search
menu

جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار
آبشار هریجان
روستای برغان؛ یکی از جاهای سرسبز تهران
دشت آزو
دریاچه شورمست
سد لتیان
افچه
پل و آبشار ورسک
جاهای دیدنی نزدیک تهران در فصل تابستان
دشت لار
روستای لا لون
آهار و شکراب
تنگه واشی فیروزکوه
فیل بند
آبشار شاهان دشت
طالقان
طبیعت اطراف تهران در فصل پاییز
روستای زرین‌ دشت
آبشار سنگان
ایگل
برگ جهان
حوض سلطان
شهرستانک
جاهای دیدنی نزدیک تهران در فصل زمستان
الموت و دریاچه اوان
پیست‌های اسکی اطراف تهران برای فصل زمستان
غار یخ مراد
وردیج و واریش
غار رود افشان
آبگرم لاریجان

جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار


شلوغی، ترافیک، آلودگی هوا، سر و صدا و زندگی آپارتمان‌نشینی می‌تواند روحیه‌مان را تضعیف کند و بعد از مدتی ما را به نقطه‌ای از کسالت و خستگی برساند که مجبور شویم به بیرون از شهر و فضایی دنج و خلوت در دل طبیعت پناه ببریم؛ به مکانی که در آن قادر باشیم مناظر سرسبز و زیبایش را تماشا کنیم و گوشمان را به صدای حرکت آب در رودخانه و آواز پرندگان یا وزش باد در لابه‌لای درختانش بسپاریم. اگر شما نیز در شهر تهران زندگی می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد عوارض زندگی شهری به سراغتان آمده است. برای رهایی از این عوارض لازم است که کمی به خود استراحت دهید، به بیرون از شهر بروید تا ذهنتان آرام شود.
در این مقاله قصد داریم مکان‌های دیدنی اطراف تهران را به شما معرفی کنیم تا هر زمان خسته شدید و دوست داشتید به دل طبیعت بروید، یا اگر با خرید بلیط هواپیما تهران به پایتخت سفر کردید و به دنبال سفر کوتاه‌مدتی به اطراف تهران بودید، لیستی از مکان‌های جذاب و دیدنی را در دست داشته باشید.
در ابتدا شماری از جاذبه‌های و مکان‌هایی دیدنی را به شما معرفی خواهیم کرد که بهترین زمان بازدید از آن‌ها فصل بهار است.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

آبشار هریجان


اگر دوست دارید به دل طبیعت بروید و از پدیده‌های طبیعی اطراف جاده چالوس دیدن کنید، مسیر خود را به سمت گردنه هزار چم کج کنید تا بتوانید آبشار هریجان را از نزدیک ببینید. لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای ورود به این منطقه و بازدید از آبشار هریجان، باید از سازمان محیط‌زیست منطقه چالوس اجازه بگیرید.
این آبشار در غرب روستایی به همین نام قرار گرفته ‌است و برای رسیدن به آن باید یک مسیر پر پیچ‌ و خم را طی کنید. ارتفاع آبشار هریجان به ۹ متر می‌رسد. طبیعت زیبای اطراف این آبشار می‌تواند لحظات لذت‌بخشی را برای شما به وجود بیاورد. در داخل روستای هریجان نیز یک امامزاده به نام امامزاده شاهزاده محمود وجود دارد.
برای بازدید از این آبشار باید به جاده تهران-چالوس، گردنه هزار چم بروید.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

