل و نگهداری اشیاء نفیس و قیمتی میان عشایر نیز مورد استفاده است. خورجین حتی یکی از وسایل جهیزیه دختران عشایر نیز به حساب می‌آید. امروزه حتی از خورجین استفاده تزئینی نیز می‌کنند. خورجین هنوز هم در کشور توسط عشایر استفاده می‌شود و اگر حتی گذرتان ‌هم به کرمان یا استان‌های هم‌جوار آن خورده باشد، کیسه‌های دوخته شده از پشم‌های رنگی و گاهی موی بز را پشت حیوانات مشاهده کرده‌اید. برای کسانی که به دنبال کیسه‌های متفاوت در خانه خود هستند، خورجین می‌تواند انتخابی منحصربه‌فرد باشد.
خورجین را پشت چهارپایان قرار می‌دهند و برای حمل بار از آن استفاده می‌کنند. برخلاف تصور عموم که معتقدند خورجین در اردبیل تولید می‌شود، باید بگوییم که در کرمان نیز خورجین تولید می‌شود. در قدیم خورجین بیشتر استفاده می‌شده است، به‌طوری‌که در بعضی از مناطق یکی از وسایل جهیزیه تازه عروس‌ها بوده است. خورجین‌ها معمولاً از پشم‌های رنگی، نخ پنبه و گاهی موی بز بافته شده‌اند.
سوغات کرمان

• آجیده دوزی
آجیده قدمت کهنی دارد و در کرمان از سوغات محبوب است. بسیاری از زنان کرمانی این نوع دوخت را بلد هستند. آجیده‌دوزی یعنی دوخت ریز و ظریف بر روی پارچه‌ای دولایه با لایه‌ی نازكی از پنبه. بهتر است بگوییم آجیده دوزی نوعی از رودوزی‌های معروف ایرانی است که سبک خاص خود را دارند و در کرمان این نوع دوخت محبوب‌تر است. آجیده دوزی ریشه‌ی عمیقی در هنرهای سنتی ایران دارد. قدیمی‌ترین مدرک مربوط به این هنر، مربوط به زمان هخامنشیان است؛ به این علّت که قسمت زیرتسمه‌های تیردان‌های عصر هخامنشی با یک لایه پارچه پنبه‌دوزی شده بوده است و آستر داده می‌شده تا سنگینی وزن آن باعث آزار شانه‌ی فردی که آن را حمل می‌کند نباشد.
این نوع دوخت اغلب برای تزئین روبالشی، لحاف، روتختی، البسه، کلاه‌های درویشی، بقچه سوزنی (نوعی زیرانداز که در زمان‌های گذشته وقتی به حمام می‌رفتند با خود حمل می‌کردند و بعد از حمام برای پوشیدن لباس‌ها آن را زیر پای خود می‌انداختند تا آب چکه نکند و سر نخورند) سجاده، روانداز و غیره استفاده می‌شود. همچنین نقوش مختلفی توسط این دوخت روی پارچه ایجاد می‌شوند. در حال حاضر پارچه‌هایی از جنس بارانی روی کار آمده است که در داخل آن‌ها پشم شیشه گذاشته شده و با چرخ‌های کامپیوتری گلدوزی می‌شوند. این پارچه‌ها در بازار آماده به فروش می‌رسند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در بعضی نقاط و کشورها مثل تاجیکستان هنوز هم برای تهیه لباس زمستانی، پالتوهایی بلند که داخل آن با دست پنبه‌دوزی شده است، استفاده می‌شود که این پالتوهای بلند بسیار گرم و زیباست. بیشتر طرفداران آن میان‌سالان هستند که در فصول سرد مانند زمستان از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر قصد سفر به کرمان را دارید، ارزانترین بلیط هواپیما را می‌توانید در سفرمارکت پیدا کنید.
سوغات کرمان

سوغات خوراکی کرمان


همانند صنایع دستی، تنوع سوغات خوراکی در کرمان بسیار بالاست و دست گردشگران در انتخاب محدوده وسیعی از لذیذترین شیرینی‌ها و کلوچه‌های خوش عطر و طعم در این شهر دیدنی باز است. در راهنمای سفر به کرمان به برخی از سوغات خوراکی خوشمزه و رنگارنگ این خطه اشاره شد، در ادامه این مطلب نیز به شکلی جامع و کامل با مقوی‌ترین و محبوب‌ترین سوغات رنگارنگی که در طول اقامت در کرمان می‌توانید خریداری کنید، آشنا خواهید شد.

