search
menu

کلوت های شهداد

[ پنهان کردن ]
درباره کلوت شهداد کرمان
اهمیت کلوت شهداد کرمان از نظر تاریخی و طبیعی
کلوت چیست؟
کلوت ها چگونه شکل گرفته اند؟
اخذ مجوز برای بازدید از کلوت شهداد کرمان
بهترین زمان بازدید از کلوت شهداد کرمان
لوازم مورد نیاز برای رفتن به کلوت شهداد کرمان
تفریحات کلوت شهداد کرمان
امکانات اقامتی در کلوت شهداد کرمان
چگونه به کلوت شهداد کرمان برویم؟
در نزدیکی کلوت شهداد کرمان چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی کلوت شهداد چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟
در نزدیکی کلوت شهداد کرمان چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

درباره کلوت شهداد کرمان


آیا تاکنون به این فکر کرده اید که گرم ترین نقطه کره زمین کجاست؟ اگر پاسخ این سوال را نمی دانید، بسیار متعجب خواهید شد. زیرا که گرم ترین نقطه کرده زمین جایی نیست جز در منطقه کلوت شهداد کرمان (Shahdad Kalouts) در ایران. این منطقه یکی از جاذبه های منحصر به فرد و معروف ایران است و یکی از بهترین مکان ها برای انجام تفریحاتی چون سافاری، کویرنوردی و همچنین تحقیقات علمی در ایران به حساب می آید.
کلوت شهداد کرمان را می توانیم به طور خلاصه و مختصر در "سکوت و آرامش" توصیف کنیم. این جاذبه طبیعی در دنیا منحصر به فرد است و نمونه مشابه و دیگر آن در منطقه یوتای ایالات متحده وجود دارد. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و دنیا بلیط هواپیما کرمان را برای بازدید از کلوت های شهداد خریداری می کنند. گردشگران در این منطقه از تفریحات مهیج سافاری، کویرنوردی و کمپ های کویری در فصل پاییز بسیار لذت می برند. پیش از برنامه ریزی برای سفر کرمان، توصیه می‌کنیم راهنمای سفر به کرمان را بخوانید.
کلوت های شهداد
همانطور که در ابتدا ذکر شد، مهم ترین ویژگی منطقه کلوت شهداد کرمان این است که در دنیا به عنوان "گرم ترین نقطه کره زمین" شناخته شده است. علاوه بر این، بخشی از دشت لوت نیز در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. وجود چنین جاذبه ارزشمند طبیعی در کشورمان باعث غرور و افتخار است. بازدید از کلوت های شهداد کرمان می تواند جزو زیباترین و متفاوت ترین تجربیات زندگی تان باشد.

اهمیت کلوت شهداد کرمان از نظر تاریخی و طبیعی


پروفسور پرویز کردوانی بیابان شناس و استاد دانشگاه تهران، کویر شهداد را طبق پژوهش هایی که انجام داده، زیباترین کویرها نامیده و منطقه کلوت را گرم ترین نقطه کره زمین تعیین کرده است. این نظریه تنها به پروفسور کردوانی متعلق نیست. بلکه ناسا نیز در سال ۲۰۰۵ دمای منطقه کلوت شهداد کرمان در کویر لوت را حدود۷۰.۷ درجه سانتی گراد اندازه گیری کرده بود.
سازه های طبیعی و زیبای کلوت های شهداد در موازات تل ماسه های عظیم شرق کویر لوت قرار دارند و نامشان را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده اند. بسیار جالب است که تمدنی با قدمت بیش از ۶ هزار سال در دل کویر لوت و کلوت های شهداد واقع شده است. کارشناسان و باستان شناسان معتقدند در این منطقه آثار زیادی نظیر سفال، مجسمه و زیورآلات به دست آمده اند و قدیمی ترین اثری که از دل این کویر پیدا شده، درفش شهداد است. با وجود تمامی این تفاسیر و تعاریف منطقه کلوت شهداد کرمان هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ طبیعی بسیار منحصر به فرد و مهم است.
کلوت های شهداد

