search
menu

راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر تبریز
آب و هوای تبریز
جاهای دیدنی و گردشگری شهر تبریز
چگونه به تبریز سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در تبریز
هتل ها و محل های اقامت در تبریز
غذاهای محلی شهر تبریز
هزینه های سفر به شهر تبریز
مراکز خرید و بازارها در شهر تبریز
جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر تبریز
سوغاتی های تبریز
شماره تلفن های ضروری
تبریز یکی از کلان‌ شهرهای ایران، دیار آذری زبان ها و مرکز استان آذربایجان شرقی است. شهری تاریخی که به عنوان پایتخت های گردشگری ایران در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. شهر قدیمی و زیبای شمال غربی کشور که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی دنیاست و دارای جاذبه های دیدنی و تاریخی و طبیعی زیادی است. می توان گفت یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان همین شهر است تا خنکی هوا شما را سرحال کند. ما در این مقاله قصد داریم تا برایتان راهنمایی باشیم برای داشتن سفری بهتر که آسوده خاطر به این دیار سر بزنید. داشتن راهنمای سفر قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما جزو ضروریات هر سفری به شمار می رود. ما در نوشتار راهنمای سفر به تبریز، اطلاعات پایه‌ای برای سفری بهتر به تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی را به شما عرضه می‌کنیم.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز

معرفی شهر تبریز


شهر تبریز دارای قدمتی بیش از ۳۵۰۰ سال است که به عنوان بزرگترین شهر شمال غرب کشور و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد شناخته شده است. این شهر زیبا علاوه بر ارزش خاص در زمینه های صنعتی، اقتصادی، هنری دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. تبریز با اینکه در طول تاریخ دچار فراز و نشیب های زیادی شده است اما همواره توانسته با صلابت خود را حفظ کند. از نظر موقعیت جغرافیایی، تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی واقع شده و از سمت شمال به کوه‌ های پکه‌ چین و عون بن علی، از سمت شمال ‌شرق به کوه‌ های گوزنی و بابا باغی، از سمت شرق به گردنه پایان و از سمت جنوب به دامنه ‌های رشته‌ کوه سهند محدود می شود، شهری کاملا کوهستانی محصور در میان کوه های زیبا همینجاست. پس حتما در برنامه های سفرتان تبریز را نیز در اولویت قرار دهید و شاهد این جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیر این شهر باشید. از دید تاریخی در دوره ساسانی منطقه آذربایجان به نام آذرآبادگان، یا سرزمین آتش شناخته می‌شده است و دلیل آن میزبانی از آتشکده‌های بزرگ دوران ساسانی، مخصوصا آتشکده آذرگشسب بوده است.

آب و هوای تبریز


آب و هوای تبریز خشک و کوهستانی است، بدین صورت که در تابستان آب و هوای خنک و خشک و در زمستان سرمای سوزناکی حاکم است. می توان گفت میانگین دمای هوای تبریز در گرم ترین حالت بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد و در سردترین حالت نیز بین ۱۰- تا ۵ درجه سانتی گراد است. اما مورد جالب توجه در مورد تبریز اینست که شب های خنک تابستان‌ در این شهر زبانزد همگان است و همین امر باعث جذب مسافران زیادی به این خطه می شود. اگر بخواهید بهترین زمان سفر به تبریز را از لحاظ آب و هوایی بدانید، بهتر است در اواسط بهار تا اواخر تابستان سفر کنید، مخصوصا در ماه شهریور بی نظیرترین هوا را در شهر Tabriz تجربه خواهید کرد. اما اگر از لحاظ قیمت می خواهید به دنبال خرید بلیط هواپیما تبریز باشید، شلوغ ترین و گران ترین زمان سفر به تبریز ماه‌ های تابستان است؛ ولی در فصل بهار و پاییز آب و هوا نسبتا خنک می شود ولی قیمت ها هم کاهش می یابند.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز

جاهای دیدنی و گردشگری شهر تبریز


کاخ و موزه‌ شهرداری: یکی از نمادهای شهر تبریز در میدان ساعت این شهر واقع شده است. ساختمان کاخ شهرداری تبریز به عنوان موزه کاربری دارد و در میان اهالی به ساختمان ساعت یا ساعات قاباغی نیز معروف است. برج ساعت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ خورشیدی ساخته شده. این میدان از سال ۱۳۲۴ تاکنون به عنوان میدان اصلی شهر به شمار می رود.
بازار فرش تبریز: فرش به عنوان یکی از ریشه های شهر تبریز است که در سراسر جهان شهرت دارد. بازار سنتی فرش حتما ارزش بازدید دارد که کسبه به فعالیت و خرید و فروش مشغولند، این بازار به شکل خاصی از راسته بازار، سرا، تیمچه، دالان و گذر تشکیل شده است.
موزه آذربایجان: یکی از مهم‌ ترین موزه‌ های ایران در نزدیکی مسجد کبود واقع شده. موزه آذربایجان ۲۳۰۰ قطعه اشیای عتیقه و هنری مربوط به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی را در خود جای داده است. این موزه از سال ۱۳۴۱ مورد بهره برداری قرار گرفته و با سه سالن نمایش به عنوان یکی از بزرگترین موزه های کشور محسوب می شود.
خانه مشروطه: یکی از محله های قدیمی تبریز، راسته کوچه نام دارد و بنایی مربوط به دوران قاجار به عنوان یکی از خانه‌ های تاریخی شهر در آن قرار دارد. مشروطه خواهان بعد از به توپ بستن مجلس در این مکان جمع می شدند که از این جهت خانه مشروطه نام گرفته. کاربری موزه به این خانه از سال ۱۳۷۵ داده شده و میزبان علاقه مندان زیادی شده است. آثار تاریخی این موزه عبارتند از سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه و چندین موارد دیگر.
ائل گلی یا شاهگلی تبریز: یکی از بزرگ ترین تفرجگاه های شهر تبریز با استخری بزرگ و طبیعتی بی نظیر در زمان آق قویونلوها ساخته شده. عمق این دریاچه ۱۲ متر است. محوطه این استخر زیباترین طبیعت را داشته که در هر فصلی از سال با زیبایی های خاص خود مورد توجه خیلی از اهالی و مسافران قرار می گیرد. شاهگلی برای قدم زدن و تنفس آب و هوای عالی می تواند بهترین انتخاب باشد.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز
جنگل ارسباران: از مناطق بکر و دست نخورده در شهر تبریز می توان به جنگل سرسبزی اشاره کرد که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در خود جای داده است. ارسباران جنگلی است با کوه هایی پر از درخت و بارش هایی که بیش از میانگین سالانه در این منطقه رخ می دهد. همچنین این جنگل با نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ نیز شناخته می شود.
موزه قاجار: موزه قاجار تبریز، خانه ای تاریخی و شخصی مربوط به امیرنظام گروسی است که از سال ۱۳۸۵ خورشیدی پس از مرمت و بازسازی تاسیس شده است. این خانه با ویژگی‌ های معماری بی نظیر خود همواره مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرد. عمارت امیرنظام در دو طبقه ساخته شده و دارای حیاط اندرونی و بیرونی است. همچنین ۱۶ ستون با سرستون های زیبا، ایوان سراسری، پنجره‌ های مشبک ارسی با شیشه‌ های رنگی، آینه کاری ها و گچبری های بی نظیر توجه همگان را به سوی خود جلب می کند.
مسجد جامع تبریز: همانند سایر شهرهای ایران در تبریز نیز مسجد جامع وجود دارد که در بازار تبریز واقع شده و این مسجد مربوط به دوره سلجوقیان است. در مسجد جامع، تاق و گنبدها با ستون های هشت‌ گوش آجری در دوره ایلخانان مغول ساخته شده اند و در هر دوره از تاریخ قسمتی به این مسجد افزوده گردیده و امروزه به عنوان یکی از آثار مهم شهر به شمار می رود.
مقبرة الشعرا: گورستانی تاریخی در شهر تبریز در محله سرخاب واقع شده و بسیاری از شاعران و عارفان بزرگ در این گورستان دفن شده اند که به عنوان نماد شهر تبریز به شمار می رود. در این محل بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال بزرگ دفن شده اند. البته نام گورستان شاید به این مکان متناسب نباشد، زیرا با معماری زیبا و دیدنی اصلا شباهتی به گورستان ندارد و بیشتر شبیه به موزه می ماند.
مسجد کبود: یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی به مسجد کبود تعلق دارد. این بنا در زبان ترکی به گوی مسجد مشهور است و به مسجد شاه جهان و مسجد مظفریه نیز شهرت دارد. کتیبه‌ های کشف شده در این بنا نشان دهنده اینست که در سال ۸۷۰ هجری قمری ساخته شده و با اینکه در زمین لرزه تبریز ویران گشته اما هر آنچه که از این مسجد باقی مانده نمونه ای بی نظیر از لحاظ کاشی کاری است. کاشی ها با رنگ های دلربا لقب فیروزه جهان اسلام را از آن خود کرده است.
ارگ علیشاه: این بنای تاریخی در قرن هشتم هجری قمری توسط تاج الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شده و اکنون همه قسمت های این بنا فرو ریخته و فقط دیواری از آن باقی مانده است. عرض این بنا ۳۰ متر و ارتفاع آن ۲۶ متر و عرض دیوارها نیز ۱۰ متر بوده است.
روستای کندوان: یکی از معروف ترین روستاهای تبریز که شهرت جهانی دارد و از سراسر دنیا برای بازدید از این روستا با رزرو اینترنتی بلیط هواپیما لحظه آخری عازم شهر تبریز می شوند. روستا کندوان با قدمت ۳ هزار ساله خود با خانه های کله قندی در دل کوه قرار دارد. از چنین خانه هایی تنها سه مورد در سطح جهان هستند که فقط در کندوان سکونت در آنها همچنان وجود دارد. آب زلال این روستا برای سنگ کلیه بسیار مفید است. فاصله این روستا تا تبریز حدودا ۴۸ کیلومتر است و به راحتی از طریق شهر اسکو می توانید به این روستای بی نظیر دسترسی داشته باشید.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز

