search
menu

دشت آزو

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از دشت آزو را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دشت آزو
چگونه به دشت آزو برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دشت آزو
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دشت آزو
بر پهنه دامنه رشته‌کوه‌های البرز دشتی بهشتی گسترده شده که پوشیده از گل‌ است، و سبزه‌زاری که تا چشم کار می‌کند، ادامه دارد. دشت آزو طبیعتی سرسبز و پوشیده از گل‌های رنگارنگ و لاله‌های وحشی است. در فصل بهار پوشش سبز گیاهی و گل‌های زرد این دشت همانند فرشی رنگ‌رنگ است که بر زمین گسترده شده باشد. در این فصل دامنه‌های کوه هم تماشایی است. لاله‌های وحشی کوهپایه‌ها نیز جلوه‌ای دیگر از زیبائی طبیعت را در دل این دشت به تماشا گذاشته‌اند.
بر بلندای دشت آزو که بایستید، چشم‌اندازی از قله دماوند را می‌بینید که شاید در هیچ جای دیگر قابل دیدن نباشد. روستای نوا از توابع شهرستان آمل گذرگاهی است که شما را به دشت آزو می‌رساند. هوای خنک و بی‌نظیر، آسمان صاف و پاک، چشم‌‌اندازهای زیبا، آب خنک و چشمه‌هایی که از دل طبیعت می‌جوشند، گوشه‌ای از زیبائی‌های این روستا هستند.
روستای نوا از توابع شهرستان آمل است و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است که برای دیدن دشت آزو به این منطقه می‌آیند. همه گردشگران برای رسیدن به دشت بهشتی آزو باید از این روستا گذر کنند.
دشت آزو

چرا بازدید از دشت آزو را پیشنهاد می کنیم؟


دلایل زیادی می‌تواند شما را به این منطقه شگفت‌انگیز بکشاند
* دیدار طلوع و غروب آفتاب در دل دشتی گسترده یکی از زیباترین صحنه‌های آفرینش است که سفر به این منطقه تقدیم نگاه شما می‌کند.
* عکاسی از دشت آزو هرساله گردشگران و عکاسان بسیاری را به این منطقه زیبا می‌کشاند. سفر به این دشت به شما هم فرصتی برای عکاسی و ثبت تصاویر ماندگار می‌دهد.
* اگر شبی در دشت آزو ماندگار شدید، ستاره‌های درخشانی را که بر پهنه آسمان خودنمایی می‌کنند را می‌بینید. بسیاری از گردشگران فقط به خاطر دیدن آسمان شب در دشت آزو و دیدن ستارگان به این منطقه سفر می‌کنند.
* خنکی هوای دشت آزو پناهگاه خوبی برای تهرانی‌ها و بقیه ساکنان شهرهای گرم است تا در فصل تابستان خود را به دامان دامنه‌های ییلاقی البرز بسپارند. این مکان یکی از دنج ترین جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود.
* در راه رسیدن به دشت آزو از روستای نوا باید گذشت که باغ‌های میوه، چشمه‌های طبیعی و آب زلال آن جان‌بخش و دل‌پذیر است.
* فاصله نزدیک این دشت تا تهران نیز گزینه دیگری است که رفتن به آن را برای تهرانی‌ها آسان ساخته است.
* در گذر از روستای نوا تا دشت آزو پوشش گیاهی بی‌همتایی در سر راه شما گسترده شده است. در بین این گیاهان، گل‌های دارویی مانند شنگ، آویشن، پونه، بابونه و گلپر را می‌بینید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دشت آزو


از زیباترین جلوه‌های طبیعی این دشت که بگذریم، دیدن روستای نوا و آشنایی با مردم و رسم‌های زیبای آنها هم می‌تواند زمان خاصی از سال شما را به آنجا بکشاند. مردم این روستا در ۲۶ تیرماه هر سال مراسمی آئینی به نام نورگون برپا می‌کنند. این آئین به یاد چیره شدن فریدون بر ضحاک ماردوش شاهنامه و به پاس پیروزی نور بر تیرگی بر پا می‌شود. در این روز مردم روستای نوا به پخش کردن شیرینی می‌پردازند و شادی سراسر روستا را فرا می‌گیرد.

