search
menu

موزه شهرداری تبریز

[ پنهان کردن ]
درباره موزه شهرداری
چرا بازدید از موزه شهرداری پیشنهاد می شود؟
تاریخچه موزه شهرداری
معماری خانه مشروطه
در موزه شهرداری از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟
چگونه به موزه شهرداری برویم؟
در نزدیکی موزه شهرداری از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی موزه شهرداری وجود دارد؟
چه رستوران و غذاخوری هایی نزدیک موزه شهرداری هستند؟

درباره موزه شهرداری


تبریز، شهری با قدمت دیرینه و تاریخی است که عمارت ها و خانه های تاریخی بسیاری را در خود جای داده و امروزه به عنوان موزه مورد بازدید قرار می گیرند. در تبریز، شهر اولین ها، یکی از عمارت های معروف و قدیمی با معماری بسیار خاص در مرکز شهر عمارت کاخ موزه شهرداری است که همزمان با یک صدمین سالگرد تأسیس اولین بلدیه ایران، در سال ۱۳۸۶ به موزه شهرداری تغییر کاربری داد. عمارت شهرداری تبریز اولین ساختمان شهرداری ایران می باشد و در مرکزی ترین نقطه شهر قرار گرفته است. نمای بیرونی، داخلی، حیاط و باغچه، موزه های این عمارت بسیار جذاب هستند و یک حس ناب نوستالژیک و دلنشین در آن ها نهفته که احساس نکردن آن غیرممکن است و همین احساس ناب است که گردشگران را ترغیب به خرید بلیط هواپیما تبریز می‌کند.
موزه شهرداری تبریز

چرا بازدید از موزه شهرداری پیشنهاد می شود؟


موزه و عمارت شهرداری یکی از جذاب ترین جاذبه های تبریز است که تمامی گردشگران در بازدید از بازار و بسیاری از جاذبه های تاریخی دیگر شهر، آن را خواهند دید و یا حداقل وقتی از مقابلش عبور می کنند، توجهشان به ساختمان زیبای شهرداری جلب خواهد شد. عمارت شهرداری به عمارت ساعت نیز معروف است و در میدان ساعت واقع شده است. همه روزه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از عمارت و موزه شهرداری بازدید می کنند. ارتفاع عمارت شهرداری تبریز حدود ۳۱ متر است و ساعت معروف آن هر ۱۵ دقیقه یک بار به صدا در می آید و در شهر طنین انداز می شود. لازم به ذکر است که ساعت عمارت شهرداری و ساعت برج بیگ بن لندن عین هم هستند و نظیر آن ها در دنیا وجود ندارد.
سقف عمارت شهرداری تبریز با نقوش ایرانی مزین شده اند و تمامی پنجره ها رنگی و زیبا هستند. حیاط و استخر پر از آب آبی رنگ عمارت شهرداری بسیار باصفا است و دمی استراحت در آن تمامی خستگی ها را رفع می کند. در موزه شهرداری تبریز نیز یک بخش آن در زیرزمین و یک بخش آن در ساختمان اصلی در طبقات اول و دوم قرار دارد، تمامی اشیاء قدیمی از کفش و لوازم غذاخوری گرفته تا فیتیله ها و چراغ های قدیمی، سازهای قدیمی و فرش های بزرگ و اصیل دست بافت تبریز به نمایش گذاشته شده اند که بسیار هم جذاب و منحصربه فرد هستند. بازدید از موزه شهرداری تبریز، شما را تا حدودی با فرهنگ و زندگی قدیمی تبریز آشنا خواهد کرد و حس آرامش خاصی به شما القا خواهد شد. در سفرمارکت می‌توانید بلیط قطار تبریز مشهد یا هر مسیر دیگری را به راحتی تهیه کنید.

موزه شهرداری تبریز

تاریخچه موزه شهرداری


همان طور که پیش تر ذکر کردیم، تبریز شهر اولین ها است و اولین ساختمان بلدیه ایران نیز متعلق به همین کاخ عمارت شهرداری تبریز می باشد. این ساختمان تا سال ۱۳۸۶ مرکز فعالیت های شهردار و مرتبط با شهرداری بود که در این سال به موزه شهرداری تغییر کاربری داد و به روی عموم باز شد. مردم برای بازدید از تصاویر و اشیاء مربوط به تبریز قدیم به موزه شهرداری مراجعه می کنند.