چگونه به تبریز سفر کنیم؟


برای سفر به این شهر می توانید از اتوبوس، خودرو شخصی، قطار و هواپیما استفاده کنید. به دلیل کوهستانی بودن جاده ممکن است مسیر جاده ای برایتان جذابیت نداشته باشد، بدین جهت برای سفر به این شهر تاریخی رزرو بلیط هواپیما و سفر هوایی توصیه می شود. برای دسترسی از طریق جاده باید از شهر تهران شروع کنید و با عبور از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه، بستان آباد به شهر تبریز برسید. در صورت استفاده از قطار نیز باید در مبدا تهران سوار قطار شوید و با عبور از ایستگاه های کرج، آبیک، قزوین، تاکستان، خرمدره، سلطانیه، زنجان، هشترود، مراغه، بناب، عجب شیر در نهایت به شهر تبریز برسید.
فاصله سفر زمینی از تهران تا تبریز حدودا ۶۳۰ کیلومتر است و مدت زمان این مسیر نیز حدودا ۷ ساعت طول می کشد.
مدت سفر هوایی از تهران به تبریز نیز تقریبا ۱ ساعت طول می کشد.
فاصله سفر با قطار نیز حدودا ۷۵۰ کیلومتر است و حدودا ۱۱ الی ۱۲ ساعت طول می کشد، اما اگر مسیر نهایی دسترسی به تبریز افتتاح گردد این مسیر حدودا ۱۳۰ کیلومتر نزدیک تر خواهد شد.

