search
menu

راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر قشم
موقعیت مکانی قشم
آب و هوای قشم
بهترین زمان برای سفر به قشم
جاهای دیدنی و گردشگری قشم
چگونه به جزیره قشم سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در قشم
فرودگاه قشم کجاست و چگونه از فرودگاه به مرکز شهر برویم؟
هتل ها و اماکن اقامتی قشم
غذاهای محلی
رستوران های قشم
هزینه های سفر
مراکز خرید و بازارها
جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی
سوغات قشم
شماره تلفن های ضروری
راهنمای سفر به قشم نه تنها شما را با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این خطه از سرزمین پهناور ایران آشنا خواهد ساخت، بلکه اطلاعات بسیار مفیدی را راجع به اماکن دیدنی، اقامتگاه ها، مراکز خرید و بازارهای این شهر شگفت انگیز به شما عرضه خواهد کرد. شما به کمک این راهنمای سفر می‌توانید با برنامه‌ریزی راحت‌تری نسبت به خرید بلیط هواپیما قشم اقدام کنید و سفری به خلیج فارس داشته باشید.

معرفی شهر قشم


جزیره زیبای قشم دیگر رازی سرپوشیده نیست، تصاویر طبیعت تماشایی و جاذبه های گردشگری این مقصد دیدنی چنان فضای مجازی را اشباع کرده که دیگر هیچ کس با این جزیره شگفت انگیز و رویایی بیگانه نیست. از مواهب طبیعی خاص و جاذبه های منحصربفردش گرفته تا سبک زندگی متفاوت و آداب و رسوم مردمان دوست داشتنی و میهمان نوازش، قشم به خوبی توانسته هویتی مستقل و جدا از کشورمان را برای خود بوجود آورد و به منطقه ای متمایز و یکی از مهمترین دلایل خرید بلیط هواپیما مناطق جنوبی کشورمان مبدل گردد.

موقعیت مکانی قشم


همان‌طور که می دانید جزیره خوش منظره و زیبای قشم در جنوب کشورمان و در استان دیدنی و شگفت انگیز هرمزگان واقع شده است. این جزیره در شمال خود به بندرعباس و در بخش شرقی و جنوبی خود به ترتیب به جزیره لارک و جزیره هنگام منتهی می شود. جزیره های ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک نیز در همسایگی جنوب غربی این جزیره قرار گرفته اند و بزرگترین جزیره تنگه هرمز را احاطه کرده اند.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم

آب و هوای قشم


با وجود اینکه قشم جزو مناطق گرم و خشک کشورمان محسوب می شود، اما رطوبت هوا در این جزیره به نسبت زیاد است. میانگین دمای سالانه این جزیره ۲۶ درجه سانتی گراد بوده و متوسط حداکثر و حداقل دمای این جزیره ۳۶ و ۱۸ درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است. همان‌طور که انتظار می رود، جزیره دیدنی قشم تابستان هایی گرم دارد و حداکثر دمای هوا در این فصل گاهی به ۴۶ درجه سانتی گراد نیز می رسد. از آن طرف زمستان های قشم مطبوع و خنک بوده و با میانگین دمایی برابر با ۱۶ درجه سانتی گراد، بسیار معتدل و مناسب است. با توجه به دمای ثبت شده در سایت های هواشناسی می‌توان با اطمینان گفت که دمای هوای قشم در ماه های مرداد و شهریور به گرم ترین میزان و در ماه های دی و بهمن به سردترین میزان خود می‌رسد.

بهترین زمان برای سفر به قشم


با توجه به نکات یاد شده در بخش آب و هوای این جزیره، بهترین زمان خرید بلیط هواپیما چارتر قشم و سفر به این منطقه تماشایی، بدون هیچ تردیدی فصول پاییز و زمستان است. البته چنانچه آب و هوای گرم و خشک این جزیره برای شما آزاردهنده نیست، می توانید در بهار و حتی تابستان نیز به این منطقه سفر کنید و از تفریحات فضای باز نظیر شنا و آرمیدن در سواحل درخشان و تماشایی این جزیره دل انگیز لذت ببرید. اما توجه داشته باشید که فصل بهار (به خصوص تعطیلات نوروز) جزو فصول پرتردد سال محسوب می شود و هزینه اقامت و بلیط هواپیما قشم در این زمان به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

