search
menu

راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان

[ پنهان کردن ]
نگاهی مختصر به تاریخ همدان
آب و هوا و بهترین زمان سفر به همدان
جاهای دیدنی و گردشگری همدان
چگونه به همدان سفر کنیم؟
حمل و نقل عمومی در همدان
هتل‌ها و اقامتگاه‌های همدان
رستوران‌ها و فست فودهای همدان
مراکز خرید و بازارهای همدان
مراسم‌های سنتی همدان
اطلاعات کلی همدان
بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همدان
همدان، یکی از استان‌های غربی ایران با تاریخ غنی است و پایتخت تاریخ و تمدن ایران نام دارد. همدان (هگمتانه)، به ویژه در تعطیلات نوروز و نیمه اول سال مورد استقبال گردشگران داخلی قرار می‌گیرد. استان همدان (Hamadan) از شمال با استان‌های زنجان و قزوین، از شرق با استان مرکزی، از غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه و از جنوب با استان لرستان همسایه است. وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جذاب و منحصر به فرد، مردمان مهمان نواز و خونگرم و سوغاتی‌های زیبای همدان از جمله دلایلی هستند که گردشگران بلیط هواپیما همدان را در تعطیلات تابستانی و نوروزی خریداری می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید سفر به همدان را تجربه کنید، با مطالعه راهنمای سفر به همدان می‌توانید تمام اطلاعاتی که قبل از سفر و در طول سفر نیاز دارید، به دست آورید. پس با ما همراه باشید.

نگاهی مختصر به تاریخ همدان


همدان از هزاران سال پیش به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی، محل سکونت اقوام ایرانی بوده است. می‌توان گفت قدمت حفاری‌های تپه گیان نهاوند حداقل ۶ هزار ساله است. قومی به نام کاسیان، سال‌ها پیش در این منطقه زندگی می‌کردند. بر اساس آثار باستانی به دست آمده در منطقه، تاریخچه مدنیت در استان همدان حداقل به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود. همدان به طور معمول به سرزمین پادشاهی مادها معروف است. آن چه از آثار مکتوب هرودوت، مورخ مشهور برمی‌آید در اواخر قرن هشتم قبل از میلاد مسیح مادها به رهبری فردی به نام دیاکو که نخستین شاه مادها بود، به قدرت رسیدند و همدان را به عنوان پایتخت امپراتوری خود برگزیدند. پایتخت مادها به «هگمتانه» شهرت داشت و همچنان دارد. امروزه، آثار به جا مانده از شهر و قلعه دیاکو را در بقایای تپه هگمتانه می‌توان مشاهده کرد. در زمان حکومت هخامنشیان نیز، همدان بسیار پررونق بود و به عنوان پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی شناخته می‌شد. بقایایی که از دوره هخامنشیان در همدان به جا مانده‌اند، اهمیت این منطقه را در آن زمان اثبات می‌کنند.
همدان در زمان حمله اسکندر به ایران، از جمله مناطقی بود که مورد کشت و کشتار و غارت قرار گرفت و بسیاری از روستاهای آن از بین رفت. در دوره‌های حکومت اشکانیان و ساسانیان نیز همدان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. تاریخ همدان در دوره‌های اسلامی از جنگ‌ها و شورش‌های خونین صدر اسلام گرفته تا جنگ تحمیلی هشت ساله ایران با عراق فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است.
راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان

آب و هوا و بهترین زمان سفر به همدان


از آن جایی که استان همدان در منطقه کوهستانی واقع شده و آب و هوای سرد و بادخیز کوهستانی دارد، هر سال زمستان‌های بسیار سرد و خشنی تجربه می‌کند. در ماه‌های گرم سال همچون تیر و مرداد آب و هوای خنک و نسبتا مطلوبی در استان همدان جریان دارد و گاه تا دمای ۳۶ درجه نیز افزایش می‌یابد. اما برای تجربه بهترین آب و هوای استان همدان و لذت بردن از آن، پیشنهاد می‌شود بلیط ارزان هواپیما همدان را در فصل‌های بهار و تابستان به خصوص از اواسط ماه اردیبهشت تا پایان شهریور خریداری کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری همدان


جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همدان به قدری زیبا و متحیر کننده هستند که در بازدید از آن‌ها گذر زمان را احساس نخواهید کرد. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های همدان غار علیصدر است.
راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان
پس از غار علی صدر دهکده گردشگری گنج نامه است که در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان واقع شده و چندین جاذبه گردشگری را در خود جای داده است. آب و هوای کوهستانی مطبوع در دره فرح بخش الوند و چشم انداز بی ‌نظیر دشت میشان هر گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود جذب می‌کنند. حتی اگر در فصل بهار هم به دهکده گردشگری گنج نامه بروید، با کوهستان برفی روبرو خواهید شد. گردشگران برف بازی، اسکی، نوش جان کردن آش دوغ و طراوت آبشار گنج نامه را بسیار دوست دارند و استقبال فوق العاده‌ای از این دهکده تفریحی و گردشگری می‌کنند. از جاذبه‌های دهکده تفریحی و گردشگری گنج نامه می‌توان به سنگ نوشته‌های گنج نامه، آبشار گنج نامه و تله کابین گنج نامه اشاره کرد. همچنین در این مجموعه امکانات تفریحی و رفاهی بی‌شماری نظیر کافی شاپ، رستوران، سرویس بهداشتی، پیست اسکی، سالن بولینگ، سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، پیست تریال، سنگ نوردی، تعادل هوایی و پیست سورتمه سواری وجود دارند.
از جاذبه‌های طبیعی و زیبای دیگر استان همدان می‌توان به دریاچه سد اکباتان در ۱۱ کیلومتری شرق همدان اشاره کرد که فضای سبز و امکانات گردشگری و تفریحی آن نظیر رستوران، مهمانسرا، قایقرانی و اسکی روی آب برای گذراندن یک روز تعطیلی به یاد ماندنی مناسب هستند. سراب گیان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی همدان است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند واقع شده و با درختان چنار کهنسالش به بهشتی گمشده می‌ماند. یک تپه باستانی نیز در ۲ کیلومتری سراب گیان وجود دارد که قدمت چندهزار ساله دارد و آثار زیادی از آن تا به امروز یافت شده‌اند. "گیان" یک واژه کردی به معنای جان است و به دلیل جذابیت منطقه آن را سراب جان یا همان سراب گیان نامیده‌اند. مسافران می‌توانند در سکوهای سیمانی بالای سراب چادر بزنند و استراحت کنند.
بازدید نکردن از آرامگاه‌های بسیار مشهور و ارزشمند همدان بی‌لطفی بزرگی به خودی و همدان محسوب می‌شود. آرامگاه باباطاهر عریان، شاعر ایرانی تبار و دوبیتی سرای اواخر سده‌ چهارم و اوایل سده پنجم و آرامگاه ابوعلی سینا طبیب، شاعر و عارف ایرانی که در دنیا شهرت دارد، از باارزش‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های استان همدان هستند.
تپه هگمتانه، موزه هگمتانه و بازار سنتی همدان، مقبره استر و مردخای، گنبد علویان، برج قربان، حمام و موزه قلعه (موزه مردم شناسی همدان)، موزه مفاخر و مشاهیر همدان، دره مرادبیک در جنوب همدان، باغ موزه نظری، تپه نوشیجان، مجسمه شیرسنگی، تپه گوراب (جوراب)، خانه تاریخی لطفعلیان، پارک معروف و قدیمی مردم، شهر زیرزمینی سامن، کاروانسرای گلشن، آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان و یخچال میرفتاح ازجمله جاذبه‌هایی هستند که گردشگران علاقه مند به تاریخ و معماری در سفر به همدان از آن‌ها بازدید می‌کنند.
راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان

چگونه به همدان سفر کنیم؟


در این بخش از راهنمای سفر به همدان، راه‌های ارتباطی با استان همدان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. سفر به همدان از طریق هواپیما، اتوبوس‌های بین شهری، قطار و خودروی شخصی امکان پذیر است.
هواپیما
بسیاری از مسافران جهت سهولت در سفر و صرفه جویی در زمان خرید بلیط هواپیما را ترجیح می‌دهند. فرودگاه همدان در ۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است. روزانه حداقل دو پرواز از تهران به همدان صورت می‌گیرد. حداقل سه شرکت هواپیمایی آسمان، هما و ماهان از فرودگاه همدان مسافر جابجا می‌کنند. در مسیرهای شیراز، تبریز، تهران، اهواز، بندرعباس و همدان پروازها برقرار هستند.
راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان
اتوبوس
یکی دیگر از رایج‌ترین راه‌های سفر نیز استفاده از اتوبوس است. همدان سه پایانه مسافربری دارد.
• بزرگ‌ترین پایانه مسافربری همدان در میدان عاشورا قرار دارد و به تمام نقاط کشور (درون استانی، برون استانی) سرویس‌دهی می‌کند.
• پایانه اکباتان، در خیابان اکباتان واقع شده و سرویس‌دهی آن برون استانی است.
• پایانه سفید آبی نیز، در بلوار بدیع‌الزمان همدانی واقع شده و سرویس دهی درون استانی دارد.
قطار
مسافرانی که سفر با قطار را ترجیح می‌دهند، در ایستگاه راه آهن ملایر پیاده می‌شوند و می‌توانند از آن جا به دیگر مناطق مختلف سفر کنند. ایستگاه ملایر، تنها ایستگاه راه آهن استان همدان است و قطار از این ایستگاه هر دو روز یک بار به مقصد تهران و بالعکس حرکت می‌کند.
خودروی شخصی
اما مسافرانی که قصد دارند با خودروی شخصی‌شان به سمت همدان سفرور شوند، اگر مبدأشان تهران باشد، بهترین مسیر دسترسی به همدان جاده تهران- ساوه و ساوه- همدان است. مسیرهای پیشنهادی دیگر نیز جاده قزوین- همدان و جاده بوئین زهرا هستند. به طور کلی، پرترددترین مسیرهای ورودی به استان همدان مسیرهای ورودی شمالی به این استان نظیر ساوه- همدان و زنجان- همدان هستند.