• قطاب
قطاب نوعی شیرینی سنتی مختص کرمان است. این شیرینی در دو طعم گردویی و پسته‌ای تهیه می‌شود. قطاب از دو بخش لایه خارجی و مغز درون آن تشکیل شده است. لایه‌ی خارجی با خمیر درست می‌شود و در تهیه خمیر این قطاب از زرده تخم‌مرغ، بیکینگ پودر، روغن مایع، شیر یا ماست و آرد استفاده می‌شود که با پودر قند تزیین می‌شود و مغز داخلی قطاب را پودر بادام، پودر قند و هل و گلاب و عسل تشکیل می‌دهند. بادام در شیرینی قطاب منبع خوبی از مواد مغذی چون کلسیم و فسفر است که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بادام همچنین به سوخت و ساز بدن و بافت استخوانی کمک می‌کند. همچنین پروتئین‌ها، رباط‌ها و بافت‌های آسیب دیده را بهبود می‌دهد. در واقع منبع غنی از مواد قلیایی است که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب هستند و توانایی درمان بیماری‌ها را بیشتر می‌کند. همچنین حاوی مواد مغذی برای مو مانند اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع است و همچنین ویتامین‎های آ و ب دارد. این مواد مغذی به تارهای مو نفوذ می‌کنند و موهایی سالم و زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورند.
شیر موجود در قطاب کرمان باعث سلامت دندان‌ها می‌شود؛ بنابراین گوارش سالم‌تر شده و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می‌شوند. این شیر می‌تواند فشار خون را در افرادی که فشار خون بالا یا پایین دارند کنترل کند و هورمون‌های ایجاد‌کننده استرس و افسردگی را متعادل ‌کند و با این کار، مغز به آرامش می‌رسد. شیر، خواص زیادی دارد. یکی از آن‌ها افزایش هوش است. منیزیم موجود در شیر به بالا رفتن هوش کمک می‌کند. همچنین بهترین منبع کلسیم شیر است که از بدن در برابر بیماری‌های مزمنی مانند سرطان، کاهش تراکم استخوانی، ناراحتی‌های آرتریتی، سردردهای میگرنی، و چاقی کودکان محافظت می‌کند.

• کماچ سهن
کماچ سهن یا کماچ سن یک نوع شیرینی اصیل کرمانی است که نه‌تنها در گذشته مورد توجه بوده حتی امروزه نیز محبوبیت این شیرینی ارزشمند در خانواده‌های کرمانی بیشتر هم شده است. دلیل شهرت و محبوبیت این شیرینی پرطرفدار استفاده از مواد طبیعی در آن است؛ البته بدون مواد نگهدارنده شیمیایی. همچنین می‌توان گفت با نوش جان کردن یک قسمت کوچک آن به همراه یک لیوان شیر یک وعده غذایی پرکالری را صرف کرده‌اید که این نیز خود به محبوبیت آن می‌افزاید. دلیل انتخاب این نام برای این شیرینی مقوی و ارزشمند استفاده از آرد سهن است که خود یک ماده غذایی مقوی با وجود انواع ویتامین‌های گروه ب است. استفاده از خرما که حاوی ویتامین د و سرشار از انرژی است، نیز در این نام‌گذاری مؤثر است.
در تهیه این کماچ سهن، جوانه گندم خیس داده می‌شود و با مواد دیگری چون زیره و دارچین ترکیب می‌شود. سپس ترکیب این مواد به خمیر کماچ و مواد میانی این شیرینی نظیر خرما، گردو یا پسته اضافه می‌شود. کماچ سهن از سوغاتی‌های معروف کرمان است، اگر شما هم از این استان دیدن کرده‌اید، حتماً آن را امتحان کنید. اگر هوس سفر به کرمان کرده‌اید می‌توانید انواع بلیط هواپیما لحظه آخری را در سفرمارکت پیدا کنید.
سوغات کرمان