حمل و نقل عمومی در تبریز


برای رفت و آمد درون شهری در تبریز می توانید از تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده کنید. متروی تبریز در حال حاضر تنها یک خط فعال دارد و از ۱۸ ایستگاه تشکیل شده است. نقطه ابتدایی این خط از ائل گلی تبریز شروع شده تا شهرک نور لاله ادامه دارد، البته لازم به ذکر است که فعلا نیمی از ایستگاه ها آماده استفاده هستند و بقیه به بهره برداری نرسیده اند. بدین جهت در شهر تبریز برای بازدید از جاهای دیدنی محدوده میدان ساعت و خانه های تاریخی می توانید از این وسیله استفاده کنید.
اتوبوس ها نیز در سطح شهر تبریز فعالیت دارند که به دو بخش اتوبوس‌ های تندرو (بی آر تی) و اتوبوس‌ های خطی تقسیم می‌ شوند. اتوبوس های تندرو تبریز از میدان راه آهن تا میدان بسیج را تحت پوشش قرار می دهند که شرق را به غرب تبریز وصل می کند. اما اتوبوس‌ های خطی بدین صورت هستند که ۷۵ خط اتوبوس در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت دارند و به هریک از این مسیرها اتوبوس خاصی وجود دارد و پایانه همه اتوبوس ها از محققی تبریز انجام می گیرد. توجه داشته باشید که پرداخت هزینه همه وسایل نقلیه در تبریز به وسیله کارت بلیط الکترونیکی انجام می گیرد و امکان پرداخت نقدی وجود ندارد. پس در ایستگاه های اتوبوس یا مترو می توانید این کارت ها را تهیه کنید و با شارژ مبلغ مورد نظرتان به گشت و گذار در سطح شهر بپردازید.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز
تاکسی های شهری تبریز نیز جزو وسایل نقلیه درون شهری به شمار می روند که با رنگ های زرد در سطح شهر در حال تردد هستند و در تمامی نقاط شهر در اختیار مسافران قرار می گیرند. البته طرح ترافیک تبریز نیز به صورت زوج و فرد بوده و باید از این لحاظ به مسیرهای رفت و آمدتان توجه داشته باشید. تاکسی های سبز رنگ نیز مخصوص شهرهای نزدیک و حومه تبریز هستند که می توانید استفاده کنید.
فرودگاه بین المللی تبریز کجاست و چگونه به مرکز شهر دسترسی خواهیم داشت؟ فرودگاه شهید مدنی در میدان بزرگ آذربایجان، بلوار شهید بابایی واقع شده و برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از تاکسی های موجود در فرودگاه یا تاکسی های آنلاین استفاده کنید.
پایانه اتوبوسرانی تبریز کجاست و چگونه به مرکز شهر دسترسی خواهیم داشت؟ برای رفت و آمد به شهرهای مختلف باید از این پایانه ها استفاده کنید که در تبریز دو پایانه اتوبوسرانی وجود دارند، پایانه مرکزی در میدان ابوریحان، انتهای خیابان منظریه قرار دارد. برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از اتوبوس، تاکسی های ترمینال استفاده کنید. پایانه اتوبوسرانی شمال غرب تبریز نیز در نزدیکی میدان آذربایجان و فرودگاه بین المللی تبریز قرار دارد و برای سفر به شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از این پایانه رفت و آمد می شود. برای دسترسی به مرکز شهر نیز از این پایانه می توانید از اتوبوس و تاکسی های موجود در آن منطقه استفاده کنید.
راه آهن تبریز کجاست و چگونه به مرکز شهر دسترسی خواهیم داشت؟ از جمله ایستگاه‌ های قدیمی راه آهن ایران در تبریز قرار دارد و به شهرهای مهمی مانند مشهد، تهران، مراغه، کرج، جلفا، قزوین قطار دارند. آدرس راه آهن تبریز در انتهای بلوار ۲۲ بهمن است و از این ایستگاه نیز می توانید توسط تاکسی های موجود در ایستگاه راه آهن یا از طریق اتوبوس های تندرو که ایستگاه اولشان راه آهن است به مقصد مورد نظرتان دسترسی داشته باشید.