حمل و نقل عمومی در همدان


در شهر همدان خبری از ترافیک‌های سنگین تهران نیست و حتی طرح زوج و فرد ترافیک نیز وجود ندارد. پس از ساعاتی گشت زدن در شهر همدان متوجه می‌شوید که خیابان‌های شهر ساختار ویژه‌ای دارند. خیابان‌های همدان برخلاف دیگر شهرها به شکل دایره دایره و گرداگرد تا مرکز شهر کشیده شده‌اند. این طراحی جالب یادآور طراحی و ساختار باستانی شهر همدان (هگمتانه) است که به شکل هفت قلعه تودرتو ساخته شده بود. برای جابجایی در سطح شهر همدان می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. در شهر همدان مترو وجود ندارد.
اتوبوس
سامانه اتوبوسرانی همدان به سیستم کارت بلیت الکترونیک مجهز است و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در اتوبوسرانی شهری فعالیت می‌کنند. به طور میانگین روزانه هزار نفر توسط اتوبوس در سطح شهر همدان جابجا می‌شوند و مدت زمان انتظار مسافران حدود ۲۰ دقیقه برآورد شده است.
تاکسی
در سطح شهر همدان تاکسی‌های مسیری و گردشی وجود دارند که برای جابجایی در سطح شهر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نرخ کرایه‌های تاکسی در همدان نستب به کلان‌شهرهای ایران نسبتا معقول و مناسب است. همچنین، امروزه استفاده از تاکسی‌های هوشمند اینترنتی بسیار رایج است. اما در صورتی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از تاکسی‌های بی‌سیم همدان با شماره‌های ۱۸۴۴، ۱۸۳۳، ۱۸۲۸ و ۱۸۲۰ (بانوان) تماس بگیرید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های همدان


راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان
در سفر به همدان می‌توانید هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسب و با هزینه‌های معقول رزرو کنید. انواع اقامتگاه‌ها نظیر هتل، مهمان‌سرا و اقامتگاه‌های شخصی در همدان آماده پذیرایی از مسافران هستند.
هتل‌های لوکس همدان: از میان هتل‌های باکیفیت و زیبای همدان می‌توان هتل‌های ۴ ستاره بوعلی همدان، هتل بین‌المللی امیران همدان و هتل پارسیان را نام برد.
هتل‌های میان رده همدان: از بین هتل‌های ۳ ستاره همدان می‌توان به هتل آپارتمان خاتم، هتل مهمانسرای ورزش و هتل آرین اشاره کرد.
هتل‌های ارزان همدان: هتل‌ ۲ ستاره جهانگردی غار علیصدر، اقامتگاه‌ بومگردی ورکانه همدان و اقامتگاه بومگردی آمادای از اقامتگاه‌های مناسب و ارزان قیمت همدان هستند.

رستوران‌ها و فست فودهای همدان


با خرید بلیط هواپیما همدان، علاوه بر لذت بردن از مناظر و جاذبه‌های زیبا، از غذاهای خوشمزه ایرانی و محلی و حتی فرنگی نیز لذت می‌برید. در شهر همدان رستوران‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید در یکی از آن‌ها استراحت و رفع گرسنگی کرده و از خوردن غذاهای خوش طعم و لذیذ لذت ببرید. اگر عاشق غذاهای سنتی و اصیل هستید، حتما سری به رستوران آریاییان یا همان دیزی سرای آریاییان بزنید و یک ناهار جانانه همراه دوغ محلی نوش جان کنید.
برای چشیدن طعم غذاهای ناب ایرانی نیز، می‌توانید در رستوران داریوش گنجنامه واقع در محوطه گنجنامه غذا میل کنید. فضا و محیط این رستوران بسیار آرام و دلنشین بوده و غذاهای بسیار باکیفیت در آن ارائه می‌گردند.
اگر در سفر هم نمی‌توانید دست از خوردن غذاهای ایتالیایی بردارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران ایتالیایی دلژین که کمی پایین‌تر از هتل بوعلی واقع شده، بزنید. انواع پیتزا و پاستاهای خوشمزه ایتالیایی در این رستوران سرو می‌شوند.
راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان

غذاهای محلی همدان
حال که صحبت از غذا و خوراک است، بد نیست با غذاهای محلی همدان آشنا شوید و در سفر به همدان حداقل یکی از آن‌ها را امتحان کنید. از معروف‌ترین غذاهای محلی همدان می‌توان آبگوشت قرمه همدان، آش برنج، آش آماج، آش بادمجان، آش کاچی، آش خشکبار، کباب سرداشی و آبگوشت فلفل را نام برد. اگر قرار است بلیط هواپیما چارتر بخرید، نام این غذاهای خوشمزه را یادداشت کرده و در همدان از طعم دلپذیرشان بچشید.

مراکز خرید و بازارهای همدان


بازارگردی همیشه جزو لذت بخش‌ترین بخش‌های سفر بوده و هست. در سفر به همدان نیز می‌توانید در بازارها و مراکز خرید همدان بگردید و خرید کنید. بازارها و مراکز خرید معروف همدان عبارتند از: بازار بزرگ همدان، برج زاگرس، مرکز خرید مهستان، پاساژ قائم، برج پاستور، بازار کفاشخانه، مرکز خرید شهرآرا و پاساژ خواجه رشید.

سوغات همدان
میان سوغات همدان هم خوشمزه‌جات و هم صنایع دستی ارزشمند وجود دارند. در سفر به همدان حتما یک سوغاتی به عنوان تحفه سفر و یادگاری برای عزیزان و دوستان خود بخرید. سوغات خوراکی همدان شامل عسل، کُماج، باسلوق، نان چای، انگشت پیچ، آبنبات قیچی، راحت الحلقوم، برساق و حلوا لوزی است. از میان صنایع دستی همدان که می‌توانید به عنوان سوغاتی خریداری کنید، می‌توان به سفال، گلیم، چرم، قالی، قاب چوبی، گیوه و سنگ‌های تراشیده شده اشاره کرد.
راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر همدان

مراسم‌های سنتی همدان


در همدان، برخی مناسبات مهم و سنتی مانند دیگر شهرهای ایران به شیوه و روش خاص خود برگزار می‌گردند. ازجمله مراسم‌های سنتی همدان مراسم نوروز، کوسه و زن کوسه، چهارشنبه سوری، سیزده به در، تحویل سال، مراسم شب چله بزرگ، شب چله کوچک، سمنو پزان، چره گردان، مراسم سنتی باران خواهی نظیر چمچمه خاتون، حشلی و گاوبر، مراسمات مذهبی چون سینه زنی و تعزیه خوانی در محرم و مراسم ماه رمضان و مراسم روز عرفه، مراسم ازدواج شامل مراحلی از قبیل خواستگاری، بله برون، رخت بران، حنابندان، رخت داماد، عقدکنان، عروس چرخان، پاتخت و داماد سلام و شب هفت نوزادان هستند. هرکدام از مراسم‌های سنتی به شیوه و اصول خاص خود و در زمان‌های معین برگزار می‌شوند و هر کدام داستان‌ها و حکایات جالبی دارند.

اطلاعات کلی همدان


کد همدان: ۸۱
مدت زمان سفر هوایی از تهران: حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
مدت زمان سفر با قطار از تهران: حدود ۲ ساعت (مسافت ریلی از تهران به همدان: ۲۶۴ کیلومتر)
مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران: حدود ۴ ساعت (مسافت زمینی از تهران به همدان: ۳۲۰ کیلومتر)

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همدان


در صورت خرید بلیط هواپیما همدان به خاطر داشته باشید، حتما دفترچه بهداشتی و درمانی همراهتان باشد.
۱. بیمارستان بوعلی
آدرس: همدان، خیابان مهدیه، بعد از پارک مردم
شماره تلفن: ۸۱۳۸۳۸۱۰۲۲
۲. بیمارستان اکباتان
آدرس: همدان، خیابان طالقانی
شماره تلفن: ۸۱۳۸۲۵۶۱۲۰
۳. بیمارستان شهید مطهری
آدرس: همدان، بلوار شهید خرم رودی
شماره تلفن: ۸۱۳۸۲۲۴۰۰۳
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است