روستای برغان؛ یکی از جاهای سرسبز تهران


اگر آخر هفته شده ‌است و نمی‌دانید کجا بروید و وقت خود را چگونه بگذرانید و به روستاگردی نیز علاقه دارید و دیدن طبیعت بکر و زیبای روستاهای اطراف تهران شما را سرحال و سرزنده‌تر می‌کند، به شما روستای برغان را پیشنهاد می‌کنیم. این روستا طبیعت بسیار زیبای در فصل بهار دارد. در میانه‌ی روستا ۲ رودخانه شاه‌رود و سنج را مشاهده می‌کنید. درختان چنار چند هزارساله، تپه باستانی کش کلا، پل تاریخی و حمام قدیمی این روستا می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم و مشغول نگه دارد. در این روستا بازاری بسیار قدیمی به نام بازار برغان وجود دارد که در گذشته یکی از مراکز تجارت محصولات کشاورزی نظیر پنبه بوده است.
اگر دوست داشتید در این سفر یک‌روزه، خوراکی‌های خوشمزه‌ای را برای دوستان و نزدیکانتان به سوغات ببرید، می‌توانید توت، گردو، عسل، آلوچه و لبنیات برغان را خریداری کنید. در روستای برغان می‌توانید غذاهای محلی خوشمزه‌ای نظیر آش کشک، آش جو، دیزی محلی، فسنجان، مغز نان، ۲ بندی نان و چندین غذای دیگر را امتحان کنید.
روستای برغان در ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج در شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار قرار دارد.

دشت آزو


دلتان می‌خواهد در یک دشت سرسبز راه بروید؟ دشتی که چشم‌انداز آن قله دماوند باشد و آب‌وهوای مطبوع آن نهایت لذت و شادابی را برای شما ایجاد کند؟ اگر پاسختان مثبت است، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت، راهی پایتخت شوید و سپس به روستای نوا در ۸۵ کیلومتری آمل سفر کنید تا با یکی از زیباترین مناطق دیدنی اطراف تهران آشنا شوید. این دشت در فصل بهار، زمانی که گل‌های وحشی در آن می‌رویند، زیبایی منحصربه‌فردی دارد. اگر به رصد ستارگان علاقه دارید، باید بدانید که این دشت یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن ستاره هست.
اگر طبیعت گرد هستید و وسایل کافی برای اقامت در دل طبیعت دارید، حتماً شب را در دشت آزو سپری کنید تا بتوانید از دیدن آسمان پرستاره آن نهایت لذت را ببرید.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

دریاچه شورمست


اگر به دنبال تماشای دریاچه‌ای زیبا و جذاب در اطراف تهران هستید و می‌خواهید آخر هفته خود را در نزدیکی آن سپری کنید، دریاچه شورمست مناسب شما است.
این دریاچه در فصل بهار بسیار زیبا، جذاب و دیدنی است. در این دریاچه می‌توانید ماهیگیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب را امتحان کنید. همچنین اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری را نیز می‌توانید در اطراف این دریاچه تجربه کنید. شنا در این دریاچه ممنوع است
دریاچه شورمست در جنوب غربی شهرستان سوادکوه در شش کیلومتری غرب شهر پل سفید قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


سد لتیان


یکی از مناطق دیدنی اطراف تهران که در فصل بهار، گردشگران مختلفی را به سمت خود جذب می‌کند، سد لتیان است. این سد در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد. از جمله تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه امتحان کنید، پیک‌نیک، ماهیگیری و قایق‌سواری است. اگر وقت کافی داشته باشید می‌توانید از جنگل‌های اطراف این منطقه نیز دیدن کنید.
سد لتیان در پنج کیلومتری شمال جاجرود، در جنوب شهر لواسان قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

افچه


اگر قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستاهای قدیمی شما را به وجد می‌آورد و صحبت با اهالی روستا و تماشای طبیعت زیبای آن، خستگی یک هفته کار کردن را از تنتان بیرون می‌برد، سوار ماشین شوید و به شرق شهر لواسان بروید. در این منطقه روستایی بنام افچه وجود دارد که طبیعت‌گردی در آن می‌تواند تجربه منحصربه‌فردی برایتان به وجود بیاورد. دشت هویج نیز در نزدیکی این روستا قرار دارد. اگر به کوهنوردی علاقه داشته باشید به‌احتمال‌زیاد با این دشت و قله‌های اطراف آن نظیر قله یخچال، ساکا، آتشکده و مهر چال آشنا هستید. در این روستا دشت‌های زیبا، سقاخانه، حمام تاریخی، باغ‌های گیلاس و کوچه‌پس‌کوچه‌های زیبا و تماشایی وجود دارد. در این روستا یک درخت چنار ۴۰۰ ساله نیز وجود دارد.
روستای افچه در پنج کیلومتری شمال شرق شهر لواسان قرار گرفته است.