• کلمپه
کلمپه نوعی شیرینی است که از سوغات مهم کرمان به شمار می‌رود و دارای تاریخچه طولانی و خواص درمانی متعددی است. در گذشته با استفاده از روغن‌های حیوانی، خرمای نخلستان‌های کرمان تهیه می‌شده و برای پخت آن از هیزم استفاده می‌شده است. ولی امروزه با انواع قالب‌های صنعتی با اشکال مختلف و با استفاده از دستگاه و بدون دخالت دست تهیه و تولید می‌شود. کلمپه ظاهری شبیه به کلوچه دارد؛ با این تفاوت که درون آن مخلوطی از خرمای چرخ شده همراه با گردو، پودر هل و طعم‌دهنده‌های دیگر قرار می‌دهند. برای تزئین کلمپه معمولاً از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌کنند.
گفته می‌شود که خاستگاه اصلی کلمپه شهر بم کرمان است؛ اما امروزه در همه جای استان کرمان به ویژه شهر کرمان کلمپه تولید و عرضه می‌شود. در گذشته زنان کرمانی کلمپه را برای مراسم و زمان‌های خاصی از سال مانند نوروز، آن‌هم با روشی کاملاً سنتی می‌پختند. آن‌ها با استفاده از روغن محلی، خرمای نخلستان‌های کرمان و آتش هیزم کلمپه‌ها را با تزئینات ساده درست می‌کردند، اما این روزها کلمپۀ کرمان به عنوان یکی از مهم‌ترین سوغات این استان به شکل انبوه و صنعتی تولید می‌شود.

• قاووت
احتمالاً شما هم نام قاووت یا قوتو را در پشت شیشه عطاری‌ها خوانده‌اید. اگر جوابتان مثبت است، باید بدانید که این شیرینی پودری متعلق به کرمان است. در این نوع شیرینی مغزهای مختلفی مانند مغر گندم، جو، کنجد و گیاهان دارویی باهم ترکیب شده‌اند و همراه با شکر یا قهوه آسیاب می‌شوند. قاووت معمولاً به شکل پودری مصرف شده و شما می‌توانید این سوغات کرمان را در شیر یا آب حل کنید و نوش جان کنید. اگر به منزل دوستی کرمانی در این شهر دعوت شدید، انتظار پذیرایی شدن با قاووت را حتماً داشته باشید. قاووت به ‌عنوان یکی از سوغاتی‌های اصیل کرمان حتی به کشورهای همسایه ایران نیز صادر می‌شود.
قاووت ترکیب بی‌نظیری از ادویه‌ها و گیاهان دارویی است؛ گیاهانی که دست به دست هم می‌دهند و یک معجون درست و حسابی تشکیل می‌دهند. معجونی که هم خالی‌اش بسیار خوشمزه است. قاووت با یک لیوان شیر یا چای هم بسیار می‌چسبد. نوع کرمانی قاووت خیلی معروف است و جزء سوغات کرمان محسوب می‌شود. کرمانی‌ها استاد قاووت یا قووتو درست کردن هستند؛ آن‌هم در طعم‌ها و مزه‌های مختلف که هوش را از سرتان می‌برد! اگر یک دوست کرمانی داشته باشید یا هر سال به شهرهای کرمان سفر کنید، بی‌‌قاووت نمی‌مانید. اگر قصد سفر به کرمان برای خوردن این شیرینی خوشمزه را دارید، می‌توانید رزرو هتل برای اقامت در کرمان را از طریق سفرمارکت انجام دهید.
سوغات کرمان

