search
menu

کویر گندم بریان کرمان

[ پنهان کردن ]
کویر گندم بریان کرمان
چرا بازدید از کویر گندم بریان کرمان را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته کویر گندم بریان کرمان
چگونه به کویر گندم بریان کرمان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به کویر گندم بریان کرمان
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کویر گندم بریان کرمان

کویر گندم بریان کرمان


کویر گندم بریان کرمان که با نام ریگ سوخته نیز شناخته می‌شود یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان است که در حاشیه غربی کویر لوت قرار دارد. این تپه وسیع و پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان و ۸۰ کیلومتری شهداد قرار گرفته و از دمای بسیار بالایی برخوردار است.
کویر ریگ سوخته با سنگ‌های سیاه‌رنگی از جنس بازالت مفروش شده که حاصل فعل‌وانفعلات آتشفشانی زمین هستند. هر یک از این سنگ‌های آذرین با فرم و شکل شگفت‌انگیزی در بستر این منطقه قرار گرفته‌اند. وجود این سنگ‌های داغ و آتشین، این منطقه را به یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین تبدیل کرده است.
در بخش غربی و جنوبی کویر ریگ سوخته رودی جاری است که آب شوری در آن جریان دارد. منشا این رود در کوه‌های راور واقع در شمال کرمان قرار دارد. آب این رود با پشت سر گذاشتن مسیری طولانی به دشت لوت می‌رسد و در زمین‌های شور و بی‌حاصل این منطقه آرام می‌گیرد. حاشیه منطقه گندم بریان با حصاری خاکی احاطه شده است. این ساختار، گویی قلعه‌ای شوم در دل کویر است که هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن سکونت کند.
کویر گندم بریان کرمان

چرا بازدید از کویر گندم بریان کرمان را پیشنهاد می کنیم؟


• امکان مشاهده و بررسی یکی از جالب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی
• سپری کردن اوقاتی خوش و به‌یادماندنی در دل کویر لوت
• آشنایی با یکی از منحصر به‌فردترین جاذبه‌های طبیعی ایران
• آشنایی با پوشش گیاهی منحصر به‌فرد منطقه و مشاهده بلندترین گلدان بیابانی جهان
• تماشای تصویر به‌یادماندنی کاروان‌های شتر در اطراف این منطقه
• مشاهده یکی از معدود چشمه‌های آب شور ایران به نام رود کال شور
• امکان بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای کرمان و شهداد و سایر مناطق نزدیک به دشت ریگ سوخته
• امکان مشاهده پدیده گنبدهای نمکی و تخم‌مرغی شکل حاصل از تجمع املاح موجود در آب شور چشمه‌های این ناحیه
• امکان مشاهده آسمان بی‌نظیر کویر در شب
• بازدید از کلوت‌های ایجاد شده در دل کویر لوت و آشنایی با این پدیده جذاب