پل و آبشار ورسک


یکی از جذاب‌ترین و درعین‌حال قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌آهن سراسری ایران پل ورسک است. این پل در زمان پهلوی اول ساخته شد تا دو کوه بزرگ عباس‌آباد را به هم متصل کند. ارتفاع این پل از دره زیر آن، به ۱۱۰ متر می‌رسد. در ساخت این پل به‌هیچ‌عنوان از فلز استفاده ‌نشده است. این پل در طول جنگ جهانی دوم نقش مهمی در کمک‌رسانی به نیروهای متفقین ایفا کرد و از همین جهت به آن پل پیروزی می‌گویند.
یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه آبشار فصلی چشمه‌علی یا ورسک است این آبشار در شرق روستا، در زیر قله اتابک قرارگرفته است و ارتفاع آن ۲۰ متر است.
پل ورسک در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائم‌شهر قرار دارد.
آبشار ورسک نیز در روستای ورسک، امتداد رودخانه پل ورسک قرار دارد.
برای بازدید از پل ورسک می‌توانید با تهیه بلیط قطار رجا راهی این مقصد دیدنی شوید، چراکه در برنامه تور این قطارهای گردشگری، بازدید از پل ورسک نیز گنجانده شده‌ است.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


جاهای دیدنی نزدیک تهران در فصل تابستان


در ادامه مقاله مکان‌های دیدنی اطراف تهران را مشاهده می‌کنید که بهترین زمان بازدید از آن‌ها در فصل تابستان است.

دشت لار


یکی از معروف‌ترین و زیباترین مکان‌های طبیعی اطراف تهران دشت لار نام دارد. این دشت جزء مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی ایران به‌حساب می‌آید. در این دشت، در فصل بهار، گل‌های شقایق می‌رویند و زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.
اگر ماشین آفرود دارید و دوست دارید تجربه منحصربه‌فردی را در دل طبیعت زیبای دامنه کوه دماوند داشته باشید، حتماً به این دشت بروید. کوه‌های مرتفع، رودها و چشمه‌های مختلفی در این دشت وجود دارد. سد خاکی لار نیز در این منطقه وجود دارد. برای بازدیدکنندگان، امکان ماهیگیری در این سد فراهم است. اگر اهل ماهیگیری هستید و وسایل ماهیگیری‌تان کامل است، می‌توانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.
دشت لار در استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


روستای لا لون


اگر دوست دارید به یک روستای کوهستانی و خوش آب‌وهوا در فصل تابستان بروید، روستای لالون رودبار قصران که از روستاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود، گزینه‌ای عالی برای شماست. در طبیعت زیبای این روستا می‌توانید پیاده‌روی کنید و از سرسبزی مناظر اطراف آن لذت ببرید.
در این روستا رودخانه‌های زیبایی وجود دارد. همچنین قله‌ها و کوه‌های مختلفی را در اطراف این روستا می‌توانید مشاهده کنید. اگر کوهنورد باشید، به‌احتمال‌زیاد با قله‌هایی نظیر خل نو آشنا هستید. در اطراف این روستا غارهای مختلفی نیز وجود دارد که علاقه‌مندان به غارنوردی می‌توانند در دل آن‌ها به ماجراجویی بپردازند.
آبشار چشمه تلخاب، برف چال و تونل برفی از دیگر پدیده‌های طبیعی جذاب این منطقه هستند.
روستای لالون در ۱۲ کیلومتری شمال شرق فشم قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