کلوت چیست؟


شاید پیش خودتان فکر کنید که منظور از کلوت چیست و به چه چیزی خطاب می گردد. کلوت به برجستگی های بین شیارهای U گفته می شود. یک صافی در رأس این برجستگی ها وجود دارد که در سمت مقابل باد این برجستگی یک سطح شیبدار تیز قرار گرفته است. این اشکال در اثر رسوبات و فرسایش های بسیار قدیمی و نرم دریاچه ها به وجود می آیند و به شکل تپه های فرسایشی به نظر می آیند. بنابر باور برخی، کلوت از دو واژه "کل" به معنای آبادی و "لوت" که نام همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است. وسعت کلوت های شهداد کرمان ۱۱ کیلومتر مربع بوده و حدود ۲۰ هزار سال پیش در اثر فرسایش باد و آب شکل گرفته اند. زمین شناسان منطقه کلوت شهداد کرمان را جزو گرم ترین قطب های گرمایی زمین معرفی کرده اند. طول کلوت های شهداد کرمان ۵۱۴ کیلومتر و عرضشان ۷۰ کیلومتر است و از شمال تا جنوب کشیده شده اند.

کلوت ها چگونه شکل گرفته اند؟


حال نوبت آن است تا بدانیم کلوت ها چگونه شکل گرفته اند و به وجود آمده اند. در هرکجای جهان خاکی کلوت ها در اثر باد و آب به وجود می آیند. در کرمان بادهای ۱۲۰ روزه از سمت سیستان و بلوچستان می وزند که باعث فرسایش دیواره های کلوت شده و این جاذبه طبیعی را به وجود می آورند. در صورت بارش باران بر روی کلوت ها نیز، هربار شکل جدیدی از آن ها را مشاهده خواهید کرد. برخی کارشناسان معتقدند رود شور به روی کلوت ها تأثیر زیادی می گذارند.
این رودها در اعماق خشک ترین مناطق ایران قرار دارند و جریان آن ها باعث مرطوب ماندن دیواره کلوت ها در منطقه کلوت شهداد کرمان می شود. رود شور تنها رود دائمی است که در دل کویر لوت جریان دارد. این رود از از کوه های شمال بیرجند سرچشمه گرفته و پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم ۲۰۰ کیلومتری به چاله معدن نمک و کوه نمک سریا در جنوب شرق می رسد. علت بیش از حد شور بودن آب این رود عبور آن از دل کویرها است که در این حین مقادیر زیادی از املاح و نمک را در خود حل می کند.
کلوت های شهداد

اخذ مجوز برای بازدید از کلوت شهداد کرمان


کلوت شهداد کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم بندی شده است.
منطقه سبز: منطقه ای که در کلوت شهداد کرمان سبز نشان داده شده، از جاده شهداد- نهبندان تقریبا 2 کیلومتر امتداد دارد و گردشگران می توانند از این منطقه بازدید کرده و تردد کنند. چنانچه نمی خواهید به دل کویر رفته و کویرنوردی حرفه ای کنید، اخذ مجوز منطقه سبز برایتان کافی خواهد بود.
منطقه نارنجی و قرمز: این مناطق جزو مناطق ممنوعه کلوت های شهداد کرمان هستند و درست بعد از منطقه سبز شروع می شوند. در این مناطق اگر راهنما و هماهنگی لازم با دستگاه های مربوطه را جهت رفتن به کویر نداشته باشید، هیچ احتمال برگشتی نخواهید داشت. زیرا که به احتمال بسیار قوی در تشخیص مسیر دچار مشکل خواهید شد یا راه را گم خواهید کرد و در بیابان گیر خواهید افتاد. بنابراین، بهترین راه بازدید از کلوت شهداد کرمان شرکت در تورهای گردشگری است.

بهترین زمان بازدید از کلوت شهداد کرمان


یکی از بهترین فصل های بازدید از کلوت شهداد کرمان، پاییز است. زیرا در پاییز شرایط آب و هوایی برای کویرنوردی بسیار مساعد است. فصل بهار هم می تواند زمان خوبی برای این کار باشد.

لوازم مورد نیاز برای رفتن به کلوت شهداد کرمان


داروهای عمومی، آب آشامیدنی، لباس گرم، میان وعده، کفش پیاده روی، کلاه آفتابگیر، کیسه زباله، پاوربانک، کمک های اولیه، کوله پشتی، لباس خنک و نخی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کارت شناسایی، دمپایی و صندل، کفش اضافه، وعده های غذایی، چادر مسافرتی، زیرانداز، پتو، کیسه خواب، لوازم خواب.