از کدام بازارها و مراکز خرید، سوغات کرمان را بخریم؟


تنوع فروشگاه‌ها و بازارهای کرمان بسیار زیاد است. این شهر مقصد سفرهای زمستانی ا‌ست و بازارهای سنتی با بافت قدیمی و تاریخی و همچنین فروشگاه‌های مدرنی با ساختاری امروزی دارد. بازار‌های کرمان مثل بازار‌های شهر‌های دیگر، نشانگر فرهنگ بومی و باستانی مردم این شهر هستند و برخی از آن‌ها جزء جاهای دیدنی کرمان نیز محسوب می‌شوند. ما در اینجا چندتا از مهم‌ترین فروشگاه‌ها و بازارهای کرمان را به شما معرفی می‌کنیم. معروف‌ترین بازارهای کرمان، سنتی هستند. در گذشته بازارهای کرمان به‌ خاطر آنکه در مسیر کاروان‌های راه ابریشم بودند، موقعیت فوق‌العاده‌‎ عالی داشتند، تا حدی که یک‌ سری از معروف‌ترین تاجرهای ایرانی که در تجارت قاره‌ی هند درگیر بودند، متعلق به بازار قدیمی کرمان بودند. این تاجرها تأثیر بسیار زیادی بر رشد اقتصادی و فرهنگی کرمان گذاشتند.
در ادامه با سفرمارکت همراه باشید تا بیشتر درباره بازارهای کرمان بخوانیم. همچنین لازم به ذکر است که اگر قصد سفر زمینی به کرمان را دارید می‌توانید خرید بلیط قطار را از طریق سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت انجام دهید و از امکان مقایسه قیمت‌ها برخوردار باشید.

• بازار گنجعلی خان
بازار قدیمی کرمان از میدان ارگ شروع می‌شود و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد. این بازار از طولانی‌ترین بازار‌های ایران و از تاریخی‌ترین بناهای کرمان به شمار می‌رود. این بازار به بازار گنجعلی‌خان نیز معروف است. بیش‌تر آثار تاریخی کرمان در این بازار قرار دارند. نگاره‌ها و گچ‌بری‌های زیبای روی سقف‌ها مربوط به ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش هستند. از قدیم تا به امروز این بازار محل تجارت پارچه، صنایع دستی و ظروف مسی بوده است و ازآنجایی‌که این بازار سر راه جاده‌ی ابریشم قرار داشته، این کالاها به کشورهای هند و چین هم صادر می‌شدند و از آنجا پارچه و ادویه وارد کشور می‌کردند.
معماری باشکوه این بازار، چندین سبک متفاوت دارد. هر قسمت از بازار در زمان یکی از حکمران‌های شهر ساخته شده است. در هر بخش از بازار گنجعلی‌خان، یک حمام و مسجد وجود دارد. مسجد چهل‌ستون، گنجعلی‌خان، وکیل و غیره هرکدام نامشان با بازاری که در آن قرار دارند یکی ا‌ست. بازار کرمان از شرق و غرب توسط دو بازار قلعه و قلعه محمود که در راستای یکدیگر هستند، قطع شده است. بازار بزرگ کرمان، بخش‌های متفاوتی دارد که هرکدام حال و هوای خاص خود را دارند؛ بازار گنجعلی‌خان، اختیاری، آهنگری، مسگری، قیصریه‌ی زرگری، عطاران، کلاه مال‌ها، کفاش‌ها، بازار عزیز، قدمگاه و بازار قلعه محمود از جمله این بخش‌ها هستند.
قدیمی‌ترین بخش بازار، بازار اختیاری یا شاهی است. بازار اختیاری در انتهای بازار گنجعلی‌خان قرار دارد و چهارمین بخش از بازار کرمان است. بازار تنگ و باریکی که مدرسه‌ی علمیه‌ی شفیعیه، سرای سردار، بازارچه و سرای گلشن در آن قرار دارند.
سوغات کرمان

• بازار اختیاری
این بازار با بافت سنتی و زیبای خود از انتهای جنوبی بازار گنجعلی خان کرمان شروع می‌شود و تا ابتدای بازار وکیل امتداد پیدا می‌کند. این بازار قدیمی‌ترین بخش بازار کرمان حساب می‌شود که آن را با نام بازار شاهی نیز می‌شناسند. در بازار اختیاری می‌توانید علاوه بر بازدید از بافت سنتی بازار به خرید سوغات و صنایع دستی کرمان از جمله ظروف مسی، ادویه‌جات و گلیم نیز بپردازید.

