search
menu

جاهای دیدنی طالقان

[ پنهان کردن ]
معرفی طالقان
معرفی دیدنی‌های طالقان
دریاچه و سد طالقان
آبشار کرکبود
آبشار و روستای اورازان
آبشار سوهان (چره)
روستای میر
آبشار شله بن
روستای دیزان
ارژنگ قلعه
آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید
کتیبه گردنه عسلک طالقان
خانه آیت الله طالقانی
غار پنجعلی
امامزاده هارون
دیگر جاهای دیدنی طالقان
چگونه به طالقان برویم؟
در نزدیکی طالقان چه جاهای دیدنی دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی طالقان چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی وجود دارند؟
در نزدیکی طالقان چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی وجود دارند؟
یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در اطراف تهران و کلان شهر کرج که شاید بیشتر مردم با آن ناآشنا هستند و یا کمتر به فکرشان می‌رسد که به آن سفر کنند، شهرستان زیبا و سرسبز طالقان است. معمولا با آمدن نام تهران و کرج تصویری از خیابان‌های پرترافیک و هوای آلوده در ذهنمان مجسم می‌شود و هرگز به فکرمان نمی‌رسد که در اطراف این دو کلان‍‌شهر بهشتی گمشده به نام طالقان وجود دارد و می‌تواند مقصد فوق العاده‌ای برای تعطیلات چند روزه باشد. کسانی هم که در دیگر شهرهای ایران زندگی می‌کنند، می‌توانند با خرید بلیط هواپیما تهران و یا کرج فرصت بازدید از طالقان را داشته باشند. اگر درباره طالقان و دیدنی‌های آن (Taleghan Attractions) هیچ نمی‌دانید، این مقاله راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.
این بار که بار سفر چند روزه را می‌بندید، طالقان را در گوشه‌ای از ذهنتان نگه دارید و برنامه سفر به طالقان را ترتیب دهید. زیرا طالقان یکی از مکان های دنج و خلوت اطراف تهران محسوب می‌شود.

معرفی طالقان


طالقان، شهرستانی در استان البزر است و از شمال به مازندران و الموت و از جنوب به فشگلدره و ساوجبلاغ منتهی می‌شود. مرکز شهرستان طالقان شهرک است و در یکی از مناطق ییلاقی رشته کوه البرز قرار دارد. فاصله طالقان از تهران حدود ۱۲۰ کیلومتر است و برای کسانی که قصد سفر یک روزه به یکی از جاهای طبیعت گردی تهران را دارند، طالقان می‌تواند گزینه خوبی باشد.
جاهای دیدنی طالقان

معرفی دیدنی‌های طالقان


در طالقان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و زیبا و آب و هوای خوش و دلنشین، جاذبه‌های تاریخی و مقدس نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها می‌تواند تجربه خوب و به یاد ماندنی برایتان باشد.

دریاچه و سد طالقان


اگر به طبیعت و طبیعت گردی علاقه‌مند هستید، به احتمال زیاد نام دریاچه و سد طالقان به گوشتان خورده است. سد طالقان، یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است و به روی رودخانه شاهرود قرار دارد. رود شاهرود از کوه‌های استان مازندران سرچشمه گرفته و جریان می‌یابد و در مسیرش از دره طالقان عبور می‌کند. از سال ۱۳۸۵ سد طالقان مورد بهره برداری قرار گرفت. آب آشامیدنی مورد نیاز بسیاری از شهرهای کرج از سد طالقان تأمین می‌گردد. همان طور که از قدیم گفته‌اند، هر کجا آب هست، آبادی هست؛ امروزه سد طالقان نیز تنها یک سد تأمین کننده آب آشامیدنی نیست، بلکه به یک جاذبه گردشگری مهم و پرطرفدار در طالقان تبدیل شده است. چمنزارهای متعددی در اطراف سد طالقان وجود دارند که برای کمپینگ و پیک نیک بسیار مناسب هستند. اگر اهل ماهیگیری هستید، در بازدید از سد طالقان اسباب و وسایل ماهیگیری‌تان را فراموش نکنید. در سد طالقان ماهی‌هایی چون قزل آلای رنگین کمان، کپور و زردپر زندگی می‌کنند و قابل صید هستند. گفتنی است که در روزهای آخر هفته اطراف سد طالقان مملوء از گردشگر و ازدحام می‌شود. بنابراین، برای این که از بازدیدتان لذت ببرید، از قبل برنامه ریزی لازم را انجام دهید.
جاهای دیدنی طالقان

