search
menu

آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

[ پنهان کردن ]
آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان
بخش های مختلف آرامگاه شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان
هزینه و زمان بازدید از آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی
چگونه به آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی
جاذبه‌های اطراف آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی
هتل های اطراف آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان


در نزدیکی کرمان شهری به نام ماهان قرار دارد که نه تنها به باغ شازده اش معروف است بلکه دارای بناهای تاریخی زیبایی است که مقصد گردشگران و توریست‌های بسیاری از سراسر دنیا است. یکی از این بناها آرامگاه عارفی به نام شاه نعمت‌الله‌ولی است کسی که از زمان کودکی پا به این عرصه گذاشته است. آرامگاه شاه نعمت‌الله‌ولی یکی از بناهای شهر ماهان است که علاوه بر کاربری زیارتی مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. این آرامگاه متشکل از چندین بخش است که هر کدام مربوط به دوره‌ی تاریخی خاصی است از این رو معماری این بناها نیز از زمان خودشان متاثر شده است.
مساحت کنونی این آرامگاه ۳۵ هزار متر مربع است که در طول سال ها بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است. در گذشته ساختمان اولیه این آرامگاه تنها یک اتاق چهار گوش با گنبدی فیروزه‌ای رنگ روی آن بوده است. جالب است بدانید این آرامگاه به دستور یکی از پادشاهان هندی به دلیل علاقه زیاد او به عارفان ایرانی ساخته شد. آثار و نشانه‌های به جای مانده حاکی از ساخت اولیه این بنا در زمان تیموریان تا دوران قاجار دارد.
آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

بخش های مختلف آرامگاه شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان


از بخش‌های مختلف این آرامگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بقعه:
بقعه اتاق‌ چهرگوشی است که سقف ان به صورت گنبد است و دیوارهای آن مزین به گچ‌بری های زیبایی است. در قسمت داخلی بقعه کاشی‌کاری های لاجوردی و فیروزه ای خود نمایی می‌کند در بیرون بقعه هم طرح هایی با رنگ‌های طلایی و سفید بقعه شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان را آراسته‌تر کرده. در میان بقعه درست زیر گنبد سنگ قبر مرمرین شاه نعمت‌الله‌ولی قرار گرفته است که روی آن با آیات قرآن با خطی زیبا حکاکی شده است.
چله خانه:
اگر به قسمت جنوب غربی بقعه بروید به ورودی کوچکی می‌رسید به نام چله خانه که مکانی برای چله نشینی شاه نعمت الله ولی بوده است. داخل این قسمت نیز نقاشی‌های چشم نوازی وجود دارد.
رواق شاه عباسی:
این مکان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است از این رو به نام شاه آن زمان نامگذاری شده است. سردر این مکان از جنس فولاد ساخته شده و همانند سنگ قبر شاه نعمت‌الله‌ولی دارای حکاکی‌های چشم نوازی است.
صحن میرداماد:
زمان ساخت این صحن به زمان صفویه باز می‌گردد ما در زمان ناصرالدین شاه دوبار مورد بازسازی قرار گرفت.
صحن اتابکی:
این قسمت از بقعه قبر شاه نعمت‌الله‌ولی توسط کمک‌های مالی از سمت دربار در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است.
صحن حسینیه:
این صحن در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده و دارای گلدسته‌هایی با ارتفاع ۴۲ متر است. علت نامگذاری این صحن به دلیل برگذاری مراسم‌های مذهبی در ایام محرم است. امروزه بخش‌های خدماتی بقعه شاه نعمت‌الله‌ولی مانند روشگاه آثار موسیقی، فروشگاه کتاب های باارزش و خرید سوغاتی در این صحن قرار گرفته است. درب این صحن به صورت بسیار ماهرانه و چشم نوازی با عاج فیل خاتم کاری شده است که اول در هند ساخته شده و سپس به کرمان آورده شده است. در قسمت انتهای این صحن می‌توانید ورودیه موزه را ببینید که محل نگهداری اشیای با ارزش و گرانبهایی مانند شمشیرهای منقش با جلد چرمی و سپرهایی از پوست کرگدن و فولاد است. اگرچه این بنا در زلزله سال ۱۳۶۰ دچار آسیب شده است اما مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.
آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

هزینه و زمان بازدید از آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی


بازدید از آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی رایگان است همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان ‍۱ الی ۲ ساعت پیشنهاد شده است.

چگونه به آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی


بعد از عبور از شهر کرمان تنها پس از ۳۰ دقیقه رانندگی به شهر ماهان می‌رسید. با ورود به خیابان امام خمینی که یکی از خیابان‌های اصلی این شهر است به راحتی می‌توانید گنبد فیروزه ای آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی را ببینید.

جاذبه‌های اطراف آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی


فاصله باغ شاهزاده از آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی:۵.۵ کیلومتری

هتل های اطراف آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی


هتل سنتی متولی باشی
هتل جهانگردی ماهان
هتل بوم گردی گدین
اقامتگاه بومگردی روشن‌دون
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است