• بازار بزرگ ستاره کرمان
یکی دیگر از بهترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در کرمان، بازار بزرگ ستاره است که در آن می‌توانید اجناسی چون انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، زیورآلات و بدلیجات، لوازم آرایشی و بهداشتی، شال و روسری، لوازم ورزشی، تلفن همراه، لوازم کامپیوتری و دیجیتالی، مواد غذایی، لوازم تزئینی و دکوری، لوازم‌التحریر، عطر و ادکلن، پارچه‌فروشی، سیسمونی و لوازم کودک، لوازم صوتی و تصویری و غیره را خریداری فرمایید. از امکانات این مرکز خرید پارکینگ طبقاتی، سیستم گرمایش و سرمایش، پله‌برقی، آسانسور، دوربین مداربسته و نورپردازی داخلی و خروجی آن اشاره کرد.

• مجتمع تجاری صالح‌المهدی
این مجتمع از کامل‌ترین بازارهای مدرن در کرمان است و در آن علاوه‌ بر فروشگاه‌های رنگارنگ، تعداد زیادی جاهای تفریحی برای وقت‌گذرانی وجود دارد. فست‌فود، کافی‌شاپ، رستوران، سفره‌خانه‌ی سنتی، تالار، شهر‌بازی، سالن بولینگ و بیلیارد و غیره همگی در این مجتمع قرار گرفته‌اند. صالح‌المهدی تنها بازار کرمان است که سالن بازی و بیلیارد نیز دارد. اگر گذرتان به صالح‌المهدی خورد حتماً یک‌ دست بولینگ هم بازی کنید تا تفریحتان کامل شود.

• بازار قلعه محمود
این بازار از دروازه سابق جنوبی کرمان (دروازه رق‌‌آباد یا ریگ‌ آباد) در خیابان احمدی شروع شده و به شکل بازار سرپوشیده تا خیابان امام خمینی به سمت شمال امتداد یافته است. در این بازار بیش از ۱۰۰ مغازه وجود دارد. یکی از عوامل فرسودگی این بازار مغازه‌‌های مخروبه و فرسوده‌‌ای است که به حال خود رها شده‌‌اند.
سوغات کرمان

• مجتمع تجاری شفا
مرکز تجاری شفا یکی از تخصصی‌ترین بازارهای کرمان به شمار می‌رود. این مرکز خرید شامل فروشگاه کالاهای صنایع چرم است. کیف، کفش و لباس‌های چرمی از مهم‌ترین کالاهای این مجتمع تجاری‌ هستند. به دلیل شب‌های سرد و کویری کرمان، کالاهای چرمی حسابی طرفدار دارند و به همین دلیل این مجتمع همیشه پررونق است. بعضی از برندهای ترکیه‌ای نیز در این پاساژ شعبه دارند.

سخن پایانی
در این مطلب از سفرمارکت تلاش شد تا به معرفی استان کرمان و سوغات صنایع دستی و خوراکی آن بپردازیم. در ادامه نیز با مراکز خرید مناسب برای خرید سوغاتی آشنا شدیم. امیدواریم در سفر بعدی خود به کرمان، از سوغات جذاب و خوشمزه آن غافل نشوید. همچنین اگر قصد سفر اقتصادی به کرمان را دارید سفر با پرواز چارتر را به شما توصیه می‌کنیم که به راحتی می‌توانید در سفرمارکت پرواز مناسب را برای خود بیابید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است