آبشار کرکبود


برای کسانی که عاشق عکاسی در مناظر زیبا و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در شبکات اجتماعی هستند، بازدید از آبشار کرکبود طالقان به شدت پیشنهاد می‌گردد. سلفی‌ها و عکس‌هایی که در کنار این آبشار می‌گیرید، بیشترین بازدید و پسند را در صفحه اجتماعی‌تان خواهند داشت. آبشار زیبای کرکبود در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده و حدود ۱۴ کیلومتر از طالقان فاصله دارد. آبشار کرکبود با وجود این که خیلی بزرگ نیست، بسیار باصفا و دیدنی است. ارتفاع آبشار کرکبود 5 متر است اما سرعت و حجم آبی که از آن جریان دارد، به قدری زیادی است که آبشار میان صخره‌هایی با ارتفاع ۳۰ الی ۵۰ متری بسیار باعظمت‌تر و بزرگ‌تر از چیزی که هست، جلوه می‌نماید. نام آبشار به دلیل رنگ کبودی که از صخره‌های اطرافش می‌گیرد، ""کرکبود"" انتخاب شده است.

آبشار و روستای اورازان


گوشه و کنارهای طالقان به قدری سرسبز و زیبا هستند که بازدید نکردن از آن‌ها هم به طبیعت و هم به خودی کم لطفی محسوب می‌شود. یکی از سرسبزترین و باصفاترین روستاهای طالقان روستای اورازان است که از شمال طالقان ۱۲ کیلومتر فاصله دارد و با آبشارها و چشمه‌های پرآبش معروف شده است. باغ‌های گردو و لاله بزرگ نیز زیبایی منطقه را دوچندان کرده‌اند. جالب است بدانید روستای اورازان زادگاه نویسنده شهور ایرانی، جلال آل احمد است. وی در گذشته کتابی به نام اورازان قلم زده است. از آبشارهای زیبا و باصفای روستای اورازان می‌توان آبشار حیاط، آبشار سرخ بند، آبشار خشکه چال، آبشار سیاه بند و آبشار وری ید را نام برد. حتما و حتما در سفر به طالقان از آبشار و روستای اورازان بازدید کنید.
جاهای دیدنی طالقان

آبشار سوهان (چره)


سوهان، یکی دیگر از روستاهای زیبای طالقان است. در ارتفاعات روستای سوهان آبشاری با همین نام وجود دارد که متشکل از شش آبشار مختلف است و ""چُره"" بلندترین آبشار مجموعه آبشاری سوهان شناخته می‌شود. آبشار سوهان از شهرک طالقان حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و در نزدیکی روستای سوهان واقع شده است. برای رفتن به آبشار سوهان یک مسیر پر پیچ و خمی را باید طی کنید. اما قطعا طی کردن این مسیر برای بازدید از آبشار سوهان می‌ارزد. می‌توان گفت برای بازدید افراد با توانایی متوسط از آبشار سوهان دو ساعت و یا شاید بیشتر زمان نیاز است. همچنین گفتنی است آبشار سوهان، از آبشارهای پرآب طالقان به حساب می‌آید.

روستای میر


یکی از جاهای دیدنی بکر ایران برای گذراندن تعطیلات آخر هفته، روستای میر در طالقان است. روستای سرسبز و باصفای میر در فاصله ۴۰ کیلومتری از جنوب طالقان واقع شده و به دلیل داشتن طبیعت بکر و غنی زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری است. در حال حاضر روستای میر ۳۰۰ نفر جمعیت دارد. محیط و طبیعت روستای میر دست نخورده و بکر است و به همین خاطر لطفا در صورت سفر به طالقان و بازدید از روستای میر از ریختن زباله در طبیعت و یا روشن کردن آتش در جنگل‌ها و باغ‌ها خودداری کنید.