جاهای دیدنی و گردشگری قشم


اماکن دیدنی قشم آنقدر زیادند که برای بازدید از همگی آن ها باید هفته ها در این جزیره شگفت انگیز اقامت کنید. اما از آنجایی که چنین کاری ممکن نیست و اکثر گردشگران بنا به دلایلی نظیر محدودیت زمانی قادر نیستند که مدت زمان طولانی را در این جزیره خوش منظره بمانند، باید از زمان اندک اقامت خود به نحو احسن استفاده کرده و از برترین جاذبه های گردشگری قشم بازدید کنند. در این بخش از مقاله ما به معرفی برخی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری قشم خواهیم پرداخت تا چنانچه راهی این جزیره خوش آب و هوا شدید، در انتخاب برترین جاهای دیدنی این جزیره سردرگم نشوید. برای آشنایی با لیست جامع جاهای دیدنی قشم، بلاگ سفرمارکت را بخوانید.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم
اماکن تاریخی قشم: جزیره قشم بدلیل قدمت بسیار بالا و چند هزار ساله خود، از اماکن تاریخی لبریز است. از گورستان های باستانی گرفته تا آب انبارها و نیایشگاه ها، جزیره قشم بخش وسیعی از مناطق باستانی جنوب کشورمان را در خود جای داده است. برخی از اماکن تاریخی این جزیره عبارتند از: نیایشگاه زرتشتیان ناهید (واقع در جاده درگهان)، مدرسه تاریخی ۳۰۰ ساله کمالیه قشم (واقع در روستای بند حاج علی)، تپه تاریخی کولغان قشم (واقع در بخش مرکزی شهرستان قشم)، مقبره مقدس تم سنیتی (واقع در روستای تم سنیتی)، قلعه پرتغالی ها (واقع در ضلع شمالی جزیره قشم)، آب انبار بی بی (واقع در بخش شهاب)، قبرستان رمکان (واقع در روستای رمکان) و گورستان لافت کهنه (واقع در بندر لافت).
اماکن طبیعی قشم: بدون هیچ تردیدی سهم جزیره دیدنی قشم از جاذبه های زیبای طبیعی کشورمان بیش از سایر شهرها بوده است: سواحل درخشان و نقره ای، دره های تماشایی، غارهای اسرارآمیز و شگفت انگیز، جنگل های خوش منظره و دیدنی و تنگه های جذاب و منحصربفرد از جمله جاذبه های طبیعی هستند که هر گردشگری را به وجد می آورد و سفر به قشم را تا ابد در ذهن و خاطر او ماندگار می سازد. گفتنی است که اماکن طبیعی قشم از لحاظ تعدد و گوناگونی با هیچ جای دیگر کشورمان قابل مقایسه نیستند؛ از این رو، شاید بتوان جزیره قشم را کلکسیونی از زیباترین مناظر کشورمان نامید. بازدید از کلیه جاذبه های طبیعی این جزیره به مدت زمان زیادی نیاز دارد، اما در مدت کوتاه اقامت خود نیز می توانید از برخی از جاذبه های محبوبی نظیر دره ستارگان قشم (واقع در نزدیکی روستای برکه خلف)، دره تندیس های قشم (واقع در بخش جنوبی جنگل حرا)، سد گوران قشم (واقع در شمال جزیره قشم)، جزیره هنگام، جزیره هرمز، جزایر ناز قشم، دره مجسمه ها، دره سکوت هرمز، معدن خاک سرخ هرمز، چاه های تل آب، تنگه چاکاویر قشم، تنگه چاهکوه قشم، جنگل حرا قشم، غار نمک قشم و غارهای خربس قشم دیدن کنید.
اماکن تفریحی قشم: چنانچه تصور می کنید که دیدنی های فراوان قشم صرفا در جاذبه های تاریخی و طبیعی این جزیره جذاب خلاصه می شود، در اشتباهید؛ این جزیره دلفریب برای سرگرم ساختن گردشگران، اماکن تفریحی بی شماری را در خود جای داده تا هیچ عذر و بهانه ای برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما قشم وجود نداشته باشد. برخی از این امکان تفریحی که بازدید از آن ها صد در صد به عاشقان تفریحات آرامش بخشی چون ماهیگری و سرگرمی های مفرحی نظیر سافاری پیشنهاد می شود، عبارتند از: مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم (واقع در کیلومتری ۲ اتوبان قشم-درگهان)، پیست سافاری ۵۲۰ هکتاری قشم، حوضچه هامون قشم (واقع در ۳ کیلومتری جاده قشم-درگهان)، پارک شهر قشم، پارک زیتون قشم، آکواریوم پروانه طلایی قشم و حیات وحش دریایی قشم.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم

چگونه به جزیره قشم سفر کنیم؟


هواپیما: در گذشته سفر به جزیره قشم صرفا از طریق زمینی و با قطار و خودرو میسر بود، اما امروزه به لطف وجود فرودگاه بسیار مناسب دیرستان در این جزیره تماشایی، سفر هوایی به این مکان جذاب و پرگردشگر امکان پذیر شده است. سفر هوایی به قشم که جزو راحت ترین و سریع ترین راه دسترسی به این جزیره دیدنی و دل انگیز محسوب می شود، با هزینه ای نه چندان گزاف و در اندک زمانی توسط ایرلاین های مختلفی نظیر ماهان، تابان، ایران ایرتور، ایران ایر و قشم ایر صورت می گیرد. کافی است به صفحه خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت مراجعه کرده و از میان برترین شرکت های هواپیمایی، بهترین گزینه را انتخاب کنید و سفر بی دغدغه و آرامش بخشی را به قشم تجربه کنید. اما چنانچه بنا به هر دلایلی دوست داشتید از راه زمینی به جزیره قشم مسافرت کنید، از دو طریق قادرید به جزیره دلربای قشم دسترسی داشته باشید:
قطار: اگر در تهران سکونت دارید، به راحتی با رزرو بلیت قطار تهران-قشم (بندرعباس) می توانید پس از حدود ۱۹ ساعت به این جزیره دست یابید. دسترسی به قشم در دیگر شهرهای کشورمان که از خطوط راه آهن برخوردارند، به همین منوال است و باید با خرید بلیت قطار بندرعباس راهی این جزیره شد. البته قطار شما را به قلب جزیره قشم نخواهد برد؛ شما در بندرعباس پیاده خواهید شد و با استفاده از قایق های شناور مسافربری پس از زمانی حدود یک ساعت به این مکان دست خواهید یافت.
خودرو: به سفرهای جاده ای علاقه دارید؟ پس چمدان ها را ببندید که راهی طولانی در پیش دارید. در هر جای کشورمان که باشید نیز برای دسترسی به جزیره قشم نخست باید به بندرعباس بروید. پس از دسترسی به بندر عباس، باید مسیری حدود ۷۰ کیلومتر را طی کنید و وارد بندر پل شوید. از بندر پل باید با استفاده از لندی کرافت (ناوچه حمل اتومبیل) مسیر بندرعباس-قشم را در مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه طی کنید تا به جزیره قشم برسید.
فاصله و مدت زمان سفر هوایی از تهران به قشم: ۶۰۱ کیلومتر معادل با ۹۰ دقیقه سفر هوایی
فاصله و مدت زمان سفر زمینی (قطار) از تهران به قشم: ۱۳۳۳ کیلومتر معادل با ۱۸ تا ۲۰ ساعت سفر زمینی
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم

حمل و نقل عمومی در قشم


بدلیل وسعت بسیار زیبا جزیره دیدنی قشم، فاصله میان اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری این جزیره گاهی زیاد است و برای طی این مسافت حتما باید از وسایل حمل و نقل عمومی یا خودرو استفاده کنید. متاسفانه هنوز سیستم حمل و نقل پیشرفته ای نظیر بی.آر.تی و مترو در جزیره قشم وجود ندارد و برای گشت و گذار در این جزیره شگفت انگیز و تماشایی باید یکی از سه گزینه های زیر را انتخاب کنید:
تاکسی سرویس: یکی از بهترین گزینه های برای رفت و آمد در جزیره دیدنی قشم، استفاده از تاکسی های ویژه قشم است. این تاکسی ها که در جای جای شهر از قبیل فرودگاه، مراکز خرید، مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری یافت می شوند، شما را به کل مناطق شهر می رسانند. متاسفانه نرخ تاکسی های قشم چندان ارزان نیست و ممکن است بخش قابل توجهی از بودجه سفر شما را به خود اختصاص دهد.
اجاره خودرو: اجاره خودرو در قشم از مزایای بسیاری برخوردار است: چنانچه دوست داشته باشید سر فرصت و با کمال آرامش از لحظه لحظه سفر خود لذت ببرید و وقت زیادی را در جاده سپری کنید، بی تردید برترین گزینه برای حمل و نقل شما، اجاره خودرو است. درست است که هزینه اجاره خودرو ممکن است اندکی گزاف باشد، اما اگر قرار باشد کل جزیره را با تاکسی های قشم وجب کنید، اجاره خودرو بسیار بصرفه تر از گشت و گذار در جزیره با تاکسی برای شما خواهد بود. کافی است به یکی از نمایندگی های اجاره خودرو قشم -که در جای جای جزیره پراکنده شده اند- بروید و کارت ملی، گواهینامه و اندکی پول (به عنوان ضمانت) را به پرسنل مربوطه ارائه دهید تا خودرویی لوکس و متناسب با میزان پولی که به امانت گذاشته اید، را در اندک زمانی تحویل بگیرید.
اجاره ون: لذت سفر به جزیره قشم زمانی دو چندان خواهد شد که با دوستان و یا خانواده در این جزیره خوش منظره و تماشایی حضور داشته باشید. برای خانواده های پرجمعیت و دوستانی که گروهی به این جزیره سفر کرده اند، اجاره ون بهترین و اقتصادی ترین گزینه برای کاهش هزینه های رفت و آمد در جزیره به حساب می آید.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم

فرودگاه قشم کجاست و چگونه از فرودگاه به مرکز شهر برویم؟


فرودگاه قشم در جنوب جزیره واقع شده است و برای دسترسی به مرکز جزیره باید مدت زمانی حدود یک ساعت را با تاکسی طی کنید. چنانچه با تورهای گردشگری راهی قشم شدید، نیازی به نگرانی نیست، چراکه تورها شما را بدون هیچ هزینه ای به مرکز شهر منتقل می کنند. همچنین اگر هتل منتخب شما امکانات ترانسفر فرودگاهی دارد، می توانید با هماهنگی های لازم با استفاده از تاکسی های هتل به اقامتگاه خود منتقل شوید. و در آخر چنانچه هیچ کدام از گزینه های فوق برای شما امکان پذیر نبود، در اینصورت می توانید با استفاده از تاکسی سرویس های فرودگاه قشم به جای جای شهر دسترسی یابید.

هتل ها و اماکن اقامتی قشم


پس از اینکه بلیط هواپیما ارزان خود را خریداری کردید، نوبت به رزرو اقامتگاهی خوب و متناسب با بودجه سفرتان رسیده است. از آنجایی که جزیره قشم مکانی توریستی و پرگردشگر به حساب می آید، گزینه های اقامتی فراوانی اعم از هتل های لوکس ۴ ستاره، میهمان خانه های اقتصادی و اقامتگاه های بومگردی دنج و خوش منظره ای در این مکان قرار گرفته است. چنانچه دوست دارید در هتلی ۴ ستاره و مجلل اقامت کنید، می توانید اتاقی را در یکی از اقامتگاه های پرزرق و برق: هتل آتامان، هتل ارم، هتل ساحل طلائی قشم، هتل بوتیک ایرمان قشم، هتل آرتا قشم و هتل فولتون قشم برای خود رزرو کنید. این هتل ها از امکانات بی شماری از قبیل پارکینگ رایگان، اینترنت رایگان، باشگاه بدنسازی، اسپا، استخر، صندوق امانات و غیره برخوردار بوده و با وسایل رفاهی بسیار شیک و لوکسی آراسته شده اند. اما اگر در پی یافتن اقامتگاهی مقرون بصرفه هستید، باید گفت که بسته به میزان بودجه و امکاناتی که در طول اقامت بدان نیاز دارید، می توانید یکی از هتل های زیر را برای خود برگزینید. طبیعتا هرچه تعداد ستاره های هتل بیشتر باشد، امکانات، خدمات و هزینه اقامت در هتل نیز افزایش خواهد یافت.
هتل های سه ستاره قشم: هتل ساحل سرخ هرمز، هتل آپارتمان آرش قشم، هتل سما ۱ قشم، هتل سما ۲ قشم، هتل آرکا قشم، هتل ریحان قشم، هتل آلاله ۲ قشم، هتل مارینا ۱ قشم، هتل آپارتمان سفیر قشم و هتل هرموز جزیره هرمز.
هتل های دو ستاره قشم: هتل آرمان درگهان قشم، هتل ژئو پارک قشم، هتل رخسار قشم، هتل قباد قشم، هتل دیپلمات قشم، هتل امیر قشم، هتل آسماری قشم، هتل نخل زرین قشم و هتل دیانا قشم.
هتل های یک ستاره قشم: هتل آپارتمان کیمیا ۱ قشم، هتل مروارید قشم، هتل آلاله یک قشم.
اقامتگاه های بومگردی قشم: اقامتگاه بومگردی بادگیران سهیلی قشم، اقامتگاه بومگردی فردیس قشم، اقامتگاه بومگردی دهلیز قشم، اقامتگاه بومگردی ناخدا امینی قشم و اقامتگاه بومگردی ستاره قشم.

