search
menu

دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

دشت لار یکی از دیدنی‌های نزدیک شهر تهران بوده که در مرز استان‌های تهران و مازندران قرار گرفته است و یک مقصد محبوب و تماشایی برای طبیعت‌گردی و گردش محسوب می‌شود. این دشت که با نام پارک ملی لار نیز شناخته می‌شود، با وجود پوشش گیاهی فوق‌العاده و گونه‌های متنوع جانوری‌اش یک مقصد رؤیایی در فصول مختلف سال است.
این دشت در فصل بهار پوشیده از شقایق‌های قرمز است و منظره‌ای به‌یادماندنی دارد. در ادامه‌ی این نوشته درباره‌ی دشت لار دماوند بیشتر توضیح خواهیم داد.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

دشت لار کجاست؟

دشت لار در مرز استان‌های تهران و مازندران قرار گرفته است و دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. بخش شمالی و شمال شرقی آن در لاریجان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در استان تهران قرار گرفته است و بخشی از شمیرانات به شمار می‌آید. دشت لار که در دامنه‌ی کوه دماوند قرار دارد از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران، از جنوب به روستای افجه، امامه، لواسان بزرگ، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر و از شرق و شمال شرقی به کوه دماوند راه دارد.
دشت لار بسیار خوش‌آب‌وهواست و از قدیم‌الایام به آب‌وهوای دلنشین و خنک، دشت گل‌های زرد و سرخ، تنوع گیاهی و جانوری فوق‌العاده و چشمه‌های فراوان و پرآبش شناخته می‌شده است و یکی از ییلاقات تابستانی محبوب پادشاهان و حاکمان بوده است. این دشت که از زیباترین جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود در گذشته این دشت، بخشی از ناحیه تاریخی قصران از توابع طبرستان به شمار می‌آمده و دشت لار قصران نام داشته است.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟
دشت لار مساحتی به اندازه‌ی 73 هکتار و 500 مترمربع دارد و از سال 1354 با نام پارک ملی لار شناخته می‌شود و از سال 1361 با مصوبه‌ی شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست از مناطق حفاظت‌شده‌ی محیط‌زیست ایران به شمار می‌آید. همچنین 56 هزار هکتار از این دشت از سال 1370 منطقه‌ی شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شده است.

دیدنی های دشت لار


پوشش گیاهی و جانوری


دشت لار دماوند به تنوع پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری‌اش شناخته می‌شود. انواع گیاهان دارویی و خوراکی همچون کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین‌بیان، باریجه، گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، چای کوهی، بارهنگ و والک از انواع گیاهان موجود در ارتفاعات این دشت هستند.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟
به جز گل‌های دارویی و خوراکی، گل‌های زیبا و رنگارنگی همچون زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق در این دشت زیبا وجود دارند و به جذابیت‌های آن افزوده‌اند. این دشت به دلیل وجود این تنوع زیاد از گیاهان، یک مکان بسیار مناسب برای پرورش زنبور و تولید عسل است. تولید عسل در دشت لار در فصل بهار و از اوایل ماه خرداد آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟
دشت لار محل زندگی انواع جانوران منطقه‌ی البرز مرکزی است. در این دشت جانورانی همچون افعی دماوندی و البرزی، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری، خفاش، بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کل و بز کوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت و واشه قابل مشاهده‌اند و در رودخانه و دریاچه‌ی آن ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز به‌عنوان یک گونه‌ی جانوری تحت حفاظت زندگی می‌کند.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

شقایق‌های دشت لار


شاید معروف‌ترین و محبوب‌ترین بخش دشت لار، دشت شقایق‌های آن باشد. این دشت در فصل بهار و در اواسط اردیبهشت، مملو از شقایق‌های قرمز زیباست که منظره‌ای بسیار شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند و بسیاری از گردشگران را در این فصل به دشت لار دماوند می‌کشاند.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار


کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار با زیبایی فوق‌العاده‌شان برای کوهنوردی بسیار مناسب‌اند. از جمله کوه‌های موجود در این دشت می‌توان به زرشکی، گل زرد، کمردشت، سیاه چال، پهنک، دیو آسیاب، نمک کوسر، آرو برارو، کافر راه و کبود، اسب کلک و یخ کمر اشاره کرد. در جنوب این دشت نیز قله‌های مهرچال، آتشکده، ریزان، سیاه چال و ماز و در شمال شرقی آن کوه‌های خنسک و شادکوه قرار دارد.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

