search
menu

روستای شهرستانک

[ پنهان کردن ]
موقعیت روستای شهرستانک
راه دسترسی به شهرستانک
بهترین زمان سفر به شهرستانک
تاریخچه روستا شهرستانک
مکان‌های گردشگری روستا شهرستانک
امکانات روستا
نکات مهم در سفر به شهرستانک
روستای شهرستانک یکی از زیباترین روستاهایی است که در نزدیکی تهران قرار گرفته است و از جاهای دیدنی کرج به شمار می رود. اگر به سفرهای یک روزه و کوه‌نوردی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به دیدن این روستای زیبا بروید.
شهرستانک در گذشته به نام شارسونک نیز شناخته می‌شد. این روستا بافت سنتی و قدیمی دارد و پیشینه آن به قرن ششم هجری قمری بازمی‌گردد. این روستا زمین حاصلخیز و آب و هوای مطلوبی دارد و سرشار از چشمه‌هایی است که از البرز سرچشمه می‌گیرند. این روستا در حال حاضر جمعیت زیادی ندارد و به سمت متروکه شدن می‌رود با این حال زیبایی‌های آن همچنان پابرجا است. اگر از شهرهای دیگر ایران بلیط هواپیما به تهران خریداری کرده‌اید و قصد سفر به تهران دارید، حتماً سری به این روستا بزنید تا بتوانید از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آن لذت ببرید.
در این مقاله به معرفی روستای شهرستانک، موقعیت آن و دیگر ویژگی‌های این روستا خواهیم پرداخت.
روستای شهرستانک

موقعیت روستای شهرستانک


این روستا از توابع بخش آسارا واقع در استان البرز است. این روستا در گذشته مرکز بخشی به نام کن بود اما در اواخر سال ۱۳۲۶ دهستان شمیران به یک بخش مجزا تبدیل شد و دهستان‌های شهرستانک، ارنگه و لورا زیرمجموعه کرج شدند. شهرستانک یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود.
شهرستانک در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج قرار گرفته است. این روستا مرز استان البرز و استان تهران را پوشش داده است. شهرستانک از سطح دریا ارتفاعی معادل ۲۱۹۰ متر دارد. شهرستانک جاده کوهستانی بسیار زیبایی دارد و دره‌های سرسبز آن زبانزد تمامی مردمان منطقه است. کوچه‌های محلی، باغ‌های میوه و دریاچه‌های دیدنی به جذابیت این روستا افزوده‌اند.
این روستا از شمال به روستای کسیل و از سمت جنوب به سولقان، کن و امام‌زاده داوود منتهی می‌شود. از شرق روستای شهرستانک با روستای آهار و شکراب همسایه است و از غرب نیر به شلینک، لانیز و سرک محدود می‌شود.