چگونه به دشت آزو برویم؟


نزدیک‌ترین فرودگاه به شهرستان آمل، فرودگاه ساری با ۷۳ کیلومتر فاصله و پس از آن فرودگاه نوشهر با ۹۵ کیلومتر فاصله است. فاصله تهران تا دشت آزو هم ۱۰۰ کیلومتر است. اگر در جایی دور از آمل زندگی می‌کنید، میتوانید از سفر مارکت بلیط هواپیمای ساری، نوشهر یا تهران را خریداری کنید و سفری آسان تا نزدیکی روستای نوآ داشته باشید.
اما اگر با خودروی شخصی خود از تهران راهی این سفر هستید، باید به جاده هراز و ۹۰ کیلومتری شهرستان آمل برسید. پس از رفتن به جاده فرعی که شما را به نوا می‌رساند، به جنوب شرقی روستا بروید و پس از آن با پای پیاده، قدم در مسیر رودخانه بگذارید. یک ساعتی طول می‌کشد تا به دشت آزو برسید و از دیدن این طبیعت بی‌نظیر شگفت‌زده شوید.
اگر کودکان و سالمندان همراه شما هستند، نگران نباشید! راه پیاده‌روی تا دشت آزو سخت نیست و آنها هم می‌توانند این مسیر را بپیمایند.

جاهای دیدنی نزدیک به دشت آزو


روستای نوا که پیش‌زمینه دیدار از دشت پرگل آزو است، خود سرشار از دیدنی‌ها است. قله پاشوره هم در قسمتی از دشت آزو قرار گرفته که کوه‌نوردان بسیاری خواهان بالا رفتن از آن هستند. در نزدیکی این روستا منطقه‌ای به نام اورا است که تپه‌ای با منظره‌ای زیبا، روبه‌روی دماوند است.
مناطق زیبای دیگری نیز مانند اولیکان، آزاب و سیلک در نزدیکی دشت آزو است که بد نیست سری هم به آنها بزنید. کمی دورتر آبشار شاهاندشت و آبگرم زینه هم می‌توانند پذیرای شما باشند. آبشار یخی نوا را هم در یک کیلومتری روستای نوا، فقط از اوایل آذرماه تا اواخر فروردین‌ماه می‌توانید ببینید.
و همچون همه نقاط دوردست ایران، در روستای نوا هم امامزاده پیدا می‌کنید. پس اگر قصد دخیل بستن دارید، امامزاده یحیی در نزدیکی شما است!
دشت آزو

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دشت آزو


دشت آزو یکی از بهترین نقاطی است که طرفداران کمپینگ آرزو دارند شبی را در آن سپری کنند. پس اگر وسایل لازم همراهتان است، یک شب را در دشت بهشت به سر ببرید. برای ماندن در این دشت هم همه وسایل ضروری مانند آب، خوراک، زیرانداز و پتو همراهتان باشد. کیسه خواب نیز بدن شما را در هنگام خواب گرم نگه می‌دارد.
اگر هم ماندن در خانه را به خوابیدن در زیر سقف آسمان ترجیح می‌دهید، می‌توانید کلبه‌های روستایی از روستائیان اجاره کنید و شب را در روستای نوا سپری کنید.
البته هر زمان به این منطقه ییلاقی رفتید، خاطرتان باشد مسیر پاکوب را بروید و به گل‌های دشت آسیب نرسانید. همچنین زباله‌ای هم از خود به جا نگذارید.
سخن پایانی
بهترین فصل برای رفتن به دشت آزو فصل بهار و تابستان است. اما اگر برای دیدن گل‌های زرد آزو به این منطقه سفر می‌کنید، در اردیبهشت تا میانه خرداد به این سفر بروید. زمستان دشت آزو سرد است و سفر در این فصل برای همگان مناسب نیست. در فصل زمستان راه رسیدن به دشت پوشیده از برف است.
به خاطر داشته باشید که در هر فصلی از سال به این سفر رفتید، کفش مناسب برای پیاده‌روی به پا داشته باشید. همچنین از آنجا که سایبانی در دشت نمی‌یابید، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی خود را فراموش نکنید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است