هتل ها و محل های اقامت در تبریز


در کلانشهر تبریز هر نوع هتلی که مدنظرتان باشد دسترسی خواهید داشت، براساس بودجه تان می توانید یکی از هتل های این شهر را انتخاب کنید؛
هتل های ۵ ستاره: هتل کایا لاله پارک، هتل صخره ای هما کندوان، هتل شهریار، هتل پارس.
هتل های ۴ ستاره: هتل گسترش، هتل تبریز.
هتل های ۳ ستاره: هتل کاسپین، هتل آزادی، هتل فرید، هتل اهراب، هتل دریا، هتل استقبال، هتل آذربایجان.
مهمانپذیرها: هتل آپارتمان استقبال، هتل آپارتمان ائل آی، هتل سهند، هتل سینا، هتل مروارید، هتل آپارتمان پاک.
اقامتگاه های بومگردی: عمارت سنگی کندوان.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز

غذاهای محلی شهر تبریز


تبریز و آذربایجان در سراسر کشور به غذاهای محلی خود معروف هستند، تا حدی که طعم دلنشین شان آوازه شهرهای مختلف شده است. یکی از غذاهای خوشمزه در این دیار کوفته تبریزی است که با طعم لذیذ و خوشمزه خود در اغلب مهمانی های آذری زبان ها وجود دارد. همچنین غذای دیگر در این خطه آش بوده که دارای انواع مختلفی است، مانند آش گوجه، آش ماست و آش رشته و غیره. آبگوشت دیزی نیز جزو غذاهای پرطرفدار و محلی تبریز است.
غذاهای دیگر عبارتند از دلمه برگ مو، خورشت هویج و کوکوی لوبیا سبز. کباب بناب نیز یکی از خوشمزه ترین غذاهای این شهر محسوب می شود، تا حدی که در خیلی از شهرهای دیگر نیز کباب بناب تهیه می شود. علاوه بر غذاهای گفته شده از پنیر محلی به نام لیقوان نمی توان ساده رد شد. عسل سهند نیز در کنار پنیر لیقوان یکی از خوراکی های مهم شناخته می شود. دویماج میان وعده ای مشهور در تبریز است که در وعده‌ صبحانه و عصرانه میل می شود. این غذا از نان خشک، پنیر محلی، کره، سبزی خوردن مانند تره، جعفری، ترخون، پونه فراوان و گردو تهیه می شود.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز

هزینه های سفر به شهر تبریز


هزینه سفر با هواپیما از حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر است. هزینه سفر با قطار از ۵۸ هزار تومان تا ۸۳ هزار تومان متغیر است. هزینه سفر با اتوبوس از ۷۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است. هزینه هر وعده غذایی در تبریز از ۱۵ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است. هزینه اقامت نیز در تبریز از ۱۰۰ هزار تومان تا ۵۶۰ هزار تومان متغیر است.

