search
menu

قلعه راین کرمان

[ پنهان کردن ]
قلعه راین کرمان
معمای و بخش های مختلف قلعه راین کرمان
هزینه و زمان بازدید از قلعه راین کرمان
چگونه به باغ قلعه راین کرمان برویم؟
جاذبه‌های اطراف قلعه راین کرمان
هتل های اطراف قلعه راین کرمان

قلعه راین کرمان


اگر از سمت کرمان حرکت کنیم بعد از حدود ۱۰۰ کیلومتر قلعه ای باشکوه بر فراز دامنه‌هی کوه‌های هزار خود نمایی می‌کند که نام آن ارگ راین می‌باشد. اگرچه نام این قلعه کمتر به گوشتان خورده است اما اگر بگوییم که قلعه راین دومین بنای خشتی جهان است بی‌تردد برای بازدی از این مکان مشتاق می‌شوید. براسا نوع معماری و اشیایی که از این مکان یافت شده، نشان می‌دهد که قدمت تاریخی قلعه راین به دوران ساسانیان باز می‌گردد.
اگرچه از بالا معماری ارگ راین همانند ارگ بم است اما اندازه این قلعه تنها یک هشتم ارگ بم است و مصالح به کار رفته در آن نیز یک چهارم ارگ بم می‌باشد.
جالب است بدانید این قلعه هیچگاه توسط دشمنانش تسخیر نشد و دلیل آن را می‌توان قرارگیری این قلعه بر روی بلندی، وجود خندق هایی در اطراف و همچنین وجود دیوارهای ضخیم و غیرقابل نفوذ بوده است اما اکنون درهای آن به روی بازدیدکنندگانش باز است. اگر از بالا به نقشه این ارگ نگاه کنید می‌بینید که قلعه ای بزرگ تر با دیوارهای بلند در میان قلعه‌‌های کوچکتری قرار گرفته بنابراین به آن ارگ می‌گویند.
قلعه راین کرمان

معمای و بخش های مختلف قلعه راین کرمان


قبل از ورود به قلعه قسمتی وجود داشته به نام قرنطینه که افراد قبل از ورود به ارگ اول وارد این مکان می‌شدند تا در صورت نداشتن بیماری به ارگ راین وارد شوند.
بخش ورودی این ارگ را بازار تشکیل می دهد. در این قسمت برای مقابله با گرمای هوا راهروهایی باریک و مسقف طراحی شده است. پس از عبور از بازار به میدانی می‌رسیم که به آن میدان سخنرانی می‌گویند که در گذشته برای اطلاع دادن خبرهای مهم از قلعه حکومی به عموم مردم مورد استفاده می‌شده است. اگر وجود پله ها توجه شما را در ارگ راین جلب کرده است باید بگوییم وجود این پله‌ها بی‌حکمت نبوده و به منظور جدا کردن بخش‌های جامعه مانند خان نشین از اعیان نشین و عامه نشین بوده است. جالب است بدانید حتی نوع مصالح به کار رفته در قسمت اعیان نشین با عامه نشین متفاوت است. با دقت به نوع معماری این بنا نگاه کنیم متوجه وجود ۳۶ بخش مختلف در ارگ راین که همانند شهری کوچک است می‌شویم. به صورتی که برای سکونت هر قشری از جامعه مانند کشاوزان، تاجران و پیشه وران بخش جدایی اختصاص یافته. وجود خانه‌هایی ۲ یا ۳ طبقه در آن زمان یکی دیگر از عجایب این ارگ است.
نحوه برقراری ارتباطات برج های مراقبت اطراف قلعه به گونه ای بود که ۱۵ برج کناری اطلاعات به دست آمده را به برج اصلی یا مادر که در قلعه حکومتی قرار داشت می فرستادند. در بخش نگهبانی که نزدیک درب ورودی قرار داد سوراخ‌هایی وجود دارد که از بالای برج می‌توانستند عبور مرور افراد را زیر نظر داشته باشند یا در هنگام جنگ‌ها با ورود افراد متفرقه و دشمنان بر سرشان مواد مذاب بریزند.
قسمتی از ارگ راین کرمان به آتشکده‌ی دائمی و موقت اختصاص یافته بود. آتشکده دائمی در زمان امام صادق به دلیل رواج دین اسلام این آتشکده نیز همانند آتشکده‌های دیگر ایران خاموش شد و بعدها کاربری زورخانه را به خود گرفت. اما آتشکده موقت را به هنگام برگزاری مراسم‌های خاص و جشن ها روشن می‌کردند.
جالب است بدانید نوع معماری قلعه راین که همانند هزارتویی با دیوارهای بلند است درواقع تکنیکی برای کند شدن روند حمله مهاجمان به قلعه بوده است.
شاید سرپا و سالم بودن ارگ راین شما را متحیر کند اما دلیل آن این است که تا همین ۱۵۰ سال پیش هنوز افراد زیادی در آن سکونت داشتند. اما بعد از آن مدت‌های زیادی رها شد تا اینکه در سال ۱۳۷۴ روند بازسازی و تعمیرا تان از سر گرفته شد.
قلعه راین کرمان

هزینه و زمان بازدید از قلعه راین کرمان


بازدید از این قلعه عظیم با عجایب متعددش حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد. همچنین ورود به این دژ مشمول هزینه می‌باشد.

چگونه به باغ قلعه راین کرمان برویم؟


پس از خارج شدن از شهر کرمان و حدود ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در جاده کرمان-جیرفت قلعه راین را خواهید دید. اما مسیر پیشنهادی اکثر مسافران جاده ماهان- بم است.

جاذبه‌های اطراف قلعه راین کرمان


فاصله آبشار راین تا قلعه راین کرمان: ۱۷ کیلومتر
فاصله باغ شازده ماهان تا قلعه راین کرمان: ۱۷ کیلومتر

هتل های اطراف قلعه راین کرمان


هتل سنتی متولی باشی
هتل جهانگیردی ماهان
هتل بوم گردی گدین
اقامتگاه بومگردی روشن‌دون
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است