تفریحات کلوت شهداد کرمان


همانطور که گفتیم، در کلوت شهداد کرمان تفریحات مهیج زیادی وجود دارند. اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید از کمپ های کلوت شهداد یک ماشین اجاره کنید و در میان کلوت ها به سافاری و آفرود بپردازید. اگر به رانندگی در کویر و آفرود آشنایی ندارید، ماشین همراه با راننده اجاره کنید. برای ۲ تا ۳ ساعت سافاری هزینه ای حدود ۴۰۰ هزار تومان بابت اجاره ماشین پرداخت خواهید کرد.
کلوت های شهداد
اما یکی دیگر از تفریحات لذت بخش کلوت شهداد کرمان شتر سواری است. شترسواری در کویر حس بسیار خوبی دارد و به شما حس فیلم های قدیمی و عربی را می دهد. هزینه شتوارسواری بسیار مقرون به صرف بوده و چیزی حدود ۳۰ هزار تومان برای ۲ ساعت گشت همراه راهنما است.
یکی دیگر از تفریحات عالی کلوت شهداد استفاده از موتورهای چهارچرخ یا ATV است. پستی و بلندی های کویر را با این موتورها طی کنید و لذت ببرید. هزینه استفاده از این موتورها حدود ۲۰۰ هزار تومان است.
عکاسی و پیاده روی از بایدهای کویرنوردی هستند. در این منطقه می توانید کلی عکس های زیبا و خاص بگیرید. پیاده روی و عکاسی در کلوت شهداد کرمان واقعا لذت بخش است. فقط به شدت مراقب لنز دوربینتان مقابل شن های کویر باشید.
اما در آخر شب تماشای آسمان پرستاره کویر را از دست ندهید. این ترکیب زیبا از مناظر متفاوت و حیرت انگیز را در هیچ جایی نخواهید دید. تماشای آسمانی که مانند کارتون ها پر از ستاره است، تجربه ناب و فراموش نشدنی است.

امکانات اقامتی در کلوت شهداد کرمان


کمپ هایی در منطقه کلوت شهداد کرمان ایجاد شده اند تا افرادی که قصد ماندن در منطقه را داشته باشند، بتوانند از آن ها استفاده کنند. این کمپ ها به صورت شمالی و جنوبی بین چندین کلوت احداث شده اند و در برابر باد و طوفان های شنی مقاوم هستند. پارکینگ، سرویس های بهداشتی، ۴۰ عدد آلاچیق، تورهای کویری و تفریحات از امکانات مهم کمپ های کلوت شهداد هستند. تمام آلاچیق های منطقه از جنس سیمان هستند و سقف و دیوارهای چوبی دارند. دسترسی به برق نیز داخل آلاچیق ها وجود دارد.

چگونه به کلوت شهداد کرمان برویم؟


برای رفتن به منطقه کلوت شهداد کرمان ابتدا باید به هرستان نهبندان بروید. برای این کار باید از جاده کرمان- بم حرکت کنید و در ادامه مسیر پس از روبرو شدن با تابلوی کلوت شهداد کرمان مسیر نشان داده شده را ادامه دهید. این مسیر تا جاده سیرچ شامل یک بزرگراه امن و دوبانده است. اما بعد آن یک جاده کوهستانی و تک بانده پیش رویتان وجود خواهد داشت.

در نزدیکی کلوت شهداد کرمان چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟


دریاچه کلوت: ۸.۶ کیلومتر

در نزدیکی کلوت شهداد چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟


هتل صحرا: ۱۴۲ کیلومتر
هتل امین: ۱۴۴ کیلومتر
هتل ناز: ۱۴۶ کیلومتر
هتل جهانگردی: ۱۴۸ کیلومتر

در نزدیکی کلوت شهداد کرمان چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


رستوران کیخسرو: ۱۴۱ کیلومتر
رستوران ساحل: ۱۴۷ کیلومتر
رستوران سرکباب: ۱۴۷ کیلومتر
رستوران کیپو: ۱۴۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است