غذاهای محلی


موقعیت جغرافیایی جزیره قشم و فاصله اندک آن تا دریا موجب شده که لذیذترین غذاهای دریایی کشورمان در این منطقه یافت شود. غذاهای محلی و رنگارنگی که با ماهی های تازه و ادویه های رنگارنگ طبخ می گردند، از چنان عطر و طعمی برخوردارند که شکم گردی را به بخش مهمی از تجربه سفر به قشم و از اصلی ترین دلایل تهیه بلیط هواپیما و بازدید از این جزیره تماشایی مبدل کرده است. برخی از محبوب ترین و لذیذترین غذاهای محلی قشم عبارتند از:
ماهی برشته: این غذا که به کباب زغالی نیز شهرت دارد، از محبوبیت فراوانی میان ساکنان این منطقه و گردشگران برخوردار است. طریقه طبخ این غذا بسیار ساده است: نخست ماهی های بزرگی را برگزیده و شکم آن را خالی می کنند. سپس داخل شکم ماهی را با سبزیجاتی از قبیل شوید، گشنیز، فلفل سبز و پیاز خرد شده پر می کنند و روی اجاق می گذارند تا کبابی شود. در آخر ادویه جات تند و خوش عطری بدان می افزایند و آن را با رطب میل می کنند.
کلمبا: چنانچه قرار است روزی پرجنب و جوش را سپری کنید، چشیدن این غذا را به شما پیشنهاد می کنیم. این غذا بدلیل نوع طبخ و داشتن مواد اولیه انرژی زایی نظیر ماهی خرد شده، گندم پرک شده و روغن حیوانی از انرژی و کالری بسیار زیادی برخوردار بوده و قادر است سوخت مورد نیاز شما را برای گذراندن روزی پرتکاپو تامین سازد.
هواری: این غذای خوشمزه نیز مانند سایر غذاهای معرفی شده، با استفاده از ماهی طبخ می شود. جنوبی ها برای طبخ این غذا پیاز را تفت می دهند و با سبزیجاتی نظیر شوید، گشنیز، شنبلیله و سیر سرخ می کنند. سپس ماهی مورد علاقه خود را به این ترکیب میفزایند تا در روغن سرخ شود. در آخر پس از سرخ شدن کامل ماهی، برنج خیس خورده را به ماهی اضافه می کنند تا دم بکشد و پس از افزودن ادویه جاتی تند و لذیذ، آن را میل می کنند.
چنانچه از طعم لذیذ غذاهای یاد شده لذت بردید، می توانید غذاهای دیگری نظیر زیبون، موفلک، پودینی کوسه، عنکاس، برنج دیشو، هواری چکو میگ و نان توموشی را نیز نوش جان کنید و از طعم متفاوت آن ها لذت ببرید.

رستوران های قشم


از آنجایی که نوع طبخ غذاهای محلی قشم تاثیر بسزایی بر طعم آن ها می گذارد، انتخاب رستورانی باکیفیت و مناسب در جزیره دیدنی قشم اهمیت ویژه ای پیدا می کند. گرچه رستوران ها و غذاخوری های متنوع و متعددی در جزیره قشم وجود دارد، اما یافتن رستورانی که از هر نظر بتواند نظر گردشگران را به خود جلب کند، کار آسانی نیست. در این بخش شما با برخی از برترین رستوران های جزیره قشم آشنا خواهید شد.
رستوران قلعه: اگر صرفا قرار باشد در یکی از رستوران های قشم غذایی نوش جان کنید، آن رستوران نباید چیزی جز رستوران قلعه باشد. این غذاخوری که در بخش جنوبی قلعه پرتغالی ها واقع شده، منظره بسیار تماشایی و شگفت انگیزی از دریا را پیشکش بازدیدکنندگان می کند. جدا از موقعیت مکانی بسیار مناسب این رستوران، باید گفت که رستوران قلعه از لحاظ پاکیزگی و نحوه طبخ غذا نیز یک سر و گردن از دیگر رستوران های قشم بالاتر بوده و قادر است لذیذترین غذاهای محلی قشم را با بالاترین کیفیت و استاندارد در اندک زمانی برای شما مهیا سازد.
رستوران خاله: رستوران خاله درست در کنار رستوران قلعه قرار گرفته و با عطر و طعم غذاهای لذیذ و خانگی خود جلوی یکه تازی رستوران قلعه را گرفته است. فلافل های تند و خوشمزه و سمبوسه های خوش خوراک خاله چنان شهرتی در جزیره دارد که برخی برای چشیدن طعم آن از آن طرف جزیره به بخش جنوبی آن می آیند. حتما غذاهای دریایی میکس و ترکیبی خاله را امتحان کنید، چراکه این غذاها پس از سال ها آزمون و خطا براساس ذائقه گردشگران تکامل و تغییر یافته اند تا به شکل امروزی خود تبدیل شوند.
رستوران نعیم: بعید است کسی به جزیره قشم سفر کرده باشد و طعم لذیذ میگوهای پفکی رستوران نعیم را نچشیده باشد. این رستوران که در جنب شهرک ساحلی واقع در میدان امامقلی خان قرار گرفته، یکی از برترین غذاخوری هایی است که در جنوب کشورمان می توانید بیابید. از انواع مرغ و کباب گرفته تا غذاهای دریایی نظیر ماهی کبابی و قلیه ماهی، هرچه بخواهید در منوی بلندبالای رستوران نعیم موجود است. از آنجایی که کیفیت غذاهای رستوران نعیم بسیار بالاست، طبیعتا قیمت هر وعده غذایی در این رستوران اندکی بیشتر از سایر رستوران های جزیره قشم است.