آبشار شله بن


اکثر آبشارهای طالقان در تمام فصول پرآب و روان هستند. یکی از آبشارهای زیبا و پرآب طالقان آبشار شله بن است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. منطقه‌ای که آبشار شله بن در آن واقع شده بسیار خوش آب و هوا است و همین نیز باعث محبوبیت آبشار میان گردشگران شده است. از دیگر مشخصه‌های مهم آبشار شله بن طالقان می‌توان به طبیعت بکر آن اشاره کرد. آبشار شله بن از شمال طالقان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و آب آن از قله‌های خسبان سرچشمه گرفته و جاری می‌شود. در ادامه مسیر نیز رودخانه‌ای به نام خسبان را تشکیل می‌دهد. آبشار زیبای شله بن دارای سه طبقه است و برای رفتن به مرتفع‌ترین بخش آن بایستی از کوچه باغ‌ها و گذرگاه‌های زیبای روستا عبور کرد.

روستای دیزان


روستای دیزان طالقان، این موضوع را اثبات می‌کند که طالقان بهشت ییلاق‌های اطراف تهران است. اگر بخواهیم به چند موارد از زیبایی‌های روستای دیزان اشاره کنیم دشت‌ها و مراتع سرسبز، آب و هوای تمیز، صدای آرامش بخش آب و نغمه خوانی زیبای پرندگان را نعریف می‌کنیم. از جمله دلایل جذب گردشگران به روستای دیزان طالقان محیط باصفا و دلنشین آن است. مطمئن باشید در بازدید از روستای دیزان طالقان خاطره‌ای به یاد ماندنی و زیبا برایتان رقم خواهد خورد.
جاهای دیدنی طالقان

ارژنگ قلعه


همان طور که پیش‌تر ذکر شد، در طالقان تنها جاذبه‌های طبیعی شهرت و آوازه ندارند، بلکه جاذبه‌های تاریخی و ارزشمند طالقان نیز در جذب گردشگران نقش پررنگی دارند. یکی از جاذبه‌های مشهور و قدیمی طالقان که از قرن ششم هجری به جا مانده، متعلق به ارژنگ قلعه در روستای ""میناوند"" است. امیر کیا محمد بزرگ امید، در سال ۵۴۴ هجری دستور ساخت ارژنگ قلعه را به منظور جلوگیری از حملات احتمالی دشمنان در دوره اسماعیلیان صادر کرد. امروزه، تنها بخشی از بنای باستانی و کهن ارژنگ قلعه را می‌توان مشاهده کرد. این قلعه در گذشته با نام‌های دل جنگ و قلادوش نیز شناخته می‌شد.

آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید


در میان جاذبه‌های مذهبی طالقان می‌توان به آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید اشاره کرد که پیشینه‌اش به دوران پس از اسلام برمی‌گردد. این امامزاده در شهرستان ساوجبلاغ از توابع شهرستان طالقان واقع شده و میان اهالی منطقه محبوبیت خاصی دارد. گفته می‌شود امامزاده قاضی میر سعید از نوادگان امام محمد باقر (ع) بوده و در دوران صفوی به دلیل قضاوت‌های عادلانه‌اش از سوی مردم این چنین لقب گرفته است. در روزهای تاسوعا و عاشورا مراسم پرشور سوگواری اباعبدالله در امامزاده قاضی میر سعید برگزار می‌گردد. آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. چنان چه بخواهید به این امامزاده بروید بایستی به سمت روستای حسنجون و سید آباد طالقان حرکت کنید.

کتیبه گردنه عسلک طالقان


کتیبه گردنه عسلک طالقان، لوحی به جا مانده از دوره قاجار است که سنگ نبشه گردنه عسلک نیز نامیده می‌شود و جزو آثار تاریخی و مرموز طالقان به حساب می‌آید. متأسفانه درباره این لوح سنگی اطلاعات زیادی در دست نیست و حتی کارشناسان و باستان شناسان نتوانسته‌اند متون نوشته شده روی سنگ را به درستی تعبیر نمایند. تنها اطلاعاتی که درباره کتیبه گردنه عسلک طالقان وجود دارد این است که کتیبه در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه به دستور شخصی به نام ایوب میر دفتر ساخته شده و حواشی آن درباره ساخت نهر آب است. این لوح سنگی در 3 کیلومتری جنوب غرب گردنه عسلک و در روستای گراب قرار دارد.

