search
menu

باغ ائلی گلی تبریز

[ پنهان کردن ]
باغ ائل گلی تبریز
چرا بازدید از ائل گلی پیشنهاد می شود؟
تاریخچه ائل گلی
معماری ائل گلی
در ائل گلی از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از پارک ائل گلی چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از پارک ائل گلی چه زمانی است؟
چگونه به ائل گلی برویم؟
در نزدیکی تفرجگاه ائل گلی از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی تفرجگاه ائل گلی برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به تفرجگاه ائل گلی هستند؟

باغ ائل گلی تبریز


گردشگاه زیبای ائل گلی یا همان شاه گلی سال هاست که پاتوق اهالی تبریز و گردشگرانش بوده است؛ پاتوق تمام کسانی که برای دوری از فضای خشک و بی روح ساختمان ها به دل طبیعت سرسبزِ این تفرجگاه پناه می برند. ائل گلی از همان ساعت های اولیه صبح تا نیمه های شب میزبان مهمانان خود است، چه آن هایی که ورزش صبحگاهی خود را به دامنش کشانده اند و چه کسانی که همراه با آواز پرندگان در زیر سایه درختان صبحانه خود را میل می کنند. طراوت و شادابی از گوشه و کنار این پارک تماشایی می بارد، جایی که بی شک در طی سالیان درازی، نگین گردشگری تبریز بوده است. اگر دوست دارید از نزدیک شاهد آرامش و زیبایی این مکان باشید تا روحتان جلای تازه‌ای پیدا کند، حتما برای خرید آنلاین بلیط هواپیما تبریز به سایت سفرمارکت سر بزنید.
باغ ائلی گلی تبریز

چرا بازدید از ائل گلی پیشنهاد می شود؟


تفرجگاه ائل گلی برای هر سن و سالی مناسب است؛ از کودکان گرفته تا سالمندان.
در این پارک امکانات رفاحی و تفریحی خوبی برای گردشگران فراهم شده است.
آب و هوای ائل گلی در ماه های گرم تابستان فوق العاده خنک است.
ائل گلی یکی از محبوب ترین جاذبه های اهالی شهر و گردشگران به حساب می آید.
امکان قایق سواری، لونا پارک، رستوران، فضای سبز، مسیر پیاده روی، پیست اسکیت از جمله بخش هایی هستند که برای تفریح در این پارک فراهم شده اند.
این مکان به علت وجود عمارت تاریخی ائل گلی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
باغ ائلی گلی تبریز

تاریخچه ائل گلی


این میراث خوش نقش و نگار تبریزی ها که شروع ساختش در زمان آق قویونلوها بوده و بعدها در دوران صفویه کامل تر شده، در دوران قاجار تبدیل به یک گردشگاه شد؛ این تحول با کاشت گل اطلسی و درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف استخر اتفاق افتاد. در دوران پهلوی نیز تبدیل به گردشگاهی عمومی شد. عمارتی که امروزه در وسط استخر ائل گلی خودنمایی می کند تا سال های سال، یک ساختمان خشتی بود و شهرداری تبریز آن را به عمارت زیبای امروزی تبدیل کرد؛ ساختمانی که به دستور پسر هشتم عباس میرزا به عنوان عمارتی ۲ طبقه ساخته شده بود و کوه اطرافش به صورت سکو و پله های عریض در آمده بود. او در نظر داشت این مکان را به کاخ ییلاقی خود تبدیل کند ولی پیش از اتمام تزیینات بنا فوت کرد و این عمارت متروکه ماند. حالا این کاخ به رستوران و تالار پذیرایی تبدیل شده است.
باغ ائلی گلی تبریز

معماری ائل گلی


معماری های سنتی از دیرباز جایگاه ارزشمندی در میان هنرمندان، گردشگران، معماران و حتی مردم عادی داشته است. باغ های ایرانی مثل باغ ائل گلی با ترکیب بشرساخته های زیبا و عناصر طبیعت در تسخیر قلب ایرانی ها و حتی گردشگران خارجی بسیار موفق بوده اند. عمارت هشت ضلعی که در وسط استخر یا به عبارتی همان دریاچه کوچک ائل گلی قرار گرفته، تقریبا به شکل الماسی با گنبد کوچک می باشد و شبیه کاخ زیبایی است که به صورت یک شبه جزیره در روی آب شناور مانده است. راه ورود به این عمارت نیز از خیابان سنگ فرش‌شده‌ای است که در امتداد محور اصلی از سمت ضلع جنوبی تا میانه های آب گیر ادامه پیدا کرده و محورهای اصلی اطراف استخر را به عمارت هشت ضلعی متصل می کند.
باغ ائلی گلی تبریز