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته کویر گندم بریان کرمان


کویر گندم بریان کرمان را می‌توان توده‌ای متشکل از سنگ‌های آذرین دانست که در قلب بیابان لوت قرار گرفته است. در این منطقه، سازه‌های کوچک و بزرگی از جنس بازالت را می‌توان دید که با ساختاری عجیب و اشکال متفاوت سراسر این ناحیه را به‌شیوه‌ای غیر متعارف زینت بخشیده‌اند. فضای منطقه ریگ سوخته و حال‌وهوای منحصر به‌فرد آن تداعی‌گر تصاویری است که از فیلم‌های علمی-تخیلی می‌شناسیم.
دیواره‌های خاکی موجود در اطراف این ناحیه از خاکی به رنگ زرد پوشیده شده و با سنگ‌های سیاه آذرین تزیین شده‌اند و با ابهتی چشمگیر گویی از میراثی ارزشمند محافظت می‌کنند. به باور برخی از افراد، این دشت که در نزدیکی جاده ابریشم قرار داشته، پیش از این محل کشت گندم بوده است. با این حال، همان‌طور که می‌توان حدس زد فعل‌وانفعالات آتشفشانی این منطقه موجب از بین رفتن محصول شده و اصطلاحا آن را بریان کرده‌اند. نام گندم بریان هم به‌واسطه همین داستان برای این دشت انتخاب شده است.
در فصل تابستان، دمای کویر ریگ سوخته به بیش از ۷۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان در مواقعی از سال، دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد را نیز در این ناحیه ثبت کرده‌اند. با توجه به افزایش قابل توجه حرارت محیط در فصول گرم سال، بهترین زمان برای بازدید از این دشت را می‌توان از اواخر پاییز تا اواسط زمستان دانست. در مسیر دستیابی به این منطقه، گردشگران می‌توانند پوشش گیاهی خاص و منحصر به‌فردی را مشاهده کنند که از ترکیب درختان گز و تجمع شن‌های روان در اطراف آن‌ها تشکیل شده‌اند. این پدیده جالب، نبکا یا گلدان بیابانی نام دارد. ارتفاع برخی از این گلدان‌های طبیعی گاه به ۱۵ متر هم می‌رسد.
در عین حال، عبور کاروان‌های شتر، تصویری ماندگار را در پیش چشم مسافران کویر ریگ سوخته ترسیم می‌کند. از دیگر جلوه‌های طبیعی عجیب دشت گندم بریان، می‌توان به پدیده گنبدهای نمکی و تخم‌مرغی شکلی اشاره کرد که حاصل تجمع املاح موجود در آب شور چشمه‌های این ناحیه هستند. نمک ته‌نشین‌شده به‌تدریج به شکل ستون‌ها و گنبدهای سفیدی درآمده که در این کویر استثنایی با ابهتی مثال‌زدنی به گردشگران چشم می‌دوزند.
کویر گندم بریان کرمان

چگونه به کویر گندم بریان کرمان برویم؟


شاید پذیرفتن این موضوع دشوار باشد ولی با خرید بلیط هواپیما ارزان سفر کردن امکان‌پذیر است. بنابراین، برای رسیدن به کویر گندم بریان کرمان می‌توانید بلیط هواپیما کرمان را تهیه کنید. سپس، با پیمودن مسیر جاده‌ای به‌طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر می‌توانید به دشت ریگ سوخته برسید. علاقه‌مندان به سفرهای زمینی هم بسته به مبدا حرکت خود می‌توانند با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به کرمان یا شهداد رسیده و پس از آن به سمت کویر لوت و دشت گندم بریان حرکت کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به کویر گندم بریان کرمان


از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به کویر گندم بریان کرمان می‌توان به باغ فتح‌ آباد اشاره کرد که از آن با عنوان باغ عمارت بیگلربیگی نیز یاد می‌شود. این مکان سرسبز یکی از بناها و محوطه‌های به‌جا مانده از دوران قاجاریه است که با شکوه هر چه تمام‌تر در نزدیکی کویر جا خوش کرده و با چشمه‌ها و قنات‌های پر آب احاطه شده است.
آرامگاه شاه نعمت الله ولی از دیگر جاهای دیدنی اطراف گندم بریان به حساب می‌آید. این بنا که از دوران حکمرانی صفویه به‌یادگار مانده دارای گنبد بزرگی است که با کاشی‌های لاجوردی و نقوش اسلیمی پوشیده شده است. باغ شاهزاده ماهان هم یکی دیگر از اماکن تفریحی و تماشایی اطراف منطقه ریگ سوخته است که در دامنه کوه‌های تیگران قرار دارد. پس از مشاهده دشت گندم بریان، بازدید از چنین فضاهای سرسبز و خوش آب‌وهوایی خیال‌انگیز بوده و مجاورت آن با کویر باورنکردنی به‌نظر می‌رسد.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کویر گندم بریان کرمان


از شناخته‌شده‌ترین و نزدیک‌ترین هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های نزدیک به کویر گندم بریان می‌توان به اقامت‌گاه بوم‌گردی کلوت اشاره کرد که در ۲۸ کیلومتری این مکان قرار دارد.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است