خانه آیت الله طالقانی


بد نیست در گشت و گذارهایتان میان جاذبه‌های طالقان سری هم به خانه آیت الله طالقانی بزنید. وی در دوران پهلوی از مبارزان تأثیرگذار بود و در سال ۱۳۵۸ درگذشت. معماری خانه آیت الله طالقانی به دوره قاجاریه مربوط است و در ساخت آن از مصالحی چون خشت و گل استفاده شده است. برای بازدید از خانه آیت الله طالقانی به روستای گیلرد در طالقان بروید.

غار پنجعلی


غار پنجعلی در طالقان از جمله مکان‌هایی است که می‌توانید به پیشینه و اهمیت طالقان یقین داشته باشید. غار پنجعلی،یک غار بزرگی است که در جنوب روستای باریکان و ضلع مالی روستای میناوند واقع شده است. قدمت غار پنجعلی سه هزار سال بوده و طبق نظر کارشناسان باستان شناسی تخمین زده می‌شود که این غار در ادوار تاریخی به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. غار پنجعلی دارای دو ورودی بزرگ است و عمق فضای داخلی‌اش به ۶ متر می‌رسد. نام غار پنجعلی طالقان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده هارون


یکی دیگر از اماکن مذهبی و دیدنی شهرستان طالقان امامزاده هارون است. امامزاده هارون در روستای جوستان و شمال رودخانه شاهرود قرار گرفته و گفته می‌شود از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) بوده است. اما با این حال بارگاه این فرد بزرگوار چندان بزرگ و باشکوه نیست. طبق اسنادی که وجود دارند، بقعه امامزاده هارون در گذشته توسط شاه طهماسب اول و شاه عباس اول مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. روی دیوار ورودی سنگ مرمر سفید رنگی نصب گردیده که متعلق به دوران صفوی است.

دیگر جاهای دیدنی طالقان


زیبایی‌ها و جذابیت‌های شهرستان طالقان تنها در مواردی که ذکر شدند، محدود نمی‌شوند و مکان‌های دیدنی و بکر فراوانی در این منطقه وجود دارند که بازدید از تک تک آن‌ها ارزشمند است. بناهای تاریخی، اماکن مذهبی متعدد، مراتع سرسبز، طبیعت بکر و دست نخورده، آبشارهای زلال و پرآب و چشمه‌های روان از جمله دیدنی‌های اطراف تهران یعنی شهرستان طالقان هستند.

چگونه به طالقان برویم؟


جاده اصلی طالقان، حدودا ۵۰ کیلومتر پس از جاده کرج به سمت قزوین قرار دارد. پس از آن که از منطقه زیاران عبور کردید، با کمک تابلوهای راهنمای نصب شده در مسیر می‌توانید به سمت ییلاق طالقان حرکت کنید. از جاده چالوس نیز یک مسیر خاکی به سمت شرق طالقان وجود دارد که به دلیل بارش سنگین برف و باران در آن، تنها در فصل تابستان قابل استفاده است. چنان چه بخواهید از طریق این مسیر به سمت طالقان حرکت کنید، حتما قبل از سفر از ایمنی وضعیت جاده و شرایط آب و هوایی اطمینان حاصل کنید.
جاهای دیدنی طالقان

در نزدیکی طالقان چه جاهای دیدنی دیگری وجود دارند؟


زیارتگاه شعیب بن صالح: ۴.۷ کیلومتر
امامزاده زکریا: ۷.۸ کیلومتر
روستای جوستان: ۱۳ کیلومتر
آبونک جوعر باغ: ۱۴.۸ کیلومتر
امامزاده حسن: ۳۴.۴ کیلومتر

در نزدیکی طالقان چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی وجود دارند؟


هتل ساحل: ۸۵۰ متر
هتل چشم انداز: ۱.۳ کیلومتر
هتل نگینه: ۲.۸ کیلومتر
هتل داریوش: ۱۰.۲ کیلومتر
هتل رجینا: ۱۲.۳ کیلومتر

در نزدیکی طالقان چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی وجود دارند؟


هتل و رستوران صدف: ۶۰۰ متر
دیزی سرای محمد: ۷۰۰ متر
باغ رستوران جاپا: ۱.۲ کیلومتر
رستوران دره: ۱.۶ کیلومتر
کافه رستوران ترنج: ۱۰.۹ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است