آهار و شکراب


اگر از پیاده‌روی در دل طبیعت زیبای استان تهران لذت می‌برید، قطعاً مسیر پیاده‌روی آهار به شکر آب می‌تواند مناسب شما باشد. این مسیر از روستای آهار شروع می‌شود و تا منطقه شکراب ادامه می‌یابد. در مسیر می‌توانید رودخانه‌های خروشان، درختان سرسبز، کوه‌های مرتفع، باغ‌های گیلاس و آلبالو را مشاهده کنید. اگرچه که فصل تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این منطقه است، اما اگر در فصل بهار یا پاییز نیز به این منطقه بروید، درختان زردرنگ پاییزی، منظره این منطقه را زیباتر کرده‌اند. اگر اهل عکاسی باشید، می‌توانید عکس‌های زیبایی را بگیرید.
شکرآب، باغستانِ ییلاقی است که در غرب دره آهار قرارگرفته است. در این منطقه چندین آبشار و قنات وجود دارد.
روستای آهار در ۲۳‌کیلومتری شمال غرب گلندوک قرار دارد.
روستای شکراب در ۱۳ کیلومتری فشم قرار گرفته است.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


تنگه واشی فیروزکوه


یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی اطراف تهران که جزو جاذبه های طبیعی تهران نیز بشمار می‌رود، تنگه واشی نام دارد. این تنگه خنک و زیبا به نام‌های دیگری نظیر ساواشی، سوواشی و سوباشی نیز معروف است. بهترین زمان برای بازدید از این تنگه فصل تابستان است. به محظ ورود به این تنگه می‌توانید خنکی مطبوع و دلپذیری را احساس کنید و گرمای هوای تابستان از تنتان بیرون برود. اما قبل‌از آنکه بتوانید وارد تنگه شوید لازم است که یک کیلومتر را پیاده‌روی کنید. بعدازآنکه وارد تنگه شدید، داخل رودخانه تا آبشار تنگه را باید با پای پیاده طی کنید و از بعضی از صخره‌های مسیر بالا یا پایین بروید. پس، قبل‌از آنکه به تنگه واشی بروید، حتماً کفش و شلوار مناسب رودخانه نوردی به همراه داشته باشید. اگرچه که مسیر خیلی سختی نیست، اما لازم است که آمادگی جسمانی‌تان در حد معمول باشد.
در انتهای دو تنگه آبشاری به ارتفاع ۱۵ متر وجود دارد. تنگه واشی اولین تنگه این منطقه است. این تنگه طولانی‌تر و عمیق‌تر از تنگه دوم است. تنگه دوم با نام سا شناخته می‌شود و از تنگه اول باریک‌تر است.
در تنگه واشی کتیبه‌ای از دوران قاجار به یادگار مانده است که در آن نقش برجسته‌های ساسانی را مشاهده خواهید کرد.
تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

فیل بند


یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مناطق دیدنی اطراف تهران روستای فیل بند است که ارتفاع آن از سطح دریا ۲۳۰۰ متر است. این روستا در ۵۷ ‌کیلومتری جنوب شهر آمل، در جاده هراز قرار گرفته است. اگر به دنبال مشاهده پدیده بسیار زیبای اقیانوس ابرها هستید، حتماً به این روستا بروید. در فصل تابستان هوای مطبوع و دلپذیری منتظر شما است و در این زمان می‌توانید اقیانوسی از ابرها را در اطراف خود مشاهده کنید. اگر به کوه‌پیمایی علاقه داشته باشید، کوه‌های مختلفی در این روستا وجود دارد که می‌توانید قله‌های آن‌ها را فتح کنید؛ اما لازم است که تجهیزات کوهنوردی خود را همراه داشته باشید و با یک تیم آشنا به مسیر به سمت قله حرکت کنید.
برای دسترسی به این روستا باید به جاده هراز بروید و در ۵۷ ‌کیلومتری جنوب شهر آمل، وارد فرعی روستای فیل بند شوید.
کم‌کم هوا سردتر می‌شود، دیگر از گرمای تابستان خبری نیست و لازم است که لباس‌های پاییزی خود را از کمد‌هایمان بیرون بیاوریم و آماده گشت‌وگذار در مکان‌های دیدنی اطراف تهران در فصل پاییز شویم.
با شروع فصل پاییز درختان سرسبز طبیعت اطراف تهران زرد و گاهاً نارنجی می‌شوند و فضایی رؤیایی برای علاقه‌مندان به پاییز را به وجود می‌آورند. در این فصل می‌توانید از مکان‌های دیدنی زیر که در اطراف شهر تهران قرار گرفته‌اند، دیدن کنید.