معماری خانه مشروطه


عمارت و موزه شهرداری در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ متر بنا نهاده شده و اولین ساختمان بلدیه ایران است. قدمت این عمارت به دوره پهلوی اول و شهرداری جناب آقای ارفع الملک مربوط می شود. از آن جایی که معمار این عمارت یک فرد آلمانی بود، معماری آن به خانه های دوره جنگ جهانی آلمان تشابه دارد. فضای داخلی کاخ موزه شهرداری از هنر و معماری ایرانی الهام گرفته است اما در طراحی بیرون عمارت از سنگ هایی استفاده شده که به آن سبک اروپایی بخشیده است. یکی از جذاب ترین و جالب ترین نکات درباره کاخ عمارت موزه شهرداری تبریز این است که اگر از بالا به عمارت نگاه کنیم، می بینیم که عمارت مانند عقابی طراحی شده که در حال پرواز است.
موزه شهرداری تبریز

در موزه شهرداری از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟


در ورودی عمارت شهرداری تبریز یک حیاط و باغچه باصفا وجود دارد. در وسط حیاط نیز یک استخر آبی بزرگ قرار گرفته که نشاط و سرزندگی خاصی به حیاط می بخشد. جهت استراحت بازدید کنندگان نیمکت هایی در اطراف استخر در نظر گفته شده اند.
درمجموع ۴ موزه و تالار در عمارت شهرداری تبریز وجود دارند که در صورت بازدید از همان قسمت زیرزمین که محل فروش بلیت و موزه کفش و آتش نشانی است، گشت و گذار در موزه شهرداری را آغاز کنید.
موزه کفش تبریز
کفش تبریز از قدیم الایام تا به امروز شهرت دارد و از چرم اعلاء و درجه یک دوخته می شوند. در موزه شهرداری نیز یک قسمت مربوط به موزه کفش بوده و یادآور قدمت کفش تبریز است. تمامی کفش هایی که در موزه کفش به نمایش گذاشته شده اند، از جنس چرم هستند و با استفاده از تجهیزات اولیه ای که در گذشته وجود داشتند، دوخته و ساخته شده اند. کفش تبریز به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا به برخی کشورها صادر می شود.
موزه آتش نشانی تبریز
در همین طبقه زیرزمین که موزه کفش وجود دارد، اتاق دیگر موزه آتش نشان است. جالب است بدانید که اولین آتش نشانی کشور در تبریز بنا شده است و به همین سبب تجهیزات آتش نشانی قدیمی و نحوه عملکرد آن ها در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.
موزه شهرداری تبریز
تالارهای موزه شهرداری
پس از بازدید موزه های طبقه زیرزمین، به ساختمان اصلی بروید و از تالارهای موزه شهرداری بازدید کنید. در طبقه اول این بنا تالار شهدا و تالار بلدیه وجود دارند. در این تالارها آثار مربوط به شهدا و وسایل های آن ها و همچنین لوازم و اشیاء مربوط به شهرداری های تبریز از اولین شهردار تا آخرین شهردار به نمایش گذاشته شده اند. در این تالار یک تابلوی بزرگی وجود دارد که توسط گروهی از هنرمندان جوان از سنگ ریزه طراحی شده است. علاوه بر این، محل نگهداری تابلوی ضامن آهو از جنس نقره است که الهام گرفته از آثار استاد فرشچیان می باشد. یک تالار دیگر نیز در این طبقه وجود دارد که به عنوان آمفی تئاتر مورد استفاده قرار می گیرد و بازدید از آن امکان پذیر نیست.
بخشی از طبقه اول عمارت شهرداری تبریز در اختیار شهرداری مرکزی تبریز قرار داشته و شورای شهر در آن مستقر می باشد. بخش آمفی تئاتر نیز جزو همین قسمت از تالار است.
پس از بازدید از طبقه اول، به طبقه دوم یعنی تالار فرش بروید. در این تالار فرش ها و تابلو فرش هایی از هنرمندان آذربایجان به نمایش گذاشته شده اند. قدمت آثار این تالار به ۱۱۰ سال می رسد. ۱۲ تخته از فرش های موجود در این تالار به دستور ارفع الملک، شهردار وقت در زمان تاسیس عمارت بافه شده اند. در حال حاضر نیز به بهترین شکل در این تالار محفوظ و نگهداری می شوند. بزرگ ترین و زیباترین فرش هایی که در تالار فرش موزه شهرداری قرار دارند، دارای نام و شناسنامه هستند.
بازدید از موزه شهرداری از ارزش معنوی، تاریخی و فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است و این حس و حال در بازدید از موزه به شما القا می شود. به طوری که مردم تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی درهر فرصتی به بازدید از موزه شهرداری آمده و در هربار بازدید به خود و تاریخ و فرهنگ کهن خود می بالند.
اگر در این مقاله حس بازدید از این عمارت چشم نواز دست داد پس بدون اطلاف وقت به سایت خرید بلیط هواپیما بروید و بلیط خود را رزرو کنید.