راه دسترسی به شهرستانک


از میدان آزادی تا روستای شهرستانک حدوداً ۶۰ کیلومتر فاصله از آزادراه تهران شمال وجود دارد. در واقع با یک ساعت رانندگی می‌توانید به این روستای خوش آب و هوا برسید. می‌توانید از راه پر پیچ و خم چالوس نیز به این روستا برسید و همزمان از جاده زیبای چالوس نیز لذت ببرید. اگر این راه را برای رسیدن به شهرستانک انتخاب می‌کنید باید بدانید که مسافتی معادل ۸۴ کیلومتر و برابر با دو ساعت رانندگی را پیش رو دارید.
برای رسیدن به روستای ییلاقی شهرستانک می‌توانید چند راه مختلف را انتخاب کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
سفر با ماشین شخصی
یکی از راحت‌ترین راه‌ها جهت رسیدن به روستای شهرستانک، استفاده از خودروی شخصی است.
• برای این کار می‌توانید از جاده کرج – چالوس استفاده کنید. در ابتدا باید از تهران به سمت کرج رانندگی کنید و پس از آن از خروجی جاده چالوس خارج شوید. پس از طی ۴۴ کیلومتر به روستاهای آسارا، درده و ماهان می‌رسید که باید از آن‌‎ها عبور کنید و تا نزدیکی‌های گچسر بروید. در نزدیکی گچسر به دوراهی شهرستانک می‌رسید. درست در ابتدای دوراهی یک تابلو سبز رنگ وجود دارد که مسیر رسیدن به شهرستانک را به شما نمایش می‌دهد. پس از این که وارد دو راهی شهرستانک شدید، باید مسیر ۱۰ کیلومتری را طی کنید تا به روستا برسید.
• یکی دیگر از راه‌های رسیدن به شهرستانک استفاده از آزادراه تهران – شمال است. برای این کار باید وارد آزادراه تهران – کرج شده و از خروجی آزادگان شمال خارج شوید. برای رسیدن به شهرستانک باید مسافتی معادل ۵۰ کیلومتر طی کنید. در اتوبان آزادگان پس از عبور از خروجی شهید خرازی، به آزادراه تهران – شمال می‌رسید. در این آزادراه باید ۴۰ کیلومتر رانندگی کنید تا وارد جاده چالوس شوید و سپس از خروجی سمت چپ جاده وارد جاده شهرستانک شوید. هنگامی که وارد مسیر شهرستانک شدید باید مسیر ۹ کیلومتری طی کنید تا به این روستای زیبا برسید.
پیشنهاد ما به شما این است که خودروی شخصی خود را پیش از روستا پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید تا بتوانید از زیبایی‌های روستا لذت ببرید.
سفر با وسایل نقلیه عمومی
می‌توانید به کمک وسایل حمل و نقل عمومی خود را به روستای شهرستانک برسانید. برای این کار باید از اتوبوس‌هایی که از جاده چالوس به سمت شهرهای شمالی می‌روند، استفاده کنید. در طول مسیر باید حواستان باشد تا در دوراهی شهرستانک پیاده شوید و منتظر بمانید تا خودروهایی از این جاده عبور کنند. البته لازم به ذکر است که ممکن است در راه برگشت وسیله نقلیه پیدا نکنید و یا مجبور شوید مدت زمان زیادی را منتطر بمانید. در نتیجه بهتر است اگر می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، از تورهای مسافرتی کمک بگیرید. این تورها در اغلب روزهای سال برگزار می‌شوند.
سفر از راه کوهنوردی
اگر به طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کوهنوردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید مسیر شهرستانک را از راه کوه‌ها و پیاده طی کنید.
• برای این کار باید از قله توچال اقدام کنید و در مسیر کوهنوردی از سمت غرب توچال باید به پایین بروید پس از طی مسیری به مدت 1 ساعت به قله شاه‌نشین شهرستانک می‌رسید. پس از آن باید یک ساعت و نیم دیگر را پیاده طی کنید البته لازم به ذکر است که این مسیر راحت و سبک است.
در این مسیر می‌توانید سری به کوچه‌باغ‌های شهرستانک بزنید و از طبیعت آن لذت ببرید. این مسیر به کاخ ناصری می‌رسد. جاده ناصری از گذشته‌های دور یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی شهر ری و مازندران بوده است و در دوره قاجار پیشرفت کرده است. بسیاری از کوهنوردان همچنان از این جاده مخصوص استفاده می‌کنند.
علاوه‌بر مسیر بالا می‌توانید به کمک تله‌کابین توچال به ایستگاه هفتم بروید و از آن جا پس از طی یک مسیر سه ساعت و نیمی، خود را به کاخ ناصری برسانید و پس از آن به دیگر قسمت‌های روستا سر بزنید. این مسیر سراشیبی است اما سختی زیادی ندارد.
روستای شهرستانک