آبشار شاهان دشت


تماشای آبشارهای زیبایی که در اطراف تهران قرار گرفته‌اند، می‌تواند لذت بی‌نظیری را برای شهرنشینانی که همواره در خیابان‌های شلوغ و پرتردد و سروصدای شهر تهران گذرانده‌اند، ایجاد کند. یکی از این آبشارها شاهان دشت نام دارد. این آبشار دومین آبشار بلند ایران است. در شهر آمل در جاده هراز قرارگرفته است. آبشار شاهان دشت از ۳ آبشار کوچک‌تر تشکیل می‌شود که مجموع ارتفاع آن‌ها به ۱۸۰ متر می‌رسد. این آبشار دائمی است. در نزدیکی این آبشار قلعه تاریخی بنام قلعه ملک بهمن قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های کوهستانی البرز است.
آبشار شاهان دشت در کیلومتر ۹۶ جاده هراز و ۶۵ ‌کیلومتری شهر آمل، در بخش امیری روستای شاهان دشت قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

طالقان


یکی از معروف‌ترین مناطق ییلاقی در اطراف تهران منطقه طالقان نام دارد. طبیعت زیبا و سرسبز، آب‌وهوای بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان این منطقه باعث معروفیت آن شده‌است. ازجمله جاذبه‌های این منطقه می‌توان به قلعه‌های تاریخی اسماعیلیان، چشمه‌ها و آبشارهای مختلف، غارهای زیبا و جذاب، سد و دریاچه طالقان و چندین امامزاده اشاره کرد.
طالقان در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله جاهای دیدنی طالقان را مطالعه کنید.

طبیعت اطراف تهران در فصل پاییز



روستای زرین‌ دشت


اگر به روستاگردی علاقه دارید و از زندگی شهری خسته شده‌اید و دوست دارید آخر هفته خود را در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستاهای اطراف تهران بگذرانید، روستای زرین‌دشت می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، به‌خصوص اگر در فصل پاییز به این روستا بروید، می‌توانید از هوای مطبوع و درختان زردرنگ آن نهایت لذت را ببرید. بازدید از این روستا در فصل بهار نیز لذت خاص خودش را دارد.
در این روستا رودخانه حبله رود و چشمه‌های معدنی مختلفی نظیر دریابک و خُمده وجود دارد. همچنین باغ‌های میوه‌ای نظیر آلبالو، گیلاس و توت نیز در این روستا وجود دارد.
روستای زرین‌دشت در چهل کیلومتری جنوب فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

آبشار سنگان


اگر دوست دارید آبشارهای نزدیک شهر تهران را از نزدیک ببینید، آبشار سنگان یکی از همین آبشارها است که در دامنه قله پهنه حصار قرار گرفته است. برای بازدید از این آبشار باید به ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران بروید و روستای سنگان را پیدا کنید. البته برای رسیدن به این آبشار لازم است که در مسیر، کمی کوهنوردی و دره نوردی کنید. این آبشار در ماه‌های سرد سال یخ می‌زند و منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. به‌خصوص اگر در فصل پاییز به دیدن این آبشار بروید، درختان زرد و نارنجی‌رنگ اطراف، جلوه زیبایی را به این آبشار یخ‌زده می‌دهد.
بعد از بازدید از این آبشار می‌توانید به روستای نزدیک آن سر بزنید و از طبیعت زیبای این روستا نیز دیدن کنید.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