چگونه به موزه شهرداری برویم؟


موزه شهرداری داخل عمارت شهرداری، دقیقا در مرکز شهر قرار داشته و مسیرهای دسترسی فراوانی دارد. ابتدا به سمت مرکز شهر یعنی میدان ساعت حرکت کنید و در میدان ساعت عمارت کاخ موزه شهرداری را با عظمت و ابهت شگفت انگیزش مقابل خود مشاهده خواهید کنید. عمارت شهرداری دارای چندین ورودی است. اما درب اصلی آن از طرف پیاده راه مقصودیه می باشد.
بازدید از موزه شهرداری در تمامی فصول و در ساعات اداری امکان پذیر است. بازدید از موزه شهرداری نیاز به تهیه بلیت ورودی دارد که در ابتدا باید تهیه نمایید.

در نزدیکی موزه شهرداری از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


از آن جایی که موزه شهرداری در مرکز شهر واقع شده، بسیاری از اماکن تاریخی و جاذبه های تبریز در همین مناطق نزدیک قرار دارند و دسترسی به آن ها از موزه ه شهرداری بسیار آسان و راحت است. به طوری که با پیاده روی کوتاه مدت می توانید از چندین جاذبه در یک روز بازدید کنید.
فاصله موزه شهرداری تبریز از:
خانه حیدرزاده: ۲۴۰ متر (۳ دقیقه پیاده روی)
موزه سنجش: ۳۰۰ متر (۴ دقیقه پیاده روی)
خانه نیکدل: ۳۰۰ متر (۴ دقیقه پیاده روی)
خانه اردوبادی: ۳۰۰ متر (۴ دقیقه پیاده روی)
خانه بهنام: ۵۰۰ متر (۶دقیقه پیاده روی)
ارگ علیشاه تبریز: ۶۰۰ متر (۷ دقیقه پیاده روی)
خانه استاد شهریار: ۶۵۰ متر (۸ دقیقه پیاده روی)

چه هتل هایی در نزدیکی موزه شهرداری وجود دارد؟


هتل زیبا: ۳۵۰ متر
هتل سهند: ۶۰۰ متر
هتل فرید تبریز: ۱ کیلومتر
هتل شاد: ۱ کیلومتر
هتل کاسپین تبریز: ۱.۶ کیلومتر
هتل ژاله: ۲.۱ کیلومتر
هتل مروارید: ۲.۳ کیلومتر
هتل آپارتمان صدف: ۲.۳ کیلومتر
هتل سینا: ۲.۴ کیلومتر

چه رستوران و غذاخوری هایی نزدیک موزه شهرداری هستند؟


سفره خانه سنتی شهریار (حمام نوبر): ۲۹۰ متر
رستوران سنتی یاقوت: ۵۰۰ متر
رستوران علیشاه: ۵۰۰ متر
رستوران فرهنگیان تبریز: ۱ کیلومتر
رستوران حاج مجید چلوپز: ۱.۶ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است