بهترین زمان سفر به شهرستانک


شهرستانک در اغلب ماه‌های سال آب و هوای مطلوب و معتدلی دارد. این روستا در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها دلپذیر و معتدل است. این روستا ۵ ماه از سال سرد و یخبندان است و سفر به آن در این ماه‌ها سخت‌تر از سایر ماه‌ها است. به همین دلیل این روستا یک منطقه ییلاقی محسوب می‌شود. سفر به این روستا در تمامی ماه‌ها لطف خودش را دارد اما دقت کنید که اگر در فصل زمستان به این روستا سفر می‌کنید ابزار و تجهیزات لارم را با خود به همراه داشته باشید.
• اگر به طبیعت بهاری و تماشای شکوفه‌های گل علاقه‌مند هستید، فصل بهار را جهت سفر به شهرستانک انتخاب کنید. در این فصل، روستا هنور کمی خنک است اما آب و هوای مطلوبی دارد.
• تابستان‌های شهرستانک نیز طبیعت بسیار زیبایی دارد. در این فصل درختان هنوز سرسبز هستند و باغ‌های میوه زیبایی منطقه را دو چندان می‌کنند. آب و هوای شهرستانک در تابستان بسیار دلپذیر است.
• شهرستانک در فصل پاییز حال و هوای دیگری دارد. تماشای درختان طلایی پوش در کنار آواز پرندگان بسیار لذت‌بخش است. شهرستانک در پاییز آب و هوای خنک و معتدلی دارد. می‌توان گفت یکی از بهترین فصل‌ها جهت سفر به شهرستانک فصل پاییز است.
• فصل زمستان در این روستا بسیار سرد و برفی است. اگر به طبیعت سفیدپوش علاقه‌مند هستید، این فصل را جهت سفر به شهرستانک انتخاب کنید. اما تجهیزات لازم و لباس مناسب برای سفر را فراموش نکنید.
اقلیم روستا
در دامنه‌ها و کوهپایه‌های شهرستانک گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید گونه‌های مختلف قارچ کوهی، پونه، شورک، ریواس و ... را مشاهده کنید. از گونه‌های جانوری منطقه نیز می‌توان به شغال، روباه، آهو، قوچ، گرگ، خرگوش، کبک، بز کوهی و ... اشاره کرد.

تاریخچه روستا شهرستانک


این روستا از گذشته‌های دور حدود ۴۰۰۰ سال پیش تا به امروز بسیار خوش آب و هوا بوده است و وجود چشمه‌های گوناگون سبب شده است تا مردمان زیادی در این منطقه ساکن شوند و اطراف کوهپایه و رودخانه تشکیل روستا بدهند. سال‌های پیش که خاک‌های این روستا جهت ساخت و ساز زیر و رو می‌شد، قبرهایی کشف شد که مربوط به دوره ذرتشتیان باستان بوده است.