مراکز خرید و بازارها در شهر تبریز


همان طور که می دانید محصولات تولید تبریز و آذربایجان شرقی همواره زبانزد خیلی از افراد در سراسر کشور هستند. برای خرید انواع محصولات در این شهر می توانید به مراکز خرید معرفی شده در ادامه مراجعه کنید.
بازار بزرگ تبریز: بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده و آجری جهان در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار سنتی از بازارچه ‌ها، دالان ‌ها، سرا ها و کاروانسرا های زیادی تشکیل شده که با بازدید از این مکان هم خرید خواهید کرد و هم به عنوان جاذبه تاریخی بازدید انجام خواهید داد.
مرکز خرید لاله پارک تبریز: این مرکز خرید محلی برای فروش برندهای اصل است که در ۶ طبقه و ۱۲۰ فروشگاه ساخته شده و اکثر برندهای معروف کشور همسایه ترکیه و دیگر برندهای جهان در این مجتمع نمایندگی دارند. همچنین در این مرکز امکان تفریح‌هایی مانند سینما و شهربازی‌ و مرکز بازی نیز وجود دارد. طبقه آخر نیز فود کورت بوده و شامل رستوران و فست فود است.
مرکز خرید ستاره باران: این مرکز خرید دارای سه طبقه و یک طبقه هایپرمارکت است و امکاناتی مانند رستوران و کافه نیز دارد. همچنین یک طبقه مخصوص کودکان بوده و محلی برای تفریحات خانوادگی است.
مرکز خرید اطلس: این مرکز با ۱۶۰ مغازه بهترین برندهای جهانی را به فروش می رسانند. امکاناتی مانند فودکورت، هایپرمارکت، کافی‌ شاپ، شهربازی و سالن برگزاری مراسم نیز در این مرکز دایر هستند.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز
مرکز خرید برج بلور: این مرکز در ۹ طبقه بوده که ۳ طبقه از آن به فعالیت های تجاری مشغول هستند. در طبقه بالای این برج نیز یک رستوران وجود دارد و شامل مغازه‌ های لوکس و گران است و انواع پوشاک، زیورآلات و ... به فروش می رسند.
مرکز خرید رویال: مجتمعی شیک و مدرن با ۱۰۰ واحد تجاری مشغول به فروش اجناس متنوع از پوشاک و کیف و کفش و وسایل کادویی است. همچنین برای تفریح نیز سالن بولینگ و شهربازی دایر است.
برج شهر: مجتمعی به صورت مارپیچ است که بدون نیاز به پله به طبقه آخر خواهید رسید. در این مرکز خرید امکاناتی مانند کافه و رستوران وجود دارد و انواع لباس های مجلسی و کیف و کفش می توانید خریداری کنید.
رشدیه: ساختمان این مرکز خرید به شکل هرم بوده و مرکزی ایده‌ آل برای خانم‌ هاست. در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک مجلسی، لوازم آرایشی، زیورآلات و... خریداری کنید. پاساژ رشدیه دارای سه‌ طبقه و ۲۵۰ واحد تجاری است.
والمان: این مرکز خرید به‌ صورت زیرزمینی ساخته شده و با معماری جالب خود دارای ۴۰۰ واحد تجاری است که اجناس متنوع و زیبا ارائه می شوند.
پیاده‌ راه تربیت: این مسیر قسمتی از جاده ابریشم است و به صورت سنگ فرش شده برای عابران پیاده طراحی شده است که در دو طرف این پیاده راه مغازه ها دیده می شوند. همچنین در این مسیر چند رستوران‌ قدیمی و معروف وجود دارند.
پیاده‌ راه شهریار: در اطراف فلکه بزرگ ولیعصر، پیاده راه دیگری وجود دارد که در دو طرف آن نیز فروشگاه هایی دایر هستند. همچنین آبنمای زیبایی در این محیط وجود دارد که از فضا و هوای دلپذیر این منطقه لذت خواهید برد.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر تبریز


