search
menu

خانه مشروطه تبریز

[ پنهان کردن ]
خانه مشروطه تبریز
چرا بازدید از خانه مشروطه تبریز پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه خانه مشروطه تبریز
معماری خانه مشروطه
در موزه خانه مشروطه از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟
چگونه به خانه مشروطه تبریز برویم؟
در نزدیکی خانه مشروطه تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی خانه مشروطه تبریز برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه مشروطه تبریز هستند؟

خانه مشروطه تبریز


تبریز یکی از شهر‌های استان آذربایجان شرقی است که سال‌های پی‌درپی بر اثر زلزله مورد آسیب قرار گرفته بود اما سرانجام با زلزله هولناکی که در سال ۱۱۹۳ هجری قمری رخ داد شهر را تبدیل به ویرانه کرد و آثار تاریخی بسیاری در زیر خروارها خاک دفن شدند و تنها آثار تاریخی که از استحکام کافی برخوردار بودند به جای ماندند. از این رو سعی بر این شد که تا دوباره شهر تبریز را بهتر از پیش آباد کنند در این زمان بود که فضا سازی شهری برای اولین بار در این شهر مورد توجه قرار گرفت و خیابان‌های زیبایی چون خیابان تربیت و امام خمینی که از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر است ایجاد شدند.
خانه مشروطه تبریز
رشد و آبادانی به قدری در تبریز توسعه پیدا کرد که این شهر دومین شهر مهم کشور از نظر اقتصادی و صنعتی و همچنین مکانی برای اسکان ولیعهد‌ها در زمان حکومت قاجاریه انتخاب شد. پس وجود خانه‌های تاریخی بسیار در شهر تبریز دور از انتظار نیست. تا کنون حدود ۳۰۰ خانه تاریخی در این شهر پیدا شده است اما باستان شناسان تعداد آن را تا ۸۰۰ نیز تخمین زده اند. جالب است بدانید هنوز هم خانه‌هایی در این شهر از زیر انبوهی از خاک پیدا می‌شوند. این بار به سراغ خانه مشروطه، یکی از قدیمی ترین خانه‌های این شهر در زمان انقلاب مشروطه می‌رویم. پیشنهاد می‌کنیم شما هم با خرید بلیط هواپیما تبریز همراه ما راهی این شهر و زیبایی‌هایش شوید.

چرا بازدید از خانه مشروطه تبریز پیشنهاد می‌شود؟


یکی از مراکز مهم مشروطه خواهان و محل تجمع افراد به نامی چون ستارخان و باقرخان بوده است.
علاوه بر بازدید از آثار ارزشمند دوران مشروطه، می‌توانید تندیس افراد مهم آن زمان را نیز از نزدیک ببینید.
وجود اسناد و لوازم شخصی رهبران جریان مشروطه.
خانه مشروطه تبریز

تاریخچه خانه مشروطه تبریز


خانه مشروطه که در خیابان تربیت تبریز قرار دارد و فاصله چندانی با بازار قدیمی این شهر ندارد، امروزه به یکی از پیاده‌راه‌های تاریخی این شهر تبدیل شده تا با قدم زدن در آن با تاریخ و تمدن فرهنگ ایرانی آشنا شوید. این خانه حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد اولین مالک آن حاج مهدی کوزه‌کنانی معروف به ابوالمله است.
به دنبال به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه به دلیل ترور و سو قصدی که به جانش شده بود، حاج مهدی کوزه‌کنانی نیز برای حمایت از مشروطه خواهان خانه خود را در اختیارشان قرار می‌دهد. بنابراین این خانه محل تجمع افراد بنامی چون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقافرشی و البته خود حاج مهدی کوزه‌کنانی برای مشورت و اتخاذ تصمیم‌های مهمی بود که باعث شد این خانه به یکی از فعال ترین مراکز مشروطه خواهان تبدیل شود.
از این رو این خان محلی برای تشکیل جلسات و چاپ و انتشار اعلامیه‌های ضد حکومتی در زمان مشروطه بود درنتیجه این خانه به خانه مشروطه معروف شد. سرانجام این خانه در سال ۱۳۷۵ وام دار آثار و اسناد ارزشمندی شد که از آن دوران به یادگار مانده است و تبدیل به موزه‌ شد تا مردم با تاریخ، فرهنگ، معماری و اتفاقات آن زمان بهتر آشنا شوند. جالب است بدانید این خانه بعد از اتمام جنگ دوم جهانی واشغال شدن این شهر توسط شوروی، محلی برای گردهم آمدن سران فرقه دموکرات در آذربایجان شد.
خانه مشروطه تبریز