هزینه های سفر


برخلاف تصور بسیاری از گردشگران، هزینه تهیه بلیط هواپیما قشم و اقامت در این جزیره چندان گزاف نیست و حتی اگر محدودیت بودجه سفر نیز داشته باشید، به راحتی می توانید با تغییر نوع حمل و نقل و اقامتگاه خود، سفری متناسب با بودجه خود را به جزیره قشم تجربه کنید. هزینه تقریبی سفر به جزیره قشم از این قرار است:
بازه قیمتی بلیط هواپیما تهران تا قشم: از یک میلیون و صد هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر نفر
بازه قیمتی بلیط قطار تهران تا بندرعباس: از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر
هزینه هر وعده غذایی در قشم: بسته به نوع رستوران و کیفیت غذاها از ۷۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر وعده غذایی
هزینه تقریبی یک شب اقامت در هتل برای هر نفر: هتل یک ستاره بین ۱۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، هتل دو ستاره بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان، هتل سه ستاره بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان، هتل چهار ستاره بین یک میلیون و دویست تا سه میلیون تومان.

مراکز خرید و بازارها


حقیقت این است که خرید در قشم چنان جذاب است که برخی صرفا برای ویترین گردی و گشت و گذار در بازارهای رنگارنگ و خرید کالاهایی جذاب و متفاوت و البته ارزان، بلیط هواپیما چارتر ارزان قشم را خریداری می کنند. تنوع و تعدد کالاها در جزیره قشم بسیار زیاد است و از آنجایی که این جزیره منطقه آزاد تجاری محسوب می شود، به طبع هزینه کالاهای وارداتی در آن از سایر شهرهای کشورمان ارزان تر است. این امر موجب گردیده که بسیاری از فروشندگان نیز از شهرهای کشورمان برای خرید کالا به این جزیره تماشایی سفر کنند. در جزیره قشم مراکز خرید و بازارهای گوناگونی وجود دارد که هرکدام به فروش کالایی خاص اختصاص دارند. در این بخش با برخی از مراکز خرید و بازارهای این جزیره دلفریب و پرگردشگر آشنا خواهید شد.
مرکز خرید سیتی سنتر ۱: این مرکز تجاری جذاب از دو طبقه مجزا تشکیل شده و کالاهای فراوانی از قبیل کیف، کفش و پوشاک را در خود جای داده است. قیمت ارزان و موقعیت مکانی مناسب (واقع شدن در میدان امامقلی خان) موجب گشته که بسیاری از گردشگران این پاساژ را برای خرید کالاهای پوشیدنی و حتی لوازم خانگی خود برگزینند.
مرکز خرید سیتی سنتر ۲: چنانچه کالاهایی که قصد خریدشان را داشتید، در مرکز خرید سیتی سنتر ۱ نیافتید، کافی است از پاساژ خارج شده و با طی مسافتی حدود ۵۰ متر، به مرکز خرید سیتی سنتر ۲ که درست در آنطرف خیابان و روبروی سیتی سنتر ۱ واقع شده است، وارد شوید. در مرکز خرید سیتی سنتر ۲ نیز انواع و اقسام البسه و پوشاک و تجهیزات الکترونیکی را خواهید یافت.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم
بازار درگهان قشم: اگر برای خرید سوغات به جزیره قشم آمده اید، نیازی نیست وقت خود را برای خرید سوغات و یافتن کالاهای مورد نیاز در جای جای این جزیره تلف کنید، چراکه هرچه را که بخواهید در بازار درگهان قشم خواهید یافت. این بازار که از ساختمان هایی مجزا و مراکز تجاری مختلفی نظیر مجتمع تجاری دو دلفین، مجتمع تجاری نگین، مجتمع تجاری نور، مجتمع تجاری زمرد و غیره تشکیل شده، محدوده وسیعی از کالاهای لوکس و اجناس مقرون بصرفه را در خود جای داده و با تنوع و تعدد بسیار بالای خود، گردشگران را از گشت و گذار در جزیره برای یافتن سوغاتی ارزشمند بی نیاز ساخته است.
بازار قدیم قشم: مزیت بازدید از بازار قدیم قشم این است که حتی اگر قصد خرید نیز نداشته باشید، فرصت تماشای بافت کهن جزیره دیدنی قشم برای شما مهیا می گردد. این بازار در مکانی بسیار دلربا و تماشایی واقع شده و با کالاهای رنگارنگ و صنایع دستی جذاب و خوش نقش و نگار خود قادر است ساعت ها شما را مجذوب خود سازد.
دیگر بازارهای جزیره قشم: مجتمع تجاری سیمرغ قشم، بازار پردیس، مرکز خرید مرجان، مرکز خرید فردوسی قشم و مرکز خرید خلیج فارس قشم از دیگر بازارها و مراکز خریدی هستند که شما در طول اقامت خود در این جزیره می توانید از آن ها بازدید کنید و از فضای دلنشین و کالاهای ارزان قیمت و مناسبشان بهره مند گردید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی


با وجود اینکه قشم از سازه هایی مدرن و امکانات رفاهی و تفریحی پیشرفته ای تشکیل شده، به تاریخ و فرهنگ غنی و کهن خود نیز وفادار مانده است. اصالت در وجب به وجب این خاک نهفته است؛ از تار و پود جاذبه های کهن و تاریخی آن گرفته تا فرهنگ و آداب و رسوم مردمان بومی و اصیل این منطقه، ردپای شرافت و اصالت در جای جای این جزیره یافت می شود. خوب است بدانید که ساکنان بومی این منطقه هنوز به ارزش های فرهنگی خود پایبندند و هر ساله با برگزاری انواع و اقسام جشنواره ها و مراسم آیینی، با هویت ارزشمند فرهنگی خود تجدید میثاق می کنند. در این بخش با برخی از جشنواره های محبوب و معروف مردمان جزیره شگفت انگیز قشم آشنا خواهید شد.
جشن نوروز صیاد: این جشن نوعی مراسم شکرگزاری است که برای سپاس از لطف و عطوفت دریا که منبع رزق و روزی مردمانی این جزیره به حساب می آید، در روز اول مرداد برگزار می شود. در این روز ساکنان جزیره قشم که اکثرشان پیشه ماهیگیری را برگزیده اند، از صید دست می کشند و با لباس هایی رنگارنگ و بسیار زیبا به کنار دریا می روند تا این روز را به شکرانه سال پربرکتی که داشتند، جشن بگیرند.
مراسم قبله دعا: این مراسم که همان دعای باران است، در زمانی برگزار می شود که میزان بارش باران کاهش میابد. در این مراسم مردمان جزیره به کنار درخت کُنار مشهور قشم رفته، با یکدیگر دست به دعا می شوند تا باران ببارد و چاه ها و قنات های این سرزمین کهن بار دیگر لبریز از آب شود.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم
مراسم زار: این مراسم از جمله آیین هایی است که در کشورهای دیگری نظیر آفریقا و مصر نیز دیده شده است و ریشه در این باور دارد که تمامی آلام انسانی، بیماری هایی که علم پزشکی قادر به معالجه آن ها نیست، در حقیقت ارواح سرگردانی‌اند که در جسم انسان رسوخ کرده و باید از طریق مراسم آیینی خاص از بدن فرد بیمار خارج گردند. این مراسم رعب آور که توسط افرادی خاص به نام بابا زار و مامان زار برگزار می شود، آدابی خاص دارد و با موسیقی عجیب و خوفناکی همراه است.
جشن نخل و خرما: خرما در شهرهای جنوبی کشورمان علاوه بر داشتن ارزش غذایی، از ارزش فرهنگی فراوانی نیز برخوردار بوده و جایگاه ویژه ای در میان بومیان این مناطق دارد. خرما در بین ساکنان جزیره قشم نیز درخت زندگی به حساب می آید و منبع درآمد بسیاری از بومیان این منطقه است. حدود ۱۲ هزار اصله و ۲۰ نوع مختلف درخت نخل در جزیره قشم وجود دارد که ساکنین آن نه تنها از میوه لذیذ آن به عنوان غذا و تولید فرآورده ها غذایی نظیر سرکه، شیره، مربا و غیره استفاده می کنند، بلکه از شاخ و برگ درختان نخل نیز برای خلق صنایع دستی بسیار زیبا نظیر سبد، کیف و .. بهره می گیرند. بنابراین جای تعجبی ندارد که برای گرامیداشت ارزش این درخت گرانبها، یک هفته از تقویم خود را به جشن نخل و خرما اختصاص دهند.