شهر تبریز در طول تابستان میزبان جشنواره های مشهور تابستانی است که یکی از مهم ترین رویدادهای این شهر در تیر ماه هرسال در عمارت شهرداری تبریز برگزار می‌ شود.
جشنواره ورنی اهر: این جشنواره نیز به عنوان جشنواره‌ ای مشهور هر ساله از ۲۴ تا ۲۸ شهریور در شهرستان اهر در ۱۱۹ کیلومتری شمال شرق تبریز برگزار می‌ شود و در این جشنواره مشغول بافت ورنی اهری هستند که نوعی گلیم بدون پرز است و همچنین چندین نوع دستبافت و صنایع دستی به نمایش گذاشته می شود.
جشنواره پنیر لیقوان: این جشنواره نیز جزو جشنواره های خوشمزه به شمار می رود که هر ساله در اواسط مهر ماه در روستای لیقوان در فاصله ۴۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز برگزار می شود، این پنیر حتی در خارج از کشور نیز معروف گشته و یکی از بهترین تجربه ها برایتان در سفر به شهر تبریز خرید این پنیر خواهد بود.
جشنواره گل محمدی گنبرف: حتی با شنیدن نام گل محمدی مست بویش می شوید، گنبرف روستایی بی نظیر در ۹۰ کیلومتری جنوب تبریز است که یکی از محصولات اصلی این روستا گل سرخ است و از آن برای تهیه گلاب و اسانس گل محمدی استفاده شده و صادر می شود. این جشنواره نیز هر ساله در جمعه دوم تیرماه برگزار می شود.
جشنواره عشایر: در منطقه عشایری قره قیه سالانه در اردیبهشت ماه جشنواره ای فرهنگی و ورزشی همراه با مسابقات دو و میدانی، طناب کشی و کشتی پهلوانی برگزار می شوند. همچنین در این جشنواره موسیقی محلی عشایر اجرا شده و مراسم کوچ به صورت نمادین با حضور بانوان عشایر در لباس محلی اجرا می شوند.
جشنواره آدم برفی تبریز: این جشنواره بی نظیر یکی از مشهورترین جشنواره های تبریز است و معمولا در دی ماه در پارک ائل گلی تبریز برگزار می‌ شود. براساس زیباترین آدم برفی ساخته شده به برنده مسابقه جایزه داده می شود. علاوه بر موارد ذکز شده می توان به مراسم ویژه سالگرد موزه سفال در دهم شهریور و همچنین نمایشگاه سفره هفت‌ سین از اسفند ماه تا فروردین در پارک ها اشاره کرد.