معماری خانه مشروطه


این خانه در زمینی به اندازه ۱۳۰۰ متر مربع به دست حاج ولی معمار ساخته شد در دو طبقه ساخته شد. که همانند دیگرخانه‌های تاریخی تبریز مانند خانه بهنام قدکی ودارای بخش‌های اندرونی وبیرونی است. در طبقه اول ۶ اتاق و در طبقه دوم ۶ اتاق به همراه تالار بزرگ( طنبی) قرار گرفته.
به محض ورود به خانه مشروطه ساختمانی با ستون‌های زیبا و پنجره‌های ارسی شکل که با طرافت خاصی با شیشه‌های رنگی مزین شده‌اند نگاهتان را جذب می‌کند. در طبقه دوم در دو سمت خانه ایوان‌هایی دیده می‌شود که ستون‌های بلندی آن را از طبقه اول استوار نگه داشته. همچنین باغجه‌های گل کاری شده با حوض نیلگون در وسط حیاط زیبایی این خانه را دوچندان می‌کند. قبل از ورود به اخل ساختمان دو مجسمه و دو توپ جنگی به چشم می‌کند که تداعی کننده جنگ در زمان مشروطه است.
اگر به داخل ساختمان بروید متوجه می‌شوید داخل خانه نیز با وجود نورگیرها و تزئینات گچ‌بری زیبا ویژگی‌های خاص معمای در آن دوره را بازگو می‌کند. نورگیر در قسمت سرسرای این خانه بر روی ستون‌های بلند مزین به نقش و نگار گچی در وسط خانه ایستاده است تا با هدایت نور به داخل خانه جلوه زیباتری به آن ببخشد.
خانه مشروطه تبریز
اما زیباترین بخش این خانه را می‌توان اتاق مشرف به حیاط و شاه نشین طبقه دوم دانست. اتاقی که دارای پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگین، سقفی چوبی با تزئينات چوبی به صورت برجسته است، همچنین درهای آن نیز از هنر دست معماران زمان خود بی‌بهره نمانده اند. ساختمانی که از پنجره طبقه دوم در طرف دیگر حیاط به چشم می‌خورد ساختمان کلاه فرنگی است که آن هم دارای تزيناتی همانند ساختما اصلی خانه است. چه بهتر است که هرچه زودتر برای سفرتابستانه خود به شهر زیبای تبریز برنامه ریزی کنید و به سایت خرید بلیط هواپیما سر بزنید.

در موزه خانه مشروطه از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟


در جای جای این موزه تاریخی می‌توانید از تندیس بزرگ مردانی چون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی، حاج علی ختایی و افراد بسیار دیگری مانند زینب پاشا تنها زنی که در جریان مشروطه فعالیت داشت را ببینید.
همچنین بر دیوارهای آن می‌توانید قاب عکس‌هایی را ببینید که نشان‌دهنده ظفر الدین شاه، محمدعلی شاه و دسته‌ های مخالف مشروطه است.
همچنین ابزاری که در این دوران برای چاپ کردن فرامین مشروطیت و اعلامیه‌های خود استفاده می‌کردند (دستگاه چاپ ژلاتینی) در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته است. از دیگر آثار گرانقدری که در این موزه نگهداری می‌شود می‌توان به فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه و دیگر مدارک مرتبط با انقلاب مشروطه اشاره کرد.
علاوه بر این مجموعه آثار ارزشمند دیگری در این موزه وجود دارد و متعلق به رهبران شجاع جنبش مشروطه خواهی است مانند اسلحه کمری ستارخان که تپانچه ماوزر ۱۰ تیر روسی به همراه جلد چرمی آن است و بسیاری دیگر از لوازم شخصی باقرخان و دیگر فعالان در جریان مشروطه.
در زیر زمین این خانه تاریخی می‌توانید شاهد ۵۰۰ جلد کتاب باشید که حدود ۳۰۰ جلد آن با موضوع مشروطه خواهی و الباقی در مورد تاریخ و هنر است دیدن کنید.
خانه مشروطه تبریز

چگونه به خانه مشروطه تبریز برویم؟


اگر با ماشین شخصی خود قصد دارید به بازدید از این موزه تاریخی بروید بهتر است خودرو خود را دور تر از خیابان تربیت پارک کنید و از قسمت غربی بازار قدیمی این شهر وارد محله ای به نام راسته کوچه شوید، درست روبه‌روی مسجد جامع خانه‌ای را می‌بینید با معماری تاریخی که سردر آن نوشته خانه مشروطه.

در نزدیکی خانه مشروطه تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


از آنجایی که این خانه در خیابان تربیت تبریز قرار گرفته فاصله چندانی با بازار تاریخی و مسجد جامع تبریز ندارد. همچنین خانه مشروطه تبریز با قرار گیری در یکی از قدیمی ترین محله‌های این شهر امکان بازدید آثار تاریخی بسیاری را برای گردشگران فراهم می‌کند.
خانه بهنام گنجه ای تبریز :۲ کیلومتر
موزه قاجار تبریز : ۳.۵ کیلومتر
موزه کارتون تبریز : ۱.۶ کیلومتر
دروازه گنجلیک خان تبریز : ۹۰۰ متر
پارک گلستان تبریز: ۱.۴ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی خانه مشروطه تبریز برای اقامت وجود دارد؟


هتل ارگ تبریز
هتل قدس تبریز
هتل آدربایجان تبریز
هتل اهراب تبریز
هتل سینا تبریز

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه مشروطه تبریز هستند؟


رستوران شازده
رستوران دربار
رستوران برادران
رستوران قرآنی

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است