سوغات قشم


سفر بدون خرید سوغات سفری کامل نیست و دست خالی بازگشتن از قشم، از جزیره شگفت انگیز و زیبایی که فرهنگ و آداب و رسوم مردمان خود را در قالب صنایع دیدنی رنگارنگ و سوغاتی متنوع به نمایش گذاشته، اشتباهی است بزرگ. در حقیقت بسیار دشوار است که در گشت و گذار در کوچه پس کوچه های این جزیره دل انگیز از کادوسراها، مراکز تجاری و دکان ها و فروشگاه های جذاب آن بگذرید و در برابر وسوسه خرید مقاومت کنید. اما چه سوغاتی را باید در سفر به جزیره قشم خریداری کرد که یادآور دوران خوش اقامت در این جزیره باشد؟ در این بخش با برخی از محبوب ترین و مشهورترین سوغات قشم آشنا می شوید.
صنایع دستی حصیری: وجود درختان نخل فراوان در مناطق جنوبی کشورمان موجب شده که بسیاری از ساکنان این شهرها به حرفه حصیربافی روی آورند و فروش صنایع دستی حصیری در این مناطق رونق یابد. صنایع دستی حصیری که به رنگ ها و طرح های مختلف بافته می شوند، نه تنها کسب و کاری برای زنان و دختران خانه دار به حساب می آیند، بلکه جهانیان را با هنر ناب ساکنان این جزیره هنرمندپرور آشنا می سازد. از سبد گرفته تا میوه خوری و سینی هایی حصیری، تنوع صنایع دستی حصیری این منطقه بسیار گسترده بوده و برای هر گردشگری با هر سلیقه ای مناسب است.
فرش و گلیم: هنر گلیم بافی در جنوب کشورمان نیازی به تعریف ندارد، کافی است نگاهی به طرح و نقش گلیم ها و فرش های باکیفیت بازارهای قشم بیندازید تا مهارت و هنر خارق العاده ساکنان جنوبی کشورمان برشما آشکار گردد. تماشای این صنایع دستی رنگارنگ که چون اثری هنری در جای جای جزیره قشم خودنمایی می کنند، لذتی است توصیف ناپذیر؛ لذتی که با خرید یکی از آن ها به عنوان سوغات تا ابد همراه شما خواهد بود.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم
پوشاک محلی: چنانچه در فصول گرم سال با خرید بلیط هواپیما قشم به این جزیره سفر کنید، بهترین کار برای تحمل هوای گرم این خطه از کشورمان، پوشیدن پوشاک محلی جنوبی هاست. این لباس های نخی که طراحی بسیار جالب و جنس نسبتا خوبی دارند، نه تنها احساس خنکی به شما می دهند، بلکه سوغات ارزشمندی در سفر به قشم محسوب می شوند.
ادویه: حتما می دانید که جنوبی ها برای عطر و طعم بخشیدن به غذاهای خود از ادویه زیادی در آن ها استفاده می کنند، حال اگر از طعم غذاهای جنوبی خوشتان آمده، بد نیست به ادویه فروشی های جزیره قشم سری بزنید و برخی از ادویه های تند جنوبی کشورمان را برای سوغات به خانه ببرید.
صنایع دستی دریایی: در پی خرید سوغاتی منحصربفرد و جذاب هستید؟ دوست دارید سوغاتی بخرید که یادگاری از دریای بخشنده جنوب و مردمان خوب و میهمان نواز این منطقه باشد؟ صنایع دستی دریایی قشم درست همان چیزی است که به دنبال آنید. از حلزون های جذاب و صدف های خوش طرح و نقش گرفته تا ماهیان و مرجان ها، هر چیزی که دریا با خود می آورد و به دستان پرتوان و هنرمند ساکنان جنوبی کشورمان می رسد، به اثری ارزشمند مبدل و برای فروش عرضه می گردد. زیبایی این محصولات به حدی است که آوازه آن ها مرزهای کشورمان را در نوردیده و مورد تعریف و تمجید گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است. بی تردید خرید چنین سوغاتی خاص می تواند خاطره سفر شما به جنوب را ماندگار و بیادماندنی سازد.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن جزیره قشم: ۰۷۶۳
شماره تلفن فرودگاه بین المللی دیرستان قشم: ۳۵۳۳۵۰۴۰
شماره تلفن بیمارستان پیامبر اعظم (ص): ۳۵۲۱۲۵۳۰
شماره تلفن مرکز سلامت شهید ذاکری: ۳۵۲۲۲۷۵۹
شماره تلفن مرکز سلامت جامعه سوزا: ۳۵۳۴۷۷۳۹
شماره تلفن مرکز سلامت جامعه طبل: ۳۵۳۳۸۴۱۴


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است