رودهای دشت لار


از میان کوه‌هایی که نام بردیم رودهای بسیاری جاری می‌شوند که در نهایت به دشت لار می‌ریزند و بر زیبایی و سرسبزی این دشت می‌افزایند. رود لار که سد لار برای روی آن تأسیس شده است، از مهم‌ترین و معروف‌ترین رودهای این منطقه است. به جز این رود، رودهایی همچون دیو آسیاب، سفید آب، ورارود، الرم، چهل بره، آب امام پهنک و آب سیاه چال نیز در این منطقه‌ی زیبا و شگفت‌انگیز وجود دارد.

آبشار سفیدآب


آبشار سفیدآب که با نام آبشار قو نیز شناخته می‌شود در انتهای دره سفید آب قرار دارد. دره‌ی سفیدآب محل قشلاق دامداران و عشایر و یکی از زیباترین مکان‌هایی است که در سفر به دشت لار می‌توانید به آن سر بزنید.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

دریاچه و سد لار


باوجوداینکه سد لار جزو پارک ملی لار به شمار نمی‌آید اما یکی از دیدنی‌های مهم استان مازندران است که در نزدیکی دشت لار مازندران قرار گرفته است. این سد در سال 1361 راه‌اندازی شده است و بخشی از آب رود لار را برای مصارف مختلف به تهران منتقل می‌کند و باقی آن در پلور به رود هراز می‌پیوندد. از آب سد لار برای تولید برق نیز استفاده می‌شود.
سد دریاچه‌ی لار برای گذراندن یک روز تعطیل همراه با تفریح و گردش بسیار مناسب است. امکان ماهیگیری، قایق‌رانی، طبیعت‌گردی و دوچرخه‌سواری در اطراف این منطقه وجود دارد. اولین مسابقات ماهیگیری پس از انقلاب اسلامی در سال 1379، در دریاچه‌ی سد لار برگزار شد. به‌طورکلی فصل مجاز برای ماهیگیری در این دریاچه از اوایل خرداد آغاز می‌شود و تا شهریور ادامه دارد. اگر علاقه‌مند به ماهیگیری در این دریاچه هستید، باید پروانه ویژه صید روزانه را از واحدهای محیط‌زیست قوشخانه، پلور و دلیچای دریافت کنید.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

زندگی عشایر دشت لار


همان‌طور که اشاره کردیم در دشت لار دماوند عشایر نیز زندگی می‌کنند و شما در این دشت می‌توانید، با زندگی این مردم زحمت‌کش و مهمان‌نواز که از شهرهای ورامین و پیشوای استان تهران برای ییلاق تابستانی به دشت لار می‌آیند، آشنا شوید.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

آب و هوای دشت لار

دشت لار در کوهپایه‌ی دماوند قرار گرفته و به همین دلیل منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا و ییلاقی به شمار می‌آید. آب‌وهوای پاک، خنک و مطبوع این منطقه در نیمه‌ی اول سال و به‌خصوص در فصل تابستان مسافران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. این منطقه که از زیباترین مسیرها و مناطق طبیعت‌گردی ایران به شمار می‌آید در نیمه‌ی دوم سال آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

بهترین زمان سفر به دشت لار

دشت لار در هر فصلی زیبایی منحصربه‌فردی دارد. در فصل بهار این دشت مملو از گل‌های شقایق قرمز بسیار زیباست و منظره‌ی آن به حدی چشم‌نواز است که از دیدن آن سیر نخواهید شد. فصل بهار و به‌خصوص از نیمه‌ی خرداد به بعد بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. در تابستان نیز هوای این منطقه بسیار ملایم و مطبوع و برای طبیعت‌گردی مناسب است. دشت لار دماوند در زمستان نیز می‌تواند برای طبیعت‌گردهای حرفه‌ای‌تر که به دنبال مناظر برفی و کوهستانی هستند، گزینه‌ی مناسبی باشد.

فاصله دشت لار تا تهران چقدر است؟

بخش شمالی دشت لار در استان مازندران، بخش لاریجان، شهرستان آمل قرار دارد و بخش جنوبی آن در محدوده‌ی شمیرانات تهران محسوب می‌شود از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. فاصله تهران تا دشت لار 70 کیلومتر است.