ایگل


اگر به دنبال یک روستای خوش آب‌وهوا در نزدیکی شهر تهران می‌گردید و دوست دارید آخر هفته پاییزی خود را در آنجا سپری کنید، روستای ایگل مناسب شما است. طبیعت بسیار زیبای این روستا می‌تواند لحظات لذت‌بخشی را برای شما به وجود بیاورد. این روستا در شمال شرقی قله توچال قرار دارد و از این مسیر نیز می‌توان قله توچال را فتح کرد. باغ‌های گیلاس، آلبالو و سیب موجود در این روستا جلوه بی‌نظیری را به آن داده است. آبشار ایگل یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا است که برای دیدن آن لازم است ۲ ساعت پیاده‌روی کنید.
روستای ایگل در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تهران و ۴ کیلومتری غرب اوشان قرار دارد.

برگ جهان


اگر به دنبال دیدن روستاهای قدیمی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً روستای برگ جهان را ببینید. بهترین زمان برای بازدید از این روستا را می‌توان فصل بهار و پاییز دانست. آب‌وهوای این روستا در فصل بهار مطبوع است، اما در فصل پاییز مناظر طبیعی این روستا زیباتر از همیشه می‌شود. در این روستا کوچه‌باغ‌های بسیار جذاب و دیدنی وجود دارد که لوکیشن بسیار زیبایی برای عکاسی است. از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به قلعه دختر، امامزاده اسماعیل و آبشار آن اشاره کرد. آبشار برگ جهان در مسیر قله سیاه‌چاله‌ها قرار گرفته است و کوهنوردانی که قصد صعود به این قله را دارند، می‌توانند این آبشار را نیز ببینند. اگر هم صرفاً برای بازدید از این آبشار اقدام کنید، لازم است که کمی کوه‌نوردی و پیاده‌روی کنید تا به آن برسید.
از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به غاری زیبا و شگفت‌انگیز بنام غار خمیره اشاره کرد. این غار در گذشته محلی برای زندانی کردن افراد مجرم بود است و به همین دلیل به آن زندان خانه لار می‌گویند.
روستای برگ جهان در ۱۳ کیلومتری شهر لواسان و ۱۱ کیلومتری شرق روستای افجه قرار گرفته است.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

حوض سلطان


یکی از زیباترین مناطق دیدنی که در اطراف تهران امکان بازدید از آن وجود دارد، حوض سلطان قم است. دریاچه و تالاب حوض سلطان که با نام‌های دیگری نظیر دریاچه قم، دریاچه شاهی و دریاچه ساوه نیز شناخته می‌شود، را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و خیره‌کننده‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران به‌حساب آورد. این دریاچه ۷ هزار هکتار مساحت دارد و به‌قدری زیبا آسمان بالای خود را منعکس می‌کند که انگار یک آینه طبیعی بر روی زمین قرار گرفته است. این دریاچه را می‌توان یک تالاب شور کویری دانست که در آن گونه‌های گیاهی، جانوری و میکروارگانیسم‌های مختلفی زندگی می‌کنند. در فصل زمستان با یخ زدن آب این دریاچه آینه طبیعی و زیبایی را می‌توان مشاهده کرد. از آنجایی که این دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال قم واقع شده است، با خرید بلیط قطار تهران قم می‌توانید از این مکان دیدنی بازدید کنید.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