سوغاتی های تبریز


تبریز، دنیایی از شیرینی های خوشمزه است که با عطر و طعم خود همگان را به سوی خود جذب می کنند. نخستین مورد از این شیرینی ها عبارتند از نوقا یا لوکا که جزو خانواده گز به شمار می رود و از سفیده تخم مرغ، شکر یا عسل، گردو، وانیل و … تهیه می شود. این شیرینی جایگاه خاصی در عید و مراسم شادی تبریزی ها دارد.
شیرینی بعدی قرابیه تبریز است که بسیار سنتی و گران قیمت بوده و آوازه این شیرینی به آن سر دنیا نیز رسیده است. تبریزی ها از این شیرینی برای میهمانی های ویژه خود استفاده می کنند.
باقلوای تبریز: شیرینی خوشمزه همانند باقلوای کشور ترکیه است و با خمیر ورقه ای، کره، مغز گردو، پسته و شیره تهیه می شود. باقلوا تبریزی نیز دارای طعم های متفاوتی مانند پسته ای، نارگیلی و بادامی است.
اریس: در میان شیرینی های سنتی تبریزی یکی دیگر از معروف ترین شیرینی ها اریس است که از شیر، شکر، وانیل، پسته، کاکائو و … تهیه می شود و دارای انواع مختلفی مانند تسبیحی و کاکائویی است.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز
راحت الحلقوم: نام دیگر این شیرینی خوشمزه لوکوم است و دارای بافتی نرم و لطیف بوده و همانند قند در دهان آب می شود و در تهیه آن از شکر، آب، گلاب، جوهر لیمو، آرد، پودر ژلاتین و ... استفاده می کنند.
حلوا بَزَرَک: از شیرینی های محبوب و مخصوص شهر تبریز که از دانه روغنی برزک تهیه می شود و رنگ تیره ای دارد. این حلوا علاوه بر طعم خوش خود در درمان دردهای استخوانی نیز بسیار مفید است.
شیرینی لطیفه: از شیرینی های خامه ای که طرفداران زیادی دارد، با اینکه این روزها در خیلی از شهرها طبخ می شود اما شیرینی های لطیفه تبریز عطر و طعم بسیار خاصی دارند.
ایشلی کوکه یا نان روغنی: مغازه های نان پزی تبریز مشغول پخت نان های محلی و تازه ای هستند که یکی از این نان های محبوب ایشلی کوکه نام دارد و در تهیه آن از شیر، آرد، زنجبیل، تخم مرغ، ماست و ... استفاده می شود. حتما در صبح زود ایشلی کوکه داغ را در شهر تبریز امتحان کنید.
شیرینی پیچ انگشتی: یکی از شیرینی های خوشمزه تبریز که طرفداران زیادی در عید نوروز دارد و بافت این شیرینی بسیار سبک و پفکی بوده و بسیار خوشمزه است.
لوز زعفرانی تبریز: لوز در یزد نیز شهرت دارد اما بین لوز تبریز و یزد تفاوت های بسیار زیادی دیده می شود. در لوز تبریزی مقدار زیادی زعفران و پودر بادام، کرم کارتا، آب و شکر و کمی مغز پسته استفاده می شود. این شیرینی نیز مخصوص عروسی ها، عید نوروز و آیین‌های بسیار خاص تبریزی ها است.
آجیل و خشکبار تبریز: یکی از معروف ترین سوغات شهر تبریز انواع آجیل و خشکبار است که به کشورهای مختلف نیز صادر می شود. در کنار آجیل تبریز، میوه های خشک نیز طرفداران زیادی دارند.
پنیر: نام پنیر لیقوان برای همگان نامی آشناست و این محصول لبنی خوشمزه یکی از مشهورترین و عالی ترین سوغات تبریز به شمار می رود.
حال بعد از خوراکی های خوشمزه نوبت صنایع دستی این شهر می رسد که عبارتند از:
قالی و تابلو فرش: شهر تبریز یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف اصیل ایرانی است و به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است. تابلو فرش های ویژه با نخ ابریشم جزو نفیس ترین سوغات شهر محسوب می شوند. فرش تبریز دارای رنگ های شادی است که در طرح های لچک ترنج، گلستانی، شکارگاه و ... بافته می شوند.
کفش تبریز: همواره چرم تبریز یکی از مشهورترین برندهای صنعت چرم است و طرفداران خاص خود را دارد. کفش های دست دوز تبریز به کل جهان نیز صادر می شوند و امروزه بیش از ۲۰۰۰ کارگاه تولید کفش در تبریز فعالیت دارند.
نقره: یکی از مهم ترین صنایع دستی شهر تبریز صنعت نقره کاری است که از ترکیه به این شهر آمده و در این صنعت روی فلز نقره از طریق خم کاری، لحیم کاری، قلم زنی محصولاتی مانند سینی، آینه، سماور و ... تولید می شوند.
چاپ کلاقه ای (باتیک): به عنوان هنر دست و نوعی چاپ روی پارچه های ابریشمی است که معمولا به شکل روسری تولید می شوند و رنگ های مورد استفاده در این روسری ها گیاهی بوده و از طریق رنگرزی و واکس روی پارچه ایجاد می شوند.
وَرَنی بافی: یکی از هنرهای سنتی تبریز در بین عشایر ارسباران و اهر است. این نوع قالیچه بدون پرز بوده و شباهت زیادی به گلیم دارد و برای بافت آن ها از رنگ های قرمز، سرمه ای، سفید، بنفش روشن و ... استفاده می شود. طرح های این زیراندازها نیز اکثرا از طبیعت الهام گرفته شده اند و ترکیبی از گیاهان، حیوانات و ... هستند.
راهنمای سفر به تبریز | صفر تا صد سفر تبریز

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن شهر: ۰۴۱
فرودگاه شهید مدنی تبریز: ۳۵۲۶۰۴۱۴-۰۴۱ و ۳۵۲۶۰۴۰۵-۰۴۱
بیمارستان و مرکز درمانی:
بیمارستان بین المللی تبریز: ۳۳۲۷۳۰۰۰-۰۴۱
بیمارستان امام رضا تبریز: ۳۳۳۷۳۹۰۱-۰۴۱
بیمارستان طالقانی تبریز: ۳۴۴۲۴۴۲۳-۰۴۱
در پایان اگر خواستید برنامه پیشنهادی سفرمارکت برای سفر به تبریز و آذربایجان شرقی را ببینید، نگاهی به مطلب برنامه سفر تبریز سفرمارکت بیندازید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است