در ائل گلی از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟


دریاچه و قایق سواری
از همان ورودی ائل گلی، دریاچه کوچکش پیداست که زیبایی چشم نوازی به پارک داده است. گل های رنگارنگ اطراف استخر، خودنمایی عمارتِ وسط آب، انعکاس نور و درختان بر روی آب و قایق های رنگین پدالی هر یک سهمی در این زیبایی دارند. هر ماهی از سال جلوه زیبایی ائل گلی به شکل خاصی در می آید. به غیر از ماه های زمستانی که آب دریاچه یخ می زند، در بقیه ایام سال امکان قایق سواری بر سطح دریاچه فراهم شده و می توان از هوای خنکش لذت برد.
فضای سبز و پیک نیک
در ضلع جنوبی استخر، تپه نسبتا بزرگی وجود دارد که جنگل کاری شده و پله های عریضی تا بالای تپه کار شده اند و از وسط آن ها آّبشارهای مصنوعی متعددی به سمت پایین سرازیر می شوند. در ایام خوش آب و هوا برخی هنرمندان در میانه راه گردشگران را با طراحی پرتره، نوازندگی و حرکات آکروباتیک سرگرم می کنند. بالای تپه جای فوق العاده ای برای پیک نیک است و می توان بند و بساط پیک نیک را در آلاچیق های بزرگ آن به پا کرد. در این قسمت از پارک، سرویس بهداشتی، غرفه های متعدد، زمین بازی بسکتبال، و راهی به سمت مسیر دوچرخه سواری و پیست اسکیت وجود دارد.
باغ ائلی گلی تبریز
لونا پارک و شهر بازی
صدای جیغ و هیجانی که در شهربازی ائل گلی بلند می شود، از همان خیابان و بلوار اصلی به گوش می خورد؛ این شهربازی مجموعه ای از وسایل تفریحی هیجان انگیز را در خود جای داده که مناسب هر سن و سالی است؛ از فریزبی و ماشین برقی گرفته تا ترن هوایی، چرخ و فلک و دستگاه سقوط آزاد. اما از همه هیجان انگیزتر، اسکیت یو شهربازی ائل گلی است که سوار شدن به این اسکیت دل و جرات می خواهد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از پارک ائل گلی چه قدر است؟


به غیر از لونا پارک و شهربازی برای بازدید از هیچ یک از بخش های ائل گلی نیازی به پرداخت هزینه نیست. پارک ائل گلی به صورت رایگان از مهمانان خود میزبانی می کند ولی باید در نظر داشت که آخر هفته ها و شب های تابستانی بسیار شلوغ است و ممکن است زمان زیادی را برای پیدا کردن جای پارک تلف کنید. در کل بهتر است نصف روز را به بازدید از ائل گلی اختصاص دهید وگرنه در طی یکی دو ساعت چیزی جز خستگی نصیبتان نمی شود.

فصل مناسب برای بازدید از پارک ائل گلی چه زمانی است؟


ائل گلی در تمام فصول سال زیبایی خیره کننده ای دارد، چه زمانی که پر از آواز پرندگان و طراوت درختانش باشد، چه زمانی که در سکوت زمستان فرو رفته باشد. به هر حال بهترین زمان برای بازدید از قسمت های مختلفش، فصل بهار و تابستان است.
باغ ائلی گلی تبریز

چگونه به ائل گلی برویم؟


مسیرهای متعددی برای دسترسی به این پارک وجود دارند؛ برای اینکه از دردسر پارک خودرو دور باشید می توانید از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به ائل گلی استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به ائل گلی، ایستگاه ائل گلی است و اتوبوس های زیادی از سطح شهر به سمت ائل گلی حرکت می کنند. ولی اگر قصد دارید با خودرو شخصی به آنجا بروید، خود را به سه راهی راهنمایی برسانید و از آن جا به سمت بلوار ائل گلی بروید. سرراست ترین مسیر نیز از سمت اتوبان کسایی و خروجی ائل گلی است.

در نزدیکی تفرجگاه ائل گلی از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


پارک ولیعصر: ۴.۹ کیلومتر
تفرجگاه جنگلی صائب تبریزی: ۲.۳ کیلومتر
موزه دفاع مقدس: ۵.۳ کیلومتر
پارک باغلار باغی: ۶.۲ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی تفرجگاه ائل گلی برای اقامت وجود دارند؟


هتل تبریز پالاس: ۱.۲ کیلومتر
هتل پارس: ۲.۴ کیلومتر
هتل بین المللی شهریار: ۴.۷ کیلومتر
هتل کایا لاله پارک: ۷.۲ کیلومتر
برای آشنایی بیشتر با هتل های تبریز، می‌توانید به بلاگ سفرمارکت (موتور جستجو خرید بلیط هواپیما) سر بزنید.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به تفرجگاه ائل گلی هستند؟


رستوران خانه سبز: ۱۵۰ متر
رستوران پنه: ۸۵۰ متر
رستوران زیتون: ۱.۸ کیلومتر
رستوران باختر: ۳.۶ کیلومتر
کافه رستوران یوز: ۱.۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است