شهرستانک


یکی از معروف‌ترین و زیباترین مناطق دیدنی در اطراف شهر تهران، شهرستانک نام دارد. اگر به دنبال برنامه سفر یک‌روزه به اطراف تهران هستید و دوست دارید در دل طبیعت زیبای روستاهای اطراف، خستگی چند روز کار کردنتان را از تن بیرون کنید، به شهرستانک بروید. این روستای تاریخی با شروع فصل پاییز مانند یک تابلوی نقاشی رنگارنگ می‌شود. در این روستا یک کاخ ییلاقی وجود دارد که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه دختر نیز در شهرستانک وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. آبشار و رود گیله رود از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا است.
روستای شهرستانک در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج، در دهستان آسارا قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


جاهای دیدنی نزدیک تهران در فصل زمستان


با شروع فصل سرما احتمالاً پیش خود فکر کنیم که مکان‌های طبیعی زیادی در اطراف تهران وجود ندارد که بتوانیم از آن دیدن کنیم و بهتر است که در داخل شهر تهران کافه یا رستوران گردی کنیم یا به دنبال مکان‌های تفریحی سربسته باشیم. یا شاید هم بخواهید به‌ شهرهای جنوبی سفر کنید. اما باید بدانید که در فصل زمستان نیز می‌توان از برخی از مکان‌های دیدنی اطراف تهران دیدن کرد. در ادامه این مکان‌ها را معرفی می‌کنیم.


الموت و دریاچه اوان


اگر به دنبال طبیعت سرسبز و زیبایی در اطراف تهران هستید، الموت و دریاچه ایوان می‌تواند رضایت شما را جلب کند. الموت منطقه‌ای کوهستانی در قزوین است که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم‌بندی می‌شود. در این منطقه آثار تاریخی جذابی نظیر قلعه الموت وجود دارد. دریاچه ایوان نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. این دریاچه جزء آثار طبیعی ملی ایران است. اگر به پرنده‌نگری علاقه دارید، این دریاچه مکان مناسبی برای این فعالیت است. در فصل سرما، زمانی که آب این دریاچه یخ می‌زند، می‌توانید اسکیت روی یخ را امتحان کنید. قایق نوردی و کوهنوردی از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این منطقه امتحان کنید.
الموت و دریاچه اوان در ۷۵ ‌کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین، در دهستان معلم کلایه قرار دارد. بازدید از اماکن دیدنی اطراف تهران، به دلیل تعدد بسیار بالایی که دارند در ظرف یک‌روز امکان‌پذیر نیست، لذا به شما پیشنهاد می‌کنیم که با اجاره خانه مبله در تهران مدتی در پایتخت اقامت کنید و از تماشای جاهای دیدنی تهران لذت ببرید.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

پیست‌های اسکی اطراف تهران برای فصل زمستان


یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در فصل زمستان امتحان کنید، اسکی کردن است. در اطراف تهران پیست‌های اسکی مختلفی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به پیست اسکی دیزین، آبعلی، توچال، شمشک و دربند سر اشاره کرد. اگر دوست دارید یک روز پرهیجان را در فصل زمستان بگذرانید، کمی از شهر فاصله بگیرید و در دل طبیعت زیبای اطراف تهران ورزش کنید، به پیست‌های اسکی اطراف تهران بروید.


غار یخ مراد


اگر به غارنوردی علاقه دارید و هیجان و لذت این ورزش را چندین بار تجربه کرده‌اید و دوست دارید آخر هفته را به شکل دیگری بگذرانید، غار یخ مراد گزینه مناسبی برای شما است. این غار به دلیل داشتن قندیل‌های یخی‌اش همواره موردتوجه غارنوردان بوده است. قدمت این غار به ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال قبل می‌رسد. این غار از اواخر زمستان تا اواسط بهار یخ می‌زند و در طول تابستان و پاییز یخ‌های آن ذوب می‌شوند. بهترین زمان برای بازدید از این غار را می‌توان اواخر زمستان و اوایل بهار دانست. اما در ماه‌های دیگر سال نیز می‌توانید از این غار زیبا دیدن کنید.
غار یخ مراد در ۶۵‌ کیلومتری جاده کرج -چالوس و ۴ کیلومتری جنوب گچ‌سر در روستای رود افشان قرار دارد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