مکان‌های گردشگری روستا شهرستانک


این روستا مکان‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. علاوه‌بر طبیعت دلربا، تاریخ این منطقه نیز سبب جذب گردشگران زیادی شده است. در ادامه به برخی از بهترین مکان‌های گردشگری شهرستانک اشاره خواهیم کرد.
رودخانه و آبشار
یک رودخانه نسبتاً پرآب در شهرستانک وجود دارد که تقریباً از وسط روستا عبور می‌کند. این رودخانه نهایت به کرج می‌ریزد و آب آن بسیار گوارا و خنک است. این منطقه طبیعت دیدنی و جذابی دارد و برای عکاسی نیز بسیار مناسب است. منشا این رودخانه چشمه گل کیله است.
قلعه دزبند
این قلعه در شهرستانک به قلعه دختر نیز شهرت دارد. موقعیت این قلعه روی خط‌الراس کوه و بر فراز مرتفع‌ترین قله شهرستانک است. این بنا دارای سه پایه، سه اتاق و یک سقف و یک کف است و در حال حاضر خرابه‌هایی از آن باقی مانده است. از این بنا اغلب به عنوان دیده‌بانی استفاده می‌شده است و مصالح اصلی آن از سنگ، ساروج و ملات است. برای رسیدن به این قلعه باید از مسیر سمت چپ کوه شاه‌نشین حرکت کنید و پس از نیم ساعت به این بنا می‌رسید.
کاخ ناصری
یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری شهرستانک کاخ ناصری است که به کاخ شهرستانک نیز شهرت دارد. این کاخ در سال ۱۲۵۷ و در دوره حکومت ناصرالدین‌شاه تاسیس شد. ساخت این بنا ۳ سال طول کشید و معمار آن آقا محمد ابراهیم خان به لقب معمارباشی بوده است. در این کاخ، جشن‌های باشکوهی همچون جشن آشپزان برگزار می‌شد. ناصرالدین شاه برای سفر به شهرستانک از جاده مخصوص استفاده مب‌کرد و با بیش از ۱۵۰۰ خدمه به این روستا سفر می‌کرد. این مسیر صعب‌العبور بود به همین دلیل ناصرالدین‌شاه دستور ساخت قصر یاقوت در سرخه‌حصار را صادر کرد و پس از آن جشن آشپزان در آن منطقه برگزار شد. این کاخ از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است و در یک محوطه ۸۰۰۰ متری واقع شده است. قسمت‌های خارجی این کاخ مستطیل شکل و ورودی شاهی آن نیم دایره است. ساختمان دیوان‌خانه نیز از دو طبقه ساخته شده است که در معماری داخلی آن از گچ‌بری‌های زیبا و کاغذدیواری‌های آلمانی استفاده شده بود. با گذشت زمان و بی‌توجهی به این بنای تاریخی، قسمت‌های زیادی از این کاخ تخریب شده است و دیواره‌هایش پر از نوشته‌های مسافران است. برای رسیدن به این کاخ باید مسیری معادل ۶.۵ کیلومتر را به سمت جنوب روستا طی کنید و به سمت ارتفاعات شاه‌نشین حرکت کنید. این مسیر حدوداً دو ساعت طول می‌کشد. کوهنوردانی که از توچال به سمت شهرستانک حرکت می‌کنند، کاخ ناصری اولین بنایی است که با آن مواجه می‌شوند.
کتیبه شهرستانک
در کنار کاخ ناصری یک کتیبه در ابعاد نسبتاً بزرگ قرار گرفته است که روی آن کنده‌کاری شده است. به گفته محلی‌های این منطقه، در زمان استراحت ناصرالدین‌شاه این سنگ از صخره جدا شده است و بدون وارد شدن هیچ خسارتی در کنار کاخ قرار گرفته است. پس از این اتفاق ناصرالدین‌شاه دستور می‌دهد تا این داستان روی کتیبه نوشته شود. در حال حاضر این نوشته‌ها خوانا نیستند.
تپه شنستون
شن‌ستان یا تپه شنستون در قسمت جنوبی دره گل کیله قرار گرفته است. در گذشته از این منطقه برای کشت و پرورش محصولات مختلف استفاده می‌شد. به همین دلیل سنگ‌های بزرگی در پیرامون این زمین جمع‌آوری شده‌اند.
درخت سرو اورس
این درخت قدمت بسیار زیادی دارد و بومیان منطقه به آن هورست نیز می‌گویند. این درخت بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد و ارتفاع آن ۱۷ متر و پهنای آن حدوداً ۱۴ متر است. برای رسیدن به این درخت باید از سمت جنوب شرقی روستا یک مسیر خاکی پیدا کنید و بالا بروید.
روستای شهرستانک

امکانات روستا


اگر قصد سفر یک روزه به شهرستانک دارید، بهتر است وعده غذایی خود را به همراه داشته باشید. البته شاید بتوانید آش یا غذاهای سبکی دیگری نیز در روستا پیدا کنید اما این روستا رستوران و غذاخوری ندارد. چندین مسجد، مرکز بهداشت، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های برپایی کمپ و مغازه‌های محلی کوچک در این روستا و در نزدیکی کاخ ناصری وجود دارند. این روستا امکانات اقامتی و هتل ندارد اما می‌توانید در مکان‌های مخصوص چادر بزنید و شب را در آن سپری کنید.

نکات مهم در سفر به شهرستانک


• تمامی مسیرها در شهرستانک پیاده صورت می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است از قبل آمادگی داشته باشید.
• چیدن میوه‌های باغ بدون اجازه بومی‌های منطقه کار درستی نیست. در تمامی قسمت‌های روستا افراد محلی هستند که می‌توانید محصول مورد نظر خود را از آن‌ها خریداری کنید.
• این روستا امکانات رفاهی زیادی ندارد به همین دلیل بهتر است وسایل مورد نیاز خود را از قبل تهیه کنید.
• اگر برای اولین بار به این منطقه سفر می‌کنید بهتر است از یک راهنما کمک بگیرید و یا از نقشه و گوگل مپ استفاده کنید زیرا درون روستا تابلو و راهنماهای بسیار محدودی وجود دارد.
• برای سفر به شهرستانک به کفش مناسب، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، خوراکی، آب، کیسه زباله، لباس گرم و وسایل کمپ نیاز خواهید داشت.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است