مسیر دشت لار با ماشین

مسیر دشت لار با ماشین متنوع است و اگر می‌خواهید با ماشین به دشت لار دماوند بروید، سه مسیر مختلف برای رسیدن به این منطقه وجود دارد.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟
مسیر اول از روستای ایرا آغاز می‌شود و تا پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه که در ورودی جنوبی پارک ملی لار قرار دارد، ادامه دارد. برای رسیدن به روستای ایرا می‌توانید از لواسان خارج شده و از برگ‌جهان و نیکنام‌ده عبور کنید و یا از مسیر جاجرود از کنار سد لتیان، رسنان، چهارباغ و روستای کلان عبور کنید و به ایرا برسید.
مسیر دوم از شهر پلور و از جاده‌ی آبعلی آغاز می‌شود و در نهایت به پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای که درب ورودی شرقی پارک ملی لار در آن قرار گرفته است، می‌رسد. مسیر سوم بیشتر توسط عشایر و دامداران مورداستفاده قرار می‌گیرد و عبور از آن نیاز به مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دارد. این مسیر از روستای گرمابدر آغاز می‌شود و در نهایت از سمت غرب به دشت لار می‌رسد.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

مسیر دسترسی از دشت لار به دشت هویج

قدیمی‌ترین مسیر دسترسی به دشت لار مسیری است که از دشت هویج می‌گذرد و در گذشته مسیر رفت‌وآمد دامداران منطقه‌ی افجه بوده است. این مسیر از افجه آغاز می‌شود و از دشت هویج لواسان و گردنه‌ی افجه به شم می‌گذرد و به لار خشک یا لار کوچک که به نام قلقلک نیز شناخته می‌شود می‌رسد. از لار کوچک باید مسیر خود را از رودخانه و کوه کافر ادامه دهید و پس از طی یک مسیر 26 کیلومتری به دشت لار خواهید رسید.
دشت لار؛ دشت شقایق های وحشی نزدیک تهران را می‌شناسید؟

اقامت در دشت لار

برای اقامت در دشت لار گزینه‌های متنوعی پیش رو خواهید داشت. یکی از گزینه‌های محبوب برای اقامت در دشت لار برپایی کمپ در طبیعت زیبای این منطقه است. البته برای برپایی کمپ باید تجهیزات مناسب همراه داشته باشید و هماهنگی‌های لازم را نیز با محیط‌بانی این منطقه انجام دهید. اقامت در اقامتگاه‌های عشایری دشت لار و یا اقامت در شهرهای نزدیک این منطقه نیز گزینه‌های دیگری هستند که بری اقامت در دشت لار وجود دارد.

کلام آخر

اگر به دنبال مقصدی برای یک سفر یک‌روزه‌ی جذاب به دل طبیعت هستید، دشت لار در نزدیکی شهر تهران، یک گزینه‌ی ایده‌آل برای شما خواهد بود. همانطور که گفتیم دشت لار و یا پارک ملی لار یک مقصد گردشگری زیبا در اطراف تهران است که در آن جذابیت‌های طبیعی متنوعی همچون رودها، گونه‌های جانوری متنوع و پوشش گیاهی منحصربه‌فرد وجود دارد. باتوجه‌به اطلاعاتی که در این نوشته ارائه شد، می‌توانید با زمان مناسب برای سفر به دشت لار، مسیر دسترسی به آن و تجهیزات لازم برای این سفر آشنا شوید و یک سفر مطمئن و به‌یادماندنی را تجربه کنید.

سؤالات متداول


مسیر دشت لار با ماشین به چه صورت است؟


مسیر دشت لار با ماشین به سه شکل قابل طی کردن است. یکی از آن‌ها از روستای ایرا، دیگری از شهر پلور و سومین مسیر از روستای گرمابدره آغاز می‌شود.

فاصله تهران تا دشت لار چقدر است؟


فاصله تهران تا دشت لار 70 کیلومتر است.

آب و هوای دشت لار دماوند در طول سال چگونه است؟


دشت لار آب‌وهوایی کوهستانی دارد و یک منطقه‌ی ییلاقی در فصل تابستان به شمار می‌آید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است