وردیج و واریش


اگر دوست دارید از جاذبه‌ها و پدیده‌های زمین‌شناسی جذاب و دیدنی اطراف تهران دیدن کنید و آخر هفته خود را کمی متفاوت بگذرانید، به غرب تهران، بزرگراه شهید خرازی بروید تا یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی استان تهران را در روستاهای وردیج و واریش مشاهده کنید. این روستا در دل کوه‌های البرز قرار دارد و با رفتن به این روستاها صخره‌های بسیار زیبا با اشکال عجیب‌وغریب و جذابی را مشاهده خواهید کرد که شبیه به آدمک‌های سنگی هستند.
برخی می‌گویند که این اشکال بقایایی از یک قلعه قدیمی است و عده‌ای بر این باورند که فرسایش طبیعی صخره‌های این منطقه درگذر زمان، باعث به وجود آمدن اشکال عجیب‌وغریبی شده‌است که اکنون می‌توانید مشاهده کنید. در این منطقه آبشار زیبایی به نام لت مال نیز وجود دارد. روستای وردیج تهران دارای باغ‌های مختلف میوه است. بهترین زمان برای بازدید از این روستا را می‌توان ماه اردیبهشت دانست. اما اگر بخواهید در فصل زمستان با پرواز تهران به پایتخت سفر کنید و به اطراف تهران بروید و از روستاهای جذاب آن دیدن کنید، روستاهای وردیج و واریش و صخره‌های عجیب‌وغریب آن می‌تواند آخر هفته جذابی را برایتان بسازد.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

غار رود افشان


غار رودافشان یکی از بزرگ‌ترین تالارها را در میان غارهای ایران دارد. با صرف اندکی زمان می‌توانید به دهانه آن برسید. این غار جزو غارهای آبی-خشکی محسوب می‌شود و دارای استالاکتیت و استالاگمیت‌های جذاب و زیبایی است. طول آن به ۸۰۰ متر می‌رسد و ارتفاع آن تا ۱۵ متر است. عرض این غار در بخش‌های مختلف آن متغیر است و بین ۱ تا ۶ متر است. این غار به دلیل عبور آب‌های زیرزمینی در طول زمان به وجود آمده است. جنس دیواره این غار از کهربا و شیشه است.
اگر دوست دارید آخر هفته خود را با جستجو در یکی از بزرگ‌ترین تالارهای غاری ایران بگذرانید، حتماً به غار رود افشان سر بزنید. توجه کنید که حتماً با یک راهنمای غار باتجربه به ماجراجویی در دل این غار بپردازید و حتماً تجهیزات کافی به ‌همراه داشته باشید.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران


آبگرم لاریجان


یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در سرمای زمستان انجام دهید، رفتن به آبگرم‌های اطراف شهر تهران است. یکی از این آبگرم‌ها که با خواص درمانی که دارد می‌تواند به بهبود ناراحتی‌های عصبی، بیماری‌های مجاری تنفسی، زخم‌های کهنه، بیماری‌های پوستی کمک کند، آبگرم لاریجان است. رنگ این آبگرم زلال است و بوی مواد شیمیایی نظیر هیدروژن سولفور را می‌دهد. در این آبگرم مواد گوگردی زیادی وجود دارد و درجه حرارت آن بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد است. اگر دوست دارید آخر هفته خود را در داخل آبگرم‌های اطراف تهران بگذرانید به شهرستان آمل، روستای آبگرم لاریجان بروید. در این منطقه جاذبه‌های تاریخی دیگری نظیر حمام تاریخی شاه‌عباسی (که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد) نیز وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. شما با رزرو تور داخلی ارزان و سریع تور تهران در سفرمارکت می‌توانید از طیف وسیعی از جاهای دیدنی اطراف تهران نیز دیدن کرده و سفری خاطره‌انگیز را به پایتخت کشور تجربه کنید.
جاهای دیدنی اطراف تهران؛ مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است